REGULAMENT-CADRU
DE ORGANIZARE ȘI FUNCȚIONARE A SERVICIULUI SOCIAL DE ZI
CENTRUL DE ZI PENTRU COPII CU AUTISM SI
SINDROM DOWN SFANTA MARIA
ARTICOLUL 1. Definiție
(1) Regulamentul de
organizare și funcționare este un document propriu al Centrului de zi pentru copii cu autism si sindrom Down Sfanta
Maria, aprobat prin hotărâre a
consiliului local nr. 46/28.02.2014, în vederea asigurării funcționării
acestuia, cu respectarea standardelor minime de calitate aplicabile și a
asigurării accesului persoanelor beneficiare la informații privind condițiile
de admitere, serviciile oferite etc.
(2) Prevederile
prezentului regulament sunt obligatorii atât pentru persoanele beneficiare, cât
și pentru angajații centrului și, după caz, pentru membrii familiei
beneficiarilor, reprezentanții legali/convenționali, vizitatori.
ARTICOLUL 2. Identificarea serviciului social
Centrului
de zi pentru copii cu autism si sindrom
Down Sfanta Maria, cod serviciu social 8891CZ-C III, înființat și administrat
de furnizorul Directia de Asistenta Sociala, acreditat conform Certificatului
de acreditare nr. seria AF, Nr. 000994, data eliberării: 20.05.2014, deține
Licența de funcționare provizorie nr. 1459/11.12.2015, cu sediul in Targoviste, str.
Lt. Stancu Ion, nr. 35.
ARTICOLUL 3. Scopul serviciului social
(1) Scopul Centrului de zi pentru copii cu autism si
sindrom Down ,,Sfanta Maria este de a preveni abandonul si institutionalizarea
copiilor cu autism si sindrom Down, prin asigurarea, pe timpul zilei, a unor
activitati de îngrijire, educatie, abilitare-reabilitare, recreere-socializare,
consiliere, dezvoltare a deprinderilor de viata independenta, orientare scolara
etc. pentru copii, cât si a unor activitati de sprijin, consiliere, educare
etc. pentru parinti sau reprezentantii legali, precum si pentru alte persoane
care au în îngrijire copii cu autism si sindrom Down.
(2) Serviciile
oferite de centru sunt complementare demersurilor si eforturilor propriei
familii, asa cum decurg din obligatiile si responsabilitatile parintesti,
precum si serviciilor oferite de unitatile de
învatamânt si de alti furnizori de
servicii, corespunzator nevoilor individuale ale copilului în contextul sau
socio-familial.
ARTICOLUL 4. Cadrul legal de înființare, organizare
și funcționare
(1) Centrului de
zi pentru copii cu autism si sindrom
Down Sfanta Maria funcționează cu respectarea prevederilor cadrului general
de organizare și funcționare a serviciilor sociale reglementat de Legea nr. 292/2011, cu
modificările ulterioare, Legea nr. 272/2004, republicată,
cu modificările și completările ulterioare, Legea nr. 448/2006, republicată,
cu modificările și completările ulterioare, Ordin
nr. 31/14.01.2015 privind aprobarea
Instrucțiunilor privind completarea fișelor de autoevaluare pentru
serviciile destinate prevenirii separării copilului de părinții săi, precum și
pentru realizarea protecției speciale a copilului separat, temporar sau definitiv,
de părinții săi.
(2) Standard minim
de calitate aplicabil: Ordinul nr. 31/2015 pentru aprobarea Instrucțiunilor privind
completarea fișelor de autoevaluare pentru serviciile destinate prevenirii
separării copilului de părinții săi, precum și pentru realizarea protecției
speciale a copilului separat, temporar sau definitiv, de părinții săi anexa
12
(3) Centrului de
zi pentru copii cu autism si sindrom
Down Sfanta Maria este înființat prin:
a) Hotărârea
consiliului local al municipiului Tirgoviste nr. 46/28.02.2014 și funcționează
în subordinea Direcției de Asistență Socială Tirgoviste.
ARTICOLUL 5. Principiile
care stau la baza acordării serviciului social
(1) Centrului de
zi pentru copii cu autism si sindrom
Down Sfanta Maria se organizează și funcționează cu respectarea principiilor
generale care guvernează sistemul național de asistență socială, precum și cu
principiile specifice care stau la baza acordării serviciilor sociale prevăzute
în legislația specifică, în convențiile internaționale ratificate prin lege și
în celelalte acte internaționale în materie la care România este parte, precum
și în standardele minime de calitate aplicabile.
