Anexa 1 la H.C.L. nr. 73/28.02.2017
RAPORT DE EVALUARE A
ACTIVITĂȚI COMITETULUI LOCAL PENTRU SITUAȚII DE URGENȚĂ ÎN
ANUL 2016
CAPITOLUL I
În anul
2016 activitățile COMITETULUI
LOCAL PENTRU SITUAȚII DE URGENȚĂ al municipiului Târgoviște, s-au
desfășurat în baza prevederilor :
š Legii
nr. 481/2004 privind protecția civilă în România, republicată, cu modificările
și completările ulterioare ;
š Legii
307/12.07 2006 privind apărarea împotriva incendiilor, cu modificările și
completările ulterioare;
š Legii
nr. 59/2016 privind controlul asupra pericolelor de accident major
în care sunt implicate substanțe periculoase;
š Ordinul prefectului județului Dâmbovița nr. 19 din 26.01.2016 privind
pregătirea pe linia situațiilor de urgență pentru anul 2016;
š H.G.
Nr. 1491/2004 pentru aprobarea Regulamentului cadru privind structura
organizatorică, atribuțiile funcționale și dotarea comitetelor și centrelor
operative pentru situații de urgență ;
š
O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul
Național de Management al Situațiilor de Urgență, cu modificările și
completările ulterioare ;
š
Ordinul 1422/2012 pentru aprobarea Regulamentului
privind gestionarea situațiilor de urgență generate de inundații, fenomene
meteorologice periculoase, accidente la construcții hidrotehnice, poluări
accidentale pe cursurile de apă și poluări marine în zona costieră
š
Ordinul M.A.I. nr. 1352
din 23 iunie 2006 pentru aprobarea metodologiei de organizare, asigurare a
activităților de evacuare a persoanelor, bunurilor, documentelor și
materialelor care conțin informații clasificate, în situații de conflict
armat ;
š
H.G. nr. 1222/2005 privind stabilirea
principiilor evacuării în situații de conflict arma;
š
Ordinul nr. 712/2005 pentru aprobarea Dispozițiilor
generale privind instruirea salariaților în domeniul situațiilor de urgență;
š
Ordinul nr. 786/2005 privind modificarea și completarea Ordinului ministrului
administrației și internelor nr. 712/2005 pentru aprobarea Dispozițiilor generale privind
instruirea salariaților în domeniul situațiilor de urgență.
Și
în acest an ne-am axat în principal pe următoarele direcții :
§
Indeplinirea obiectivelor prevăzute
în planurile de pregătire;
§
Dotare și înzestrare;
§
Prevenirea populatiei asupra dezastrelor si
interventiile pentru limitarea si înlăturarea acestora ;
§
Consolidarea structurilor
organizatorice în strânsă concordanta cu legislatia și schimbările
socio-economice ale municipiului ;
§
Mentinerea capacitatii operative si
de interventie ;
§
Mentinerea permanenta în activitate
a structurilor de interventie, atât la nivel de municipiu cât și la agenții economici;
§
Acordarea de ajutoare umanitare si
altele.
Pe
teritoriul municipiului Târgoviște sunt identificate o serie de factori de
risc, cum sunt :
§ Inundatii
parțiale în cartierele Romlux, cartierul Priseaca și str. Aleea
Mănăstiri Dealu din cauza precipitatiilor abundente ;
§ Căderi
abundente de zăpadă și depunere de polei pe întreg teritoriul municipiului
;
§ Cutremure
de pământ cu magnitudinea de până la 7,5 grade pe
scara Richter;
§ Incendii
de masa si explozii, in special la S.C. COS TGV. S.A., S.C. OȚELINOX S.A.,
S.C. Erdemir S.A., S.C. Swarco Vicas S.A., S.C. CROMSTEEL S.A, retelele de transport si distributie gaze, nodurile de
comunicatii, rutiere si feroviare, precum si la alte
constructii, generatoare de accidente
tehnologice ;
§ Căderi
de obiecte cosmice si accidente aviatice pe intreg teritoriul municipiului ;
§ Epidemii
si epizootii;
§ Accidente
chimice pe timpul transportului substantelor toxice industriale
si a altor materiale periculoase ;
§
Alte accidente la statii de clorinare a apei sau la unii agenti economici
si institutii publice ;
§
Hotărârea
Prefectului județului Dâmbovița nr. 3 / 23.11 2011 (
referitoare la instituirea serviciului de permanență ).
