Anexa 3 la H.C.L. nr. 70/28.02.2017
REGULAMENT
de organizare și funcționare al Clubului de pensionari nr.
1
ARTICOLUL 1
Definiție; Regulamentul de organizare și funcționare este un document
propriu al Serviciului social Clubul de pensionari din cadrul Directiei de
Asistenta Sociala este înființat conform Hotărari Consiliului Local
al Municipiului Targoviste nr. 378 din data de 19.12.2016 privind infiintarea
Clubului de Pensionari nr. 1, cu respectarea
standardelor minime de calitate aplicabile și a asigurării accesului
persoanelor beneficiare la informații privind condițiile de admitere,
serviciile oferite etc.
(2)Prevederile
prezentului regulament sunt obligatorii atât pentru persoanele beneficiare, cât
și pentru angajații clubului și, după caz, pentru membrii familiei
beneficiarilor, reprezentanții legali/convenționali,vizitatori.
ARTICOLUL 2
Identificarea serviciului social:
Serviciul
social " Clubul de pensionari nr. 1, cod
serviciu social 8810CZ-V-II serviciile sociale acordate în comunitate,
organizate ca centre de zi destinate persoanelor adulte
(tip club) este
administrat de furnizorul Direcția de Asistență Socială Targoviste,
serviciu public cu personalitate juridică, din subordinea Consiliului Local al
Municipiului Targoviste, acreditat conform Certificatului de acreditare seria AF, nr. 000994, ca
furnizor de servicii sociale de către de Ministerul Muncii, Familiei,
Protecției Sociale a Persoanelor Vârstnice, eliberat conform Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calității în
domeniul serviciilor sociale, cu modificările ulterioare.
ARTICOLUL 3.
Scopul serviciului social:
Scopul serviciului social Club de
pensionari nr. 1este de
prevenire și/sau limitare a unor situații de
dificultate și vulnerabilitate, care pot duce la marginalizare sau excluziune
socială, promovând participarea persoanelor vârstnice la viața socială și
cultivarea relațiilor interumane.
Ansamblul de activități realizate pentru a răspunde nevoilor sociale, precum și celor speciale,
individuale, familiale sau de grup, sunt următoarele:
Programele
de integrare/reintegrare socială cuprind:
1.
Activități pentru prevenirea
marginalizării sociale și sprijinirea pentru integrare /reintegrarea socială:
- activități practice(autogospodărire,
lucru manual, grădinărit, confecționat obiecte decor, tricotat),
- activități informative (citirea presă, cărți, reviste,
urmărirea programe radio sau TV),
- grupuri de discuții tematice (teme: medicale, sociale,
distractive),
-
jocuri de grup (jocuri de scrabble, șah,
table, rummy, jocuri distractive) etc.
- terapii ocupationale
- activitati lucrative (lucru
manual, confecționat obiecte decor, tricotat)
- activitati artistice (teatru, dans,
audiții muzicale,pictura ),
- activități
educaționale intergenerații (programe derulate împreună cu copii,
studenți, etc.),
- activități în comunitate (vizionare de
spectacole, vizite la diverse instituții, serate dansante, participare la
acțiuni mediatice, etc),
- activități recreativ distractive (sărbătorirea
zilelor de naștere și a altor sărbători/evenimente speciale, plimbări în aer
liber, parcuri, etc.).
2. Servicii de consiliere, informare
socială și îndrumare socio-administrativă:
- activități de consiliere socială,
- activități de informare socială,
3. Consiliere juridică:
- activități de consiliere
Programele
de recuperare/reabilitare funcțională cuprind:
1. Servicii de consiliere psihologică ( recuperare/reabilitare psihică)
- activități de consiliere psihologică
- antrenament cognitiv ( grup sau individual)
Programele
de supraveghere și menținerea sănătății funcționale cuprind:
1. Servicii de îndrumare
medicală și consultații
ARTICOLUL 4
Cadrul legal de înființare, organizare și funcționare
(1) Serviciul
social Clubul de pensionari nr.1, funcționează cu respectarea prevederilor
cadrului general de organizare și funcționare a serviciilor sociale reglementat
de:
Legea nr. 292/2011 a asistenței
sociale, cu modificările si completarile ulterioare
Legea nr.17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum și ale
altor acte normative secundare aplicabile domeniului:Hotărârea
Guvernului nr.886/2000, privind grila
națională de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice.
