R O M Â N I A                                                             

CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI TÂRGOVIŞTE

JUDEŢUL DÂMBOVIŢA

                                                           

                      

 

 

REGULAMENTUL

DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE A SERVICIULUI VOLUNTAR PENTRU

SITUAŢII DE URGENŢĂ AL MUNICIPIULUI TÂRGOVIŞTE

    

                                                           

CUPRINS

 

1.      Capitolul I –   Dispozitii generale :  

   pag. 3 -  7    

2.   Capitolul II - Organizarea, misiunile şi atribuţiile serviciului de voluntariat   pentru situaţii de urgenţă al municipiului Târgovişte :

                        pag. 8 - 13

3.    Capitolul III - Atribuţiile specifice ale personalului din structura serviciului   voluntar  pentru situaţii de urgenţă al municipiului Târgovişte :

                    pag. 14 - 22       

4.    Capitolul IV -   Coordonarea, controlul şi îndrumarea serviciului voluntar :  

                         pag. 23               

5.    Capitolul V  -   Gestionarea patrimoniului serviciului voluntar :

                         pag. 24 - 25

6.   Capitolul VI  -   Pregătirea personalului serviciului voluntar :    

                          pag. 26

7.   Capitolul VII  -  Dispoziţii finale

         pag. 27

 

 

Capitolul I

 

DISPOZIŢII GENERALE

 

Art. 1. Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al municipiului Târgovişte ( S.V.S.U. Tgv.), este o structura specializată cu o dotare specifica care se constituie în subordinea Consiliului Local, destinat să execute activităţi de prevenire, monitorizare şi gestionare a situaţiilor de urgenţă în sectorul de competenţă, asigură coordonarea de specialitate a activităţilor de prevenire împotriva inundaţiilor şi de protecţie civilă, îndeplineşte atribuţiile de prevenire a riscurilor producerii unor situaţii de urgenţă, prin activităţi de indrumare şi control, intervine în timp oportun pentru limitarea sau înlăturarea consecinţelor situaţiilor de urgenţă şi să efectueze acţiuni de ajutor şi salvare a oamenilor şi bunurilor materiale în caz de dezastre, în cooperare cu celelalte structuri abilitate pentru asemenea situaţii.

 

Art.2.

(1)   Prin prezentul ,, Regulament ” se stabileşte organizarea, modul de funcţionare, componenţa, atribuţiile şi dotarea serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă conform :

- Legii nr. 481 din 2004 privind protecţia civilă;

- Legii nr. 212 din 24 mai 2006, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 481 / 2004 privind protecţia civilă;

-  Legii nr. 307 din 12.07 2006,  privind apărarea împotriva incendiilor din 12.07 2006;

- Hotărârii Guvernului nr. 642 din 13.07.2005 pentru aprobarea Criteriilor de clasificare a unităţilor administrativ-teritoriale, institutiilor publice şi operatorilor economici din punct de vedere al protecţiei civile, în functie de tipurile de riscuri specifice;

- Ordinului Ministrului Administratiei şi Internelor nr. 718 din 30.06.2005, pentru aprobarea Criteriilor de performanță, privind structura organizatorică şi dotarea serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă, modificat şi completat cu OMIRA 195 din 2007, referitor la Criteriile de performanţă, privind structura organizatorică şi dotarea serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă;

- Ordinului nr. 1474 din 12.10 2006, ,, Regulamentul de planificare, pregătire şi desfăşurare a activităţii de prevenire în situaţii de urgenţă ” ;

- Ordinului nr. 1475 din 13.10 2006, ,, Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă ca urmare a incendiilor de pădure ”;

- Ordinului nr. 163 din 28.02 2007, Normă generală de apărare împotriva incendiilor  ( Normă din 28/02/2007, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 216 din 29/03/2007);

- Ordinului nr. 160 din 23.02 2007 Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 161 din 07/03/2007, Regulament  de planificare, organizare, desfăşurare şi finalizare a activităţii de prevenire a situaţiilor de urgenţă prestate de serviciile voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă ;

- Ordinul nr. 14 din 16.03 2009, pentru aprobarea Dispoziţiilor generale de apărare împotriva incendiilor la amenajări temporare în spaţii închise sau în aer liber .

           (2) Serviciul de Voluntari pentru Situaţii de Urgenţă al municipiului Târgovişte se constituie potrivit legii, în municipiul Târgovişte, în subordinea Consiliului Local şi făcând parte din structura organizatorică a acestuia.

 

Activitatea serviciului este coordonată de către primarul municipiului Târgovişte .

            Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al Municipiului Târgovişte se clasifică din punct de vedere al componentei preventive şi de dotare, ca serviciu de categoria a III-a - având în formația de intervenție grupe de interventie, dintre care una încadrează o autospecială pentru stingerea incendiilor și echipe specializate, pe tipuri de riscuri ( OMAI  718 /  2005, modificat şi completat cu OMIRA 195 / 2007, art. 11, pct 1. lit. c. şi pct. 2 .) .

            Sediul serviciului este dispus în municipiul Târgovişte, str. Poet Grigore Alexandrescu nr. 6, iar remiza cu autospeciala de intervenție, autofurgoneta de transport materiale și baza materială a S.V.S.U. al municipiului Târgoviște, în str. Justiției nr. 13 .

           (3) Serviciul voluntar asigură intervenţia în sectorul de baza - teritoriul administrativ al municipiului Târgovişte, ca urmare a situaţiilor de urgenţă create sau desfăşoară acţiuni pentru aplicarea hotărârilor C.L.S.U. privind limitarea urmărilor dezastrelor, asigurarea logistică a populaţiei din zonele afectate, sprijinirea forţelor de intervenţie profesioniste ( pompieri militari, ambulanţă, etc. ) pe timpul intervenţiei acestora .

          (4) Serviciul poate executa intervenţii şi la nivelul altor localităţi, precum şi pentru operatorii economici, în baza unui contract încheiat cu aceștia .

         (5) Înfiinţarea, extinderea sau restrângerea activităţii precum şi desfiinţarea Serviciului Voluntar pentru Situaţii de urgenţă se face numai cu avizul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ,,BASARAB I”  al judeţului Dâmboviţa .

 

Art. 3.  S.V.S.U. Tgv are următoarele atribuţii principale :

- desfăşoară activităţi de informare şi instruire privind cunoaşterea şi respectarea regulilor şi măsurilor de prevenire, comportare şi apărare împotriva incendiilor sau dezastrelor ; 

- pune în aplicare măsurile dispuse de preşedintele C.L.S.U. pentru asigurarea condiţiilor minime de supravieţuire a populaţiei;

- execută acţiuni de evacuare sau alte măsuri de protecţie a persoanelor şi a bunurilor, dispuse de către primarul municipiului Târgovişte, în calitate de preşedinte al Comitetului Local Pentru Situaţii de Urgenţă ;

- cunoaşterea încălcărilor frecvente a normelor de prevenire şi stingere a incendiilor şi a cauzelor de incendiu, sau alte situaţii de urgenţă şi aducerea la cunoştinţa factorilor de decizie pentru stoparea acestor situaţii ;

- sprijină conducătorii instituţiilor aparţinând primăriei pentru instruirea persoanelor care execută lucrări care pot reprezenta un pericol de incendiu ;

- popularizează prin instructaje, cât şi pe timpul executării controalelor de prevenire, actele normative care reglementează activitatea de management a situaţiilor de urgenţă, cauzele şi împrejurările care duc la izbucnirea incendiilor sau alte situaţii de urgenţă şi consecinţele acestora ;

- participă la aplicaţii şi exerciţii practice de intervenţie ;

- participă la aplicaţii de cooperare cu serviciile profesioniste pentru situaţii de urgenţă şi alte forţe stabilite prin planurile de cooperare ;

- asigură cunoaşterea tuturor tipurilor de riscuri, surselor şi sistemelor de alimentare cu apă de  pe raza localităţii ;

- verifică modul de aplicare a normelor, dispoziţiilor, instrucţiunilor şi măsurilor de prevenire, care constă în:

              - efectuarea de controale asupra modului în care se aplică normele de prevenire a incendiilor sau a altor situaţii de urgenţă ;

              -  face propuneri pentru înlăturarea apariţiei situaţiilor care reprezintă un potenţial factor de risc constatat şi urmăreşte rezolvarea operativă a acestora ;

              - stabileşte restricţii ori interzice utilizarea focului deschis şi efectuarea unor lucrări cu pericol de incendiu în locuri cu substanţe inflamabile, pentru a preveni producerea de incendii, explozii etc. ;

             - asigură supravegherea cu personal şi mijloace tehnice de specialitate adecvate pericolului de incendiu a locurilor în care se execută diverse lucrări cu grad ridicat de periculozitate ;

               - sprijină conducătorii instituţiilor subordonate primăriei pentru realizarea activităţii de prevenire ;

               - sprijină conducătorii locurilor de muncă la organizarea intervenţiei în situaţii de urgenţă ;

             - acţionează prin mijloace legale pentru înlăturarea imediată a oricărui pericol constatat pe timpul controlului de prevenire sau adus la cunoştinţă de alte persoane ;

               - informeaza conducerea primăriei, personalul inspecţiei de prevenire din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Judeţean Dâmboviţa asupra încălcărilor deosebite de la normele de prevenire şi starea de pericol, făcând propuneri menite să înlăture pericolul;

- execută acţiuni de intervenţie pentru sprijinirea formaţiunilor militare ale I.S.U.J. Dâmboviţa cu echipele specializate de înştiinţare – alarmare, stingere a incendiilor, căutare, deblocare-salvare, acordarea primului ajutor, limitarea efectelor unor situaţii de urgenţă, protecţia persoanelor şi a bunurilor materiale, evacuare, adăpostire și logistică ;

- întocmeşte documentele operative de intervenţie;

- planifică, organizează şi execută instruirea voluntarilor asupra modului de intervenţie în diferite situaţii;

- asigură menţinerea în stare de funcţionare a mijloacelor de intervenţie, avertizare, anunţare şi semnalizare a incendiilor, a instalaţiilor de stingere, a surselor de alimentare cu apă şi a căilor de acces şi de intervenţie din cadrul localităţii ;

- acordă ajutor persoanelor sinistrate sau a căror viaţă este pusă în pericol în caz de explozii, inundaţii, alunecări de teren, accidente şi în caz de dezastre pe teritoriul localităţii ;

- participă la acţiuni de alimentare cu apă în caz de deteriorare a reţelei şi a surselor de alimentare cu apă a localităţii ;

- participă la evacuarea apei din subsoluri, canale tehnologice şi alte locuri inundate ;

- menţine în stare de funcţionare mijloacele tehnice din dotare ;

- organizează şi pune în funcţiune, prin forţele proprii sau împreună cu alte structuri, locaţii speciale cu dotările necesare asigurării condiţiilor minime de supravieţuire a populaţiei;

- participă la efectuarea de deblocări şi înlăturarea dărâmaturilor provocate de dezastre ;

- participă la salvarea persoanelor de sub dărâmături şi la deblocarea căilor de acces, în vederea asigurării deplasării mijloacelor tehnice, pentru intervenţii în situaţii de dezastre.