Sursele de risc sunt cunoscute de către membrii
C.L.S.U. și ai Celulelor de Urgență și s-a constatat o mai mare responsabilitate din
partea acestora pentru prevenirea și întocmirea planurilor operative
pentru înlăturarea dezastrelor.
CAPITOLUL II
Documentele operative au fost actualizate și
sunt întocmite conform legilor, ordinelor si dispozițiilor primite
și cuprind în conținutul lor măsuri realiste pentru protecția
populației și bunurilor materiale în situații
speciale fiind adaptate la specificul și posibilitățile
Consiliului Local Municipal Târgoviște, direcțiilor din subordine
și instituțiilor administrate de Consiliului Local .
Organizarea și realizarea
fluxului informațional în cazul apariției unei situații de urgență se
realizeaza astfel:
- Fluxul
informațional în cazul apariției unor situații de urgență care pot determina
producerea dezastrelor, se realizează în
cadrul Centrelor Operative cu Activitate
Temporară - Șef C.O.A.T jr. Chiru Cătălin CRISTEA, Centrul Operațional al
Inspectoratului pentru Situații de Urgență ,,Basarab
I al județului Dâmbovița și invers.
- Informațiile referitoare la
avertizările meteorologice periculoase, precum și a evoluției inundațiilor (
viiturilor), se transmit de către
Sistemele de Gospodărire a Apelor, aparținând Direcției Apelor Buzău, Inspectoratului pentru Situații de
Urgență Județean Dâmbovița și celorlalte instituții publice cu atribuții în
domeniul managementului și gestionării situațiilor de urgență, precum și
Comitetelor Locale pentru Situații de Urgență din zonele probabile de acțiune
ale factorilor meteorologici.
- Avertizările pe linia
poluării factorilor de mediu se transmit de către Agenția pentru Protecția
Mediului Dâmbovița, în aceleași condiții ca la
aliniatul precedent.
- Situațiile de
urgență care pot determina producerea dezastrelor pe teritoriul municipiului
Târgoviște sau operatorilor economici, se raportează la Inspectoratul pentru
Situații de Urgență ,,Basarab I al județului Dâmbovița, în cel mai scurt timp,
iar în condiții deosebite, când sistemele de telecomunicații nu funcționează,
informațiile se transmit prin curieri, în mod operativ.
- Monitorizarea și
gestionarea situațiilor de urgență care pot determina producerea dezastrelor, precum și a dezastrelor produse,
se realizează de către serviciile publice descentralizate ale ministerelor
abilitate, iar managementul acțiunilor de intervenție se asigură de către
Comitetului Local pentru Situații de Urgență al municipiului Targoviste.
-
Acțiunile de interventie pentru limitarea și înlăturarea urmărilor
situațiilor de urgență se desfășoară pe baza deciziei de intervenție elaborate
de președintele Comitetului Local pentru Situații de Urgență .
La nivelul municipiului Târgoviste,
există postul de înstiintare, alarmare la dezastre din structura C.L.S.U., care are rolul de a culege si centraliza
datele din teritoriu pentru a le comunica Inspectoratului Judetean pentru
Situatii de Urgență ,,Basarab I la
telefon: 112, 0245.611212, 0245.611218, fax 0245.634020, precum și
președintelui C.L.S.U. al municipiului
Targoviste, în vederea luării deciziilor și
organizării cooperării tuturor
forțelor participante la intervenție.
