Anexa nr. 1 la H.C.L. nr. 153/29.07.2016
Structura organizatorica, numărul de personal si bugetul creselor se aproba prin Hotarari ale Consiliului Local Targoviste.
Art.1.2. Serviciul Crese are sediul in orasul
Targoviste, strada Calea Domneasca, nr. 216. Serviciul
crese are in subordine cinci crese, cu urmatoarele adrese si numar de locuri
autorizate:
Ø Cresa nr. 2 - Voinicel str. Calea Domneasca, nr.159 - 60locuri;
Ø Cresa nr. 8 - Prichindel str. Alexandru Vasilescu, nr. 7 40 locuri;
Ø Cresa nr. 16 - Buburuza str. Radu Popescu, nr. 21 40 locuri;
Ø Cresa nr. 13 - Pinochio str. Tineretului, nr.9 40 locuri;
Ø Cresa nr. 14 - Neghinita str. Vasile Voiculescu, nr. 4 40 locuri;
Ø Cresa nr. 15 Degetica str. Lt. Stancu Ion, nr. 35 40 locuri;
Ø Cresa Spiridus str. Nicolae Filipescu, nr. 73 30 locuri;
Ø Cresa Iepurila
Cartier Sagricom 15 locuri;
Programul de functionare al
creselor, ca unitati de educatie timpurie, este de luni pana vineri, in
intervalul orar 6,00-18,00. Cresele
pot fi inchise temporar, cu acordul Directiei si cu informarea parintilor, cel
mult 30 de zile pe an, pentru curatenie, reparatii sau dezinsectie. La cererea parintilor si in masura posibilitatilor, pe
perioada inchiderii acestora unitati, conducerea unitatilor de educatie
anteprescolara ia masuri pentru asigurarea protectiei copiilor, prin
functionarea unei crese in perioada respectiva.
Personalul creselor este informat despre locatia creselor, imediat după angajare.
Art.1.3. La nivelul creselor in care se ofera servicii de educatie
anteprescolara exista urmatoarele documente de evidenta:
a)
registru
de evidenta/prezenta a copiilor;
b)
registru
de evidenta a meniurilor pe grupe de varsta a copiilor, pentru programul
prelungit sau saptamanal;
c) registru de evidenta a starii de sanatate a copiilor;
d)
dosar
personal pentru fiecare copil.
Art.1.4. Dosarul personal al copilului cuprinde cel putin urmatoarele documente:
a) cerere de inscriere;
b)
copie
de pe certificatul de nastere al copilului;
c)
copie de pe actele de identitate ale parintilor/reprezentantilor legali,
certificatele de nastere ale fratilor minori si, dupa caz, copie a
hotararii/sentinei de plasament sau a sentintei de incredintare in vederea
adoptiei;
d) adeverinta de venituri pentru fiecare dintre parinti/reprezentanti legali
e)
rezultatele evaluarii realizate de catre
psihologul cu care unitatea in care se ofera servicii de educatie
anteprescolara colaboreaza;
f)
jurnalul copilului;
g) evaluarile periodice realizate de asistent social, psiholog, educator;
h)
planul
de servicii, in situatia copilului expus riscului de separare de familie;
i)
decizia
de acoradre servicii specializate;
j)
contractul
privind furnizarea de servicii incheiat intre parintele/reprezentantul legal al
copilului si conducerea unitatii.
k)
Fisa de monitorizare;
l)
Plan individualizat de interventie;
m)
Ancheta sociala.
CAPITOLUL
II RELATIA CU PARINTII SI COMUNITATATEA
Valorile si
misiunea unitatii in care se ofera servicii de educatie anteprescolara,
conditiile de inscriere, programul de functionare, informatiile cu privire la
categoriile de personal si atributiile acestora, drepturile si obligatiile
parintilor/reprezentantilor legali vor fi aduse la cunostinta acestora de catre
conducerea unitatii, in momentul depunerii dosarului.
Parintilor/Reprezentantilor legali li se vor pune la dispozitie numele si numerele de telefon ale persoanelor responsabile din cresa, precum si regulamentul de organizare si functionare.
Art. 2.1. Parintii/Reprezentantul legal al copilului
au/are dreptul la:
a)
consiliere
si sprijin din partea personalului unitatii in care se ofera servicii de
educatie anteprescolara pentru rezolvarea problemelor cu care se confrunta in
ceea ce priveste educatia timpurie a copilului, dezvoltarea psihologica a
acestuia, precum si pentru probleme de ordin medical si/sau social;
b)
primirea
oricaror informatii necesare dezvoltarii armonioase a copilului, pe care
personalul didactic si nedidactic le poate furniza, in functie de evolutia
copilului.