 

Art. 4 Criterii operaţionale ale Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă

A.     Operaţionalizarea, asigurarea alărmării şi intervenţiei graduale în cazul situaţiilor de urgenţă, astfel:

1.      La amplasarea în teritoriu a formaţiilor de intervenţie se ţine seama de timpul mediu de alertare : în funcţie de anotimp şi de ora la care s-a produs situaţia de urgenţă : 5 – 10 minute .

2.      Timpul de răspuns are următoarele limite maxime :

            - la operatorii economici, din subordinea Consiliului Local, care prezintă risc ridicat : 15 min ;

            - în cel mai îndepărtat punct din sectorul de competenţă stabilit : 20 minute ;

3.      În celelalte localităţi sau la ceilalţi operatori economici cu care s-au încheiat contracte sau convenţii de intervenţie : 30 minute .

B.     Criteriile operationale prevăzute la aliniatul 1 şi 2, respectiv timpul mediu de alertare şi timpul de răspuns, se corelează, după caz, cu criteriul complementarităţii dat de existenţa în sectorul de competenţă a ,, serviciilor private pentru situaţii de urgenţă “.

C.     Răspunderea pentru asigurarea capacităţii de intervenţie revine Comitetului Local al municipiului Târgovişte şi şefului Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă, aceasta putând fi verificată periodic prin alarmarea formaţiei de intervenţie cu aducerea personalului şi scoaterea tehnicii pe locul de adunare .

Pentru asigurarea stării de operativitate şi a capacităţii optime de răspuns a Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă, a autorităţilor administraţiei publice locale şi funcţionarea corespunzătoare a Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă, alarmarea personalului cu atribuţii în domeniul Situaţiilor de Urgenţă şi dezastrelor este asigurată de personalul din serviciul de permanenţă organizat la sediul Consiliului Local. La primirea atenţionărilor privind iminenţa producerii unor situaţii de urgenţă se instituie serviciul de permanenţă cu 1/3 din personalul Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al municipiului Târgovişte.

D.    Numărul de telefon sau modalităţile de anunţare a S.V.S.U. Tgv şi a Ofiţerului de Serviciu pe primăria municipiului Târgovişte, vor fi afişate la sediile tuturor instituţiilor publice şi operatorilor economici, precum şi în toate locurile / spaţiile publice de pe raza localităţii .

E.     Posturile telefonice stabilite de primar pentru primirea anunţurilor privind producerea unor situaţii de urgenţă vor fi funcţionale pe întreaga durata a celor 24 de ore, iar personalul de serviciu instruit pentru completarea notei de anunţare, precum şi pentru alarmarea personalului Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă, Centrul Operativ şi Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al municipiului Târgovişte.

La fiecare serviciu de permanenţă pentru anunţarea / primirea anunţurilor/ avertizărilor se va asigură un aparat FAX pentru primirea avertizărilor meteorologice şi a altor comunicate de la eşaloanele superioare, precum şi tabele cu numere de telefon utile în cazul producerii unor situaţii de urgenţă : serviciul voluntar pentru situaţii de urgenţă, serviciul profesionist pentru situaţii de urgenţă, Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă, număr unic de apeluri de urgenţă – 112, ambulanţa, prefectura, Consiliul Judeţean, servicii de gospodărire a apei, electricitate, gaze, etc .

F.      Alarmarea Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă în scopul desfăşurării acţiunilor de intervenţie sau prin exerciţii de antrenament se face de Preşedintele Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă (C.L.S.U.) şi / sau de şeful Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă din dispoziţia preşedintelui Comitetului Local pentru situaţii de urgenţă sau înlocuitorului legal al acestuia, prin punerea în aplicare a Planului de Înştiinţare al Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă .

G.    Verificarea stării de operativitate a Serviciului pentru Situaţii de Urgenţă se execută semestrial de către preşedintele Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă şi anual de personal cu atribuţii din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ,, Basarab I  “ al judeţului Dâmboviţa prin exerciţii de alarmare şi intervenţie ( în timpul sau în afara programului ) .

       Prin exerciţii de alarmare se verifică şi capacitatea de răspuns a Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă (C.L.S.U.) şi a Centrului Operativ (C.O.) pe baza ,, Planului de înştiinţare şi alarmare al Comitetului Local pentru situaţii de Urgenţă “ . Această activitate se desfăşoara anual de regulă pe timpul executării controalelor de personalul cu atribuţii din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ,, Basarab I “ al judeţului Dâmboviţa .

H.    .Evidenţa prezentării personalului şi a participării acestuia la intervenţie se face de către personalul care asigură permanenţa la sediul Consiliului Local sau la sediul Serviciului Voluntari pentru Situaţii de Urgenţă ( sau de o persoană desemnată de acesta în acest scop ) .

 

Art. 5  Ducerea acţiunilor de intervenţie

Derularea intervenţiei se face gradual, dupa caz, astfel :

a)      alarmarea serviciului voluntar, concomitent cu anunţarea / alertarea structurilor profesioniste de intervenţie ale Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ,, Basarab I “  al judeţului Dâmboviţa ( precum şi a serviciului privat voluntar cu care s-a încheiat un contract convenţie de intervenţie ) ;

b)      intervenţia propriu-zisă efectuată de serviciile voluntare ;

c)      sprijinul acordat intervenţiei ( în tehnică şi personal specializat ) de către serviciul privat voluntar cu care s-a încheiat un contract convenţie de intervenţie ;

d)      sprijinul acordat intervenţiei ( în tehnică şi personal specializat ) de către structurile profesioniste.

Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă solicită în sprijin, intervenţia serviciilor private pentru situaţii de urgenţă şi a celor voluntare cu care a încheiat contracte / convenţii de intervenţie sau după caz, a serviciilor profesioniste pentru situaţii de urgenţă ori de câte ori amploarea situaţiei de urgenţă depăşeşte capacitatea de răspuns a acestuia .

Pregătirea şi desfăşurarea acţiunilor de intervenţie are la bază următoarele principii :

-         prioritatea salvării vieţilor omeneşti faţă de orice alte acţiuni ;

-         asigurarea logistică a intervenţiei ;

-         cooperarea continuă cu alte forţe şi formaţiuni participănte la intervenţie ;

Constituirea formaţiei pentru intervenţie :

-         în cazul alarmării pentru intervenţie, se consideră că s-a realizat capacitatea de intervenţie, atunci când s-au prezentat pe locul de adunare 2 / 3 din personalul Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă cu dotarea de bază completă ;

-         dotările speciale se încarcă pentru a fi transportate la locul intervenţiei doar dacă se impune folosirea lor în scopul prevenirii agravării situaţiilor de urgenţă, limitării sau înlăturării consecinţelor acesteia .

La primirea anunţului despre producerea unei situaţii de urgenţă şeful serviciului trebuie să reţină :

-         date cunoscute despre situaţia de urgenţă produsă, cauzele acesteia, particularităţi ale zonei în care urmează să intervină;

-         itinerariul de deplasare ;

-         asigurarea legăturilor, modul de transmitere a datelor şi informaţiilor ;

-         ce forţe şi mijloace mai sunt implicate în intervenţie ;

-         cine conduce acţiunile de intervenţie, locul de adunare după terminarea intervenţiei, asigurarea  logistică a intervenţiei .

 

 

NOTA : Teritoriul Municipiului Târgovişte constituie sectorul de competenţă exclusivă a preşedintelui Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă care este direct răspunzător de organizarea şi conducerea intervenţiilor în cazul situaţiilor de urgenţă cu forţe, tehnică  şi materiale proprii.

 

Capitolul II

ORGANIZAREA, MISIUNILE ŞI ATRIBUŢIILE SERVICIULUI DE VOLUNTARIAT PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ AL MUNICIPIULUI TÂRGOVIŞTE

 

Art. 6. Constituirea, dimensionarea şi dotarea structurilor serviciului voluntar s-a făcut pe baza următoarelor criterii, pentru sectorul de competenţă:

                a)       suprafaţa sectorului este zona administrativ-teritorială –  47 Km2 din care 11 Km2 construiţi; 

            b)  numărul de locuitori / număr gospodării/ suprafaţă locuibilă : aprox. 90.000 loc. / 30.800 gosp. / 1.2231.000 m2   locuibili ( 82.000 camere ) ;

            c)   clasificarea localităţii din punct de vedere al riscurilor, conform catalogului local emis de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „ BASARAB I ”al Judetului Dâmboviţa;

            d)  tipurile de riscuri identificate în profil teritorial al localităţii sunt următoarele:

·   tipul de risc clasa de risc ;

·   cutremur - principal  ;

·   alunecări / prăbuşiri de teren - principal ;

·   inundaţii - secundar;

·   secetă - secundar ;

·   incendiu de pădure - secundar ;

·   accident chimic - principal ;

·   incendii în masă - secundar ;

·   accidente grave de transport - principal ;

·   eşec utilităţi publice - principal ;

·   epidemii - secundar ;

·   epizootii - secundar .

            e) măsurile stabilite în planul de analiză şi acoperire a riscurilor ( la data întocmirii  );

            f) căile de comunicaţii rutiere şi gradul de practicabilitate al acestora ;

            g) sursele de alimentare cu apă pentru stingerea incendiilor:

- reţeaua de alimentare cu apa a oraşului;

- alimentarea autospecialelor de intervenţie din râul Ialomiţa .

 

Art.7. Misiuni principale

1. În domeniul apărării împotriva incendiilor

Serviciul voluntar pentru situaţii de urgenţă execută mişiuni specifice de prevenire a incendiilor, pentru limitarea efectelor dezastrelor, precum şi activităţi de descarcerare şi de urgenţă medicală prespitalicească.