Comitetul Local
pentru Situații de Urgență a luat
următoarele măsuri :
§
Transmiterea
in teritoriu a avertizărilor, buletinelor meteo și situațiilor hidrometeorologice
primite de la Inspectoratul Judetean pentru Situatii de Urgență ,,BASARAB
I, statia meteorologică precum și de la Regia Apelor Române, prin fax ;
În anul 2016 au fost primite 72 de atenționări
/ avertizari : ploi 33, caniculă 11, temperaturi joase 4, vânt
puternic 5, ninsori 5, depășirea cotelor de atenție a râului
Ialomița - 14, acestea fiind
transmise la direcțiile subordonate primăriei, instituțiilor administrate de
către Consiliul Local și agenților economici
§
Asigurarea
permanentei la sediul Primăriei în cazul primirii atentionarilor și
avertizărilor pe linie de situații de urgență .
Centrul
Operativ cu Activitate Temporară a instituit serviciul de permanență,
conform O.M.A.I
nr. 763/ 2005 ; Ordinul 1422 al Min. Mediului
și Gospodăririi Apelor și M.A.I./ 16.05 2012 și Hotărârea Prefectului județului
Dâmbovița nr. 3/23.11 2011, pentru toate
atenționările de cod galben.
§
Realizarea
cooperării cu toate organismele specializate pentru limitarea și
înlăturarea urmărilor situații
de urgență ;
§ Atentionarea
cetățenilor pentru curățirea șanturilor, podețelor și decolmatarea văilor și
pârâurilor;
§
Efectuarea diferențiată a exercitiilor de
pregătire a populatiei pentru situații de urgență din municipiului Targoviste cu teme specifice tipurilor de dezastre întâlnite sau
probabile din zonă.
Pe teritoriul municipiului
Targoviste este realizat și funcționează un sistem unitar
de supraveghere, avertizare, cercetare și înlăturare a
urmărilor situațiilor de urgență, prin S.V.S.U.
al Consiliului Local Municipal Târgoviște .
Avertizarea populației despre iminența
unui pericol se realizează cu ajutorul celor 13 sirene electrice de 5,5 Kw, 3 sirene
electronice tip PAVIAN 600 W cu modul de comandă, 10 ale operatorilor
economici și un fluier cu aburi al stației CFR
Târgoviște Sud.
CAPITOLUL III
PREGĂTIREA
POPULAȚIEI, STRUCTURILOR PENTRU SITUAȚII DE URGENȚĂ ȘI ELEVILOR DIN ȘCOLI
Pregătirea
privind managementul situațiilor de urgență este organizată și
s-a desfășurat într-o concepție unitară, respectându-se
regulamentele, ordinele și instructiunile Inspectoratului Judetean pentru Situații de Urgență ,,BASARAB I
și planului unic cu principalele activități aprobat de președintele C.L.S.U. al municipiului
Târgoviște.
S-au executat:
Ø Convocări semestriale de
pregătire cu șefii Celulelor de
Urgenta de la agenții economici ;
Ø Convocări lunare cu
inspectorii de Protecția Civilă/ cadru tehnic P.S.I., pe linia de situațiilor de urgență
la direcțiile subordonate primăriei, instituții administrate de către
Consiliul Local și agenti economici, astfel:
·
12 cu direcțiile primăriei ;
·
23 instituții administrate de către Consiliul
Local si agenti economici.
Ø Antrenamente de
specialitate la nivelul municipiului si agențiilor economici: 15 ;
Ø Instructaje (lunare, trimestriale sau semestriale) cu
salariații Primăriei;
Ø Controale, împreună cu
inspectorii de zonă ai Inspectoratului
Judetean pentru Situatii de Urgenta ,, BASARAB I , pe linie de situații de urgență la
direcțiile subordonate primăriei, la instituțiile administrate de
către Consiliul Local si de agenții economici, astfel:
· la gospodăriile populației: 10;
· la operatori economici și instituțiile
din subordinea Consiliului Local municipal Târgoviște: 23.
Ø Controale pe linie P.S.I. :
· 30 ( grădinițe,
școli generale și licee);
· 13 la direcțiile primăriei ;
· 10 operatori cu factor de risc ;
· 6 controale împreună cu inspectorii de zonă ai Inspectoratului Judetean pentru Situații de
Urgență
,,BASARAB I, în urma sesizărilor populației .