Art. 2.2. Parintii/Reprezentantul legal al copilului
au/are urmatoarele obligatii:
a) sa comunice reprezentantilor cresei orice informatii cu privire la starea de sanatate a copilului, precum si informatii necesare dezvoltarii armonioase a copilului;
b)
sa
respecte regulamentul intern creselor;
c)
sa
achite contributia lunara pentru copilul/copiii inscris/inscrisi la cresa
potrivit prevederilor prezentei metodologii si conform HCL aprobat.
d)
unitatile
de educatie anteprescolara sunt obligate sa dezvolte o retea de suport
profesional, putand apela ori de cate ori au nevoie la servicii specializate,
cum ar fi servicii de consiliere psihologica si sociala, servicii specializate
de sanatate etc.
e)
sa
achite contributia lunara pentru copilul/copiii inscris/inscrisi la cresa
potrivit prevederilor prezentei metodologii si conform HCL aprobat.
In
vederea formarii unor retele de sprijin comunitar, complementare serviciilor de
educatie timpurie, unitatea de educatie anteprescolara ofera:
a)
indrumare
si consiliere parintilor;
b) cursuri de educatie parentala sau alte cursuri solicitate de parintii/reprezentantii legali ai copiilor;
c)
materiale
suport (brosuri, carti, studii, postere, pliante etc.) pentru informarea
parintilor/reprezentantilor legai ai copilului si a cerintelor educatio0nale
ale acestuia;
d)
consilierea
parintilor/reprezentantului legal in vederea identificarii de solutii la
problemele identificate in cazul copiilor cu cerinte educationale speciale.
Unitatile de educatie anteprescolara vor
incurarja participarea voluntarilor la activitatile desfasurate in unitate,
tinandu-se cont de corespondenta dintre competentele personale si activitatile
prestate.
Voluntarii care doresc sa participe la
activitatile din unitatile de educatie anteprescolara vor solicita acest lucru,
in scris, directorului/sefului de centru, urmand ca in contractul de
voluntariat incheiat conform prevederilor legale in vigoare sa se precizeze
rolul, programul, limitele de competenta stabilite si agreate de comun acord.
Voluntarii beneficiaza de o formare de
minimum 8 ore inainte de a-si incepe activitatea in cadrul unitatii de educatie
anteprescolara si prezinta un certificat medical din care sa rezulte ca acesta
nu se afla in evidentele medicale cu boli transmisibile si este apt sa
desfasoare activitati cu copii.
CAPITOLUL III INSCRIEREA, TRANSFERUL, SCOATEREA DIN EVIDENTA A COPIILOR IN/DIN CRESA
Art. 3.1.
Condițiile de acces la serviciile cresei
Se poate beneficia de serviciile cresei in mod direct si indirect:
a) Accesul direct: parintii se pot adresa in scris, direct la sediul Directiei de Asistenta Sociala Targoviste. In momentul in care se constata ca in familie exista riscul de abandon sau risc de marginalizare sociala, dosarul va fi inaintat Serviciului de Asistenta Sociala, din cadrul DAS, pentru întocmirea planului de servicii al familiei respective.
b) Accesul indirect: familiile pot beneficia de serviciile cresei si pe baza recomandarilor planului de servicii întocmit de Serviciul de Asistenta Sociala, pentru prevenirea abandonului si institutionalizarii copilului.
Art.
3.2 Inscrierea copiilor in crese se face
de regula in luna iulie sau,
in situatii deosebite, in timpul anului scolar
in limita locurilor disponibile.
Prin
exceptie de la prevederile mentionate mai sus, in cazul in care se solicita
inscrierea fratilor sau a copiilor aflati in ingrijirea aceluiasi
parinte/reprezentant legal si nu este liber decat un loc la grupa de varsta a
copiilor, se va suplimenta numarul de locuri din grupa de varsta
corespunzatoare cu numarul de copii aflati in aceasta situatie.
La inscrierea copiilor in cresa nu se percep taxe de inscriere.
Este interzis refuzul inscrierii copiilor in cresa pe criterii discriminatorii bazate pe: rasa, nationalitate, etnie, limba, religie, categorie sociala, convingeri, gen, varsta, dizabilitate, boala cronica necontagioasa, infectarea HIV ori apartenenta la o categorie defavorizata.