Organizarea şi funcţionarea serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă se bazează pe principiile legalităţii, autonomiei, responsabilităţii, corelării cerinţelor şi resurselor, cooperării şi solidarităţii, în vederea :

a)      pregătirii preventive şi protecţiei prioritare a populaţiei ;

b)      realizării condiţiilor necesare supravieţurii în situaţii de urgenţă ;

c)      participării la protecţia valorilor culturale, arhivistice, de patrimoniu şi a bunurilor materiale precum şi a mediului ;

d)      desfăşurării pregătirii profesionale a personalului ;

e)      organizării şi executării intervenţiei operative pentru limitarea şi înlăturarea efectelor situaţiilor de urgenţă .

Aplicarea acestor principii vizează urmatoarele obiective :

a)      timpul de răspuns şi operativitatea permanentă ;

b)      supleţea organizatorică

c)      capacitatea de răspuns credibilă ;

d)      parteneriatul operaţional intenşificat ;

e)      intervenţia graduală ;

f)        interoperabilitatea la nivel local .

      2.  În cazul avarierii sau distrugerii clădirilor

ü      depăşirea obstacolelor ;

ü      înlăturarea dărâmăturilor sau părţilor din dărâmături ;

ü      localizarea persoanelor surprinse sub dărâmături ;

ü      acordarea primului ajutor de urgenţă ;

ü      transportul persoanelor în afara zonelor periculoase ;

ü      asigurarea clădirilor care ameninţă cu prăbuşirea ;

ü      dărâmarea clădirilor sau părţilor de clădiri care ameninţă cu prăbuşirea ;

ü      marcarea şi asigurarea zonelor periculoase ;

ü      salvarea persoanelor şi bunurilor materiale .

      3. În cazul inundaţiilor şi înzăpezirilor

ü      salvarea persoanelor, animalelor şi bunurilor materiale surprinse de apă sau sub apă şi / sau înzăpezite ;

ü      sprijinirea forţelor care intervin pentru consolidarea digurilor ;

ü      participărea la închiderea rupturilor de diguri ;

ü      participărea la acţiunile de înlăturare a obiectelor dure aflate în apă în dreptul unor zone sau puncte vulnerabile ;

ü      înlăturarea zăpezilor sau a unor dopuri de gheaţă ;

ü      curăţirea ( degajarea ) canalelor de evacuare a apelor sau a zonelor afectate de inundaţii şi / sau gheţuri

 

4. În cazul producerii unor accidente chimice, radiologice, biologice, accidentelor tehnologice şi pe căi de comunicaţii :

ü      izolarea şi marcarea zonelor periculoase ;

ü      sprijinirea acţiunilor de evacuare a populaţiei, animalelor şi bunurilor materiale ;

ü      desfăşurarea acţiunilor de intervenţie la mijloacele de transport sau instalaţiile accidentate, avariate sau distruse ;

ü      decontaminarea personalului, tehnicii şi terenului .

 

Art.8. Serviciul voluntar este condus de un şef şi are în structură :

a) un compartiment cu specialişti pentru prevenire;

b) echipe de intervenţie specializate .

                    Structura serviciului voluntar este prevăzută  în anexa  nr. 1  .

 

Art. 9. (1) Serviciul se încadrează cu personal angajat şi cu personal voluntar. Accesul în serviciu este nediscriminatoriu dar personalul încadrat trebuie să corespundă cerinţelor de pregătire fizică şi psihică şi să aibă aptitudinile, abilităţile necesare în vederea îndeplinirii atribuţiilor. La încadrarea personalului în serviciu se va ţine cont de necesarul de pregătire şi atestare a acestuia pentru specializările prevăzute în organigrama serviciului.

(2)     Personalul angajat trebuie să aibă calificarea şi atestarea necesara, conform reglementărilor în vigoare.

(3)   Personalul voluntar, pe cât este posibil, va fi recrutat din rândul celor care au satisfăcut serviciul militar în specialităţi conexe sau au o calificare (atestat) în domeniul de intervenţie al structurii unde va fi încadrat . Pentru compartimentul de prevenire vor fi recrutaţi voluntari cu pregătire în domeniile necesare prevenirii situaţiilor de criză produse de tipurile de risc identificate pe teritoriul adminstrativ    ( instalaţii, construcţii, medical, veterinar, chimic etc.) .

(4)        Pentru posturile ocupate de către voluntari se vor recruta un număr de persoane mai mare decât cel prevăzut în organigrama . Cei neîncadraţi vor constitui rezerva de personal . Accesul voluntarilor în serviciu se face în baza unei opţiuni proprii, scrise, aprobată de primar şi dupa semnarea contractului de voluntariat .

(5)   La încadrare, anual şi de câte ori este nevoie, personalul serviciului voluntar este supus controlului medical şi psihologic în condiţiile legii .

 

Art. 10.  Atribuţiuniunile principale ale şefului Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă :

            a) desfăşurarea activităţii de prevenire, informare şi instruire privind cunoaşterea şi respectarea regulilor şi măsurilor de apărare împotriva incendiilor şi a situaţiilor de urgenţă ;

         b) execută acţiuni de evacuare sau alte măsuri de protecţie a persoanelor şi a bunurilor, dispuse de către primarul municipiului, în calitate de preşedinte al Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă ;

            c) desfăşoara alte acţiuni de limitare şi înlăturare a urmărilor situaţiilor de urgenţă, la toate tipurile de riscuri, în colaborare cu alte servicii de urgenţă sau cu servicii profeşioniste ;

            d) pune în aplicare măsurile dispuse de preşedintele C.L.S.U. pentru asigurarea condiţiilor minime de supravieţuire a populaţiei;

e).      colaboreaza cu toate structurile locale, zonale sau naţionale din domeniul situaţiilor de urgenţă pentru asigurarea unui nivel de operativitate crescut şi desfăşurarea unor intervenţii operative şi eficiente .

 

Art.11. Atribuţiunile principale ale compartimentului prevenire .

            Compartimentul specialiştii pentru prevenire are ca principală atribuţie prevenirea riscurilor producerii unor situaţii de urgenţă, prin activităţi de îndrumare şi control .

Numărul specialiştilor ( personalului compartimentului ) pentru activitatea de prevenire se stabileşte în funcţie de numărul de locuitori şi de tipurile de risc din sectorul de competenţă , astfel :

NOTĂ :

- pentru institutiile publice şi operatorii economici din subordinea Consiliului Local: un specialist pentru fiecare agent economic;

- la nivelul municipiului pentru 500-1000 de locuinte individuale sau gospodării, un specialist .

 

1.   Atribuţiile principale ale specialiştilor de prevenire :

Formele prin care se execută activităţile de prevenire sunt: propuneri prin reglementarea unor activităţi prin hotărâri ale Consiliului Local, controlul şi informarea preventivă a populaţiei, precum şi pregătirea acesteia pentru situaţii de urgenţă, constatarea şi sancţionarea încălcărilor procedurilor legale ;

- verificarea respectării actelor normative şi reglementărilor privind apărarea împotriva incendiilor şi a legislaţiei de protecţie civilă la proiectarea, executarea, exploatarea şi postutilizarea construcţiilor, instalaţiilor şi amenajărilor ;

- verificarea şi organizarea activităţii privind depistarea pericolelor potenţial generatoare de riscuri pe timpul exploatării construcţiilor, instalaţiilor şi amenajărilor ;

- coordonarea şi controlul realizării pregătirii şi instruirii specifice a populatiei şi a  salariaţilor, a modului de însuşire de către aceştia a regulilor şi măsurilor specifice, precum şi a comportamentului pe timpul manifestării unei situaţii de urgenţă ;

- înştiinţarea factorilor responsabili în managementul riscului despre existenţa, dimensiunea şi consecinţele riscului identificăt în domeniul respectiv ;

- informarea şi educarea preventivă a populaţiei ;

- soluţionarea petiţiilor şi sesizărilor în domeniul specific, împreună cu specialişti ai I.S.U. jud. Dâmboviţa;

- informarea populaţiei privind pericolele potenţiale de risc, inclusiv în locuinţe şi gospodării şi modul de comportare în situaţii de urgenţă .

Activităţile desfăşurate de personalul de prevenire se finalizeaza prin întocmirea unor note de activitate în care fiecare participant menţionează de regulă: locurile în care s-a desfăşurat activitatea, aspectele constatate, măsurile luate iar notele de activităţi se aduc la cunoştinţa primarului, I.S.U. jud.. Dâmboviţa, dupa care se centralizează, se analizează şi se păstreaza la sediul serviciului într-un dosar special constituit . Pentru situaţiile deosebite constatate, primarul va dispune măsurile care se impun pentru înlăturarea acestora .

 

 

 

Art. 12. (1) Grupele / echipele de intervenţie specializate se organizează pe specialităţi, precum şi în raport cu categoriile şi tipurile de autospeciale şi utilaje folosite pentru îndeplinirea atribuţiilor. Grupele / echipele de intervenţie specializate se încadrează cu personal stabilit conform prevederilor Instrucţiunilor şi cărţilor tehnice de utilizare a utilajelor şi autospecialelor de intervenţie.

(2)   Grupele / echipele specializate sunt constituite în funcţie de tipurile de riscuri identificate în sectorul de competenţă, pe următoarele domenii: transmişiuni-alarmare, cercetare-căutare, P.S.I., deblocare-salvare, sanitar-veterinar, evacuare, protectie NBC, suport logistic.

 

Art.13.  Atributiunile principale echipelor specializate :

a) execută acţiuni de intervenţie pentru limitarea şi înlăturarea situaţiilor de urgenţă cu utilaje mobile sau mijloace de intervenţie din dotare ;

b) cercetează, identifică şi evaluează efectele dezastrului care s-a produs în sectorul de competenţă ;

c) transmit date şi informaţii Centrului Operativ al Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă (C.L.P.S.U.);

d) organizează căutarea şi salvarea oamenilor surprinşi sub dărâmături - salvarea victimelor rezultate în urma accidentelor rutiere de mari proporţii, aviatice, feroviare, exploziilor sau avariilor tehnologice;

e) participarea la asigurarea cu apă potabila a populaţiei din zona dezastrului sau a accidentului major ;

f) participarea la distribuirea hranei de primă necesitate pentru persoanele sinistrate;

g) participarea instalarea taberelor pentru sinistraţi şi la acţiunile ce se desfăşoară pentru asigurarea condiţiilor de trai ale acestora ;

h) asigură iluminatul pe timp de noapte pentru necesităţi proprii de intervenţie sau la cererea altor servicii de urgenţă .