(2) Standard
minim de calitate aplicabil:
Ordin MMFPSPV nr. 2126/05.11.2014, privind
standardele minime de calitate pentru serviciile
sociale, Anexa nr.6 - Standarde minime de calitate pentru serviciile sociale
acordate în comunitate, organizate ca centre de zi destinate persoanelor
adulte.
(3) Serviciul social Clubul de pensionari nr. 1, este înființat prin:
a) Hotarârea
Consiliului Local al Municipiului Targoviste nr. 378 din data de 19.12.2016 privind atribiurea în folosință gratuită a
imobilului către Direcția de Asistență Socială Targoviste.
ARTICOLUL 5
Principiile care stau la baza acordării serviciului
social
(1) Serviciul
social "Club de pensionari nr. 1se organizează și funcționează cu
respectarea principiilor generale care guvernează sistemul național de
asistență socială, precum și cu principiile specifice care stau la baza
acordării serviciilor sociale prevăzute în legislația specifică, în convențiile
internaționale ratificate prin lege și în celelalte acte internaționale în
materie la care România este parte, precum și în standardele minime de calitate
aplicabile.
(2) Principiile
specifice care stau la baza prestării serviciilor sociale în cadrul
Clubului de pensionari nr. 1 sunt următoarele:
a)
respectarea
și promovarea cu prioritate a interesului persoanei beneficiare;
b)
protejarea
și promovarea drepturilor persoanelor beneficiare în ceea ce privește
egalitatea de șanse și tratament, participarea egală, autodeterminarea,
autonomia și demnitatea personală și întreprinderea de acțiuni
nediscriminatorii și pozitive cu privire la persoanele beneficiare;
c)
asigurarea
protecției împotriva abuzului și exploatării persoanei beneficiare;
d)
deschiderea
către comunitate;
e)
asistarea
persoanelor fără capacitate de exercițiu în realizarea și exercitarea
drepturilor lor;
f)
asigurarea
în mod adecvat a unor modele de rol și statut social, prin încadrarea în
unitate a unui personal mixt;
g)
ascultarea
opiniei persoanei beneficiare și luarea în considerare a acesteia, ținându-se
cont, după caz, de vârsta și de gradul său de maturitate, de discernământ și
capacitatea de exercițiu;
h)
promovarea
unui model familial de îngrijire a persoanei beneficiare;
i)
încurajarea
inițiativelor individuale ale persoanelor beneficiare și a implicării active a
acestora în soluționarea situațiilor de dificultate;
j)
asigurarea
unei intervenții profesioniste, prin echipe multidisciplinare;
k)
asigurarea
confidențialității și a eticii profesionale;
l)
responsabilizarea
membrilor familiei, reprezentaților legale cu privire la exercitarea
drepturilor și îndeplinirea obligațiilor de întreținere;
m) primordialitatea
responsabilității persoanei, familiei cu privire la dezvoltarea propriilor
capacități de integrare socială și implicarea activă în soluționarea
situațiilor de dificultate cu care se pot confrunta la un moment dat;
n)
colaborarea
clubului/unității cu serviciul public de asistență socială.
o) asistarea persoanelor aflate în
situații de dificultate și vulnerabilitate socială, prin implicarea în
identificarea, înțelegerea, evaluarea corectă și soluționarea problemelor
individuale;
p) evitarea oricărei forme de
discriminare bazate pe rasă, etnie, sex și orientare sexuală, statut
marital, convingeri politice sau religioase, deficiență fizică sau
psihică, situație materială și/sau orice altă preferință, caracteristică,
condiție sau statut.
q)
promovarea
principiului justiției sociale prevăzute de actele normative în vigoare;
r)
egalitatea
șanselor privind accesul persoanelor asistate la informații, servicii, resurse
și participarea acestora la procesul de luare a deciziilor;
s)
respectarea
demnității individului, unicității și valorii fiecărei persoane;
ARTICOLUL 6
Beneficiarii serviciilor sociale
(1)
Beneficiarii
serviciilor sociale acordate în "Clubul de pensionari nr. 1 sunt:
a)pensionari cu domiciliul in
Municipiul Targoviste.