(2) Principiile
specifice care stau la baza prestării serviciilor sociale în cadrul Centrului
de zi pentru copii cu autism si sindrom
Down Sfanta Maria sunt următoarele:
a) respectarea și
promovarea cu prioritate a interesului persoanei beneficiare;
b) protejarea și
promovarea drepturilor persoanelor beneficiare în ceea ce privește egalitatea
de șanse și tratament, participarea egală, autodeterminarea, autonomia și
demnitatea personală și întreprinderea de acțiuni nediscriminatorii și pozitive
cu privire la persoanele beneficiare;
c) asigurarea
protecției împotriva abuzului și exploatării persoanei beneficiare;
d) deschiderea
către comunitate;
e) asistarea
persoanelor fără capacitate de exercițiu în realizarea și exercitarea
drepturilor lor;
f) asigurarea în
mod adecvat a unor modele de rol și statut social, prin încadrarea în unitate a
unui personal mixt;
g) ascultarea
opiniei persoanei beneficiare și luarea în considerare a acesteia, ținându-se
cont, după caz, de vârsta și de gradul său de maturitate, de discernământ și
capacitatea de exercițiu;
h) promovarea unui
model familial de îngrijire a persoanei beneficiare;
i) asigurarea unei
îngrijiri individualizate și personalizate a persoanei beneficiare;
j) preocuparea
permanentă pentru scurtarea perioadei de prestare a serviciilor, în baza
potențialului și abilităților persoanei beneficiare de a trăi independent;
k) încurajarea
inițiativelor individuale ale persoanelor beneficiare și a implicării active a
acestora în soluționarea situațiilor de dificultate;
l) asigurarea unei
intervenții profesioniste, prin echipe pluridisciplinare;
m) asigurarea
confidențialității și a eticii profesionale;
n) responsabilizarea
membrilor familiei, reprezentaților legale cu privire la exercitarea
drepturilor și îndeplinirea obligațiilor de întreținere;
o) primordialitatea
responsabilității persoanei, familiei cu privire la dezvoltarea propriilor
capacități de integrare socială și implicarea activă în soluționarea
situațiilor de dificultate cu care se pot confrunta la un moment dat;
p) colaborarea
centrului/unității cu serviciul public de asistență socială.
ARTICOLUL 6. Beneficiarii
serviciilor sociale
(1) Beneficiarii
serviciilor sociale acordate în Centrului de zi
pentru copii cu autism si sindrom Down Sfanta Maria sunt:
a) copiii diagnosticati cu tulburari din spectru autist din Targoviste;
b) copiii diagnosticati cu sindrom Down din Targoviste;
c) parintii sau reprezentantii
legali ai copiilor cu TSA sau sindrom Down.
Acestia pot beneficia de terapie in cadrul centrului sau la domiciliu, in cazul copiilor cu deficiente locomotorii, auditive sau vizuale.
Capacitatea Centrului este de 50 de locuri
(2) Condițiile de
acces/admitere în centru sunt următoarele:
a) Documentele
necesare înscrierii
copiilor in centrul de zi sunt următoarele:
·
cerere;
·
copie
de pe certificatul de naștere al copilului;
·
copie
dupa actul medical cu diagnosticul;
·
copie
dupa certificatul de incadrare in grad de handicap daca exista;
·
copie
de pe actele de identitate ale părinților/reprezentanților legali și, după caz,
copie a hotărârii/sentinței de plasament sau a sentinței de încredințare în
vederea adopției;
·
examen
coprobacteriologic;
·
examen
coproparazitar;
·
exudat
faringian;
·
triaj
epidemiologic cu vaccinarile efectuate, eliberat de medicul de familie cu maxim
48 de ore inainte de intrarea in centru.
b) Admiterea in
centru se face conform deciziei directorului D.A.S. Targoviste, in limita
locurilor disponibile. Capacitatea centrului este de 50 de locuri.
c) In urma deciziei directorului DAS este incheiat contractul privind furnizarea de servicii incheiat intre parintele/reprezentantul
legal al copilului si conducerea unitatii.
d) Serviciile centrului
sunt gratuite.