· la
gospodăriile populației : 10;
Ø Număr de activități de informare
preventivă a populației : 453
Ø Controale pe linia Protecției Civile:
· 30 la
grădinițe, școli generale și licee ;
· 13 la direcțiile primăriei ;
· 10 la operatori economici împreună cu inspectorii de zonă ai Inspectoratului Judetean pentru Situații de Urgență ,,
BASARAB I
Ø Număr de activități de informare
preventivă a populației : 453
Ø Capacitatea reală de interventie pentru limitarea și înlăturarea
urmărilor ploilor și zăpezilor abundente și furtunilor;
Ø Activități de
prevenire pe linia situațiilor de urgență cu distribuirea de
materiale informative (ordine ale M.A.I., instituției prefectului,
dispoziții ale primarului municipiului Târgoviște ),
direcțiilor subordonate C.L., instituții administrate de către
Consiliul Local și în cartierele Bulgari, Priseaca, Romlux, zona podului
Teis, astfel:
Ø 20 controale de prevenire
cu distribuire de tematică și materiale informative ;
Ø Pregătirea grupelor
/ echipelor din cadrul S.V.S.U. pentru participarea la concursul profesional al
serviciilor voluntare pentru situații de urgență etapa
județeană
Ø Pregătirea elevilor din
licee - finalizată cu concursuri privind cunoașterea măsurilor de
protectie civilă și cu activitățile practice având ca tematica ,,Cu viata mea apar viata și pe linie P.S.I. ,,Prietenii pompierilor.
CAPITOLUL IV
MODUL DE ÎNDEPLINIRE A MISIUNILOR REALE ( INTERVENȚIILOR
) EXECUTATE PENTRU LIMITAREA ȘI
ÎNLĂTURAREA URMĂRILOR SITUAȚII
LOR DE URGENȚĂ CE AU AFECTAT
TERITORIUL MUNICIPIULUI TÂRGOVIȘTE
In cursul anului 2016 în municipiul
Târgoviște au fost înregistrate evenimente cu impact asupra
populaței și mediului precum:
·
inundații :
7
intervenții și monitorizarea râului Ialomița în zona stavilar Teiș ( și fenomene meteo periculoase );
· căderii de copaci (și
fenomene meteo periculoase): 4
intervenții ;
· incendii de vegetație: 13 intervenții ;
·
alte
situații: 34 intervenții ;
· Caniculă: 7
atenționări de caniculă - s-au
înființat 4 puncte de distribuire a apei și sa distribuit apa
cetățenilor din municipiu
Târgoviște conform planului de măsuri;
· Deszăpezire: 4 intervenții ;
· Salvarea
animalelor: 2
intervenții ;
· Căderi
elemente de tencuială (clădiri ): 5 intervenții .
Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență al mun.
Târgoviște a asigurat monitorizarea tuturor activităților sportive - 37, culturale, religioase și
sprijin pentru alte activității 57,
desfășurate în sectorul de responsabilitate, municipiul Târgoviște .
CAPITOLUL V
ORGANIZAREA PE
LINIA SITUAȚII LOR DE URGENȚĂ
Pe
teritoriul municipiului Târgoviște sunt
organizate comitete, celule de urgență și servicii pentru situații de urgență structurate specific la nevoile municipiului,
agentilor economici și institutiilor publice astfel:
1. S.V.S.U. Consiliul Local Municipal
Târgoviște ;
2 . Celule de Urgență la :
direcțiile subordonate și la agentii economici .
