Inapoi |
REGULAMENT
de organizare
şi funcţionare a Consiliului Local
al Municipiului Târgovişte
CAPITOLUL
I
Constituirea consiliului local
Art.1 (1) În conformitate cu prevederile
Legii nr. 215/2001 privind Administraţia publică locală, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei
nr. 35/30.01.2002, cu modificările şi completările ulterioare,
pentru aprobarea Regulamentului cadru de organizare şi funcţionare a
consiliilor locale şi ale Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor
locali, cu modificările şi completările ulterioare, in termen de 20 de zile de la data
desfăşurării alegerilor va avea loc şedinţa de constituire a consiliului local, după îndeplinirea prevederilor
art. 38 alin. 1 şi 11 din Legea nr. 334/2006 privind finanţarea
partidelor politice şi a campaniilor electorale, cu modificările
şi completările ulterioare. Convocarea consilierilor declaraţi
aleşi, la şedinţa de constituire a consiliului, se face de
către prefect, prin ordin.
(2)
Şedinţa este legal constituită dacă participă cel
puţin două treimi din numărul consilierilor declaraţi
aleşi. În cazul în care nu
se poate asigura această majoritate, peste 3 zile se va organiza o
nouă şedinţă. În acest scop prefectul va emite un nou ordin
de convocare. Dacă nici de această dată nu se prezintă cel
puţin două treimi din numărul consilierilor declaraţi
aleşi de către biroul electoral de circumscripţie, prefectul va
face o nouă convocare peste alte 3 zile, emiţând în acest scop un nou
ordin.
(3) Dacă nici la a treia convocare nu se
prezintă cel puţin două treimi din numărul consilierilor
declaraţi aleşi, prefectul va dispune verificarea motivelor care au
determinat neprezentarea la şedinţă a consilierilor
absenţi. Dacă absenţele nu au la bază motive temeinice,
determinate de: boală care a necesitat spitalizarea sau imobilizarea la
pat; deplasarea în străinătate în interes de serviciu; evenimente de
forţă majoră, cum ar fi: inundaţii sau alte catastrofe care
au împiedicat deplasarea; deces în familie sau alte situaţii similare,
prefectul va emite un ordin prin care va declara vacante locurile consilierilor
declaraţi aleşi, care au lipsit nemotivat de la cele 3 convocări
anterioare. Ordinul prefectului poate fi atacat de cei interesaţi la
instanţa de contencios administrativ în termen de 5 zile de la comunicare.
Hotărârea instanţei este definitivă şi irevocabilă.
(4) Înainte de emiterea ordinului prevăzut
la alin. (3) prefectul va verifica dacă pe listele de candidaţi
depuse de partidele politice, alianţele politice sau alianţele
electorale ai căror consilieri declaraţi aleşi au lipsit
nemotivat mai sunt supleanţi. În caz afirmativ, prin acelaşi ordin se
va dispune organizarea unei noi şedinţe de constituire la care vor fi
convocaţi supleanţii.
(5) Dacă pe listele de candidaţi nu
mai sunt supleanţi sau aceştia refuză, la rândul lor, să se
prezinte la şedinţă, prefectul va dispune organizarea de alegeri
pentru completarea posturilor declarate vacante potrivit alin. (3). Alegerile
se vor organiza în condiţiile Legii 67/2004 pentru alegerea autoritatilor
administratiei publice locale, republicata, cu modificările şi
completările ulterioare, în cel mult 30 de zile de la data emiterii
ordinului şi la acestea vor putea participa toate partidele politice,
alianţele politice sau alianţele electorale care au depus
iniţial liste de candidaţi, precum şi candidaţi
independenţi care nu au fost declaraţi aleşi la alegerile
anterioare.
Art. 2. - La şedinţa de constituire
legal întrunită poate participa şi primarul care a fost declarat
ales, chiar dacă procedura de validare a mandatului acestuia nu a fost
finalizată.
Art. 3. - (1) Şedinţa de
constituire este deschisă de prefect sau de reprezentantul acestuia, care
îl invită pe cel mai în vârstă dintre consilieri, precum şi pe
cei 2 asistenţi ai acestuia să preia conducerea lucrărilor
şedinţei. Asistenţi
ai preşedintelui de vârstă vor fi desemnaţi cei mai tineri
consilieri.
(2) După preluarea conducerii
şedinţei se ia o pauză, în timpul căreia se constituie
grupurile de consilieri, potrivit prevederilor Statutului aleşilor locali,
iar secretarul municipiului Targovişte prezintă preşedintelui de
vârstă şi asistenţilor acestuia dosarele consilierilor
declaraţi aleşi şi pe cele ale supleanţilor lor, aşa
cum acestea au fost primite de la biroul electoral de circumscripţie.
Dosarele pot fi însoţite de opţiunile scrise ale consilierilor
aleşi care ocupă funcţii incompatibile, potrivit legii, cu
calitatea de consilier.
(3) Dacă primarul declarat ales a candidat
şi pentru funcţia de consilier şi a obţinut mandatul,
dosarul acestuia va fi însoţit de opţiunea scrisă pentru una
dintre cele două funcţii.
(4) Prevederile alin. (3) se aplică numai
în cazul în care procedura de validare a mandatului primarului a fost
finalizată.
Art.
4. - (1) La reluarea lucrărilor consilierii
declaraţi aleşi vor alege prin vot deschis, exprimat prin ridicare de
mâini, o comisie de validare alcătuită din 3-5 consilieri locali.
Numărul membrilor comisiei se stabileşte prin vot deschis, la
propunerea preşedintelui de vârstă. Comisia este aleasă pe
întreaga durată a mandatului.
(2) Desemnarea candidaţilor pentru comisia
de validare se face de către grupurile de consilieri constituite potrivit
art. 3 alin. (2). Numărul de locuri cuvenite fiecărui grup se
determină în funcţie de numărul de mandate obţinute de
grupul în cauză.
(3) Alegerea membrilor comisiei de validare
se face individual, prin votul deschis al majorităţii consilierilor
prezenţi la şedinţa de constituire, iar rezultatul va fi
consemnat în hotărârea nr. 1.
Art. 5. - Comisia de validare a mandatelor alege din
rândul membrilor săi un preşedinte şi un secretar, cu
respectarea procedurii de vot prevăzute la art. 4 alin. (3).
Art. 6. - (1) După alegerea comisiei de validare
preşedintele dispune o nouă pauză, în timpul căreia va fi
examinată de către comisie legalitatea alegerii fiecărui
consilier, pe baza dosarelor prezentate de preşedintele de vârstă,
şi vor fi elaborate propunerile de validare sau de invalidare a
mandatelor, in acest scop se va încheia si un proces-verbal.
(2) Dacă primarul, al cărui mandat a
fost validat, a fost ales şi consilier şi optează pentru
funcţia de primar sau dacă consilierii care deţin funcţii
incompatibile optează în scris pentru renunţarea la funcţia de
consilier, va fi examinat, în vederea validării, dosarul supleantului,
respectiv supleanţilor de pe aceeaşi listă, în ordinea în care
cei în cauză au fost înscrişi pe lista de candidaţi.
În cazul în care consilierul local declarat ales renunţă
la mandat înainte de validare sau refuză să depună
jurământul, se supune validării mandatul primului supleant înscris pe
lista partidului politic, a alianţei politice sau a alianţei
electorale respective, dacă până la validarea mandatului partidele
şi alianţele politice confirmă în scris apartenenţa la
partid. În cazul în care locurile rămase vacante nu pot fi completate cu
supleanţi, conform legii, iar numărul de consilieri locali se reduce
sub jumătate plus unu, se vor organiza alegeri parţiale pentru
completare, în termen de 90 de zile.
(3)
Invalidarea alegerii unui consilier poate fi propusă de comisia de
validare numai dacă aceasta a constatat că au fost încălcate condiţiile
de eligibilitate stabilite expres prin lege sau dacă alegerea s-a
făcut prin fraudă electorală constatată de către
biroul electoral, potrivit prevederilor Legii nr. 67/2004
pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, republicata, cu
modificările şi completările ulterioare. Invalidarea
mandatului se va propune şi în cazurile prevăzute la alin. (2).
(4) Consilierii care lipsesc motivat de la
şedinţa de constituire pot fi validaţi sau invalidaţi în
lipsă.
(5) În cazul în care, până la data
validării, un candidat declarat ales nu mai face parte din partidul pe a
cărui listă a fost ales, la cererea scrisă a partidului
respectiv mandatul acestuia nu va fi validat, urmând a fi validat primul
supleant pe listă.
Art. 7. - (1) Validarea sau invalidarea mandatelor se face
în ordine alfabetică, prin votul deschis al majorităţii
consilierilor prezenţi la şedinţă. Persoana al cărei
mandat este supus validării sau invalidării nu participă la vot.
(2) Rezultatul validării mandatelor se
consemnează în hotărârea nr. 2 care se comunică de îndată
consilierilor care au absentat motivat.
(3) Hotărârea de validare sau invalidare a
mandatelor poate fi atacată de cei interesaţi la instanţa de contencios
administrativ în termen de 5 zile de la adoptare, sau, în cazul celor
absenţi de la şedinţă, de la comunicare.
(4) Instanţa
de contencios administrativ se pronunţa în cel mult 30 de zile. În acest
caz, procedura prealabilă nu se mai efectuează, iar hotărârea
primei instanţe este definitivă si irevocabilă.
Art. 8. - (1) După validarea mandatelor a cel
puţin două treimi din numărul de consilieri stabilit potrivit
legii se va proceda la depunerea următorului jurământ: "Jur
să respect Constituţia şi legile ţării şi să
fac cu bună-credinţă tot ceea ce stă în puterile şi
priceperea mea pentru binele locuitorilor Municipiului Targoviste. Aşa
să-mi ajute Dumnezeu!"