(3) Condiții de
încetare a serviciilor
·
in cazul unor afectiuni cronice, la recomandarea
medicului;
·
in cazul in care
copilul absenteaza 4 saptamani consecutiv, fara motivare;
·
la cererea parintelui sau a reprezentantului
legal al copilului.
(4) Persoanele
beneficiare de servicii sociale furnizate în Centrului de zi pentru copii cu autism si sindrom Down
Sfanta Maria au următoarele drepturi:
a) să li se
respecte drepturile și libertățile fundamentale, fără discriminare pe bază de
rasă, sex, religie, opinie sau orice altă circumstanță personală ori socială;
b) să participe la
procesul de luare a deciziilor în furnizarea serviciilor sociale, respectiv la
luarea deciziilor privind intervenția socială care li se aplică;
c) să li se asigure
păstrarea confidențialității asupra informațiilor furnizate și primite;
d) să li se asigure
continuitatea serviciilor sociale furnizate, atât timp cât se mențin condițiile
care au generat situația de dificultate;
e) să fie protejați
de lege atât ei, cât și bunurile lor, atunci când nu au capacitate de
exercițiu;
f) să li se
garanteze demnitatea, intimitatea și respectarea vieții intime;
g) să participe la
evaluarea serviciilor sociale primite;
h) să li se
respecte toate drepturile speciale în situația în care sunt minori sau persoane
cu dizabilități.
(5) Persoanele
beneficiare de servicii sociale furnizate în Centrului de zi pentru copii cu autism si sindrom Down
Sfanta Maria au următoarele obligații:
a) să furnizeze
informații corecte cu privire la identitate, situație familială, socială,
medicală și economică;
b) să participe, în
raport cu vârsta, situația de dependență etc. la procesul de furnizare a
serviciilor sociale;
c) să contribuie,
în conformitate cu legislația în vigoare, la plata serviciilor sociale
furnizate, în funcție de tipul serviciului și de situația lor materială;
d) să comunice
orice modificare intervenită în legătură cu situația lor personală;
e) să respecte
prevederile prezentului regulament.
ARTICOLUL 7. Activități
și funcții
Principalele
funcții ale serviciului social Centrul de zi
pentru copii cu autism si sindrom Down Sfanta Maria sunt următoarele:
a) de furnizare a
serviciilor sociale de interes public general/local, prin asigurarea
următoarelor activități:
1. reprezintă
furnizorul de servicii sociale în contractul încheiat cu persoana beneficiară;
2. reprezinta
furnizorul in incheierea
unor contracte, protocoale, conventii de colaborare, declaratii de parteneriat
cu autoritatile publice si private;
b) de informare a
beneficiarilor, potențialilor beneficiari, autorităților publice și publicului
larg despre domeniul său de activitate, prin asigurarea următoarelor
activități;
1.
campanii de informare Cu ocazia zilelor
internationale a copiilor cu autism si sindrom Down
2. colaborari/ parteneriate stabilite in baza
unor contracte, protocoale, conventii de colaborare, declaratii de parteneriat
cu autoritatile publice si private;
3. distribuire de materiale de tip clasic : fluturași,
pliante cu obiective, grup tinta, serviciile centrului, date de contact. ;
4. elaborarea de
rapoarte de activitate;
c) de promovare a
drepturilor beneficiarilor și a unei imagini pozitive a acestora, de promovare
a drepturilor omului în general, precum și de prevenire a situațiilor de
dificultate în care pot intra categoriile vulnerabile care fac parte din
categoria de persoane beneficiare, potrivit scopului acestuia, prin asigurarea
următoarelor activități:
1. campanii
de informare Cu ocazia zilelor internationale a copiilor cu
autism si sindrom down
2. incheierea unor contracte, protocoale,
conventii de colaborare, declaratii de parteneriat cu autoritatile publice si
private;
3. distribuire de materiale de tip clasic : fluturași,
pliante cu obiective, grup tinta, serviciile centrului, date de contact. ;
4. consiliere
psihologica, sociala a familiilor beneficiarilor
d) de asigurare a
calității serviciilor sociale prin realizarea următoarelor activități:
1. elaborarea
instrumentelor standardizate utilizate în procesul de acordare a serviciilor;
2. realizarea de
evaluări periodice a serviciilor prestate;
3. formarea
continua a personalului;
e) de administrare