(2) Condițiile
de acces/admitere în centrele de zi sunt următoarele:
a)
Acte
necesare
Actele
necesare pentru înscrierea în centrele de zi sunt următoarele:
-
copie după buletin de identitate sau carte de identitate;
-
copie sau original cupon de pensie;
- adeverință de la medic de familie cu:
b) Criteriile de eligibilitate:
Criteriile de eligibilitate sunt următoarele:
- persoana să aibă domiciliul legal în municipiul Targoviste;
- persoana să nu sufere de boli contagioase sau psihice ( de
tip psihoze, Alzheimer, etc ) care pot afecta integritatea celorlalte persoane
care fac parte din club;
- persoana să aibă vârsta legală de pensionare conform
L17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, cu modificarile si
completarile ulterioare;
c) Decizia
de admitere/respingere:
După
analizarea dosarulului solicitantului, echipa
multidisciplinară ia decizia de admitere/respingere a cererii de frecventare a
clubului, care este aprobată de directorul DAS.
d) Modalitatea
de încheiere a contractului de furnizare de servicii și modelul acestuia:
Contractul acordare servicii sociale este
încheiat între beneficiar și Direcția de Asistență Socială Targoviste, pe
perioadă de un an.
Modelul
contractului este reglementat de Ordinul MMSSF
73/2005 privind aprobarea modelului Contractului pentru acordarea de servicii
sociale, încheiat de furnizorii de servicii sociale, acreditați conform legii,
cu beneficiarii de servicii sociale.
e) Modalitatea de stabilire a contribuției beneficiarului:
Serviciile
oferite în cadrul Clubului sunt gratuite.
(3)Condiții
de încetare a serviciilor:
Încetarea
acordăriiserviciilor către beneficiar în centrele de zi, respectiv rezilierea
contractului de acordare servicii implică
situații după cum urmează:
Rezilierea contractului se poate face în următoarele
situații:
- refuzul obiectiv al beneficiarului de servicii sociale de a
mai primi serviciile sociale, exprimat în mod direct sau prin reprezentant
legal;
- nerespectarea în mod repetat de către beneficiarul de
servicii sociale a regulamentului de organizare și funcționare si
Regulamentului de Ordine Interioara al Clubului de pensionari și a
obligațiilor ce-i revin prin acesta;
- încălcarea de către furnizorul de servicii sociale a
prevederilor legale cu privire la serviciile sociale, dacă este invocată de
beneficiarul de servicii sociale;
- retragerea autorizației de funcționare sau a acreditării
furnizorului de servicii sociale;
- limitarea domeniului de activitate pentru care
furnizorul de servicii sociale a fost acreditat, în măsura în care este
afectată acordarea serviciilor către beneficiarul de servicii sociale;
- schimbarea obiectului de activitate al furnizorului de
servicii sociale, în măsura în care este afectată acordarea serviciilor către
beneficiarul de servicii sociale;
- nerespectarea
de către beneficiar a oricărei obligații prevăzute în contract.