(2)
Jurământul se depune după următoarea procedură: secretarul municipiului
va da citire jurământului, după care consilierii validaţi se vor
prezenta, în ordine alfabetică, în faţa unei mese special amenajate,
pe care se află un exemplar din Constituţie şi Biblia.
Consilierul va pune mâna stângă atât pe Constituţie cât şi,
dacă este cazul, pe Biblie, va pronunţa cuvântul "jur",
după care va semna jurământul de credinţă, care va fi
imprimat pe un formular special.
(3) Jurământul se semnează în
două exemplare. Un exemplar se păstrează la dosarul de validare,
iar al doilea se înmânează consilierului.
(4) Consilierii pot depune jurământul
fără formula religioasă. În acest caz jurământul va fi
imprimat pe formular fără această formulă.
(5) Consilierii care refuză să
depună jurământul sunt consideraţi demisionaţi de drept,
fapt care se consemnează în procesul-verbal al şedinţei. În
acest caz se va supune validării mandatul primului supleant de pe lista
partidului politic, alianţei politice sau alianţei electorale
respective, dacă până la validarea mandatului partidele politice
şi alianţele politice confirmă în scris apartenenţa la
partid a consilierului în cauză.
(6) După depunerea jurământului de
către majoritatea consilierilor validati preşedintele de vârstă
declară consiliul legal constituit. Declararea consiliului ca legal
constituit se constată prin hotărârea nr. 3.
Mandatul
consiliului local este de 4 ani şi se exercită in condiţiile
legii.
Participarea
aleşilor locali la activitatea autoritătilor administraţiei
publice locale are caracter public si legitim fiind în acord cu interesele
generale ale colectivităţii în care îşi exercită mandatul.
În
asigurarea liberului exerciţiu al mandatului lor, aleşii locali
îndeplinesc o funcţie de autoritate publică şi sunt ocrotiţi
de lege.
CAPITOLUL II
Organizarea consiliului local
Secţiunea 1
Preşedintele de şedinţă
Art. 9. - (1) După declararea consiliului local ca
legal constituit, se procedează la alegerea preşedintelui de
şedinţă. Alegerea se face prin votul deschis al
majorităţii consilierilor în funcţie. Durata mandatului
preşedintelui de şedinţă nu poate fi mai mare de 3 luni.
(2)
Consilierul local ales in condiţiile alin. 1 poate fi schimbat din
funcţie, la iniţiativa a cel puţin unei treimi din numărul
consilierilor locali, prin votul majorităţii consilierilor locali in
funcţie.
(3) După alegerea preşedintelui de
şedinţă acesta preia conducerea lucrărilor consiliului.
(4) Rezultatul alegerii preşedintelui de
şedinţă se consemnează în hotărârea nr. 4.
(5) Hotărârile nr. 1-4 se semnează
de preşedintele de vârstă şi de cei 2 asistenţi ai acestuia
şi se contrasemnează de secretarul municipiului Targoviste.
Art. 10. - (1) Preşedintele de
şedinţă exercită următoarele atribuţii
principale:
a) conduce şedinţele consiliului
local;
b) supune votului consilierilor proiectele de
hotărâri, asigură numărarea voturilor şi anunţă
rezultatul votării, cu precizarea voturilor pentru, a voturilor contra
şi a abţinerilor;
c) semnează hotărârile adoptate de
consiliul local, chiar dacă a votat împotriva adoptării acestora,
precum şi procesul-verbal;
d) asigură menţinerea ordinii şi
respectarea regulamentului de desfăşurare a şedinţelor;
e) supune votului consilierilor orice
problemă care intră în competenţa de soluţionare a
consiliului;
f) aplică, dacă este cazul,
sancţiunile prevăzute de statutul aleşilor locali sau propune
consiliului aplicarea unor asemenea sancţiuni.
(2) Preşedintele de şedinţă
îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege, de
prezentul regulament sau însărcinări date de consiliul local
municipal.
Secţiunea a 2-a
Alegerea viceprimarului
Art. 11. - (1) Consiliul local al municipiului Târgovişte
alege din rândul consilierilor ale căror mandate au fost validate, doi
viceprimari.
(2) Propunerea de candidaţi pentru
alegerea viceprimarilor se face de către oricare dintre consilieri sau de
grupurile de consilieri.
(3) După înregistrarea candidaturilor se ia
o pauză în timpul căreia se completează buletinele de vot.
(4) Exercitarea votului se face într-o
cabină special amenajată, putându-se folosi, la alegere, una dintre
următoarele modalităţi:
a) fiecare consilier primeşte un
singur buletin de vot pe care sunt trecute numele tuturor candidaţilor.
Intrând în cabină, din lista candidaţilor vor fi barate printr-o
linie orizontală numele tuturor candidaţilor pe care consilierul nu
doreşte să îi aleagă. Pe buletin va rămâne nebarat numele
consilierilor pe care doreşte să îi aleagă votantul;
b) pe
buletinul de vot se scrie cuvântul "DA" în dreptul numelor celor pe
care doreşte să îi voteze;
c) alte modalităţi, la alegerea
consiliului.
(5) Sunt declaraţi aleşi primii 2
candidaţi care au obţinut votul majorităţii consilierilor
în funcţie.
(6) În situaţia în care nu s-a întrunit
majoritatea prevăzută la alin. (5), se organizează un al doilea
tur de scrutin, în aceeaşi şedinţă, la care vor participa
candidaţii situaţi pe primele două locuri. La al doilea tur de
scrutin este declarat ales viceprimar consilierul care a obţinut cel mai
mare număr de voturi.
Art. 12. -
În caz de balotaj se va proceda la un nou tur de scrutin, la care vor participa
numai candidaţii care se află în această situaţie. Va fi declarat ales candidatul care a obţinut
cele mai multe voturi.
Art. 13. - Alegerea viceprimarilor va fi
consemnată în hotărârea nr.
Schimbarea din funcţie a viceprimarului
se poate face de consiliul local, prin hotărâre adoptată cu votul
majorităţii consilierilor în funcţie, la propunerea primarului
sau a unei treimi din numărul consilierilor locali în funcţie.
Art. 14. - Durata mandatului viceprimarului este
egală cu durata mandatului consiliului local. În cazul în care mandatul
consiliului local încetează înainte de expirarea duratei normale de 4 ani,
încetează de drept şi mandatul viceprimarului, fără vreo altă
formalitate.
Calitatea de viceprimar
încetează şi ca urmare a piederii a calităţii de membru al
patidului politic sau al organizaţiei minorităţilor
naţionale pe a cărei liste a fost ales.
În acest caz hotărârea consiliului poate
fi atacată de viceprimar, la instanţa de contencios administrativ, în
termen de 10 zile de la comunicare. Instanţa se va pronunţa în termen
de cel mult 30 de zile. În acest
caz, procedura prealabilă nu se mai efectuează, iar hotarârea primei
instanţe este definitivă si irevocabilă.
Secţiunea
a 3-a
Comisiile de specialitate
Art. 15. - După
constituire Consiliul Local al Municipiului Targoviste stabileşte şi
organizează 5 (cinci) comisii de specialitate pe principalele domenii de
activitate.
Pot fi membri ai comisiilor de specialitate
numai consilierii.
Fiecare comisie va fi constituita din 3-7 membri.
Fiecare consilier poate opta pentru una sau mai multe
comisii.
Denumirea si domeniile de activitate ale comisiilor de
specialitate sunt urmatoarele:
1.
Comisia pentru studii, prognoze economico-sociale si
buget finanţe, programe externe si relaţii internaţionale;
2.
Comisia pentru organizarea, dezvoltarea urbanistică
si amenajarea teritoriului, administrarea domeniului public şi privat al
municipiului, realizarea licitaţiilor publice, protecţia mediului
inconjurător, conservarea monumentelor istorice şi de arhitectură;
3.
Comisia pentru servicii publice, asigurarea funcţionării
serviciilor de gospodărie comunală, pieţe si comerţ;
4.
Comisia pentru activităţi ştiinţifice,
învăţământ, sănătate, cultură, muncă şi protecţie socială,
sportive si de agrement;
5.
Comisia pentru administraţie publică, juridică,
apărarea ordinii publice, respectarea drepturilor şi libertătilor
cetăţenilor.
Art. 16. - (1) Comisiile de specialitate lucrează
valabil în prezenţa majorităţii membrilor şi iau hotărâri
cu votul majorităţii membrilor lor.
(2) Comisia poate invita să participe la
şedinţele sale specialişti din cadrul aparatului propriu al
consiliului local sau din afara acestuia, în special de la unităţile
aflate în subordinea consiliului. Au dreptul
să participe la şedinţele comisiei şi consilierii care au
făcut propunerile ce stau la baza lucrărilor comisiei. Comisia poate invita şi alte persoane
care să participe la dezbateri.
(3) Şedinţele comisiei de
specialitate sunt, de regulă, publice.
(4)
Comisia poate hotări ca unele şedinţe sau dezbaterea unor puncte
de pe ordinea de zi să se desfăşoare cu uşile închise.
Art. 17. -
(1)
Numărul locurilor care revine fiecărui grup de consilieri sau
consilierilor independenţi în fiecare comisie de specialitate se
stabileşte de către consiliul local, în funcţie de ponderea
acestora în cadrul consiliului.
(2)
Nominalizarea membrilor fiecărei comisii se face de fiecare grup de
consilieri, iar a consilierilor independenţi, de către consiliul local,
avându-se în vedere, de regulă, opţiunea acestora, pregătirea
lor profesională şi domeniul în care îşi
desfăşoară activitatea.
(3) În funcţie de numărul membrilor
consiliului, un consilier poate face parte din 1-3 comisii, dintre care una
este comisia de bază. Indemnizaţia de şedinţă se va
achita numai pentru activitatea desfăşurată în comisia de
bază.
Art. 18. - Fiecare comisie de specialitate îşi
alege, prin votul deschis al majorităţii consilierilor ce o compun,
câte un preşedinte şi câte un secretar.