a resurselor financiare, materiale și umane ale centrului prin realizarea
următoarelor activități:
1. campanii de
strangere de fonduri pentru cazurile sociale;
2. realizarea de
schimb de experienta cu institutiile/ ong-urile colaboratoare ;
ARTICOLUL 8
Structura organizatorică, numărul de posturi și categoriile de personal
(1) Centrului de
zi pentru copii cu autism si sindrom
Down Sfanta Maria funcționează cu un număr de 14 angajati, din care:
a) personal de
conducere: șef de centru 1 persoana
b) personal de
specialitate 10 persoane
c) personal cu
funcții gospodărire, ingrijire copii: 3
d) voluntari: 4
persoane
ARTICOLUL 9. Personalul
de conducere
(1) Personalul de
conducere este:
a) șef de centru;
(2) Atribuțiile sefului
de centru sunt:
a) asigură
coordonarea, îndrumarea și controlul activităților desfășurate de personalul
serviciului și propune organului competent sancțiuni disciplinare pentru
salariații care nu își îndeplinesc în mod corespunzător atribuțiile, cu
respectarea prevederilor legale din domeniul furnizării serviciilor sociale,
codului muncii etc.;
b) elaborează
rapoartele generale privind activitatea serviciului social, stadiul
implementării obiectivelor și întocmește informări pe care le prezintă
furnizorului de servicii sociale;
c) propune
participarea personalului de specialitate la programele de instruire și
perfecționare;
d) colaborează cu
alte centre/alți furnizori de servicii sociale și/sau alte structuri ale
societății civile în vederea schimbului de bune practici, a îmbunătățirii
permanente a instrumentelor proprii de asigurare a calității serviciilor,
precum și pentru identificarea celor mai bune servicii care să răspundă
nevoilor persoanelor beneficiare;
e) întocmește
raportul anual de activitate;
f) asigură buna
desfășurare a raporturilor de muncă dintre angajații serviciului/centrului;
g) propune
furnizorului de servicii sociale aprobarea structurii organizatorice și a
numărului de personal;
h) desfășoară
activități pentru promovarea imaginii centrului în comunitate;
i) ia în
considerare și analizează orice sesizare care îi este adresată, referitoare la
încălcări ale drepturilor beneficiarilor în cadrul serviciului pe care îl
conduce;
j) răspunde de
calitatea activităților desfășurate de personalul din cadrul serviciului și
dispune, în limita competenței, măsuri de organizare care să conducă la
îmbunătățirea acestor activități sau, după caz, formulează propuneri în acest
sens;
k) organizează
activitatea personalului și asigură respectarea timpului de lucru și a
regulamentului de organizare și funcționare;
l) reprezintă
serviciul în relațiile cu furnizorul de servicii sociale și, după caz, cu
autoritățile și instituțiile publice, cu persoanele fizice și juridice din țară
și din străinătate, precum și în justiție;
m) asigură
comunicarea și colaborarea permanentă cu serviciul public de asistență socială
de la nivelul primăriei și de la nivel județean, cu alte instituții publice
locale și organizații ale societății civile active în comunitate, în folosul
beneficiarilor;
p) asigură
îndeplinirea măsurilor de aducere la cunoștință atât personalului, cât și
beneficiarilor a prevederilor din regulamentul propriu de organizare și
funcționare;
q) asigură
încheierea cu beneficiarii a contractelor de furnizare a serviciilor sociale;
r) alte atribuții
prevăzute în standardul minim de calitate aplicabil.
ARTICOLUL 10 .
Personalul de specialitate de îngrijire și asistență.
Personal de specialitate și auxiliar
(2) Atribuții ale
personalului de specialitate:
a) asigură
derularea etapelor procesului de acordare a serviciilor sociale cu respectarea
prevederilor legii, a standardelor minime de calitate aplicabile și a
prezentului regulament;
b) colaborează cu
specialiști din alte centre în vederea soluționării cazurilor, identificării de
resurse;
c) sesizează
conducerii centrului situații care pun în pericol siguranța beneficiarului,
situații de nerespectare a prevederilor prezentului regulament;
d) întocmește
rapoarte periodice cu privire la activitatea derulată;
e) face propuneri
de îmbunătățire a activității în vederea creșterii calității serviciului și
respectării legislației;
f) alte atribuții
prevăzute în standardul minim de calitate aplicabil.