 

Grupa / Echipa de intervenţie incendii  acţionează în cadrul formaţiei de intervenţie şi este destinată asigurării intervenţiei pentru pentru limitarea incendiilor, salvarea, acordarea primului ajutor şi protecţia persoanelor, animalelor şi a bunurilor periclitate de incendii sau în alte situaţii de urgenţă :

-         îndeplineşte sarcinile şefului S.V.S.U al Municipiului Târgovişte iar în lipsa acestuia şefului Compartimentului Prevenire ;

-         participă  la toate activităţile  de instruire de specialitate a serviciului voluntar ;

-         execută antrenament pentru mânuirea corectă a tehnicii din dotare, accesoriilor şi echipamentului de protecţie;

-         respectă programul serviciului voluntar şi activităţile planificate, regulile de ordine interioară şi disciplina muncii ;

-         execută controale asupra respectării normelor de P.S.I. şi  supravegherea lucrărilor cu pericol de incendiu şi a locurilor de muncă cu pericol de incendiu ;

-         acţionează operativ la  toate tipurile de intervenţie ;

-         să cunoască modul de funcţionare şi exploatare a tehnicii de luptă a instalaţiilor de semnalizare - alarmare, de alertare şi intervenţie ;

-         foloseşte mijloacele de  intervenţieie judicios respectând instrucţiunile de utilizare ;

-         îndeplineşte la timp sarcinile stabilite de şeful serviciului sau de şeful nemijlocit ;

-         menţine permanent legătura cu sediul serviciului voluntar pe timpul executării unor activităţi şi a controlului de prevenire;

-         asigură menţinerea în stare de funcţionare a mijloacelor şi instalaţiilor de semnalizare, alarmare, alertare şi intervenţie .

 

 

Echipa de înştiinţare - alarmare este destinată să realizeze, exploateze şi să menţină în stare de funcţionare sistemele de transmisiuni şi alarmare, în scopul înştiinţării şi alarmării populaţiei .

Acţionează în cadrul formaţiei de intervenţii, îndeplinind următoarele misiuni :

- asigură legăturile cu eşalonul superior, forţele de intervenţie cu care se colaborează, aplicând măsurile de protecţie a forţelor, mijloacelor şi legăturilor ;

- asigură primirea şi transmiterea cu prioritate a semnalelor de înştiinţare şi alarmare a populatiei şi a salariaţilor, privind iminenţa producerii unor situaţii de urgenţă pe teritoriul localităţii, folosind sistemul de alarmare a localităţii sau alte mijloace avute la dispoziţie ;

- reface şi asigură funcţionarea normala a sistemelor de transmisiuni şi alarmare în cazul dezorganizării acestora ca urmare a atacurilor aeriene, calamităţilor şi catastrofelor ;

- executa întreţinerea şi repararea tehnicii de transmisiuni-alarmare, precum şi exploatarea corectă a acestora .

 

 

Grupa / echipa de cercetare - căutare este destinată cercetării şi descoperirii în timp util a urmărilor create de situaţiile de urgenţă aparute şi raportarea lor. Funcţie de tipul situaţiei de urgenţă se acţioneză în cazul producerii unor dezastre naturale sau tehnologice determină şi comunică următoarele:

- locul şi numărul construcţiilor avariate, gradul de avariere şi numărul aproximativ al morţilor, răniţilor şi sinistraţilor;

- localizarea persoanelor surprinse sub dărâmături sau la înălţime;

- gradul de blocare şi avariere a căilor de acces şi variantele de ocolire;

- locul şi mărimea principalelor avarii la reţelele de utilitate publică;

- locul, mărimea şi tendinţa de propagare a incendiilor;

- existenţa pericolului de apariţie a unui dezastru complementar post-cutremur ;

- suprafaţa, direcţia şi viteza de propagare a alunecărilor de teren;

- locul, numărul şi gradul de avariere al construcţiilor, drumurilor sau reţelelor de utilitate publică ;

- numărul probabil al morţilor şi rănitilor şi poziţionarea acestora ;

- posibilitatea de apariţie a unor dezastre complementare;

- limitele porţiunilor de teren afectate cât şi gradul de avariere al obiectivelor economico-sociale din zona;

- posibilităţile de acces în zona afectată ;

- posibilităţile de asigurare a unor surse de apă potabilă ;

- posibilităţile de evacuare şi adăpostire a persoanelor sinistrate, a bunurilor şi a animalelor acestora .

 

 

 Grupa / echipa de deblocare - salvare acţionează în cadrul formaţiei de intervenţie şi are următoarele atribuţiuni principale :

 - salvarea răniţilor şi celor surprinşi şi blocaţi în adăposturi, în clădiri avariate, distruse şi sub dărâmături;

 - executarea lucrărilor de sprijinire sau dărâmare a elementelor de construcţii ce prezintă pericol ;

 - localizarea şi limitarea avariilor la reţelele de utilitate publică care prezintă pericol pentru personalul de intervenţie sau cel afectat ;

 - crearea căilor de acces spre obiectivele de intervenţie şi pentru evacuarea răniţilor şi a sinistraţilor ;

 - evacuarea apelor ce prezintă pericol pentru personalul de intervenţie şi pentru cei surprinşi în sectorul de intervenţ ie.

 

 

Echipa medicală acţioneaza în cadrul formaţiei de intervenţie şi are următoarele atribuţii principale:

 - acordarea primului ajutor medical şi transportul răniţilor la punctele de adunare şi evacuare ;

 - participărea la aplicarea unor măsuri de antibioprofilaxie şi antiepidemice ;

 - participarea la distribuirea ajutoarelor, asigurarea nevoilor de apă, hrana şi medicamente ;

 - participărea la înlăturarea urmărilor dezastrelor şi reabilitarea zonei din punct de vedere sanitar veterinar ;

 - realizeaza măsurile tehnico-medicale privind asanarea zonei în care se găsesc un număr mare de cadavre .

 

Echipa de evacuare  acţionează în cadrul formaţiei de intervenţie şi are următoarele atribuţiuni principale:

 - organizează, conduce şi îndrumă desfăşurarea evacuării instituţiilor publice, agenţilor economici, populaţiei, colectivităţilor de animale, bunurilor materiale şi culturale din locaţiile afectate ;

 - urmăreşte realizarea măsurilor de pregătire şi de desfăşurare a acţiunilor de evacuare, de primire, de repartiţie şi de cazare a populaţiei şi de depozitare a bunurilor materiale ;

 - organizează, încadrează şi asigură funcţionarea punctelor de adunare, îmbarcare, debarcare şi de repartiţie a locaţiilor de primire a evacuaţilor ;

 - realizează măsurile de asigurare privind transportul populaţiei, a bunurilor materiale, a colectivităţilor de animale şi de luare în evidenta a acestora pe timpul executării evacuării în raioanele din / şi în care se execută aceasta ;

 

  Echipa de suport logistic are următoarele atribuţii principale :

 - asigurarea echipamentului de schimb, pe timp de vară sau iarnă a formaţiunilor de intervenţie ;

 - asigurarea mijloacelor de transport pentru echipele de intervenţie ;

 -  execută lucrării de reabilitare a străzilor şi drumuri naţionale avariate ;   
 - descongestionează drumuri, străzi, platforme, parcaje;
 - asigură suportul tehnic şi de specialitate în situaţii de urgenţă .

 - asigurarea completării dotării cu alimente şi hrană a formaţiunilor de intervenţie .

 

            Toate echipele vor executa pe lângă activităţile specificate mai sus, în funcţie de situaţia concretă din localitate, alte activităţi în funcţie de natura evenimentelor constatate şi de dinamica în timp a acestora.

 

 

 

Capitolul III

 

ATRIBUŢIILE SPECIFICE ALE PERSONALULUI DIN STRUCTURA SERVICIULUI VOLUNTAR  PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ AL MUNICIPIULUI TÂRGOVIŞTE

 

 

Art, 14. Atribuţiile şefului serviciului voluntar

            Şeful serviciului voluntar este direct subordonat primarului, care este preşedintele Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă, iar pe linia specialităţii - Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Basarab I”  al Judeţului Dâmboviţa . Este şef al întregului personal din serviciului voluntar . Face parte din Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă.

            Răspunde de organizarea şi desfăşurarea tuturor activităţilor de prevenire şi intervenţie în situaţii de urgenţă, potrivit prevederilor legii, regulamentelor, instrucţiunilor şi ordinelor în vigoare. El conduce activităţile cu privire la : asigurarea capacităţii operative şi de intervenţie, pregătire, planificare şi desfăşurare a activităţilor conform planului de pregătire şi intervenţie anual al serviciului voluntar.