Art. 19. - (1) Comisiile de specialitate au
următoarele atribuţii principale:
a) analizează proiectele de hotărâri
ale consiliului local;
b) se pronunţă asupra altor probleme
trimise de consiliul local spre avizare;
c) întocmesc avize asupra proiectelor de
hotărâri şi asupra problemelor analizate, pe care le prezintă
consiliului local.
(2) Comisiile de specialitate îndeplinesc orice
alte atribuţii stabilite prin regulamentul de organizare şi
funcţionare a consiliului sau însărcinări date prin
hotărâri ale consiliului local, dacă acestea au legătură cu
activitatea lor.
Art. 20. -
(1)
Preşedintele comisiei de specialitate are următoarele atribuţii
principale:
a) asigură reprezentarea comisiei în
raporturile acesteia cu consiliul local şi cu celelalte comisii;
b) convoacă şedinţele comisiei;
c) conduce şedinţele comisiei;
d) propune ca la lucrările comisiei
să participe şi alte persoane din afara acesteia, dacă
apreciază că este necesar;
e) participă la lucrările celorlalte
comisii care examinează probleme ce prezintă importanţă
pentru comisia pe care o conduce;
f) susţine în şedinţele de
consiliu avizele formulate de comisie;
g) anunţă rezultatul votării, pe
baza datelor comunicate de secretar.
(2) Preşedintele comisiei îndeplineşte
orice alte atribuţii referitoare la activitatea comisiei, prevăzute
de lege, de regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului
sau stabilite de consiliul local.
Art. 21. - (1) Secretarul comisiei îndeplineşte
următoarele atribuţii principale:
a) efectuează apelul nominal şi
ţine evidenţa participării la şedinţe a membrilor
comisiei;
b) numără voturile şi îl
informează pe preşedinte asupra cvorumului necesar pentru adoptarea
fiecărei hotărâri şi asupra rezultatului votării;
c) asigură redactarea avizelor şi
proceselor-verbale etc.
(2) Secretarul comisiei îndeplineşte orice
alte sarcini prevăzute de regulamentul de organizare şi
funcţionare a consiliului sau însărcinări stabilite de comisie
sau de către preşedinte.
Art.
22. - (1) Convocarea şedinţelor comisiei se
face de către preşedintele acesteia cu cel puţin 3 zile înainte.
(2) Ordinea de zi se aprobă de comisie la
propunerea preşedintelui. Oricare dintre membrii comisiei poate cere includerea
pe ordinea de zi a unor probleme.
(3) Participarea membrilor comisiei la
şedinţele acesteia este obligatorie.
(4) În caz de absenţă nejustificată la şedinţa
comisiei de bază consilierului în cauză nu i se acordă
indemnizaţie de şedinţă. Dacă absenţele
continuă, fără a fi motivate, preşedintele comisiei poate
aplica sancţiunile prevăzute în competenţa sa de Statutul
aleşilor locali sau poate propune consiliului aplicarea altor sancţiuni
statutare, inclusiv înlocuirea lui din comisie.
Art.
23. -
Şedinţele comisiilor de specialitate se desfăşoară, de
regulă, înaintea şedinţelor consiliului, atunci când ordinea de
zi a şedinţei acestuia cuprinde probleme sau proiecte de
hotărâri asupra cărora i se solicită avizul.
Art.
24. - (1) Pentru dezbaterea proiectelor de
hotărâri sau a celorlalte probleme repartizate comisiei preşedintele
acesteia va desemna un consilier care va face în cadrul şedinţei o
scurtă prezentare a problemei aflate pe ordinea de zi, dacă aceasta
nu este prezentată de iniţiator.
(2) Consilierul desemnat potrivit alin. (1)
va redacta avizul comisiei, pe baza amendamentelor şi a propunerilor
formulate de membrii acesteia, care au fost aprobate cu majoritatea voturilor
consilierilor prezenţi.
(3) Avizele întocmite de comisie vor cuprinde
separat, cu motivarea necesară, atât amendamentele şi propunerile
acceptate, cât şi cele respinse.
(4) Avizul întocmit potrivit alin. (2) şi
(3) se prezintă secretarului municipiului, care se va îngriji de
multiplicarea şi difuzarea acestuia către consilieri, o dată cu
ordinea de zi.
Art. 25. - Votul în comisii este, de regulă,
deschis. În anumite situaţii comisia poate hotărî ca votul să
fie secret, stabilind de la caz la caz şi modalitatea de exprimare a
acestuia.
Art.
26. - (1) Lucrările şedinţelor comisiei
se consemnează, prin grija secretarului acesteia, într-un proces-verbal.
După încheierea şedinţei procesul-verbal va fi semnat de
către preşedintele şi secretarul comisiei.
(2) Preşedintele poate încuviinţa ca
procesele-verbale ale şedinţelor să fie consultate de alte
persoane interesate care nu au participat la şedinţă, cu
excepţia proceselor-verbale întocmite în şedinţele ale
căror lucrări s-au desfăşurat cu uşile închise.
Art.
27. - Dacă în urma
dezbaterilor din şedinţa consiliului local se impun modificări
de fond în conţinutul proiectului, preşedintele de
şedinţă poate hotărî retrimiterea proiectului pentru
reexaminare de către comisia sau compartimentul de specialitate care a
întocmit avizul, respectiv raportul.
Art. 28. - (1) Consiliul local poate hotărî
organizarea unor comisii speciale de analiză şi verificare, la
propunerea consilierilor sau a primarului.
(2) Componenţa nominală a comisiilor
prevăzute la alin. (1), obiectivele şi tematica activităţii
acestora, perioada în care vor lucra şi mandatul lor se stabilesc prin
hotărâre a consiliului local.
(3) Comisia de analiză şi verificare
va prezenta consiliului local, la termenul stabilit de acesta, raportul
întocmit în urma analizelor şi verificărilor efectuate. Raportul va
cuprinde, dacă este cazul, propuneri concrete de
îmbunătăţire a activităţii în domeniul supus analizei
sau verificării.
Art.
29. - Operaţiunile
desfăşurate în cadrul procedurii de constituire a comisiilor de
specialitate, numărul şi denumirea acestora, numărul membrilor
fiecărei comisii şi modul de stabilire a locurilor ce revin
fiecărui grup de consilieri sau consilieri independenţi, precum
şi componenţa nominală a acestora se stabilesc prin
hotărârea nr.
Secţiunea a 4-a
Alte dispoziţii
Art. 30. - (1) După preluarea conducerii
lucrărilor consiliului local de către preşedintele de
şedinţă se trece la ceremonia de depunere a jurământului de
către primar, dacă procedura de validare a mandatului acestuia a fost
finalizată. În acest scop judecătorul sau altă persoană
desemnată de preşedintele judecătoriei prezintă în
faţa consiliului local hotărârea de validare.
(2) După prezentarea hotărârii de
validare primarul va depune jurământul prevăzut la alin. (1) al art.
8, folosindu-se procedura stabilită în acelaşi text.
Art. 31. - (1) După depunerea jurământului
primarul intră în exerciţiul de drept al mandatului.
(2) Primarul va ocupa în sala de
şedinţe un loc distinct.
(3) Dacă la lucrările consiliului
local participă prefectul, preşedintele consiliului judeţean sau
reprezentanţii acestora, aceştia vor ocupa un loc distinct.
Art. 32. - Primarul participă la
şedinţele consiliului şi are dreptul să îşi exprime
punctul de vedere asupra tuturor problemelor înscrise pe ordinea de zi. Punctul
de vedere al primarului se consemnează, în mod obligatoriu, în
procesul-verbal de şedinţă.
Art. 33. - (1) Secretarul municipiului Targoviste participă
în mod obligatoriu la şedinţele consiliului. Secretarului
îi revin următoarele atribuţii principale privitoare la
şedinţele consiliului local:
a) asigură îndeplinirea procedurilor de
convocare a consiliului local, la cererea primarului sau a cel puţin unei
treimi din numărul consilierilor în funcţie;
b) asigură efectuarea lucrărilor de
secretariat;
c) efectuează apelul nominal şi
ţine evidenţa participării la şedinţe a consilierilor;
d) numără voturile şi
consemnează rezultatul votării, pe care îl prezintă
preşedintelui de şedinţă;
e) informează pe preşedintele de
şedinţă cu privire la cvorumul necesar pentru adoptarea
fiecărei hotărâri a consiliului local;
f) asigură întocmirea procesului-verbal,
pune la dispoziţie consilierilor înaintea fiecărei şedinţe
procesul-verbal al şedinţei anterioare, asupra conţinutului
căruia solicită acordul consiliului;
g) asigură întocmirea dosarelor de
şedinţă, legarea, numerotarea paginilor, semnarea şi
ştampilarea acestora;
h) urmăreşte ca la deliberare şi
adoptarea unor hotărâri ale consiliului local să nu ia parte
consilierii care se încadrează în dispoziţiile art. 46 alin. (1) din
Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată,
cu modificările si completările ulterioare. Îl informează pe
preşedintele de şedinţă cu privire la asemenea
situaţii şi face cunoscute sancţiunile prevăzute de lege în
asemenea cazuri;
i) prezintă în faţa consiliului local
punctul său de vedere cu privire la legalitatea unor proiecte de
hotărâri sau a altor măsuri supuse deliberării consiliului;
dacă este cazul, refuză să contrasemneze hotărârile pe care
le consideră ilegale. In acest caz va depune în scris si va expune
consiliului local opinia sa motivată, care va fi consemnată in
procesul-verbal al şedinţei.
j) contrasemnează, în condiţiile
legii şi ale prezentului regulament, hotărârile consiliului local pe
care le consideră legale;
k) poate propune primarului înscrierea unor
probleme în proiectul ordinii de zi a şedinţelor ordinare ale
consiliului local;
l) acordă membrilor consiliului
asistenţă şi sprijin de specialitate în desfăşurarea
activităţii, inclusiv la redactarea proiectelor de hotărâri sau
la definitivarea celor discutate şi aprobate de consiliu. Asemenea
obligaţii revin şi aparatului propriu al consiliului local.
m)
va comunica
hotărârile consiliului local primarului şi prefectului de
îndată, dar nu mai târziu de 10 zile lucrătoare de la data
adoptării. Comunicarea, însoţită de eventualele obiecţii cu privire
la legalitate, se face în scris de către secretar şi va fi
înregistrată într-un registru special destinat acestui scop.