Încetarea contractului se poate face în următoarele
situații:
- expirarea
duratei pentru care a fost încheiat contractul;
- acordul părților privind încetarea contractului;
- scopul contractului a fost atins;
- forța majoră, dacă este invocată;
- decesul beneficiarului;
- beneficiarul nu mai îndeplinește condițiile de acordare
prevăzute de legislația în vigoare privind acordarea serviciilor sociale
persoanelor vârstnice;
- nesolicitarea scrisă din partea beneficiarului a
reluării contractului, după expirarea perioadei de suspendare de maxim 3
luni;
- schimbarea domiciliului beneficiarului în altă localitate;
- contactarea unei boli contagioase sau psihice (de tipul
psihozelor) care po afecta pe ceilalti beneficiari;
(4) Persoanele
beneficiare de servicii sociale furnizate în Clubul de pensionari au
următoarele drepturi:
a) să
li se respecte drepturile și libertățile fundamentale, fără discriminare pe
bază de rasă, sex, religie, opinie sau orice altă circumstanță personală ori
socială;
b) să
participe la procesul de luare a deciziilor în furnizarea serviciilor sociale,
respectiv la luarea deciziilor privind intervenția socială care li se aplică;
c) să
li se asigure păstrarea confidențialității asupra informațiilor furnizate
și primite;
d) să li se asigure continuitatea
serviciilor sociale furnizate, atât timp cât se mențin condițiile care au
generat situația de dificultate;
e) să
fie protejați de lege atât ei, cât și bunurile lor, atunci când nu au
capacitate de exercițiu;
f) să li se garanteze demnitatea,
intimitatea și respectarea vieții intime;
g) să
participe la evaluarea serviciilor sociale primite;
h) să
fie informați cu privire la drepturile sociale, serviciile
primite, precum și cu privire la situațiile de risc ce pot apare pe
parcursul derulării serviciilor;
i) să
li se comunice drepturile și obligațiile, în calitate de beneficiari
ai serviciilor sociale
j)să fie protejati împotriva riscului
de abuz și negrlijare;
k) să-și
exprime liber opinia cu privire la serviciile oferite;
l) de
a primi servicii sociale prevăzute în planul de intervenție;
m) de
a refuza, în condiții obiective, primirea serviciilor sociale;
n) de
a fi informat, în timp util și în termeni accesibili, asupra oportunității
acordării altor servicii sociale;
o) de
a fi informat, în timp util și în termeni accesibili, asupra listei la nivel
local cuprinzând furnizorii acreditați să acorde servicii sociale;
p) de
a fi informat, în timp util și în termeni accesibili, asupra regulamentului;
q) dreptul
de a avea acces la propriul dosar;
(5) Persoanele beneficiare de
servicii sociale furnizate în Clubul de pensionari au următoarele obligații:
a)
să
furnizeze informații corecte cu privire la identitate, situație familială,
socială, medicală și economică și să permită furnizorului de
servicii sociale verificarea veridicității acestora;
b)
să
participe, în raport cu vârsta, situația de dependență etc. la procesul de
furnizare a serviciilor sociale;
c)
să
comunice orice modificare intervenită în legătură cu situația lor personală;
d)
să
respecte prevederile prezentului regulament;
e)
să
respecte termenele și clauzele stabilite în cadrul planului de
intervenție, programul clubuluii și să anunțe când lipsesc de la
activitățile clubului;
f) de
a avea o ținută decentă, igienă corporală adecvată și un limbaj de comunicare
corespunzător unei colectivități;
g) este
interzis consumul de alcool sau frecventarea clubului în stare de ebrietate;
h) de
a avea un comportament decent, de a respecta atât colegii cât și
personalul, fără conversații sau remarci nepoliticoase care pot leza altă
persoană.
ARTICOLUL 7
Activități și funcții
Principalele funcții ale serviciului
social Clubul de pensionari nr. 1
sunt următoarele:
a) de furnizare a serviciilor sociale
de interes public general/local, prin asigurarea următoarelor activități:
1. reprezintă
furnizorul de servicii sociale în contractul încheiat cu persoana beneficiară;
2. reprezintă furnizorul de servicii sociale în contractele de parteneriat
încheiate cu alti furnizori;
3. reprezintă
furnizorul de servicii sociale în contractele de sponsorizare.
b) de informare a
beneficiarilor, potențialilor beneficiari, autorităților publice și publicului
larg despre domeniul său de activitate, prin asigurarea următoarelor
activități:
1. elaborarea de materiale
informative pe suport scris ( fluturași) care sunt distribuite în
comunitate;
2. elaborarea
de materiale informative pe suport electronic (fotografii doar cu acordul de folosire a imaginii, date de
informare sau publicitare) care sunt postate pe site-ul Direcției de
Asistență Socială Targoviste;
3. elaborarea
de comunicate de presă și articole pentru informarea potentialilor
beneficiari;
4. elaborarea de rapoarte de activitate.