 Şeful serviciului are următoarele atribuţii :

Ř      organizează şi conduce acţiunile echipelor de voluntari în caz de avarii tehnologice, calamităţi naturale ;

Ř      asigură măsurile organizatorice, materialele şi documentele necesare privind înştiinţarea şi aducerea personalului serviciului voluntar la sediul acestuia, în mod oportun, în cazul producerii unor urgenţe civile sau la ordin ;

Ř      conduce procesul de pregătire al voluntarilor pentru ridicarea capacităţii de intervenţie, potrivit documentelor întocmite în acest scop ;

Ř      organizează şi asigură starea de operativitate şi capacitea de intervenţie optimă cu organisme specializate cu atribuţii în domeniu ;

Ř      asigură studierea şi cunoaşterea de către personalul serviciului voluntar a particularităţilor localităţii şi clasificării din punct de vedere al protectiei civile şi P.S.I., precum şi principalele caracteristici ale factorilor de risc care ar influenţa urmările situaţiilor de urgenţă din zona de competenţă ;

Ř      asigură prin inspectorii de P.S.I . şi protecţie civilă organizarea evacuării în caz de urgenţă civilă;

Ř      organizarea cooperării şi a colaborării privind protecţia civilă;

Ř      organizarea cooperării şi a colaborării privind activitatea P.S.I.;

Ř      organizarea activităţii de prevenire se asigură de către şeful serviciului şi se realizează prin personalul compartimentului de prevenire ;

Ř      urmăreşte asigurarea bazei materiale a serviciului voluntar, pe baza normelor şi instructiunilor de dotare ;

Ř     asigură încadrarea serviciului de intervenţie cu personal de specialitate ;

Ř      răspunde de funcţionarea mijloacelor, aparaturaturi de alarmare ( utilajele şi instalaţiile ) din localitate care pot fi folosite în situaţii de urgenţă pe care o actualizeaza permanent ;

Ř      răspunde de menţinerea în stare de funcţionare a utilajelor şi instalaţiilor de intervenţie pe care le deserveşte;

Ř     informează primarul, despre stările de pericol constatate pe teritoriul localităţii;

Ř    verifică modul cum personalul serviciului voluntar respectă programul de activitate şi regulamentul de organizare şi funcţionare a serviciului voluntar ;

Ř    întocmeşte şi actualizează permanent documentele operative ale serviciului, informându-1 pe primar despre acestea, ţine evidenţa participării la pregătire profesională şi calificativele obţinute de către membrii serviciului voluntar ;

Ř     ţine evidenţa aplicaţiilor, exerciţiilor şi intervenţiilor la care a participat serviciul voluntar ;

Ř     urmăreşte executarea dispoziţiilor date către voluntari şi nu permite amestecul altor persoane neautorizate în conducerea intervenţiilor sau a serviciului ;

Ř     participă la instructaje, schimburi de experienţă, cursuri de pregătire profesională, organizate de serviciile profesioniste pentru situaţii de urgenţă;

Ř     participă la verificarea cunoştinţelor membrilor serviciului voluntar la încadrare, trimestrial şi la sfârşitul anului pentru atestarea pe post conform indicatorilor de calificare ;

Ř     împreună cu compartimentul de prevenire, din subordine, verifică modul de respectare a măsurilor de prevenire în gospodăriile populaţiei şi pe teritoriul localităţii ;

Ř     face propuneri privind îmbunătăţirea activităţii de prevenire şi eliminarea stărilor de pericol ;

Ř     pregăteşte şi asigură desfăşurarea bilanţului anual al activităţii serviciului voluntar ;

Ř     întocmeşte şi actualizează în permanenţă fişele postului pentru personalul din compartimentul prevenire şi pentru personalul voluntar ;

Ř     ţine evidenţa participării personalului la intervenţie şi face propuneri pentru promovarea acestuia sau pentru acordarea de distincţii sau premii ;

Ř     întocmeşte anual proiectul de buget pentru serviciu şi îl susţine în comisiile de specialitate ;

Ř     asigură recrutarea permanentă de voluntari ;

Ř   execută atribuţiile prevăzute în regulamentele şi instrucţiunile pe linia prevenirii şi stingerii incendiilor .

 

Art. 15. Atribuţiile compartimentului  / specialiştii de prevenire :

 Compartimentul de prevenire este subordonat şefului de serviciu .

 Membri compartimentului de prevenire au următoarele atribuţii:

            Inspector cu P.S.I. :

 -   actioneaza cu fermitate pentru înlăturarea imediată a stărilor de pericol pe care le constată şi urmăreşte rezolvarea lor operativă ;

 -  stabileşte restricţii şi interdicţii la utilizarea sau efectuarea unor lucrări cu pericol dacă se respectă prevederile normelor de prevenire şi regulile de executare a lucrărilor cu risc ;

 -  verifică dotarea şi starea tehnica a mijloacelor P.S.I. de primă intervenţie în caz de incendiu, sursele de alimentare cu apa ( rezervoarele de apă de incendiu şi hidranţi exteriori de incendiu ) de la agenţii economici din subordinea consiliului local ;

 -  verifică organizarea măsurile de prevenire la locurile de muncă ( la ag. ec.şi instituţile din subordinea consiliului local ) ;

 -  controlează modul de respectare a normelor de prevenire şi stingere a incendiilor şi a măsurilor de protecţie civilă, precum şi de dotare pe teritoriul localităţii şi acţionează operativ pentru înlăturarea oricăror încălcări ;

 -   controlează locurile de muncă unde se execută lucrări cu risc de incendiu ;

 -  sprijină conducerile ag. economici ( ag. ec.şi instituţiile din subordinea consiliului local ) în realizarea protecţiei şi instruirea personalului muncitor ;

 -  informează conducerile agenţilor economici, şeful serviciului voluntar, conducerea consiliului local imediat   după ce a constatat nereguli grave, sau stări de pericol de incendiu, explozii sau accidente tehnologice ;

 - acţionează prin miijloace legale pentru înlăturarea imediată a stărilor de pericol de incendiu ;

 - urmăreşte modul cum se respectă regulile privind interzicerea fumatului şi focului deschis în locurile stabilite ;

 - verifică menţinerea liberă şi în stare de utilizare a căilor de acces pentru intervenţie şi de evacuare în caz de incendiu în cadrul localităţii şi la agenţii economici ;

 - urmăreşte punerea în intervenţie şi în stare de funcţionare a instalaţiilor şi mijloacelor P.S.I. defecte ;

 - consemnează în registrul de însemnări toate constatările făcute şi le aduce la cunoştinţa şefului  serviciului voluntar ;

 - cunoaşte normele specifice şi măsurile generale ce trebuiesc respectate pe timpul executării  controlului .

 

            Inspector cu Protecţia Civilă :

-         organizează, pregăteşte şi asigură personalul necesar comisiilor şi fomaţiunilor de protecţie civilă ;

-         întocmeşte şi actualizează planurile de protecţie civilă şi de apărare împotriva dezastrelor ;

-         organizarea evacuării în caz de urgenţă civilă;

-          întocmeşte planurile anuale şi de perspectivă pentru asigurarea resurselor umane, materiale şi financiare destinate prevenirii şi gestionării situaţiilor de urgenţă ;

-         organizarea cooperării şi a colaborării privind protecţia civilă;

-         identificarea şi gestionarea tipurilor de riscuri generatoare de dezastre naturale şi tehnologice de pe teritoriul municipiului Târgovişte ;

-         informarea şi pregătirea preventivă a personalului cu privire la : pericolele, măsurile de autoprotecţie ce trebuie îndeplinite, mijloacele de protecţie puse la dispoziţie, obligaţii şi modul de acţiune pe timpul situaţiei de urgenţă ;

-         informează I.S.U. jud. Dâmboviţa despre depăşirea valorilor permise ale calităţii factorilor de mediu şi producerea unor situaţii de urgenţă ;

-         stabileşte metode şi procedee specifice de protecţie a populaţiei ;

-         realizează, pe baza planurilor întocmite în timp de pace, mijloacele necesare şi măsurile pentru înştiinţarea, alarmarea, protecţie şi pregătirea a populaţiei;

-         organizează, asigură şi controlează funcţionarea neîntreruptă a sistemului de transmisiuni şi alarmare de protecţie civilă de pe teritoriul mun. Târgovişte şi îl completează cu alte instalaţii ;

-         organizează, aşigură şi controlează măsurile de protecţie civilă privind adăpostirea populaţiei şi salariaţilor .

 

            Inspector pentru Infrastructură şi Dezvoltare

-         asigură stabilirea şi integrarea măsurilor de protecţie civilă în planurile şi programele de dezvoltare  economico-socială ce se elaborează local şi urmăreşte realizarea acestora ;

-         răspunde pentru asigurarea condiţiilor de supravieţuire a populaţiei afectate de urmările situaţiilor de urgenţă, asigurarea condiţiilor prevăzute se realizează prin serviciile de urgenţă ;

-         gestionează, depozitează şi asigură conservarea aparaturii şi a materialelor de protecţie civilă;

-         identifică şi propune utilizare pentru adăpostire a unor galerii de mină, tuneluri, peşteri, grote etc. existente în apropierea zonelor dens populate sau în zone prevăzute pentru amenajare de tabere de sinistraţi, evacuaţi sau refugiaţi ;

 -  verifică periodic adăposturile, asigură menţinerea lor şi a instalaţiilor utilitare ale acestora în stare de   funcţionare ;

-         organizează, pregăteşte şi asigură măsurile de protecţie civilă privind adăpostirea populaţiei şi a salariaţilor; 

-         întocmeşte şi actualizează planurile de protecţie civilă şi de apărare împotriva dezastrelor ;

-         organizarea evacuării în caz de urgenţă civilă;

-         culegerea, prelucrarea, stocarea, studierea şi analizarea datelor şi informatiilor referitoare la protectia civilă ;

-         informarea şi pregătirea preventivă a personalului cu privire la : pericolele, măsurile de autoprotecţie ce trebuie îndeplinite, mijloacele de protecţie puse la dispoziţie, obligaţii şi modul de acţiune pe timpul situaţiei de urgenţă ;

-         informează I.S.U. jud. Dâmboviţa despre depăşirea valorilor permise ale calităţii factorilor de mediu şi producerea unor situaţii de urgenţă ;

-         realizează, pe baza planurilor întocmite în timp de pace , mijloacele necesare şi măsurile pentru înştiinţarea, alarmarea, protecţie şi pregătirea a populaţiei;

-         organizează, asigură şi controlează funcţionarea neîntreruptă a sistemului de transmisiuni şi alarmare de protecţie civilă de pe teritoriul mun. Târgovişte şi îl completează cu alte instalaţii ;

-         asigură instruirea echipei de transmisiuni – alarmare ;

-         organizează, asigură şi controlează măsurile de protecţie civilă privind adăpostirea populaţiei şi salariaţilor .