Serviciul
Voluntar pentru Situații de Urgență al Consiliul Local Municipal
Târgoviște, este o
structură profesională, alta decât a unităților profesioniste pentru situații
de urgență, încadrat cu personal voluntar, ce are atribuții privind apărarea
vieții, avutului public și privat împotriva dezastrelor, în sectorul de
competență stabilit cu acordul Inspectoratului Județean pentru Situații de
Urgență, precum și pentru acordarea ajutorului persoanelor aflate în pericol în
caz de accidente sau dezastre. Drepturile specifice exercitării atribuțiilor
ce revin potrivit legii personalului
voluntar din formatiunile voluntare sunt prevăzute în : Legea nr. 481 din 2004, completată și modificată, privind Protecția
Civilă, Legea 307 din 2006 privind Apărarea împortiva Incendiilor, a Hotărârii
Guvernului nr. 642/13.07.2005 pentru aprobarea Criteriilor
de clasificare a unităților administrativ-teritoriale, institutiilor publice și
operatorilor economici din punct de vedere al protecției civile, în
functie de tipurile de riscuri specifice, a Ordinului
Ministrului Administratiei și Internelor nr. 718 din
30.06.2005 pentru aprobarea Criteriilor de performanta privind structura
organizatorică și dotarea serviciilor voluntare pentru situații de urgență, a Ordinul nr. 96 din 2016, referitor la Criteriile de
performanță, privind constituirea și încadrarea și dotarea
serviciilor voluntare și a serviciilor private pentru situații de
urgență, a Ordinului nr. 1474 din 12.10 2006, ,, Regulamentul de planificare, pregătire și desfășurare a
activității de prevenire în situații de urgență , a Ordinului nr. 1475 din
13.10 2006, ,, Regulamentul privind gestionarea
situațiilor de urgență ca urmare a incendiilor de pădure , a Ordinului nr. 163 din 28.02 2007, Normă
generală de apărare împotriva incendiilor (Normă din 28/02/2007, Publicat în
Monitorul Oficial, Partea I nr. 216 din 29/03/2007); a
Ordinului nr. 160 din 23.02 2007 Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr.
161 din 07/03/2007, Ordinul 1422 al Min. Mediului și Gospodăririi Apelor și M.A.I.
/16.05 2012, Regulamentul de
planificare, organizare, desfășurare și finalizare a activității de prevenire a
situațiilor de urgență prestate de serviciile voluntare și private pentru
situații de urgență și Ordinul Nr. 14 din 16 martie 2009, pentru aprobarea
Dispozițiilor generale de apărare împotriva incendiilor la amenajări temporare
în spații închise sau în aer liber .
Președintele C.L.S.U.,
primarul municipiului Targoviste, vicepreședinții C.L.S.U, viceprimari
municipiului Târgoviște și a șeful C.O.A.T., secretarul municipiului,
jr. Chiru Cătălin CRISTEA, în anul 2016, s-au preocupat pentru asigurarea
dotării S.V.S.U., astfel :
Ø
asigurarea echipamentului necesar
intervenției (a fost completat echipamentul uzat, buteliile de oxigen au fost reîncărcate) ;
Ø
achiziționarea a 7 stații
TETRA, marca motorola .
Ø
au fost achiziționate
accesoriile necesare intervenției pentru autospecială ( furtune, etc. ) ;
Ø
repararea, igenizarea remizei și realizarea spațiilor de depozitare a materialelor ;
Ø
implicarea pentru asigurarea
menținerii în stare operativă a mijloacelor de
intervenție ;
Ø
achiziționarea de unelte
genistice ( pentru
înlocuirea celor care s-au distrus în urma intervențiilor ) .
CAPITOLUL VI
NIVELUL CAPACITĂȚII DE
PROTECȚIE CIVILĂ, TRANSMISIUNI , INFORMATICĂ ȘI ALARMARE
Municipiul Târgoviste dispune de 3
sirene electronice cu modul de comandă si 13 sirene
electrice de 5,5 Kw, centralizate la Punctul de Comanda Județean .
Pentru întreținerea și repararea
acestora s-a încheiat contract întreținere de către Consiliul Județan
Dâmbovița cu firma S.C. COMTELEPREST SATELIT S.A. Târgoviște .