Admiterea in crese se face conform deciziei directorului DAS Targoviste, in functie de cererile pentru anul scolar respectiv. Decizia de acordare de servicii se stabilește pe perioada de acordare de servicii respectiv, aceasta poate înceta sau suspenda din motive personale sau prin transfer la gradinita. Daca la finele anului scolar copilul nu a implinit varsta limita acesta poate beneficia de serviciile cresei in anul urmator prin depunerea unei cereri de reinscriere.
Transferarea copilului de la o cresa la alta se face la cererea apartinatorilor legali in limita locurilor disponibile. Cererea va fi fundamentata de motivele pentru care se doreste transferul.
Procedurile si criteriile pentru departajarea copiilor la inscriere sunt stabilite de prezenta metodologie si sunt facute publice prin afisarea la sediul Directiei si pe sit-ul institutiei.
In vederea
adaptarii copilului, dupa inscriere, parintele/reprezentantul legal poate
insoti copilul la programul din cresa pe o perioada de maximum 15 zile, conform
Ordinului nr. 1668/2011 privind Metodologia de examinare a prescolarilor si
elevilor (anexa nr. 1) dar si a HG. Nr. 355/2007 privind supravegherea
sanatatii lucratorilor, cu modificarile si completarile ulterioare Fisa 136
ca parinte insotitor au obligatia de a prezenta setul de analize urmator: -
examen clinic general (examenul tegumentelor);
·
Ag. HBS sau dupa
caz, Ac antiHBS;
·
Ac anti HCV;
·
Ac anti HIV 1.2;
·
Examen
coproparazitologic;
·
Examen
psihologic;
Pentru
accesul in cresa este necesar echipament de protectie adecvat.
Scoaterea copilului din evidenta unitatii care ofera
servicii de educatie anteprescolara se face in urmatoarele situatii:
a) in cazul unor afectiuni cronice, la recomandarea medicului;
b)
in
cazul in care copilul absenteaza 14 zile consecutiv, fara sa anunte prealabil
(telefonic, adeverinta medicala);
c) la cererea parintelui sau a reprezentantului legal al copilului.
Art.
3.3. Criterii pentru departajarea copiilor la inscrierea la cresa.
1. domiciliul fata de locatia cresei intre 0 si 10 puncte;
2. ambii parinti/parintele unic sa aiba loc de munca /student la zi 10 puncte;
3. familia are in ingrijire unul sau mai multi copii cu varsta sub un an 2 puncte pentru fiecare copil;
4.
veniturile familiei
(venitul brut/familie mai mare de 1500 lei 0 puncte; intre 1250-1499 lei - 1 punct; intre 1000-1249 lei 2 puncte; intre 600 - 999 lei 3 puncte; intre 358 -599 lei 4 puncte si sub 357 lei 5 puncte) 0 puncte;
5.
starea sociala-ancheta
sociala (familie monoparentala, familie cu persoana cu dizabilitati, familie marginalizata din punct de vedere social sau aflata in risc sociala) intre 0 si 5 puncte;
6.
frati/surori in aceeasi unitate de invatamant sau aflata in apropiere 5 puncte;
7. locul de munca al parintelui/reprezentant legal in raport cu adresa cresei intre 0 si 5 puncte.
Art.
3.4. Criterii de eligibilitate:
· Copiii sa fie cu varsta anteprescolara respectiv 0-3 ani, (impliniti pana la data de 30 august). Exceptie fac copii care implinesc varsta de trei pana la data de 31 decembrie.
· In cazul copiilor care implinesc varsta de trei ani in cursul anului scolar parintii se vor asigura ca vor face din timp cerere pentru insrcierea la gradinita. Exceptie se va face in cazul copiilor care din motive medicale nu se pot adapta cerintelor programei scolare a gradinitei. In acest caz se va prezenta adeverinta medicala eliberata de medic pediatru/specialist sau raport de evaluare psihologica.
· Beneficiarii serviciilor acordate de creșe sunt copiii cetățenilor români cu domiciliul sau reședința în judetul Dambovita;
· De serviciile furnizate de creșe beneficiază și copiii cetățenilor altor state sau ai apatrizilor care au domiciliul sau reședința stabilite în Targoviste potrivit legii, precum și copiii cetățenilor străini aflați temporar pe teritoriul României.
Art. 3.5. Documentele necesare înscrierii copiilor in cresa sunt următoarele:
· Cerere;
· copie de pe certificatul de naștere al copilului;
· copie de pe actele de identitate ale părinților/reprezentanților legali și, după caz, copie a hotărârii/sentinței de plasament sau a sentinței de încredințare în vederea adopției;
· adeverință de venituri pentru fiecare dintre părinți/reprezentanții legali cu venitul brut, pe ultimele 6 luni;
Analize medicale pentru copil:
· Fișa de imunizări, întocmită conform prevederilor elaborate de Ministerul Sănătății cu privire la intrarea copilului în colectivitate;
· Ex. Coprobacteriologic;
· Exudat faringian;
· Aviz epidemiologic eliberat de medicul de familie cu maxim 48 de ore inainte de intrarea in cresa.