(2) Secretarul îndeplineşte orice alte
atribuţii stabilite de lege, de regulamentul de organizare şi
funcţionare a consiliului sau însărcinări date de consiliul
local privitoare la buna organizare şi desfăşurare a
şedinţelor consiliului.
CAPITOLUL
III
Funcţionarea consiliului local
Secţiunea 1
Desfăşurarea şedinţelor
Art. 34. - (1) Consiliul
local se alege pentru un mandat de 4 ani, care poate fi prelungit, prin lege
organică, în caz de război sau catastrofă.
(2)
Consiliul local îşi exercită mandatul de la data constituirii
până la data declarării ca legal constituit a consiliului nou-ales.
Art. 35. - (1) Consiliul
local se întruneşte în şedinţe ordinare, lunar, la convocarea
primarului.
(2) Consiliul local se poate întruni şi în
şedinţe extraordinare, la cererea primarului sau a cel puţin
unei treimi din numărul membrilor consiliului.
(3) Convocarea consiliului local se face în
scris, prin intermediul secretarului unităţii
administrativ-teritoriale, cu cel puţin 5 zile înainte
şedinţelor ordinare sau cu cel puţin 3 zile înainte de
şedinţele extraordinare. Odată cu notificarea convocării, sunt puse la dispoziţie
consilierilor locali materialele înscrise pe ordinea de zi.
(4) În caz de forţă majoră
şi de maximă urgenţă pentru rezolvarea intereselor
locuitorilor comunei, oraşului sau municipiului sau în alte situaţii
stabilite de regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului
local, convocarea consiliului local se poate face de îndată.
(5) În invitaţia la şedinţă
se vor preciza data, ora, locul desfăşurării şi ordinea de
zi a acesteia.
(6) Ordinea de zi a şedinţei
consiliului local se aduce la cunoştinţă locuitorilor comunei
sau ai oraşului prin mass-media sau prin orice alt mijloc de publicitate.
(7) În toate cazurile convocarea se
consemnează în procesul-verbal al şedinţei.
Art. 36. - (1) Şedinţele consiliului local se
desfăşoară legal în prezenţa majorităţii
consilierilor locali în funcţie.
(2) Prezenţa consilierilor locali la
şedinţă este obligatorie. Consilierul local care absentează
nemotivat de două ori consecutiv, fară motive temeinice este
sancţionat, în condiţiile prezentului regulament.
(3) Consilierul care nu
poate lua parte la sedinta este obligat sa comunice acest lucru primarului,
presedintelui de sedinta sau secretarului municipiului.
Art. 37. - Şedinţele consiliului local sunt
conduse de un preşedinte de şedinţă, ales în condiţiile
prevăzute la art. 9
Art. 38. - (1) Şedinţele consiliului local
sunt publice.
(2) Dezbaterile din şedinţele
consiliului local, precum şi modul în care şi-a exercitat votul
fiecare consilier local se consemnează într-un proces-verbal, semnat de
preşedintele de şedinţă şi de secretarul municipiului..
Art. 39. -
(1) Ordinea de zi a şedinţelor se
aprobă de consiliul local, la propunerea celui care, în condiţiile
art.
(2)
În cazul neaprobării ordinii de zi, în condiţiile prevăzute la
alin. (1), nu se acordă indemnizaţia cuvenită consilierilor
locali pentru şedinţa respectivă.
Art.
40. - (1)
Proiectele de hotărâri înscrise pe ordinea de zi a şedinţei
consiliului local nu pot fi dezbătute dacă nu sunt însoţite de
raportul compartimentului de resort din cadrul aparatului de specialitate al
primarului, care este elaborat în termen de 30 de zile de la înregistrarea
proiectului, precum şi de raportul comisiei de specialitate a consiliului,
cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 35 alin. (2) şi (4).
Raportul
compartimentului de resort se întocmeşte şi se depune la secretarul municipiului,
înainte de întocmirea avizului de către comisia de specialitate, spre a
putea fi avut în vedere de către această comisie.
(2) Dacă rapoartele prevăzute la alin.
(1) nu sunt întocmite în termen de 30 de zile de la înregistrarea proiectului,
acestea se consideră implicit favorabile.
Art. 41. - (1) În exercitarea atribuţiilor ce îi
revin consiliul local adoptă hotărâri, cu votul majorităţii
membrilor prezenţi, în afară de cazurile în care legea sau prezentul
regulament cere o altă majoritate.
(2) Se adoptă cu votul
majorităţii consilierilor locali în funcţie următoarele
hotărâri ale consiliului local:
a) hotărârile privind bugetul local;
b)
hotărârile privind contractarea de împrumuturi, în condiţiile legii;
c)
hotărârile prin care se stabilesc impozite şi taxe locale;
d)
hotărârile privind participarea la programe de dezvoltare
judeţeană, regională, zonală sau de cooperare
transfrontalieră;
e)
hotărârile privind organizarea şi dezvoltarea urbanistică a
localităţilor şi amenajarea teritoriului;
f)
hotărârile privind asocierea sau cooperarea cu alte autorităţi
publice, cu persoane juridice române sau străine.
(3)
Hotărârile privind patrimoniul se adoptă cu votul a două treimi
din numărul total al consilierilor locali în funcţie.
(4) Dacă bugetul local nu poate fi adoptat
după două şedinţe consecutive, care vor avea loc la un
interval de cel mult 7 zile, activitatea se va desfăşura pe baza
bugetului anului precedent până la adoptarea noului buget, dar nu mai
târziu de 45 de zile de la data publicării legii bugetului de stat în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(5) Consiliul local stabileşte ca unele
hotărâri să fie luate prin vot secret. Hotărârile cu caracter
individual cu privire la persoane vor fi luate întotdeauna prin vot secret, cu
excepţiile prevăzute de lege.
(6) Proiectele de hotărâri pot fi propuse de consilieri
locali, de primar, viceprimari sau de cetăţeni. Redactarea
proiectelor se face de cei care le propun, cu sprijinul secretarului municipiului
şi al serviciilor din cadrul aparatului de specialitate al primarului.
Art.
42. -
(1)
Nu poate lua parte la deliberare şi la adoptarea hotărârilor
consilierul local care, fie personal, fie prin soţ, soţie, afini sau
rude până la gradul al patrulea inclusiv, are un interes patrimonial în
problema supusă dezbaterilor consiliului local.
(2)
Hotărârile adoptate de consiliul local cu încălcarea
dispoziţiilor alin. (1) sunt nule de drept. Nulitatea se constată de
către instanţa de contencios administrativ. Acţiunea poate fi
introdusă de orice persoană interesată.
Art. 43. -
Hotărârile consiliului local se semnează de preşedintele de
şedinţă, ales în condiţiile prevăzute la art. 9,
şi se contrasemnează, pentru legalitate, de către secretar. În
cazul în care preşedintele de şedinţă lipseşte sau
refuză să semneze, hotărârea consiliului local se semnează
de 3-5 consilieri locali.
Art. 44. - (1) Hotărârile cu caracter normativ
devin obligatorii şi produc efecte de la data aducerii lor la
cunoştinţă publică, iar cele individuale, de la data
comunicării.
(2) Aducerea la cunoştinţă
publică a hotărârilor cu caracter normativ se face în termen de 5 zile de la data comunicării oficiale către prefect.
Art. 45. - La
lucrările consiliului local pot asista şi lua cuvântul,
fără drept de vot, prefectul, preşedintele consiliului
judeţean sau reprezentanţii acestora, deputaţii şi
senatorii, miniştrii şi ceilalţi membri ai Guvernului,
secretarii şi subsecretarii de stat, şefii serviciilor publice
deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe centrale din
unităţile administrativ-teritoriale, în problemele ce privesc
domeniile de responsabilitate a acestor servicii, precum şi persoanele
interesate, invitate de primar.
Art. 46. - (1) Dezbaterea problemelor se face, de
regulă, în ordinea în care acestea sunt înscrise pe ordinea de zi
aprobată. Dezbaterea începe prin prezentarea pe scurt a proiectului de
hotărâre sau a problemei înscrise pe ordinea de zi, pe care o face
iniţiatorul. Apoi se dă cuvântul preşedintelui comisiei de
specialitate şi, dacă este cazul, şefului compartimentului care
a întocmit raportul.
(2)
După efectuarea prezentărilor prevăzute la alin. (1) se trece la dezbateri.
(3) Consilierii vor participa la dezbateri în
ordinea înscrierii la cuvânt. Preşedintele de şedinţă are
dreptul să limiteze durata luărilor de cuvânt, în funcţie de
obiectul dezbaterii. În acest scop el poate propune consiliului spre aprobare
timpul ce va fi afectat fiecărui vorbitor, precum şi timpul total de
dezbatere a proiectului. Consilierul este obligat ca în cuvântul său
să se refere exclusiv la problema care formează obiectul dezbaterii.
Preşedintele de şedinţă va urmări ca prezenţa la
dezbateri să se facă din partea tuturor grupurilor de consilieri. În
cazul unor probleme deosebite se va aloca un anumit timp fiecărui grup de
consilieri, în funcţie de mărimea acestuia.
Art. 47. - (1) Preşedintele de şedinţă
va permite oricând unui consilier să răspundă într-o
problemă de ordin personal sau atunci când a fost nominalizat de un alt
vorbitor.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi
în cazul în care se cere cuvântul în probleme privitoare la regulament.