           

Art. 16. Atribuţiile electromecanicului sistemelor de înştiinţare alarmare şi mecanic al lucrărilor speciale :

            Se subordonează şefului serviciului voluntar şi are următoarele atribuţii :

 - răspunde de menţinerea în stare de funcţionare a utilajelor şi instalaţiilor de intervenţie pe care le deserveşte;

 - execută toate lucrările de asistenţă tehnică şi reparaţii planificate;

 - verifică starea de funcţionare a mijloacelor tehnice de alarmare din municipiul Târgovişte, conform instrucţiunilor de exploatare - aparatura electronică – săptămânal iar aparatura acţionată electric – lunar  ;

- stabileşte legătura prin radio şi telefon prin Punctul de Conducere al intervenţiei, respectând caracteristicile şi regulile de lucru stabilite de acesta ;

- gestionează, depozitează, întreţin şi asigură conservarea aparaturii şi a materialelor de protecţie civilă;

- acţionează operativ în caz de intervenţie şi alte evenimente deosebite;

 - participă la salvarea persoanelor şi evacuarea bunurilor materiale;

 - execută programul individual de pregătire profesională;

- alarmează în caz de incendiu serviciul voluntar, pompierii profesionişti, alte forţe cu care se cooperează;   

 - desfăşoară activităţi simple de întreţinere ;

- propune măsuri logistice pe linie de comunicaţie ;

- raportează la ordin măsurile de intervenţie luate pe linia specialităţii sale ;

- remediază pe loc toate defecţiunile posibile la utilajele şi instalaţiile de intervenţie iar când nu le poate remedia vor fi aduse la cunoştinţa primarului prin şeful serviciului voluntar ;

 - ţine şi întocmeşte evidenţa zilnică a rodajului la utilajele din dotarea serviciului;

 - respectă programul şi regulamentul de funcţionare şi organizare a serviciului voluntar, reguli de disciplină muncii;

 - îşi însuseşte modul de funcţionare, întreţinere şi reparaţii la tehnica din dotare , instalaţii, utilaje şi mijloace de intervenţie;

 - execută sarcinile stabilite de şeful serviciului voluntar ;

- participă la testele pentru verificarea cunoştinţelor şi atestarea pe post.

 

Art. 17, Atribuţiile şefului formaţiei  pentru intervenţie :

 - se subordonează şefului serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă şi răspunde de îndeplinirea atribuţiilor legale ce revin grupei, de instruirea acesteia şi ridicarea continuă a capacităţii ei de acţiune, de menţinerea unei discipline ferme în rândul voluntarilor ;

 - organizează şi conduce nemijlocit instruirea de specialitate a formaţiei, întocmind în acest scop programul lunar şi urmăreşte executarea lui întocmai, de întreg personalului formaţiei şi echipelor, execută instruirea metodică a şefilor de echipe ;

 - participă la convocările de instruire, consfătuiri şi schimburi de experienţă organizate de ISUJ ;

 - organizează activitatea pentru prevenirea dezastrelor pe care o desfaşoară formaţia de intervenţie ;

 - în cazul apariţiei unor stări de pericol raportează imediat conducerii şi stabileşte împreună cu conducătorii locurilor de muncă, măsurile necesare ce se impun ;

 -organizează intervenţia formaţiilor pentru stingerea incendiilor şi înlăturarea efectelor negative ale dezastrelor;

 - întocmeste, cu sprijinul specialiştilor din compartimentul de prevenire, documente operative privind intervenţia pentru prevenirea şi înlăturarea dezastrelor ;

 - pregăteşte personalul formaţiei pentru intervenţie prin executarea de exerciţii şi aplicaţii pe timp de zi şi noapte, atât cu forţe şi mijloace proprii cât şi în cooperare cu alte forţe cu care cooperează ;

 - controlează şi ia măsuri pentru ca toate utilajele, accesoriile, echipamentul de protecţie şi substanţele chimice din dotarea formaţiei, precum şi instalaţiile de alarmare şi stingere din unitate să fie în permanenţă stare de funcţionare ;

- conduce formaţiunile în acţiunile de intervenţie pentru înlăturarea efectelor negative ale situaţiilor de urgenţă;

 - întocmeşte şi actualizează documentele operative ale formaţiilor, asigură păstrarea şi întreţinerea corespunzătoare a bunurilor din înzestrarea acesteia, asigură ordinea şi disciplina, face propuneri de recompensare şi sancţionare a personalului formaţiunilor .

 

Art. 18. Atribuţiile şefului grupei specializate :

            Se subordonează direct şefului formației de intervenţie şi pe linie ierarhică, şefului serviciului voluntari, este şeful nemijlocit al echipelor pe care le comandă şi are următoarele atribuţii :

 - să conducă personal  în misiunile de intervenţie încredinţate în orice situaţie, la stingerea /  limitarea incendiilor, exploziilor, avariilor, calamităţilor naturale şi dezastrelor, pentru înlăturarea efectelor provocate, salvarea persoanelor şi evacuarea bunurilor;

 - să menţină în permanenţă legătura cu şeful formației şi şeful S.V.S.U., raportează începerea şi terminarea intervenţiei ;

 - să conducă, şedinţele de pregătire cu personalul din subordine ;

 - să cunoască personal folosirea şi întreţinerea mijloacelor din dotare ;

 - să cunoască semnalele de alarmare, locul de adăpostire, locul de unde se ridică materialele repartizate pentru intervenţie ;

 - să execute conform planificării instruirea personalului din subordine şi să ţină la zi prezenţa la pregătire;

 - respectă şi impune respectarea programelor şi regulamentelor de organizare şi funcţionare a serviciului ;

- ia măsuri de protecţia muncii pe timpul şedinţelor de pregătire, exerciţiilor, aplicaţiilor şi intervenţiilor şi să comunice şefului serviciului voluntar ori de cate ori absentează pe o durată mai mare de 2 luni .

 

Art. 19. Atribuţiile şefului echipei specializate :

            Se subordonează direct şefului grupei de intervenţie şi pe linie ierarhică şefului serviciului voluntar, este şeful nemijlocit al echipelor / echipei pe care o comanda şi are următoarele atribuţii :

 - să conducă personal echipele în misiunile de intervenţie încredinţate în orice situaţie, la stingerea incendiilor, exploziilor, avariilor, calamităţilor naturale şi dezastrelor, pentru înlăturarea efectelor provocate, salvarea persoanelor şi evacuarea bunurilor;

 - să menţină în permanenţă legătura cu şeful S.V.S.U. / şeful formaţiei serviciului, raportează începerea şi terminarea intervenţiei ;

 - să conducă, şedinţele de pregătire cu personalul din subordine ;

 - să cunoască personal folosirea şi întreţinerea mijloacelor din dotare ;

 - să cunoască semnalele de alarmare, locul de adăpostire, locul de unde se ridică materialele repartizate pentru intervenţie ;

 - să execute conform planificării instruirea personalului din subordine şi să ţină la zi prezenţa la pregătire;

 - respectă şi impune respectarea programelor şi regulamentelor de organizare şi funcţionare a serviciului ;

- ia măsuri de protecţia muncii pe timpul şedinţelor de pregătire, exerciţiilor, aplicaţiilor şi intervenţiilor şi să comunice şefului serviciului voluntar ori de cate ori absentează pe o durată mai mare de 2 luni .

 

Art. 20. Atribuţiile generale ale membrilor echipelor specializate :

 

Se subordonează şefului serviciului voluntar, formaţiei de intervenţie, grupelor de intervenție şi şefului echipelor de intervenţie sau specializate și  au urmatoarele atributii;

 - participă la toate activităţile de instruire de specialitate a serviciului voluntar ;

 - execută antrenament pentru mânuirea corectă a tehnicii de intervenţie, a accesoriilor şi echipamentului de protecţie;

- respectă programul serviciului voluntar şi activităţile planificate, regulile de ordine interioară şi disciplina muncii;

- cunoaşte semnalele de alarmare, locul de adăpostire, locul de unde se ridică materialele repartizate pentru intervenţie;

 - execută conform planificării instruirea conform specificului de intervenţie al echipei;

 - respectă şi impune respectarea programelor şi regulamentelor de organizare şi funcţionare a serviciului;

 - asigură menţinerea tehnicii de intervenţie în stare de funcţionare, după regulamentul stabilit ;

 - ia măsuri de protecţia muncii pe timpul şedintelor de pregătire, exerciţiilor, aplicaţiilor şi intervenţiilor ;

 - în cadrul echipajului / echipei specializate / grupei de intervenţie  se pot stabili funcţii speciale pe care membrii acestora le îndeplinesc în paralel cu atribuţiile de bază pe care le au ;

- comunică şefului serviciului voluntar ori de câte ori absentează pe o durată mai mare de 24 ore din localitate.

 

     a. Membru

Se subordonează şefului echipei de intervenţie :

-         se preocupă de perfecţionarea cunoştinţelor individuale în domeniul specialităţii pe care este încadrat ;

-         participă  la toate activităţile  de instruire de specialitate a serviciului voluntar ;

-         execută antrenament pentru mânuirea corectă a tehnicii de luptă, accesoriilor şi echipamentului de protecţie;

-         respectă programul serviciului voluntar şi activităţile planificate, regulile de ordine interioară şi disciplina muncii ;

-         verifică starea de operativitate a materialelor din dotare ;

-         respectă programul serviciului voluntar şi activităţile planificate, regulile de ordine interioară şi disciplina muncii ;

-         participă la acţiuni de : deblocare – salvare, limitare a incediilor etc,  în situaţii de urgenţă ;

-         creează căi de acces spre locurile de intervenţie pentru formaţiuni de intervenţie şi tehnica din dotare ;

-         salvează de la înălţime victimele surprinse în clădirile avariate ;

-         execută darâmarea sau sprijinirea zidurilor care prezintă pericol de prăbuşire ;

-         participă la deblocarea comunicaţiilor ( străzilor ) de dărâmături, tehnica deteriorată sau alte obstacole în scopul asigurării deplasării sau aprovizionării populaţiei ;

-         participă la refacerea construcţiilor avariate .participă la toate activităţile de instruire de specialitate a serviciului voluntar;

-         execută controale asupra respectării normelor de P.S.I. / protecţie civilă şi  supravegherea lucrărilor cu pericol de incendiu şi a locurilor de muncă cu pericol de incendiu ;

-         acţionează operativ la  toate tipurile de intervenţie ;

-         să cunoască modul de funcţionare şi exploatare a tehnicii de luptă a instalaţiilor de semnalizare - alarmare, de alertare şi intervenţie ;

-         asigură menţinerea în stare de funcţionare a mijloacelor şi instalaţiilor de semnalizare, alarmare, alertare şi intervenţie ;

-         foloseşte mijloacele de  intervenţieie judicios respectând instrucţiunile de utilizare ;

-         îndeplineşte la timp sarcinile stabilite de şeful serviciului sau de şeful nemijlocit ;

-         menţine permanent legătura cu sediul serviciului voluntar pe timpul executării unor activităţi şi a controlului de prevenire;

-         să îndeplinească sarcinile şefului de grupă ( echipă în lipsa acestuia ) ;

-         să comunice şefului serviciului voluntar şi şefului său ori de câte ori absentează pe o durată mai mare de 24 ore.