Daca copilul absenteaza mai mult de trei zile, acesta va fi adus la cresa obligatoriu cu aviz epidemiologic, eliberat de meicul de familie.
Art 3.6. Tipurile de servicii pe care le ofera unitatile de
educatie anteprescolara sunt:
a)
servicii
de educatie timpurie realizate in baza unui curriculum national, centrat pe
dezvoltare fizica, cognitiva, emotionala si sociala a copiilor, respectiv pe
remedierea timpurie a eventualelor dificultati/deficiente de dezvoltare;
b)
servicii de ingrijire, protectie si nutritie a copiilor;
c)
servicii de supraveghere a starii de sanatate a copilului;
d) servicii complementare pentru copil, familie, respectiv servicii de consiliere, de educatie parentala, de informare.
Art. 3.7. Programul de intervenție
personalizat
Fiecărui copil admis in cresa i se intocmeste un plan de interventie personalizat. Programul personalizat de intervenție este elaborat de personalul de specialitate (compus dintr-un asistent social, un medic, un psiholog, un asistent medical, un educator), in funcție de nevoile si particularitatiile fiecărui copil.
Acest plan este realizat in baza unei evaluări inițiale făcuta la admiterea in cresa, întocmita de asistenții sociali.
Realizarea planului personalizat de intervenție se face cu consultarea parintilor sau a reprezentatului legal.
Planul personalizat de intervenție este completat pe parcursul anului scolar in funcție de gradul in care au fost realizate activitatile. Planul de interventie conține informații despre toate activitatile si serviciile oferite copilului si familiei acestuia.
Obiectivele de lucru cu copilul conținute in Planul de interventie personalizat sunt realiste. Parintii sunt informați in ceea ce privește conținutul Planul de interventie si rolul acestora ce le revine in realizarea obiectivelor acestuia.
Art 3.8. Programul zilnic
Programul zilnic este de luni pana vineri, intre orele 06.00 - 18.00, programul zilnic al copiilor in cresa se desfasoara tinand cont de:
· vârsta acestora;
· nivelul de dezvoltare;
· potențialul, nevoile si disponibilitatile pe care le au;
· nevoile lor individuale in ceea ce privește hrana;
Activitatile cu copiii sunt diversificate, adaptate vârstei lor si răspund nivelului si potențialului lor de dezvoltare.
Programul zilnic al copiilor este întocmit de către asistentul coordonator si este afișat intr-un loc vizibil si accesibil personalului si parintilor.
Copiii beneficiază zilnic de mic dejun, o masa principala si doua gustari. Meniurile asigura o alimentație echilibrata, in conformitate cu preferințele si nevoile biologice specifice fiecărei vârste.
Cresele organizează mesele festive pentru
sărbătorirea zilelor de naștere ale copiilor, in cazul in care parintii vor sa
sarbatoreasca in cresa acest eveniment. Parintii vor inmana, in acest sens, o
cerere catre DAS, depusa la asistentul coordonator si vor vor stabili impreuna
ce documente sunt necesare (ex. avize pentru produse externe, etc.)
Art
3.9. Activitati educaționale
Educatia anteprescolara se
realizeaza pe baza unui curriculum national, centrat pe dezvolarea fizica,
cognitiva, emotionala si sociala a copiilor, respectiv pe evaluarea,
diagnosticarea si remedierea timpurie a eventualelor deficiente de dezvoltare.
Domeniile de dezvoltare ale
copilului vizate in curriculumul specific varstei anteprescolare, precum
dezvoltarea fizica, igiena personala, dezvoltarea socio-emotionala, dezvoltarea
cognitiva, dezvoltarea limbajului si a comunicarii, dezvoltarea capacitatilor
si aptitudinilor de invatare sunt esentiale pentru realizarea unei educatii
particularizate, prin identificarea de catre cadrul didactic atat a
potentialului copilului, cat si a dificultatilor/deficientelor fiecarui copil
in parte.
Educatia anteprescolara in
perioada copilariei timpurii vizeaza dezvoltarea generala a copilului, care
urmeaza sa ii asigure acestuia un start bun in viata.