Art.
48. - Preşedintele
de şedinţă sau reprezentantul oricărui grup de consilieri
poate propune încheierea dezbaterii unei probleme puse în discuţia
consiliului local. Propunerea de încheiere a dezbaterii se supune votului.
Discuţiile vor fi sistate dacă propunerea a fost acceptată de
majoritatea consilierilor.
Art. 49. - Este
interzisă proferarea de insulte sau calomnii de către consilierii
prezenţi la şedinţă, precum şi dialogul dintre
vorbitori şi persoanele aflate în sală.
Art. 50. - În cazul în care
desfăşurarea lucrărilor este perturbată, preşedintele
de şedinţă poate întrerupe dezbaterile. El poate aplica sancţiunile stabilite de
Statutul aleşilor locali în competenţa sa ori poate propune
consiliului aplicarea de sancţiuni corespunzătoare.
Art. 51. - Asupra proiectelor de hotărâri au loc
dezbateri generale şi pe articole, consilierii putând formula amendamente
de fond sau de redactare. Amendamentele
formulate se supun votului consiliului local în ordinea formulării lor.
Dacă s-a adoptat un amendament, celelalte se socotesc respinse
fără a se mai supune votului.
SECŢIUNEA
a 2-a
Elaborarea proiectelor de hotărâri
Art. 52. -
(1)
Dreptul la iniţiativă pentru proiectele de hotărâri ale
consiliului local aparţine consilierilor locali, primarului, viceprimarilor
sau cetăţenilor.
(2)
Proiectele de hotărâri vor fi însoţite de o expunere de motive
şi vor fi redactate în conformitate cu normele de tehnică
legislativă. În acest
scop secretarul municipiului şi personalul de specialitate din aparatul
propriu al consiliului vor acorda sprijin şi asistenţă
tehnică de specialitate.
Art.
53. - (1) Proiectele de hotărâri se înscriu pe
ordinea de zi a şedinţelor prin menţionarea titlului şi a
iniţiatorului.
(2) Proiectele de hotărâri se aduc la
cunoştinţă consilierilor de îndată, cu indicarea comisiilor
cărora le-au fost trimise spre avizare şi cu invitaţia de a
formula şi depune amendamente.
(3) Operaţiunile prevăzute la alin.
(2) se realizează prin grija secretarului municipiului.
Art.
54. - (1) Proiectele de hotărâri şi
celelalte materiale se transmit spre dezbatere şi avizare comisiilor de
specialitate ale consiliului local, precum şi compartimentelor de resort
ale aparatului propriu al consiliului, în vederea întocmirii raportului.
Nominalizarea comisiilor şi compartimentelor cărora li se trimit
materiale spre analiză se face de către primar împreună cu
secretarul.
(2) O dată cu transmiterea proiectelor
se va preciza şi data de depunere a raportului şi a avizului,
avându-se grijă ca raportul să poată fi trimis şi comisiei
de specialitate înainte de întocmirea de către aceasta a avizului.
(3)
Iniţiatorul proiectului sau al altor propuneri le poate retrage sau poate
renunţa, în orice moment, la susţinerea lor.
Art. 55. -
(1)
După examinarea proiectului sau propunerii comisia de specialitate a
consiliului local întocmeşte un aviz cu privire la adoptarea sau,
după caz, modificarea, respingerea proiectului ori propunerii examinate.
Dacă se propune adoptarea proiectului, se pot formula amendamente.
(2)
Avizul se transmite secretarului municipiului, care va dispune măsurile
corespunzătoare difuzării lui către primar şi către
consilieri, cel mai târziu o dată cu invitaţia pentru
şedinţă.
Art. 56. -
Proiectele de hotărâri şi celelalte propuneri, însoţite de
avizul comisiei de specialitate şi de raportul compartimentului de resort
din aparatul propriu al consiliului, se înscriu pe ordinea de zi şi se
supun dezbaterii şi votului consiliului în prima şedinţă
ordinară a acestuia.
Secţiunea a 3-a
Procedura de vot
Art. 57. - (1) Votul consilierilor este individual şi
poate fi deschis sau secret.
(2) Votul deschis se exprimă public prin
ridicarea mâinii sau prin apel nominal.
(3) Consiliul local
hotărăşte, la propunerea preşedintelui de
şedinţă, ce modalitate de vot se va folosi, în afară de
cazul în care prin lege sau regulament se stabileşte o anumită
modalitate.
Art. 58. -
(1)
Votarea prin apel nominal se desfăşoară în modul următor:
preşedintele explică obiectul votării şi sensul cuvintelor
"pentru" şi "contra". Secretarul unităţii municipiului va
da citire numelui şi prenumelui fiecărui consilier, în ordinea
alfabetică. Consilierul nominalizat se ridică
şi pronunţă cuvântul "pentru" sau "contra",
în funcţie de opţiunea sa.
(2)
După epuizarea listei votul se repetă prin citirea din nou a numelui
consilierilor care au lipsit la primul tur.
Art. 59 Consiliul
local stabileşte ca unele hotărâri să fie luate prin vot secret.
Hotărârile cu caracter individual cu privire la persoane vor fi luate
întotdeauna prin vot secret, cu excepţiile prevăzute de lege.
Art. 60. - (1) Pentru exercitarea votului secret se
folosesc buletine de vot.
(2) Redactarea buletinelor de vot va fi
clară şi precisă, fără echivoc şi fără
putinţă de interpretări diferite. Pentru exprimarea opţiunii se vor
folosi, de regulă, cuvintele "da" sau "nu".
(3) Buletinele de vot se introduc într-o
urnă. La numărarea voturilor nu se iau în calcul buletinele de vot pe
care nu a fost exprimată opţiunea clară a consilierului sau au
fost folosite ambele cuvinte prevăzute la alin. (2).
Art.
61. - (1) Hotărârile şi alte propuneri se
adoptă cu votul majorităţii consilierilor prezenţi, în
afară de cazul în care, prin lege sau regulament, se dispune altfel.
(2) Abţinerile se contabilizează la voturile
"contra".
(3) Dacă în sala de şedinţe
nu este întrunit cvorumul legal, preşedintele amână votarea până
la întrunirea acestuia.
Art. 62. - Consilierii au dreptul să solicite ca
în procesul-verbal să se consemneze expres modul în care au votat,
secretarul fiind obligat să se conformeze.
Art.
63. - Proiectele de
hotărâri sau propunerile respinse de consiliu nu pot fi readuse în
dezbaterea acestuia în cursul aceleiaşi şedinţe.
Secţiunea a 4-a
Dizolvarea consiliului local
Art. 64. - (1) Consiliul
local se dizolvă de drept sau prin referendum local. Consiliul local se dizolvă de drept:
a)
în cazul în care acesta nu se întruneşte timp de două luni
consecutiv;
b) în cazul în care nu a adoptat în 3
şedinţe ordinare consecutive nicio hotărâre;
c) în situaţia în care numărul
consilierilor locali se reduce sub jumătate plus unu şi nu se poate
completa prin supleanţi.
(2) Primarul, viceprimarul, secretarul municipiului
sau orice altă persoană interesată sesizează instanţa
de contencios administrativ cu privire la cazurile prevăzute la alin. (1).
Instanţa analizează situaţia de fapt şi se
pronunţă cu privire la dizolvarea consiliului local. Hotărârea
instanţei este definitivă şi se comunică prefectului.
(3) Consiliul local poate fi dizolvat prin
referendum local, organizat în condiţiile legii. Referendumul se
organizează ca urmare a cererii adresate în acest sens prefectului de cel
puţin 25% din numărul cetăţenilor cu drept de vot
înscrişi pe listele electorale ale unităţii administrativ-teritoriale.
(4)
Cheltuielile pentru organizarea referendumului prevăzut la alin. (3) se
suportă din bugetul local.
(5) Referendumul local este organizat, în
condiţiile legii, de către o comisie numită prin ordin al
prefectului, compusă dintr-un reprezentant al prefectului, câte un
reprezentant al primarului, al consiliului local şi al consiliului
judeţean şi un judecător de la judecătoria municipiului. Secretarul comisiei este asigurat de
instituţia prefectului.
(6) Referendumul este valabil dacă s-au
prezentat la urne cel puţin jumătate plus unu din numărul total
al locuitorilor cu drept de vot. Activitatea consiliului local încetează
înainte de termen dacă s-au pronunţat în acest sens cel puţin
jumătate plus unu din numărul total al voturilor valabil exprimate.
(7) Stabilirea datei pentru organizarea alegerii
noului consiliu local se face de Guvern, la propunerea prefectului. Alegerile
se organizează în termen de maximum 90 de zile de la rămânerea
definitivă şi irevocabilă a hotărârii
judecătoreşti prin care s-a constatat dizolvarea consiliului local
sau, după caz, de la validarea rezultatului referendumului.
(8) Până la constituirea noului consiliu
local, primarul sau, în absenţa acestuia, secretarul municipiului va
rezolva problemele curente Municipiului Targoviste, potrivit competenţelor
şi atribuţiilor ce îi revin, potrivit legii.
(9) Consiliile locale pot organiza, din proprie
iniţiativă sau din iniţiativa primarului, după caz, comisii
mixte formate din consilieri locali, funcţionari publici şi alţi
specialişti, pe perioadă determinată. Componenţa comisiilor
mixte, obiectivele şi perioada de desfăşurare a
activităţii acestora se stabilesc prin hotărâri ale consiliilor
locale. Şedinţele comisiilor mixte sunt publice.
CAPITOLUL IV
Sectiunea 1
Întrebări, interpelări, petiţii şi informarea
consilierilor locali
Art. 65 (1) Consilierii pot solicita şi primi cuvântul o singură dată,
asupra unui material supus dezbaterii, pentru a-si exprima punctul de vedere cu
privire la acesta.