c) de
promovare a drepturilor beneficiarilor și a unei imagini pozitive a acestora,
de promovare a drepturilor omului în general, precum și de prevenire a
situațiilor de dificultate în care pot intra categoriile vulnerabile care fac
parte din categoria de persoane beneficiare, potrivit scopului acestuia, prin
asigurarea următoarelor activități:
1. Interpretarea chestionarelor de satisfacției
beneficiarilor;
2. aplicarea
prevederilor Codului de etică;
3. organizarea
sesiunilor de informare privind drepturile și obligațiile
beneficiarilor, drepturile și obligațiile furnizorului de servicii,
posibilitatea de semnalare a sesizărilor/reclamațiilor, identificarea,
semnalarea și soluționarea cazurilor de abuz și neglijență.
d) de
asigurare a calității serviciilor sociale prin realizarea următoarelor
activități:
1. elaborarea instrumentelor
standardizate utilizate în procesul de acordare a serviciilor;
2. realizarea de evaluări periodice a
serviciilor prestate;
3. monitorizarea
realizării indicatorilor de performanță corelați obiectivelor clubului
e) de administrare a resurselor financiare, materiale și umane
ale centrului prin realizarea următoarelor activități:
1. întocmirea
propunerilor pentru Planul Anual de Achiziții al furnizorului de servicii
sociale;
2. întocmirea
de propuneri pentru investiții;
3. întocmirea
de referate de necesitate;
4. întocmirea
Planului de Amenajare și Adaptare a Mediului Ambiant;
5. întocmirea
de propuneri privind Planul de formare/perfecționare profesională a
personalului;
6. întocmirea de
propuneri/referate privind ocuparea posturilor.
ARTICOLUL 8
Structura organizatorică, numărul de
posturi și categoriile de personal:
(1) Serviciul social Clubul de
pensionari nr. 1 funcționează cu un număr total de 10 persoane, conform
prevederilor Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Targoviste
nr. ________________________din care:
a) personal
de conducere: este asigurat de
coordonator personal specialitate
b) personal
de specialitate de îngrijire și asistență; personal de specialitate și auxiliar
3 persoane- alt personal de specialitate, un referent si seful de birou din
cadrul Biroului de Ingrijire la domiciliu, un asistent medical, un medic si un
referent.
c) personal
cu funcții administrative, gospodărire, întreținere-reparații, deservire:
1 ingrijitor curatenie.
d) voluntari:
- 0.
ARTICOLUL 9
Personalul de conducere
(1) Personalul
de conducere este:
a)
coordinator personal de specialitate:
(2) Atribuțiile
personalului de conducere sunt:
a) asigură
coordonarea, îndrumarea și controlul activităților desfășurate de personalul
Clubului și propune organului competent sancțiuni disciplinare pentru
salariații care nu își îndeplinesc în mod corespunzător atribuțiile, cu
respectarea prevederilor legale din domeniul furnizării serviciilor sociale,
codului muncii etc.;
b) elaborează
rapoartele generale privind activitatea serviciului social, stadiul
implementării obiectivelor și întocmește informări pe care le prezintă
furnizorului de servicii sociale;
c) propune
participarea personalului de specialitate la programele de instruire și
perfecționare;
d) colaborează cu alte centre/alți
furnizori de servicii sociale și/sau alte structuri ale societății civile în
vederea schimbului de bune practici, a îmbunătățirii permanente a
instrumentelor proprii de asigurare a calității serviciilor, precum și pentru
identificarea celor mai bune servicii care să răspundă nevoilor persoanelor
beneficiare;
e) întocmește raportul anual de
activitate;
f) asigură
buna desfășurare a raporturilor de muncă dintre angajații serviciului/clubului;
g) propune furnizorului de servicii
sociale aprobarea structurii organizatorice și a numărului de personal;
h) desfășoară