 

      b. Cercetaşul

Se subordonează şefului echipei specializate / grupei de intervenţie . Pe timpul pregătirii şi desfăşurării intervenţiei are următoarele atribuţiuni :

-         se preocupă de perfecţionarea cunoştinţelor individuale în domeniul specialităţii pe care este încadrat ;

-         verifică gradul de operativitate a materialelor şi aparaturii din dotare ;

-         cercetează şi raportează din zona de responsabilitate, efectele produse în urma unei situaţii de urgenţă ;

-         verifică în zona de responsabilitate în urma producerii unei contaminări zona de răspândire, marchează zona contaminată şi raportează imediat şefului ierarhic ;

-         raportează descoperirea victimelor în zona de responsabilitate ;

-         după terminarea cercetării, participă la salvarea şi transportul victimelor în punctele amenajate de adunare a răniţilor ;

-         la sfârşitul misiunii, asigură decontaminarea aparatelor din dotare ;

-         desfăşoară activităţile simple de întreţinere ;

-         propune măsuri logistice pe linie de comunicaţie ;

-         raportează la ordin măsurile de intervenţie luate pe linia specialităţii sale .

 

c. Specialist la inundaţii

 

Se subordonează echipei specializate / grupei de intervenţie. Pe timpul pregătirii şi desfăşurării intervenţiei are următoarele atribuţiuni :

-         răspunde pentru starea tehnică şi de întreţinere a aparaturii, utilajelor, agregatelor şi altor materiale de intervenţie pe care le are în dotare ;

-           se preocupă de perfecţionarea cunoştintelor individuale în domeniul specialităţii pe care este încadrat ;

-         verifică gradul de operativitate a aparatelor de respirat şi controlează rezerva de aer din tuburile de oxigen ;

-         ia măsuri de refacere a gradului de umplere a buteliilor de oxigen, consemnând despre aceasta în documentele de evidenţă ale acestora ;

-         propune trimiterea spre verificare sau reparare a aparatelor care au fost avariate pe timpul intervenţiei ;

-         desfăşoară activităţile simple de întreţinere ;

-         execută instruirea personalului care întrebuinţează aparate de respirat, participă la conservarea şi păstrarea în bune condiţii a acestora ;

-         cercetează, identifică şi evaluează situaţia din zona de intervenţie ;

-         participă la căutarea şi salvarea persoanelor, animalelor şi bunurilor materiale, surprinse de viituri ;

-         participă la căutarea persoanelor înecate în subsoluri, lacuri de agrement ;

-         participă la asigurarea cu apă potabilă a populaţiei ;

-         participă la distribuirea hranei şi a bunurilor de primă necesitate pentru persoanele sinistrate ;

-         participă temporar la acţiuni de refacere a digurilor şi a unor lucrări de mică dimensiune ;

-         participă la pregătirea în domeniul situaţilor de urgenţă a salariaţilor şi a populaţiei din zona de responsabilitate .

 

     d. Sudor, instalator apa – gaze, canal, termice

 

Se subordonează echipei specializate / grupei de intervenţie. Pe timpul pregătirii şi desfăşurării intervenţiei are următoarele atribuţiuni :

-         răspunde pentru starea tehnica şi de întreţinere a aparaturii, utilajelor, agregatelor şi altor materiale de intervenţie pe care le are în dotare şi participă la conservarea şi păstrarea în bune condiţii a acestora ;

-         pe timpul acţiunilor de intervenţie execută sarcinile primite de la şeful echipajului / grupei de intervenţie / echipei specializate ;

-         cercetează, identifică şi evaluează situaţia din zona de intervenţie ;

-         participă la căutarea şi salvarea persoanelor, animalelor şi bunurilor materiale ;

-         participă la asigurarea cu apă potabilă a populaţiei ;

-         participă la distribuirea hranei şi a bunurilor de primă necesitate pentru persoanele sinistrate ;

-         participă temporar la actiuni de refacere a constructiilor şi a unor lucrari de mica dimensiune ;

-         asigură iluminatul pe timp de noapte pentru necesităţi proprii de intervenţie sau la cererea altor servicii de urgenţă ;

-         participă la pregătirea în domeniul situaţilor de urgenţă a salariaţilor şi a populaţiei din zona de responsabilitate .

 

e. Electricianul

 

Se subordonează echipei specializate / grupei de intervenţie. Pe timpul pregătirii şi desfăşurării intervenţiei are următoarele atribuţiuni :

-         se preocupă de perfecţionarea cunoştintelor individuale în domeniul specialităţii pe care este încadrat ;

-         se interesează şi verifică dacă la locul de intervenţie există conductori, instalaţii sau aparate electrice sub tensiune, care ar pune în pericol viaţa celor care intervin, ia măsuri de marcare, izolare sau întrerupere a acestora şi aigură condiţii de intervenţie pe aceasta linie ;

-         stabileşte şi realizează legăturile electrice de funcţionare a tehnicii şi echipamentelor de intervenţie acţionate electric ;

-         asigură iluminatul la locul intervenţiei

-         verifică după fiecare intervenţie cablurile electrice, tehnica şi aparatura acţionate electric care au fost foloşite la intervenţie ;

-         informează conducătorul intervenţiei despre măsurile ce trebuie luate .

 

f. Mecanic motopompă

 

Se subordonează şefului echipei specializate / grupei de intervenţie . Răspunde de asigurarea deplasării motopompei şi a substanţelor de stingere la locul intervenţiei de asigurarea refulării apei sau celorlalte substanţe de stingere pe dispozitiv şi de buna funcţionare a tuturor accesoriilor şi are următoarele obligaţii :

-         conduce motopompa şi utilajele tractate la locul intervenţiei ;

-         împreună cu ceilalţi servanţi mânuieşte tuburile de respiraţie, sorbul şi coşul pentru sorb ;

-         racordează liniile de furtun la ieşirile din pompă ;

-         măreşte sau micşorează presiunea de refulare a agenţilor stingători ;

-         mânuieşte proiectorul P.S.I., trepiedul şi bobina cu cablu ajutat de ceilalţi servanţi ;

-         decataramează şi ajută servanţii la luarea accesoriilor de pe motopompa ;

-         ajută pe ceilalti servanţi la asamblarea pieselor aparatului izolant şi echiparea cu acesta ;

-         participă la remorcarea – dezremorcarea şi punerea în funcţiune a utilajelor remorcabile de intervenţie ;

-         ajutat de întreaga echipă, executa întreţinerea motopompei şi accesoriilor din dotarea acesteia ;

-         mânuieşte ejectorul pentru ape mici şi distribuitorul ;

-         întinde, prelungeşte, strânge liniile de furtun şi aplică feşi ;

-         împreună cu ceilalţi servanţi, mânuieşte scara de împerechere ;

-         mânuieşte aparatura radio din dotare ;

-         recepţionează şi transmite dispoziţii, semne şi semnale .

 

g. Medic ( sanitar ), brancardier

 

Se subordonează echipei specializate / grupei de intervenţie. Pe timpul pregătirii şi desfăşurării intervenţiei are următoarele atribuţiuni :

-         răspunde pentru starea tehnică şi de întreţinere a aparaturii şi a materialelor pe care le are în dotare ;

-         identifică şi acordă primul ajutor medical victimelor situaţilor de urgenţă şi / sau dezastrelor ;

-         asigură triajul, transportul şi evacuarea victimelor la punctele de prim ajutor medical sau unităţile spitaliceşti ;

-         participă împreună cu personalul medical specializat şi formaţunile de Cruce Roşie la instituirea măsurilor de carantină ;

-         participă la asigurarea măsurilor de profilaxie şi igienă a sinistraţilor în zonele afectate de dezastre şi / sau în taberele de sinistraţi .

 

h. Asistentul medical (traumatolog, soră de cruce roşie, sanitar)

 

Se subordonează echipei specializate / grupei de intervenţie. Pe timpul pregătirii şi desfăşurării intervenţiei are următoarele atribuţiuni :

-         se preocupă de perfecţionarea cunoştinţelor individuale în domeniul specialităţii pe care este încadrat ;

-         acordă ajutorul medical de urgenţă şi coordonează măsurile de prim ajutor ale celorlalte formaţiuni la locul intervenţiei ;

-         amenajează dupa caz adăposturi, locuri de adunare pentru răniţi ;

-         menţine permanent echipate genţile / trusele de prim ajutor, se ocupă de completarea mijloacelor şi materialelor pe linie sanitară a serviciului ;

-         desfăşoară activităţile simple de întreţinere ;

-         informeaza conducătorul intervenţiei despre măsurile ce trebuie luate pentru acordarea primului ajutor .

      i. Şoferul

Se subordonează echipei specializate / grupei de intervenţie. Pe timpul pregătirii şi desfăşurării intervenţiei are următoarele atribuţiuni :

-         răspunde de capacitatea de intervenţie şi starea de întreţinere şi functionare a autovehiculului de intervenţie ;

-         completează foaia de parcurs şi carnetul de bord ale autovehiculului de intervenţie ;

-         desfăşoară activităţi simple de întreţinere ;

-         propune efectuarea reparaţiilor şi întreţinerilor ce necesită un service specializat ;

-         informeaza şeful echipajului şi grupei de intervenţie cu orice problema care apare la autovehicul ;

-         ţine evidenţa tehnicii, materialelor, aparatelor care au fost distribuite din autovehicul pentru acţiuni de intervenţie ;

-         dispune autovehiculul în locuri în care să permită o acţiune uşoară şi rapidă din  proprie iniţiativă sau la dispoziţia şefului echipajului / grupei de intervenţie sau punctului de lucru ;

-         informează superiorii despre capacitatea de intervenţie a autovehiculului .