(2) Consilierii pot adresa întrebări
primarului, viceprimarului şi secretarului municipiului, precum şi
şefilor compartimentelor din aparatul propriu al consiliului local sau ai
serviciilor şi unităţilor subordonate.
(3) Prin întrebare se solicită
informaţii cu privire la un fapt necunoscut.
(4) Cei întrebaţi vor răspunde, de
regulă, imediat sau, dacă nu este posibil, la următoarea
şedinţă a consiliului.
Art.
66. - Interpelarea
constă într-o cerere prin care se solicită explicaţii în
legătură cu un fapt cunoscut. Cel interpelat are obligaţia de a
răspunde în scris, până la următoarea şedinţă a
consiliului, sau oral, la proxima şedinţă, potrivit
solicitării autorului interpelării.
Art.
67. - (1) Consilierii pot solicita informaţiile
necesare exercitării mandatului, iar compartimentul, serviciul sau
unitatea vizată sunt obligate să i le furnizeze la termenul stabilit.
(2) Informaţiile pot fi cerute şi
comunicate în scris sau oral.
Art. 68. -
(1)
Orice cetăţean are dreptul să se adreseze cu petiţii
consiliului local. Acestea se înscriu într-un registru special, sunt analizate
şi soluţionate potrivit reglementărilor legale în vigoare.
(2) Semestrial consiliul analizează modul
de soluţionare a petiţiilor.
Sectiunea a
Grupurile de consilieri
Art. 69. - (1) Consilierii se pot constitui în grupuri, în
funcţie de partidele sau alianţele politice pe ale căror liste
au fost aleşi, dacă sunt în număr de cel puţin 3.
(2) Consilierii care nu îndeplinesc
condiţiile prevăzute la alin. (1) pot constitui un grup prin
asociere.
(3) Grupul de consilieri este condus de un
lider, ales prin votul deschis al majorităţii membrilor grupului.
Art. 70 - Prevederile art. 69 alin. (1) se aplică şi consilierilor
independenţi.
Art. 71. - Consilierii nu pot forma grupuri în numele unor partide care nu au
participat la alegeri sau care nu au întrunit numărul de voturi necesar
pentru a intra în consiliu cu cel puţin un consilier.
Art. 72. -
În cazul fuzionării, două sau mai multe partide, care sunt
reprezentate în consiliu sau care au deja constituite grupuri, pot forma un
grup distinct.
Sectiunea a
Registrul de interese
Art.
73. - (1)
Aleşii locali sunt obligaţi să îşi facă publice
interesele personale printr-o declaraţie pe propria răspundere,
depusă în dublu exemplar la secretarul municipiului.
(2)
Un exemplar al declaraţiei privind interesele personale se
păstrează de către secretar într-un dosar special, denumit
registru de interese.
(3) Al doilea exemplar al declaraţiei de
interese se transmite la secretarul general al prefecturii, care le va
păstra într-un dosar special, denumit registru general de interese.
Art. 74. - Aleşii locali au un interes personal
într-o anumită problemă, dacă au posibilitatea să
anticipeze că o decizie a autorităţii publice din care fac parte
ar putea prezenta un beneficiu sau un dezavantaj pentru sine sau pentru:
a) soţ, soţie, rude sau afini
până la gradul al doilea inclusiv;
b) orice persoană fizică sau juridică
cu care au o relaţie de angajament, indiferent de natura acestuia;
c) o societate comercială la care
deţin calitatea de asociat unic, funcţia de administrator sau de la
care obţin venituri;
d) o altă autoritate din care fac parte;
e) orice persoană fizică sau
juridică, alta decât autoritatea din care fac parte, care a făcut o
plată către aceştia sau a efectuat orice fel de cheltuieli ale
acestora;
f) o
asociaţie sau fundaţie din care fac parte.
Art. 75. - În declaraţia privind interesele
personale, aleşii locali vor specifica:
a)
funcţiile deţinute în cadrul societăţilor comerciale,
autorităţilor şi instituţiilor publice, asociaţiilor
şi fundaţiilor;
b) veniturile obţinute din colaborarea cu
orice persoană fizică sau juridică şi natura
colaborării respective;
c) participarea la capitalul
societăţilor comerciale, dacă aceasta depăşeşte
5% din capitalul societăţii;
d) participarea la capitalul
societăţilor comerciale, dacă aceasta nu
depăşeşte 5% din capitalul societăţii, dar depăşeşte
valoarea de 10.000 lei;
e) asociaţiile şi fundaţiile ai
căror membri sunt;
f) bunurile imobile deţinute în
proprietate sau în concesiune;
g) funcţiile deţinute în cadrul
societăţilor comerciale, autorităţilor sau
instituţiilor publice de către soţ/soţie;
h) bunurile imobile deţinute în
proprietate sau în concesiune de către soţ/soţie şi copii
minori;
i) lista proprietăţilor deţinute
pe raza unităţii administrativ-teritoriale din ale căror
autorităţi ale administraţiei publice locale fac parte;
j) cadourile şi orice beneficii materiale
sau avantaje făcute de orice persoană fizică ori juridică,
legate sau decurgând din funcţia deţinută în cadrul
autorităţii administraţiei publice locale; orice cadou sau
donaţie primită de aleşii locali într-o ocazie publică sau
festivă devin proprietatea acelei instituţii ori
autorităţi;
k) orice alte interese, stabilite prin
hotărâre a consiliului local, în cazul primarilor, viceprimarilor şi
consilierilor locali
Art. 76. - (1) Consilierii
locali nu pot lua parte la deliberarea şi adoptarea de hotărâri
dacă au un interes personal în problema supusă dezbaterii.
(2) În situaţiile prevăzute la alin.
(1), consilierii locali sunt obligaţi să anunţe, la începutul
dezbaterilor, interesul personal pe care îl au în problema respectivă.
(3) Anunţarea interesului personal şi
abţinerea de la vot se consemnează în mod obligatoriu în
procesul-verbal al şedinţei.
Art. 77. - Registrul de interese are caracter public,
putând fi consultat de către orice persoană, în condiţiile
prevăzute de Legea nr.
544/2001 privind liberul acces la informaţiile
de interes public.
Art. 78. - (1)
Declaraţia privind interesele personale se depune după cum
urmează:
a)
în
termen de 15 zile de la data declarării consiliului ca legal constituit,
în cazul consilierilor locali;
b)
în termen de 15 zile de la depunerea jurământului,
în cazul primarului;
c) în
termen de 15 zile de la alegere în cazul viceprimarilor.
Art. 79. -
(1) Aleşii locali au obligaţia să
reactualizeze declaraţia privind interesele personale la începutul
fiecărui an, dar nu mai târziu de 1 februarie, dacă au intervenit
modificări semnificative faţă de declaraţia
anterioară.
(2) Secretarul municipiului va transmite
secretarului general al prefecturii, până la data de 1 martie a
fiecărui an, un exemplar al declaraţiilor reactualizate.
Art. 80. - Hotărârile adoptate cu
nerespectarea dispoziţiilor art. 76 sunt nule de drept, potrivit
dispoziţiilor art. 46 alin. (2) din Legea nr. 215/2001, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art.
81. -
(1)
Nerespectarea declaraţiei privind interesele personale în termenul
prevăzut la art. 78 atrage suspendarea de drept a mandatului, până la
depunerea declaraţiei.
(2)
Refuzul depunerii declaraţiei privind interesele personale atrage
încetarea de drept a mandatului.
(3)
Suspendarea sau încetarea mandatului se constată prin hotărâre a
consiliului local.
Art. 82. -
Cadourile şi orice beneficii materiale nedeclarate potrivit prevederilor
art. 75 lit. j) sunt supuse confiscării.
Art. 83. -
Fapta aleşilor locali de a face declaraţii privind interesele
personale, care nu corespund adevărului, constituie infracţiunea de
fals în declaraţii şi se pedepseşte potrivit Codului
penal.
CAPITOLUL V
Dispoziţii privind exercitarea mandatului de consilier
Secţiunea
1
Drepturile
consilierilor locali
Art. 84. - După validarea alegerilor consilierului i se eliberează
legitimaţia de consilier, precum şi semnul distinctiv prevăzut
de Statutul aleşilor locali.
Art.
85. - (1) Pentru participarea la şedinţele
consiliului local şi ale comisiilor de specialitate consilierul
primeşte o indemnizaţie de până la 5% din indemnizaţia
lunara a primarului.
Numarul maxim de şedinţe pentru care se poate acorda indemnizaţia este de o şedinta
ordinară sau extraordinară de consiliu si 1-2 şedinte de comisii
de specialitate pe luna.
(2) Consilierul are dreptul, după caz, la
diurna de deplasare şi plata cheltuielilor de transport şi de cazare
pentru activităţile prilejuite de exercitarea mandatului. În urma
îndeplinirii unor misiuni oficiale aleşii locali sunt obligaţi
să prezinte, la prima şedinţă ordinară de consiliu, un
raport privind deplasările efectuate în termen de 30 de zile iar în cazul
nerespectării acestor prevederi aleşii locali vor suporta cheltuielile
deplasării.
Art.
86. - Schimbările
survenite în activitatea consilierului, în timpul exercitării mandatului,
se aduc la cunoştinţă consiliului local în cel mult 10 zile de
la data producerii acestora.
Art.
87. - (1) Participarea consilierilor la
şedinţele consiliului local şi ale comisiilor de specialitate
este obligatorie.
(2) Consilierul nu poate lipsi de la
şedinţele consiliului sau ale comisiilor de specialitate din care
face parte, decât în cazul în care a obţinut aprobarea consiliului,
respectiv a preşedintelui comisiei, dacă are motive temeinice.
(3) Consilierii care participă la
şedinţele de consiliu organizate în mod excepţional în timpul
programului de lucru, se consideră învoiţi de drept, fără a
le fi afectat salariul şi celelalte drepturi ce le revin, potrivit legii,
de la locul de muncă.