Continutul educatiei anteprescolare se realizeaza conform prevederilor curriculumului specific aprobat potrivit art. 27 alin. (2) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
In crese, strategiile
personalizate aplicate in demersul didactic valorizeaza copilul, il
diferentiaza si il individualizeaza potrivit ritmului si nevoilor proprii, in
vederea sprijinirii dezvoltarii sale.
In activitatea desfasurata in cresa se respecta dreptul copilului la joc
ca forma de activitate, metoda, procedeu si mijloc de realizare a demersurilor
educationale la varste timpurii, precum si ca metoda de stimulare a capacitatii
si creativitatii copilului, ca un drept al acestuia si ca o deschidere spre
libertatea de a alege, potrivit nevoilor proprii. Tipurile de activitati desfasurate cu
copiii in unitatile in care se ofera servicii de educatie anteprescolara sunt:
·
jocul
cu jucaria, jocul simbolic, jocul senzorial, jocul cu nisip si apa, jocul de
constructie, jocul didactic;
·
activitati
artistice si de indemanare: desen, pictura, modelaj, activitati practice si
gospodaresti;
· activitati de muzica si de miscare:
auditii, jocuri muzicale, jocuri cu text si cant, cantece, euritmie;
· activitati de creatie si de comunicare: povestiri, memorizari, lucrul cu cartea, citire de imagini;
·
activitati
de cunoastere: observari, lecturi dupa imagini, activitati matematice,
convorbiri, jocuri didactice, experimente;
·
activitati
in aer liber: plimbari, jocuri la nisipar, jocuri si intreceri sportive,
utilizarea aparatelor de joaca.
Numarul activitatilor de invatare si
tipurile de activitati recomandate pe varste sunt prezentate mai jos.
Nr. crt. Categorii de activitati de invatare Sugari Copii de 1-2 ani Copii de 2-3 ani
1. Jocuri 2 4 6
2. Activitati artistice si de indemanare 1 2 2
3. Activitati de muzica si de miscare 1 2 3
4. Activitati de creatie si de comunicare 1 3 4
5. Activitati de cunoastere 1 2 3
6. Activitati in aer liber 3 4 6
Total activitati/saptamana 9 17 24
Art 3.10. Activitati recreative si de socializare:
Copiii desfasoara zilnic activitati recreative si de socializare pentru a păstra un echilibru intre activitatile de invatare si cele de relaxare si joc, in acest sens personalul elaborează anual programul activitatilor recreative si de socializare;
Acest serviciu asigura condițiile si materialele necesare, conform vârstei copiilor, pentru derularea activitatilor recreative si de socializare in cadrul cresei si in comunitate;
Activitatile recreative si de socializare sunt planificate împreuna cu tot personalul evitând suprasolicitarea copiilor;
Copiii, potrivit vârstei, precum si parintii sunt informați asupra oportunitatilor recreative si de socializare promovate in cresa si in afara acestuia (in comunitate), precum si asupra modului in care pot fi sprijiniți pentru a participa la acestea. La dispoziția beneficiarilor, pentru sugestii si opinii se afla un registru de opinii si sugestii, ce se afla la intrarea in cresa.
Personalul contribuie la dezvoltarea afectiva a copilului prin comunicare verbala si non-verbala, prin consiliere, prin activitati de socializare.
Cresele dispun de locații accesibile
comunitatii, resurse financiare suficiente si o baza materiala corespunzătoare
derulării tuturor activitatilor, functionand in clădiri adecvate, sigure,
adaptate serviciilor pe care le oferă.
Fiecare cresa dispune de următoarele:
·
Incapere pentru
primire (filtru-vestiar), iluminate si ventilate natural;
·
Spalatorie comuna cu
gradinita;
·
Sala de activitati si
dormitor;
·
Sala de mese;
·
Cabinet medical;
·
Bucatarie comuna cu
gradinita;
·
Spatiu
igienico-sanitar, grupuri sanitare amenajate cu materiale ce permit o
igienizare rapida(gresie, faianta) si dotate cu instalatiile necesare, olite,
chiuvete, toate spatiile igienico-sanitare au asigurata apa calda si rece in
permanenta;
·
post telefonic
funcțional;
·
loc de joaca, in
curtea cresei.
Cresele se afla intr-un loc accesibil tuturor membrilor comunitatii din punct de vedere al existentei mijloacelor de transport.
Clădirea dispune de un număr suficient de spatii pentru derularea tuturor tipurilor de activitati in beneficiul copiilor si familiilor, inclusiv activitati administrative, spatii igienico-sanitare, bucătărie.
Cresele se afla intr-o zona in care siguranța generala a copiilor nu este afectata si dispune de toate autorizațiile legale de funcționare.