Datorită scoaterii din uz a centralei care
acționa concomitent sirenele de alarmare de pe teritoriul municipiului
Târgoviște și problemelor tehnice apărute, la această oră sistemul nu
poate fi comutat simultan cu toate că gradul de asigurare cu mijloace de
înștiințare - mijloace de alarmare este de 80
%, putând asigura în condiții bune înștiințarea
și alarmarea municipiului în caz de pericol .
În acest context
este necesară achiziționarea unei sirene electronice pentru a
asigura alarmarea a zonei de Sud Est a municipiului Târgoviște iar în
următori ani să înlocuim treptat sirenele
clasice sau să modernizăm sistemul actual pe suportul modulului de comandă .
Este necesar ca Inspectoratului
Judetean pentru Situații de Urgență ,, BASARAB I , să previzioneze o
soluție de dezvoltare a sistemului unitar centralizat de alarmare al județului
implicit al municipiului Târgoviște .
CAPITOLUL VII
PROTECȚIA PRIN
ADĂPOSTIRE
Fondul actual de adăpostire asigură protectia
populatiei si salariatilor din oras în proportie de 60%.
Fondul de adapostire este constituit din 64
adăposturi speciale de protecție civilă, subsoluri, ce se amenajează
și adăposturi de tip familial.
In baza de calcul s-a luat în considerație un
număr de 44.400 de autoevacuati, mobilizati și dispersați în localitățile
limitrofe .
În anul 2016 au fost
întreprinse următoarele măsuri :
Ø Igienizarea lunară a punctului de comandă
al municipiului Târgoviște ;
Ø Modernizarea parțială a instalației
electice ;
Ø Extinderea și menținerea în stare de
funcționare a instalației sanitare ;
Ø Repunerea în funcțiune a instalației de
filtro ventilație ;
Ø Întocmirea și înaintarea propunerilor
pentru bugetul de cheltuieli pe anul 2017
Avându-se în vedere cele
prezentate, S.V.S.U. al Consiliului Local Municipal Târgoviște, a propus
declasificarea unor adăposturi și trecerea unora dintre ele din categoria
adăposturi speciale în categoria adăposturi simple, conform celor constatate pe
teren, rezultând, astfel, un număr de 35 de adăposturi
speciale și 29 de adăposturi simple.
CAPITOLUL VIII
PROTECȚIA N.B.C,
MEDICALĂ ȘI VETERINARĂ
Protecția antichimică a populației si
salariaților este deficitară deoarece nu s-au
achizitionat și distribuit nici un fel de mijloce de protectie individuală
și truse de decontaminare alocarea fondurilor pentru
mijloacele de protecție individuală
împovărează bugetul Consiliului Local, având în vedere că acestea au o perioadă de utilizare
limitată în timp (locații de depozitare ) .
CAPITOLUL IX
ASIGURAREA LOGISTICĂ
Baza materială pentru instruire și
intervențe a S.V.S.U., a cunoscut îmbunătățiri, conform bugetului aprobat pentru anul 2016 .
Considerăm ca pe această linie se poate face mai
mult prin alocarea de fonduri care să
fie prevăzute
în bugetul Consiliului Local, cât și al agenților economici.
Managerii, direcțiilor subordonate primăriei
municipiului Târgoviște ca ordonatori de credite și șefii structurilor de urgență, prin legile ce
reglementează această activitate, au obligația ca prin dispozițiile
pe care le dau, să asigure dotarea cu
materiale necesare pentru intervenție
în caz de necesitate și pregătirea personalului în domeniul
Protecției Civivile și P.S.I., iar în cazul voluntarilor să li se
permită lunar să participe la pregătirea de specialitate, conform H.G. nr.
1579, art 6 din 08.12 2005, L. 481 / 2004 completată cu L. 212 / 2006, art. 6,
art 21, art. 28, art. 31, art. 37, art. 13 alin. 5, 7,
art. 15, 75, art. 76 , L. 212, art. 3
.
PREȘEDINTE DE ȘEDINȚĂ SECRETARUL MUNICIPIULUI
jr. Cătălin Rădulescu jr. Chiru Cătălin Cristea