Art. 88. -
Consilierul local care absentează nemotivat la două şedinţe
consecutive va fi sancţionat, potrivit prevederilor Statutului
aleşilor locali.
Art. 89. - Consilierul local poate demisiona
anunţând în scris consiliul. Soluţionarea
cererii se va face în condiţiile şi cu procedura stabilite potrivit
prevederilor Statutului aleşilor locali.
Art. 90 (1) Dreptul
aleşilor locali de a avea acces la orice informaţie de interes public
nu poate fi îngrădit.
(2) Autorităţile administraţiei
publice centrale şi locale, instituţiile, serviciile publice, precum
şi persoanele juridice de drept privat sunt obligate să asigure
informarea corectă a aleşilor locali, potrivit competenţelor ce
le revin, asupra treburilor publice şi asupra problemelor de interes
local.
Art. 91. - (1) Dreptul de
asociere este garantat aleşilor locali.
(2) În virtutea mandatului reprezentativ acordat
de colectivităţile locale, structurile asociative legal constituite
ale aleşilor locali vor fi consultate de către autorităţile
administraţiei publice centrale în toate problemele de interes local.
Secţiunea a 2-a
Obligaţiile consilierilor locali
Art. 92. -
Aleşii locali, în calitate de reprezentanţi ai
colectivităţii locale, au îndatorirea de a participa, pe durata
mandatului, la exercitarea funcţiilor autorităţilor
administraţiei publice locale din care fac parte sau pe care le
reprezintă, cu bună-credinţă şi fidelitate
faţă de ţară şi de colectivitatea care i-a ales.
Art. 93. -
Consilierii locali sunt obligaţi să respecte Constituţia şi
legile ţării, precum şi regulamentul de funcţionare a
consiliului, să se supună regulilor de curtoazie şi
disciplină şi să nu folosească în cuvântul lor sau în
relaţiile cu cetăţenii expresii injurioase, ofensatoare ori
calomnioase.
Art. 94. - Aleşii locali sunt obligaţi
să menţioneze expres situaţiile în care interesele lor personale
contravin intereselor generale. În cazurile în care interesul personal nu are
caracter patrimonial, consiliile locale pot permite participarea la vot a
consilierului.
Art.
95. - Aleşii locali sunt obligaţi
la probitate şi discreţie profesională.
Art.
96. -
Aleşii locali sunt obligaţi să dea dovadă de cinste şi
corectitudine; este interzis alesului local să ceară, pentru sine sau
pentru altul, bani, foloase materiale sau alte avantaje.
Art.
97. -
(1)
Aleşii locali au obligaţia de a aduce la cunoştinţă
cetăţenilor toate faptele şi actele administrative ce
interesează colectivitatea locală.
(2) Aleşii locali sunt obligaţi
ca, în exercitarea mandatului, să organizeze periodic, cel puţin o
dată pe trimestru, întâlniri cu cetăţenii, să acorde
audienţe şi să prezinte în consiliul local o informare privind
problemele ridicate la întâlnirea cu cetăţenii.
(3) Comisiile de specialitate sunt obligate
să prezinte consiliului un raport anual de activitate, care va fi
făcut public prin grija secretarului municipiului Targoviste.
Art.
98. -
Aleşii locali au îndatorirea de a-şi perfecţiona pregătirea
în domeniul administraţiei publice locale, urmând cursurile de
pregătire, formare şi perfecţionare organizate în acest scop de
instituţiile abilitate.
Art.
99. -
(1)
Consilierii locali nu pot lipsi de la lucrările consiliului sau ale
comisiilor de specialitate din care fac parte decât în situaţiile
prevăzute în regulamentul de funcţionare.
(2) Nu se consideră absent consilierul
care nu participă la lucrări întrucât se află în îndeplinirea
unei însărcinări oficiale, precum şi în alte cazuri stabilite
prin regulamentul de funcţionare a consiliului.
Art.
100. -
Aleşii locali nu pot face uz şi nu se pot prevala de această
calitate în exercitarea unei activităţi private.
(2) Prevederile legale în vigoare privitoare la
declaraţia de avere se aplică în mod corespunzător.
Secţiunea a
Răspunderea aleşilor locali
Art. 101. - Aleşii locali răspund, în
condiţiile legii, administrativ, civil sau penal, după caz, pentru
faptele săvârşite în exercitarea atribuţiilor ce le revin.
Art. 102. -
(1) Consilierii răspund în nume propriu,
pentru activitatea desfăşurată în exercitarea mandatului, precum
şi solidar, pentru activitatea consiliului din care fac parte şi
pentru hotărârile pe care le-au votat.
(2)
În procesul-verbal al şedinţei consiliului va fi consemnat rezultatul
votului, iar, la cererea consilierului, se va menţiona în mod expres votul
acestuia.
Art.
103. - (1) Încălcarea de către consilieri a
prevederilor Legii nr. 215/2001, republicată cu modificările
şi completările ulterioare, privind Administraţia publică
locală, ale Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali
şi ale regulamentului de organizare şi funcţionare a consiliului
atrage aplicarea următoarelor sancţiuni:
b) chemarea la ordine;
c) retragerea cuvântului;
d) eliminarea din sala de
şedinţă;
e) excluderea
temporară de la lucrările consiliului şi ale comisiei de
specialitate;
f) retragerea
indemnizaţiei de şedinţă, pentru 1-2 şedinţe.
(2) Sancţiunile prevăzute la alin. (1)
lit. a)-d) se aplică de către preşedintele de
şedinţă, iar cele de la alin. (1) lit. e) şi f) de
către consiliu, prin hotărâre.
(3) Pentru aplicarea sancţiunilor
prevăzute la alin. (1) lit. e), cazul se va transmite comisiei de
specialitate care are în obiectul de activitate şi aspectele juridice,
aceasta prezentând un raport întocmit pe baza cercetărilor efectuate,
inclusiv a explicaţiilor furnizate de cel în cauză.
Art. 104. - La prima abatere, preşedintele de
şedinţă atrage atenţia consilierului în culpă şi
îl invită să respecte regulamentul.
Art. 105. - (1)
Consilierii care nesocotesc avertismentul şi invitaţia
preşedintelui şi continuă să se abată de la
regulament, precum şi cei care încalcă în mod grav, chiar pentru
prima dată, dispoziţiile regulamentului vor fi chemaţi la
ordine.
(2) Chemarea la ordine se înscrie în
procesul-verbal de şedinţă.
Art. 106. -
(1) Înainte de a fi chemat la ordine, consilierul
este invitat de către preşedinte să îşi retragă sau
să explice cuvântul ori expresiile care au generat incidentul şi care
ar atrage aplicarea sancţiunii.
(2)
Dacă expresia întrebuinţată a fost retrasă ori dacă
explicaţiile date sunt apreciate de preşedinte ca
satisfăcătoare, sancţiunea nu se mai aplică.
Art. 107. (1)-
În cazul în care după chemarea la ordine un consilier continuă
să se abată de la regulament, preşedintele îi va retrage
cuvântul, iar dacă persistă, îl va elimina din sală. Eliminarea
din sală echivalează cu absenţa nemotivată de la
şedinţă.
(2) Părăsirea
sălii de şedinţă de către un consilier sau mai
mulţi, înainte de terminarea şedinţei, fără aprobarea
preşedintelui de şedinţă echivalează cu absenţa
nemotivată de la şedinţă.
Art.
108. - (1) În
cazul unor abateri grave, săvârşite în mod repetat, sau al unor
abateri deosebit de grave, consiliul poate aplica sancţiunea excluderii
temporare a consilierului de la lucrările consiliului şi ale
comisiilor de specialitate.
(2)
Gravitatea abaterii va fi stabilită de comisia de specialitate care are în
obiectul de activitate aspecte juridice, în cel mult 10 zile de la sesizare.
Art.
109. - Excluderea temporară de la
lucrările consiliului şi ale comisiilor de specialitate nu poate
depăşi două şedinţe consecutive.
Art.
110. - Excluderea de la lucrările
consiliului şi ale comisiilor de specialitate are drept
consecinţă neacordarea indemnizaţiei de şedinţă
pe perioada respectivă.
Art.
111. - În caz de opunere, interzicerea
participării la şedinţe se execută cu ajutorul forţei
publice puse la dispoziţie preşedintelui.
Art.
112. - (1)
Sancţiunile prevăzute la art. 103 alin. (1) lit. e) şi f) se
aplică prin hotărâre adoptată de consiliu cu votul a cel
puţin două treimi din numărul consilierilor în funcţie.
(2)
Pe perioada aplicării sancţiunii, consilierii în cauză sunt
scoşi din cvorumul de lucru.
Art.
113. - Pentru menţinerea ordinii în
şedinţele comisiilor de specialitate, preşedinţii acestora
au aceleaşi drepturi ca şi preşedintele de
şedinţă. Aceştia
pot aplica sancţiunile prevăzute la art. 103 alin. (1) lit. a)-d).
Art. 114. - (1) Pentru abateri grave şi repetate,
săvârşite în exercitarea mandatului de viceprimar, persoanelor în
cauză li se pot aplica următoarele sancţiuni:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) diminuarea indemnizaţiei cu 5-10% pe
timp de 1-3 luni;
d) eliberarea din funcţie.
(2) Sancţiunile prevăzute la alin. (1)
lit. a) şi b) se aplică, prin hotărâre a consiliului, la
propunerea motivată a primarului. Motivele care justifică propunerea
de sancţionare vor fi aduse la cunoştinţă consilierilor cu
cel puţin 5 zile înaintea şedinţei.
(3) În cazul sancţiunilor prevăzute la
alin. (1) lit. a) şi b), hotărârea se adoptă cu votul deschis al
majorităţii consilierilor în funcţie, iar în cazul
sancţiunilor prevăzute la lit. c) şi d), cu votul secret a cel
puţin două treimi din numărul consilierilor în funcţie.