Fondurile alocate Serviciului crese pentru serviciile desfasurate sunt asigurate prin Directia de Asistenta Sociala de catre Consiliul Local Targoviste si sunt suficiente pentru îndeplinirea misiunii sale.
Directorul DAS, ca ordonator principal de credite supervizează utilizarea fondurilor derulate.
Art
4.2.Management si administrare:
Din anul 2001 Directia de Asistenta Sociala a preluat salarizarea personalului, iar din luna mai 2007, conform H.C.L. nr. 138/2007, a preluat activitatea celor cinci crese.
Incepand cu noiembrie 2012 au fost infiintate inca trei crese. Rolul in comunitate si activitatea serviciului cresa este formulata in scris, afișata, cunoscuta si promovata atât in cadrul serviciului, cat si in comunitate.
Seful serviciului este prezent in fiecare cresa o data pe saptamana si organizează periodic cel puțin o data pe luna, sau de cate ori este nevoie sedinte administrative cu întregul personal.
Prin activitatile de formare, prin modul de întocmire si revizuire a fiselor de post pentru fiecare angajat, precum si prin toate activitatile de comunicare interna ale creselor, se promovează principiul muncii in echipa.
Art
4.3.Atributii si sarcini permanente:
Seful
de serviciu asigura
coordonarea activitatii din cadrul creselor si raspunde de organizarea si
coordonarea activitatii personalului, de relatia cu parintii/preprezentantul
legal, de activitatea metodica si de perfectionare, de pastrarea si gestionarea
patrimoniului unitatii respective.
· Seful de serviciu indeplineste orice alte atributii stabilite
prin actele normative in vigoare sau prin hotarare a autoritati locale.
· Seful de serviciu reprezinta unitatea in relatia cu inspectoratul scolar, cu autoritatea administratiei publice locale, cu parintii/reprezentantii legali ai copiilor si cu alti factori interesati in educatia copiilor anteprescolari.
·
exercita
atributiile ce revin cresei in calitate de persoana juridica;
·
exercita
functia de ordonator de credite;
· propune directorului aprobarea structurii organizatorice
si a numarului de personal;
· elaboreaza proiectele rapoartelor generale
privind activitatea cresei;
· desfasoara activitati pentru promovarea imaginii cresei in comunitate;
·
raspunde
de calitatea serviciilor de educatie anteprescolara, precum si de asigurarea
formariIicontinue a pesonalului didactic si nedidactic;
· asigura coordonarea, indrumarea si
controlul activitatilor desfasurate de personalul cresei si aplica sanctiuni
disciplinare pentru salariatii care nu isi indeplinesc in mod corespunzator
atributiile.
Asistentul medical din crese si alte unitati de educatie timpurie are, in principal, urmatoarele atributii:
· efectueaza triajul zilnic al copiilor;
· verifica avizele epidemiologice si cauzele
absentei copiilor, colaborand cu parintii/reprezentantii legali ai copiilor;
· asigura asistenta medicala de urgenta si
solicita serviciul de ambulanta, cand este cazul;
· anunta imediat parintii privind situatia de urgenta in care se gaseste copilul;
·
colaboreaza
cu medicul scolar si cu medicul de familie al copiilor;
· administreaza copiilor, cu acordul
parintilor, tratamentul prescris de medicul curant si tratamentul in regim de
urgenta prescris de medicul de ambulanta;
· intocmeste si tine evidenta fiselor medicale ale copiilor;
·
intocmeste
meniurile, respectand normativele nutritionale pentru fiecare categorie de
copii in parte;
·
monitorizeaza
modul in care se pregateste, se distribuie si se administreaza alimentatia
copiilor, in functie de varsta acestora;
· controleaza zilnic conditiile de
functionare ale blocului alimentar si verifica respectarea meniurilor;
· controleaza rezultatele evaluarilor
periodice ale personalului;
· controleaza starea igienico-sanitara a
tuturor incaperilor;
· tine evidenta medicamentelor aflate in cresa,
prin inscrierea acestora in centralizatorul de consum;
· izoleaza copiii bolnavi sau suspecti de a
fi bolnavi/purtatori de boli infecto-contagioase si informeaza conducerea
unitatii asupra acestor cazuri;
· efectueaza educatia pentru sanatate a
parintilor si copiilor;
· efectueaza termometrizarea copiilor, cantareste si masoara copiii, consemnand datele in fisa medicala.