Atributiile psiholog sunt urmatoarele:
·
realizeaza
evaluarea initiala a beneficiarilor;
·
stabileste
obiectivele din programul personalizat de interventie impreuna cu ceilalti membri
ai echipei;
·
realizeaza
evaluarile psiho-comportamentale periodice;
·
intervine
terapeutic-recuperatoriu in concordanta cu diagnosticul copiilor;
·
consiliaza
psihologic familiile beneficiarilor;
·
sensibilizeaza
familia copilului cu privire la rolul ei de copterapeut in derularea demersului
de terapie comportamentala
Atributiile educator puericultor sunt urmatoarele:
·
desfasoara
activitati educative adaptate nevoilor si potentialului de dezvoltare al
fiecarui beneficiar;
·
elaboreaza
programele educative, de recreere si de socializare impreuna cu echipa de
specialisti;
·
informeaza
parintii cu privire la evolutia copiilor;
·
incurajeaza
autonomia copiilor in timpul activitatilor in functie de varsta si nivelul de
dezvoltare oferindu-le ocazii frecvente de stimulare si implicare a acestora;
·
consiliaza
parintii privind aplicarea corecta a metodelor educative pentru a le aplica si
in activitatile ocupationale din mediul familial;
Atributiile asistententului medical sunt
urmatoarele:
·
verifica
respectarea conditiilor igienico-sanitare din cadrul centrului si participa
activ la efectuarea acestora;
·
efectueaza
triajul zilnic al copiilor;
·
participa
impreuna cu echipa de specialisti la elaborarea programului personalizat de
interventie stabilind obiectivele medicale pentru beneficiari;
·
controleaza
formarea si fixarea deprinderilor de igiena la copii prin programe de invatare;
·
acorda
primul ajutor si in cazuri deosebite solicita serviciul de ambulanta;
·
consiliaza
medical parintii
Atributiile asistentilor sociali sunt urmatoarele:
·
identifica,
evalueaza si monitorizeaza cazurile care fac obiectul activitatii centrului
·
realizeaza
anchetele sociale initiale si de reevaluare ale beneficiarilor
·
acorda
consiliere sociala, sprijin si asistenta parintilor pentru depasirea
dificultatilor psihosociale
·
elaboreaza
documentele specifice in concordanta cu rezultatele analizei de nevoi si
specificul activitatii ( registru de activitati, orar, planificare pentru
activitati si alte documente).
·
stabileste
obiectivele sociale din programul personalizat de interventie pentru fiecare
caz in parte si face propuneri pentru solutionarea acestora, participand la
sedintele de lucru cu echipa multidisciplinara si mentinand o permanenta
relatie de comunicare cu aceasta.
ARTICOLUL 11. Personalul
curatenie si ingrijire copii
a) muncitor necalificat/ingrijitor;
Atributiile muncitor
necalificat - ingrijitor copii/ curatenie sunt urmatoarele:
·
insoteste
si supravegheaza copiii la toaleta;
·
participa
la activitatile de ingrijire de baza ale beneficiarilor;
·
igienizeaza
si dezinfecteaza jucariile si materialele de lucru;
·
semnaleaza
orice modificare fiziologica a copiilor;
·
nu
permite folosirea jucariilor si materialelor educative care ar constitui un
risc pentru sanatatea copiilor;
·
mentine
conditii de igiena a spatiului de joaca;
·
asigura
ingrijirea si curatenia interioare si exterioara a cladirii;
·
aeriseste
spatiile in perioadele in care nu sunt copiii in aceste incaperi;
ARTICOLUL 12. Finanțarea
centrului
(1) În estimarea
bugetului de venituri și cheltuieli, centrul are în vedere asigurarea
resurselor necesare acordării serviciilor sociale cel puțin la nivelul
standardelor minime de calitate aplicabile.
(2) Finanțarea
cheltuielilor centrului se asigură, în condițiile legii, din:
·
bugetul
local al Consiliului Local Targoviste
·
donații,
sponsorizări sau alte contribuții din partea persoanelor fizice ori juridice
din țară și din străinătate;
·
fonduri
externe rambursabile și nerambursabile;
·
alte
surse de finanțare, în conformitate cu legislația în vigoare.
PREȘEDINTE DE
ȘEDINȚĂ, SECRETARUL
MUNICIPIULUI,
jr. Cătălin Rădulescu jr. Chiru Cătălin Cristea