(4) Aplicarea sancţiunilor prevăzute la
alin. (1) lit. c) şi d) poate fi făcută numai dacă se face
dovada că viceprimarul a încălcat Constituţia, celelalte legi
ale ţării sau a prejudiciat interesele ţării, ale municipiului
sau ale locuitorilor acestuia.
(5) La eliberarea din funcţie se aplică
în mod corespunzător prevederile Legii nr.
215/2001, republicată,cu modificările
şi completările ulterioare.
Art. 115. - Împotriva sancţiunii prevăzute
la art. 114 alin. (1) lit. c) şi d) persoana în cauză se poate adresa
instanţei de contencios administrativ competente. Procedura
prealabilă nu este obligatorie.
Suspendarea mandatului de consilier local
Art. 116. - (1) Mandatul
de consilier local se suspendă de drept numai în cazul în care acesta a
fost arestat preventiv. Măsura arestării preventive se comunică
de îndată de către instanţa de judecată prefectului care,
prin ordin, constată suspendarea mandatului.
(2) Suspendarea durează până la
încetarea situaţiei prevăzute la alin. (1). Ordinul de suspendare se
comunică de îndată consilierului local.
(3) În cazul în care consilierul local al
cărui mandat a fost suspendat a fost găsit nevinovat, acesta are
dreptul la despăgubiri, în condiţiile legii.
Sectiunea a
Protecţia legală a aleşilor
locali
Art. 117. - (1) În exercitarea mandatului, aleşii
locali sunt în serviciul colectivităţii, fiind ocrotiţi de lege.
(2) Libertatea de opinie şi de acţiune
în exercitarea mandatului alesului local este garantată.
Art. 118. - Aleşii locali nu pot fi traşi la răspundere juridică
pentru opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului.
Art. 119. - Reţinerea, arestarea sau trimiterea în judecată penală
ori contravenţională a aleşilor locali, precum şi faptele
săvârşite care au determinat luarea măsurilor se aduc la
cunoştinţă atât autorităţii administraţiei
publice din care fac parte, cât şi prefectului, în termen de cel mult 24
de ore, de către organele care au dispus măsurile respective.
Art. 120 - (1) Pe întreaga durată a mandatului,
aleşii locali se consideră în exerciţiul autorităţii
publice şi se bucură de protecţia prevăzută de legea
penală.
(2) De aceeaşi protecţie juridică
beneficiază şi membrii familiei - soţ, soţie şi copii
- în cazul în care agresiunea împotriva acestora urmăreşte nemijlocit
exercitarea de presiuni asupra alesului local în legătură cu
exercitarea mandatului său.
Sectiunea a
Încetarea mandatului de consilier local
Art. 121. - (1) Calitatea de consilier
local încetează la data declarării ca legal constituit a noului
consiliu ales.
(2) Calitatea de consilier local
încetează de drept, înainte de expirarea duratei normale a mandatului, în
următoarele cazuri:
a) demisie;
b)
incompatibilitate;
c) schimbarea
domiciliului într-o altă unitate administrativ-teritorială, inclusiv
ca urmare a reorganizării acesteia;
d) lipsa nemotivată de la mai mult de 3
şedinţe ordinare consecutive ale consiliului;
e) imposibilitatea exercitării mandatului
pe o perioadă mai mare de 6 luni consecutive, cu excepţia cazurilor
prevăzute de lege;
f) condamnarea, prin hotărâre
judecătorească rămasă definitivă, la o pedeapsă
privativă de libertate;
g) punerea sub interdicţie judecătorească;
h) pierderea drepturilor electorale;
h1) pierderea calităţii de membru al
partidului politic sau al organizaţiei minorităţilor
naţionale pe a cărei listă a fost ales;
i) deces.
(21) Cazul
prevăzut la alin. (2) lit. h1)
se aplică şi viceprimarului.
(3) Încetarea de drept a mandatului de consilier
se constată de către consiliul local, prin hotărâre, la
propunerea primarului sau a oricărui consilier.
(4) În cazurile prevăzute la alin. (2) lit.
c)-e) şi h1), hotărârea consiliului poate fi atacată
de consilier, la instanţa de contencios administrativ, în termen de 10
zile de la comunicare. Instanţa
se va pronunţa în termen de cel mult 30 de zile. În acest caz, procedura
prealabilă nu se mai efectuează, iar hotărârea primei instanţe
este definitivă şi irevocabilă.
Art. 122. - Consilierii locali pot demisiona,
anunţând în scris preşedintele de şedinţă, care ia act de aceasta. Preşedintele
propune consiliului adoptarea unei hotărâri prin care se ia act de demisie
şi se declară locul vacant.
Art. 123. - (1) Încetarea mandatului de consilier în
cazul schimbării domiciliului în altă unitate
administrativ-teritorială poate interveni numai după efectuarea în
actul de identitate al celui în cauză a menţiunii
corespunzătoare, de către organul abilitat potrivit legii.
(2) Prevederile art. 121 alin. (2) lit. e) nu se
aplică în cazul în care consilierul a fost însărcinat de către
consiliul din care face parte, de către Guvern sau de către Parlament
cu exercitarea unei misiuni în ţară sau în străinătate. Pe durata exercitării misiunii
încredinţate exercitarea mandatului se suspendă.
(3) Prevederile art. 121 alin. (2) lit. f)-h)
devin aplicabile numai după rămânerea definitivă şi
irevocabilă a hotărârii judecătoreşti.
Art. 124. - (1) În toate situaţiile de încetare a
mandatului înainte de expirarea duratei normale a acestuia consiliul local
adoptă în prima şedinţă ordinară, la propunerea
primarului o hotărâre prin care se ia act de situaţia apărută
şi se declară vacant locul consilierului în cauză.
(2) Hotărârea va avea la bază, în
toate cazurile, un referat constatator semnat de primar şi de secretarul municipiului
Targoviste. Referatul va fi însoţit de actele justificative.
CAPITOLUL VI
Aparatul permanent al consiliului local
Art. 125. - (1) Pentru buna organizare a lucrărilor
consiliului local, precum şi pentru soluţionarea altor aspecte din
activitatea sa, Aparatul Permanent de Lucru este format din 2 persoane care au
studii superioare, juridice sau administrative.
(2) Funcţiile pe care vor fi încadrate
persoanele prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin hotărâre a
consiliului local, iar selecţionarea acestor persoane se face pe bază
de concurs sau examen organizat în condiţiile legii. Comisia de concurs se
stabileşte de consiliul local.
Art. 126. - Salarizarea persoanelor prevăzute la art.125 se face potrivit
anexei nr. II
Art. 127. - (1) Apărarea intereselor consiliului local
în faţa instanţelor de judecată se face de persoanele angajate,
potrivit art. 125, dacă acestea au pregătirea profesională
corespunzătoare, sau de un apărător ales, în măsura în care
asistenţa juridică nu poate fi asigurată altfel. Cheltuielile se
suportă din bugetul local.
(2) În situaţiile prevăzute la alin.
(1) împuternicirea se semnează de preşedintele de
şedinţă.
Art. 128. - (1) Posturile prevăzute la art. 125 nu se
includ în numărul maxim de posturi rezultat din aplicarea Ordonanţei
Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea
unor normative de cheltuieli pentru autorităţile administraţiei
publice şi instituţiile publice, aprobată cu modificări
prin Legea nr. 247/2002, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Personalului angajat potrivit art. 125 nu i
se aplică prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul
funcţionarilor publici, republicată, acesta urmând a-şi
desfăşura activitatea pe bază de contract de muncă.
(3) Persoanele încadrate pe posturile create
potrivit art. 125 îşi desfăşoară activitatea sub
coordonarea secretarului unităţii administrativ-teritoriale şi
colaborează cu acesta la pregătirea şedinţelor consiliului
local, asigurarea documentării şi informării consilierilor,
întocmirea şi difuzarea către aceştia a dosarelor de şedinţă
şi a oricăror alte materiale.
CAPITOLUL VII
Iniţiativa cetăţenească
Art.
129. - (1) Cetăţenii
pot propune consiliului local spre dezbatere şi adoptare, proiecte de
hotărâri.
(2) Promovarea unui proiect de hotărâre
poate fi iniţiată de unul sau de mai mulţi cetăţeni cu
drept de vot, dacă acesta este susţinut prin semnături de cel
puţin 5% din populaţia cu drept de vot a unităţii
administrativ-teritoriale respective.
Art.
130. -
(1)
Iniţiatorii depun la secretarul municipiului Targoviste forma propusă
pentru proiectul de hotărâre. Proiectul va fi afişat spre informare
publică prin grija secretarului municipiului.
(2) Iniţiatorii asigură întocmirea
listelor de susţinători pe formulare puse la dispoziţie de
secretarul municipiului.
(3) Listele de susţinători vor
cuprinde numele, prenumele şi domiciliul, seria şi numărul
actului de identitate şi semnăturile susţinătorilor.
(4) Listele de
susţinători pot fi semnate numai de cetăţenii cu drept de
vot care au domiciliul pe raza municipiului.
Art. 131. - După depunerea documentaţiei
şi verificarea acesteia de către secretarul municipiului, proiectul
de hotărâre va urma procedurile regulamentare de lucru ale consiliului
local.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii finale
Art. 132. - Modificarea şi completarea
ulterioară a prezentului regulament se poate face, cu votul a două
treimi din numărul consilierilor aleşi.
Prezentul regulament se aplică în mod corespunzător
coroborat cu prevederile Legii nr. 215/2001 republicată, cu modificările
şi completările ulterioare, ale Ordonanţei nr. 35/30.01.2002, cu
modificarile si completarile ulterioare pentru aprobarea Regulamentului cadru
de organizare si funcţionare a consiliilor locale si ale Legii nr.
393/2004 privind Statutul alesilor Locali, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Inapoi |