Educatorul-puericultor din cresa are, in principal, urmatoarele
atributii:
· realizeaza activitati de ingrijire si de
stimulare psihomotorie a copiilor in vederea cresterii gradului de
independenta;
· realizeaza activitati care vizeaza
dezvoltarea comportamentului socio-afectiv;
·
asigura
formarea si perfectionarea comportamentului verbal;
· realizeaza programe care cuprind
activitati ce urmaresc cresterea receptivitatii generale la stimuli in vederea
dezvoltarii capacitatilor si atitudinilor de invatare;
· inregistreaza progresele realizate de copil in jurnalul acestuia;
· colaboreaza activ cu
parintii/reprezentantii legali ai copiilor care frecventeaza unitatea.
Art. 4.4. Planul anual de activitate:
Cresele functioneaza conform planului anual de activitate întocmit pe baza prevederilor standardelor minime obligatorii si a nevoilor identificate la nivelul comunitatii.
Seful serviciului, in colaborare cu personalul de specialitate, elaborează planul anual de activitate.
Planul anual de activitate este avizat de directorul DAS, care este obligat sa monitorizeze punerea in practica a acestuia.
Planul anual de activitate este revizuit periodic sau ori de cate ori condițiile o impun.
La sfarsitul fiecărui an, seful serviciului elaborează raportul de activitate al serviciului pe anul respectiv, care este supervizat de directorul DAS. Raportul anual de activitate este inclus in raportul de activitate al Directiei de Asistenta Sociala si este prezentat in sedinta de consiliu a Municipiului Targoviste, sedinte care sunt publice.
Raportul anual de
activitate este accesibil celor
interesați.
Planul anual de activitate urmareste următoarele obiective:
1. Ocrotirea, educarea si îngrijirea copiilor cu varsta anteprescolara;
2. Eliminarea pericolului de abandon, neglijare si abuz pentru copii, proveniți din familii cu probleme deosebit de grave;
3. Dezvoltarea capacitatii parintilor aflati in dificultate de a depasi situatia prin modificarea comportamentului si dobandirea autonomiei personale;
4. Consiliere, orientare si suport pentru familii vulnerabile prin serviciile oferite de DAS;
5. Realizarea unei dinamici sociale la nivelul orașului Targoviste prin promovarea unui parteneriat eficient intre instituții si organizații, antrenarea comunitatii si stimularea solidaritatii cu familiile beneficiare;
6. Acțiuni de informare la nivelul comunitatii in ceea ce privește serviciile oferite si beneficiile acestora pentru copii si familiile acestora;
7. Creșterea nivelului de implicare a autoritatilor publice locale in rezolvarea problematicii sociale;
8. Dezvoltarea deprinderilor de viata independenta pentru copii;
9. Depistarea precoce a situațiilor de risc care pot determina separarea copilului de parintii săi.
CAPITOLUL
V RESURSE UMANE
Art.
5.1. Recrutarea, angajarea si numarul personalului:
Personalul cresei este selectat cu atenție si responsabilitate prin intermediul unui proces de recrutare si angajare care se desfasoara in acord cu legislația in vigoare si răspunde nevoilor creselor.
Numărul si structura de personal sunt suficiente si corespunzătoare pentru acoperirea tuturor serviciilor. Personalul creselor are pregătirea si abilitatile profesionale corespunzătoare pentru a lucra cu copiii si in echipa.
Fiecare angajat are calificarea necesara pentru îndeplinirea sarcinilor postului respectiv.
Art. 5.2. Formarea initiala si continua a personalului
Personalul de specialitate beneficiază de o educație permanenta, precum si formarea profesionala continua, in limita bugetului alocat si disponibil.
Personalul creselor este incurajat sa participe la diverse cursuri de informare care ii pot ajuta in optimizarea muncii lor.
Educația permanenta si formarea profesionala continua a angajaților se realizează conform legislației in vigoare, prin intermediul cursurilor organizate in cadrul sistemului educațional, sanitar si al formarii profesionale.
Seful serviciului organizeaza intalniri periodice cu personalul pe teme legislative, de organizare, etc.
Art.
5.3. Supervizare:
Cresele dispun de un sistem eficient de supervizare al resurselor umane, care permite funcționarea sa la randament optim.
Seful serviciului are obligația de a asigura supervizarea interna si externa a personalului. Supervizarea din punct de vedere financiar contabil este asigurata de Serviciul Contabilitate.
Supervizarea resurselor umane se realizeaza de catre biroul de resurse umane din cadrul DAS, de seful serviciului, de directorul adjunct si de directorul executiv.