activități pentru promovarea imaginii clubului în comunitate;
i) ia
în considerare și analizează orice sesizare care îi este adresată, referitoare
la încălcări ale drepturilor beneficiarilor în cadrul serviciului pe care îl
conduce;
j) răspunde
de calitatea activităților desfășurate de personalul din cadrul serviciului și
dispune, în limita competenței, măsuri de organizare care să conducă la
îmbunătățirea acestor activități sau, după caz, formulează propuneri în acest
sens;
k) organizează
activitatea personalului și asigură respectarea timpului de lucru și a
regulamentului de organizare și funcționare;
l) reprezintă
serviciul în relațiile cu furnizorul de servicii sociale și, după caz, cu
autoritățile și instituțiile publice, cu persoanele fizice și juridice din țară
și din străinătate, precum și în justiție;
m) asigură
comunicarea și colaborarea permanentă cu serviciul public de asistență socială
de la nivelul primăriei și de la nivel județean, cu alte instituții publice
locale și organizații ale societății civile active în comunitate, în folosul
beneficiarilor;
n) asigură
îndeplinirea măsurilor de aducere la cunoștință atât personalului, cât și
beneficiarilor a prevederilor din regulamentul propriu de organizare și
funcționare;
o) asigură
încheierea cu beneficiarii a contractelor de furnizare a serviciilor sociale;
p) alte
atribuții prevăzute în standardul minim de calitate aplicabil sau alte sarcini
stabilite de seful ierarhic in limita competentelor.
(3) Sancționarea
disciplinară sau eliberarea din funcție a conducătorilor instituției se face în
condițiile legii.
ARTICOLUL 10
Personalul de
specialitate de îngrijire și asistență. Personal de specialitate și auxiliar
(1) Personalul de specialitate este:
a)
alt
personal de specialitate;
b)
sef birou;
c)
referent;
d)
asistent medical;
e)
doctor.
(2) Atribuții
ale personalului de specialitate:
a) asigură
derularea etapelor procesului de acordare a serviciilor sociale cu respectarea
prevederilor legii, a standardelor minime de calitate aplicabile și a
prezentului regulament;
b) colaborează cu specialiști din
alte centre în vederea soluționării cazurilor, identificării de resurse;
c) monitorizează
respectarea standardelor minime de calitate;
d) sesizează
conducerii clubului situații care pun în pericol siguranța beneficiarului,
situații de nerespectarea prevederilor prezentului regulament;
e) întocmește
rapoarte periodice cu privire la activitatea derulată;
f) face
propuneri de îmbunătățire a activității în vederea creșterii calității
serviciului și respectării legislației;
g) alte
atribuții prevăzute în standardul minim de calitate aplicabil.
(3) Atribuții
ale personalului de specialitate sunt prevăzute in fișele de post.
ARTICOLUL 11
Personalul administrativ, gospodărie,
întreținere-reparații, deservire
(1)Personalul
administrativ care asigură activitățile auxiliare este
asigurat de:
a) ingrijitor
curatenie.
(2) Atribuțiile
personalului administrativ sunt
conform fișelor de post elaborate de coordonatorul personal de
specialitate.
ARTICOLUL 12
Finanțarea centrului
(1) În
estimarea bugetului de venituri și cheltuieli, clubul are în vedere asigurarea
resurselor necesare acordării serviciilor sociale cel puțin la nivelul
standardelor minime de calitate aplicabile.
(2) Finanțarea
cheltuielilor clubului se asigură, în condițiile legii, din următoarele surse:
a) bugetul
local al Municipiului Targoviste;
b)
donații, sponsorizări sau alte contribuții din partea
persoanelor fizice ori juridice din țară și din străinătate;
c)
fonduri externe rambursabile și nerambursabile;
d) alte
surse de finanțare, în conformitate cu legislația în vigoare.
PREȘEDINTE
DE ȘEDINȚĂ SECRETARUL MUNICIPIULUI
jr. Cătălin
Rădulescu jr.
Chiru Cătălin Cristea