CAPITOLUL
VI COLABORARE INTERINSTITUTIONALA
Art. 6.1. Protecția copilului împotriva abuzurilor:
Serviciul crese promovează masuri de protejare a copiilor împotriva oricărei forme de intimidare, discriminare, abuz, neglijare, exploatare, tratament inuman sau degradant.
Orice suspiciune sau acuzație privind comiterea unui abuz este soluționata prompt si corect de către întregul personal, conform legislației in vigoare.
Copii sunt incurajati si sprijiniți sa sesizeze orice forma de abuz, copiilor li se asigura un mediu afectiv securizant.
In cadrul serviciului se tine evidenta cazurilor de intimidare, discriminare, abuz, neglijare, exploatare, orice reclamație fiind consemnata in registrul de sesizări si reclamații expus intr-un loc accesibil tuturor.
Fiecare sesizare este soluționata in maxim 30 de zile, excluzându-se posibilitatea ca persoana reclamata sa se implice in rezolvarea cazului.
Pentru rezolvarea cazului de sesizare / reclamația, directorul DAS organizează întrunirea unei comisii de disciplina alcătuita din specialiști ai directiei si un reprezentant al parintilor, care analizează situația si fac propuneri in vederea rezolvării cazului.
Asistenta coordonatoare, din fiecare cresa, este persoana desemnata sa tina o evidenta clara a sesizărilor si reclamațiilor.
Personalul care are suspiciunea sau identifica situații de abuz, neglijare si exploatare a copilului instiinteaza asistentul coordonator, conform legislației in vigoare, acestea fiind înregistrate.
Se efectuează o evaluarea inițiala a situației de abuz, neglijare si exploatare a copilului de catre asistentul social al cresei si se transmite cazul Servicului de Asistenta Sociala din cadrul DAS, iar in functie de evaluarea acestui serviciu se intocmeste un plan de servicii si se monitorizeaza cazul. In cazul in care situatia de abuz, neglijare si exploatare nu se remediaza se transmite cazul pentru o masura de protectie speciala, catre Directia Generala de Protectie a Copilului Dambovita.
Fisa de evaluare initiala este transmisa la Serviciul de Asistenta Social in termen de maxim 48 de ore de la data evaluării inițiale.
Se asigura sprijin psihologic si consiliere copiilor care au fost intimidați sau discriminați, abuzați, neglijați sau exploatați, SAS stabilește planul de servicii si asigura implementarea acestuia, conform prevederilor ghidului metodologic privind intervenția si prevenirea in echipa multidisciplinara si in rețea in situațiile de abuz, neglijare si exploatare a copilului.
Art.
6.2. Activitati de colaborare cu
profesioniști si instituții relevante
Directia de Asistenta Sociala colaborează cu gradinitele, cu primăria si cu toate institutiile ce au ca obiect de activitate promovarea drepturilor copiilor.
Personalul creselor evaluează nevoile copiilor si familiilor lor referitor la alte servicii de care ar trebui sa beneficieze si pe care serviciul nu le poate furniza. Daca copilul locuieste in alta localiate, serviciul crese comunica autoritatii locale din care provine copilul care sunt nevoile si serviciile necesare in vederea întocmirii planului de servicii.
Serviciul crese colaborează cu toți specialiștii implicați in implementarea planului de servicii pentru prevenirea abandonului si institutionalizarii copilului.
Parteneriatul este evaluat la sfarsitul anului scolar cand, copii care au implinit patru ani merg la gradinita si se evidentiaza activitatea din cresa a acestora si dezvoltarea lor pe tot parcursul frecventarii cresei.
Se menține permanent legătura cu comunitatea in scopul ajustării activitatilor si programelor curente si pentru inițierea de noi activitati si programe in domeniul prevenirii abandonului si institutionalizarii copiilor.
Accesul parintilor in crese se face pe baza actului de identitate,
persoanele straine nu au voie sa intre in cresa.
Se interzice personalului utilizarea
informațiilor obținute in timpul serviciului in interes personal. Datele
privitoare la copii care beneficiază de serviciile oferite de crese sunt
confidențiale.
Se interzice personalului dobândirea de foloase necuvenite din
activitatea in instituție sau utilizarea bunurilor unitatii in scopuri
personale.
CAPITOLUL
X DISPOZITII FINALE
Metodologia de organizare si functionare a serviciului crese intra in vigoare incepand cu data de 01.08.2016 și se va completa conform modificarilor legislative ulterioare.
VIZAT DE LEGALITATE,
PREȘEDINTE DE ȘEDINȚĂ, SECRETARUL MUNICIPIULUI,
Cosmin-Petruț Bozieru jr. Chiru Cătălin Cristea