 

j. Medic sau tehnician veterinar

 

Se subordonează echipei specializate / grupei de intervenţie. Pe timpul pregătirii şi desfăşurării intervenţiei are următoarele atribuţiuni :

-         se preocupă de perfecţionarea cunoştinţelor individuale în domeniul specialităţii pe care este încadrat ;

-         acordă ajutor medical animalelor bolnave ( infectate ) sau victime ale situaţilor de urgenţă şi / sau dezastrelor ;

-         identifică şi amenajează după caz adăposturi, izolatoare, locuri de adunare pentru animalele bolnave           ( infectate ) ;

-         răspunde pentru starea tehnică şi de întreţinere a aparaturii şi a materialelor pe care le are în dotare ;

-         asigură triajul, transportul şi evacuarea animalelor ;

-         participă împreună cu populaţia şi alte formaţiuni la asigurarea hranei şi apei animalelor evacuate ;

-         participă împreună cu personalul sanitar veterinar specializat la instituirea măsurilor de carantină ;

-         participă la asigurarea măsurilor de profilaxie şi igienă a animalelor în zonele afectate de dezastre şi / sau în taberele sau adăposturile de evacuare ;

-         menţine permanent, echipate, trusele de prim ajutor sanitar veterinar, se ocupă de completarea mijloacelor şi materialelor pe linie sanitar veterinară ;

-         desfăşoară activităţi simple de întreţinere ;

-         raportează la imediat măsurile luate în domeniul specialităţii sale .

 

Prezentele atribuţii vor fi incluse în ,, Fişa postului ".

 

Capitolul IV

COORDONAREA, CONTROLUL ŞI ÎNDRUMAREA SERVICIULUI VOLUNTAR

 Art. 21.  Conducerea şi coordonarea serviciului local se realizează de către Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă constituit conform prevederilor H.G. nr. 1492 din 09.09.2004 pentru aprobarea Regulamentului - cadru privind structura organizatorică, atribuţiile, funcţionarea şi dotarea comitetelor şi centrelor operative pentru situaţii de urgenţă şi a actelor normative în vigoare care reglementează activitatea în acest domeniu .

Primarul Municipiului Târgoviște, în calitatea de preşedinte al Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă, răspunde de organizarea şi desfăşurarea întregii activităţi, va conduce, îndruma şi controla toate instituţiile şi agenţii economici subordonaţi Consiliului Local municipal Târgoviște, asupra modului în care se realizează şi se respectă măsurile stabilite pentru Protecţia Civilă / P.S.I. a populaţiei şi salariaţilor şi de apărare în cazul situaţiilor de urgenţă.

 

 Art 22. Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „ Basarab I”  al Judeţului Dâmboviţa, va urmări în permanenţă menţinerea capacităţii de intervenţie a Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al Consiliului Local municipal Târgoviște, va efectua antrenamente de înştiinţare şi alarmare a lmunicipiului Târgoviște şi agenţilor economici, antrenamente şi exerciţii de verificare a capacităţii de intervenţie a serviciului voluntar precum şi antrenamente de protecţie civilă cu instituţiile de control a radioactivităţii mediului, meteo şi medicale, exercţii de alarmare publică, exerciţii cu deţinătorii de surse potenţiale de risc (chimic, baraje, etc), etc., va urmări completarea sistemelor de înştiinţare şi alarmare cu aparatură modernă, la toate nivelele de organizare.

 

 

Capitolul V

 

GESTIONAREA PATRIMONIULUI SERVICIULUI VOLUNTAR

 

Art. 23.  Asigurarea cu materiale, aparatură, tehnică şi carburanţi se face prin Consiliul Local al municipiului Târgovişte pe baza prevederilor Ordinului Ministrului Administratiei şi Internelor nr. 718 din 30.06.2005 pentru aprobarea Criteriilor de performanta privind structura organizatorica şi dotarea serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă, modificat şi completat cu OMIRA 195 din 2007, referitor la Criteriile de performanţă, privind structura organizatorică şi dotarea serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă .       

        Dotarea echipelor specializate cu mijloace iniţiale: aparatură, echipament şi complete de protecţie, mijloace de transmisiuni, accesorii, substanţe şi alte materiale specifice se face conform normelor de înzestrare şi dotare elaborate de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă.

Art. 24. Tehnica şi mijloacele pentru intervenţie se asigură de către Consiliul Local municipal Târgoviște, anual prin planul de buget, precum şi prin donaţii, sponsorizări interne sau internaţionale .

Art. 25. Consiliul Local al municipiului Târgovişte răspunde de asigurarea tehnico-materiala a serviciului voluntar, verifică evidenţa contabilă a acestuia, răspunde de modul de depozitare şi folosire, controlează periodic starea de operativitate şi stabileşte înlocuirea sau completarea sa prin intermediul personalului propriu de specialitate .

Art. 26. (1)Asigurarea logistică a Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al Consiliului Local municipal Târgoviște, cuprinde logistica intervenţiei şi logistica serviciului, constituindu-se din ansamblul măsurilor şi a activităţilor de asigurare cu tot ce este necesar pentru desfăşurarea tuturor activităţilor .

(2) Logistica serviciului cuprinde aprovizionarea cu tehnică, bunuri materiale de intervenţie, asigurarea stării tehnice şi de întreţinere, asigurarea financiară .

(3) Logistica acţiunilor de intervenţie cuprinde ansamblul măsurilor şi activităţilor pentru asigurarea desfăşurării continue a acţiunilor de intervenţie şi cuprinde: asigurarea cu tehnică şi echipamente de intervenţie, asigurarea cu carburanţi - lubrifianţi, asigurarea cazării şi hrănirii personalului, asigurarea cu echipament în funcţie de anotimp şi starea vremii, precum şi cu echipament de protecţie adecvat intervenţiei, asigurarea transportului pentru aprovizionare, asigurarea medicală şi pentru accidente a personalului formaţiei .

(4) Logistica acţiunilor de intervenţie se planifică de şeful serviciului voluntar pe baza stocurilor de materiale existente în depozit şi a normelor de consum prevăzute de normative şi se aprobă de primar .

(5) Evidenţa mânuirii materialelor se va ţine de către şeful de depozit ( gestionar ) al Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al Municipiului Târgovişte, conform legislaţiei in vigoare

(6) Cazarea, hrănirea şi odihna pentru perioadele mai mari de intervenţie se planifică de către şeful serviciului, şi se asigură din bugetul local, fie prin eforturi proprii ale beneficiarului intervenţiei, fie prin intermediul altor forţe care intervin, cu decontarea ulterioara a cheltuielilor.

(7) Asigurarea medicală a personalului formaţiei se asigură de către Conşiliul Local .

 

Art. 27.

(1) Utilităţile necesare Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al Consiliului Local municipal Târgoviște, precum şi spaţiile adecvate pentru pregătirea de specialitate a personalului, gararea, adăpostirea şi întreţinerea mijloacelor tehnice, depozitarea materialelor sunt dispuse la sediul serviciului conform art. 2 .

       Spaţiile prevăzute la alin.1 se dotează cu telefon şi mijloace de alarmare şi alertare, instalaţii utilitare, mijloace de pregătire, cu materiale de birotică şi de acordare a primului ajutor medical .

(2)        Întreaga gestiune cu patrimoniul serviciului va fi dată în primire unui salariat din cadrul serviciului. De asemenea inventarul patrimoniului serviciului face parte din documentele de organizare, desfăşurare şi conducere a activităţii serviciului .

 (3) Personalul serviciului se antrenează, în poligonul de antrenament propriu sau în poligoanele de antrenament ale Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Judeţean Dâmboviţa sau ale altor servicii, în baza unor protocoale .

(4) Întreţinerea şi repararea autospecialelor şi utilajelor serviciului voluntar se fac, după caz, de către alte persoane fizice ori juridice atestate, conform legii, pentru activităţile respective.

 

 

Capitolul VI

 

PREGĂTIREA PERSONALULUI SERVICIULUI VOLUNTAR

 

Art. 28. Pregătirea personalului serviciului voluntar se va organiza şi desfăşura în conformitate cu prevederile conform Legii nr. 481 din 2004 / Legii nr. 212 / 2006, privind protecţia civilă, a Hotărârii Guvernului nr. 642/13.07.2005 pentru aprobarea Criteriilor de clasificare a unităţilor administrativ-teritoriale, institutiilor publice şi operatorilor economici din punct de vedere al protecţiei civile, în functie de tipurile de riscuri specifice, a Legii nr. 307 din 12.07 2006, Ordinului Ministrului Administratiei şi Internelor nr. 718 / 2005,  modificat şi completat cu OMIRA 195 din 2007, referitor la Criteriile de performanţă, privind structura organizatorică şi dotarea serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă, a ordinului prefectului pentru aprobarea planului privind pregătirea comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă şi serviciilor voluntare de intervenţie în situaţii de urgenţă, salariaţilor şi populaţiei din judetul Dâmboviţa pentru anul în curs.

 Art. 29. Pregătirea personalului serviciului voluntar se face pe categorii de personal, în baza unui plan de pregătire anual, întocmit de către şeful serviciului, şi aprobat de către prteședintele C.L.S.U. / primarul municipiului Târgoviște, conform machetei transmise de către Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „ Basarab I”  al Judeţului Dâmboviţa. Planul de pregătire lunară se structurează pe toate specialitățile şi categoriile de pregătire. Pregătirea se va face lunar, printr-un instructaj metodic de 2 ore, urmat de un antrenament practic, cu durata cuprinsă între 30 minute şi 2 ore. Şedintele, exerciţiile şi aplicaţiile practice. Tematica de pregătire se transmite la începutul fiecărui an de către Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „ Basarab I”  al Judeţului Dâmboviţa, prin ordinul prefectului .

Art. 30. În activităţile de pregătire vor fi implicaţi şi membrii comitetului local, consultanţii comitetului şi / sau personalul din structurile profesioniste pentru situaţii de urgenţă .

Art. 31. Rezerva de personal va urma acelaşi program de pregătire cu personalul încadrat . Personalul debutant în serviciu va desfăşura un program de pregătire separat, pe durata a 6 luni dupa care va susţine un examen ( teoretic, practic şi de rezistenta fizică ) pentru admiterea în cadrul rezervei de personal .

 Art. 32. Testarea cunoştintelor personalului se va face la sfârşitul fiecărui an, cu 5-10 zile înaintea desfăşurării analizei - bilanţ privind activitatea serviciului în anul respectiv.

Art. 33. Personalul serviciului voluntar participă, cu aprobarea primarului, la cursurile de calificare şi atestare, aplicaţiile şi exerciţiile organizate de către structurile profeşioniste pentru situaţii de urgenţă    ( judeţene sau naţionale ).

Art. 34. Personalul formaţiunilor de intervenţie va participă la toate concursurile profesionale organizate de către structurile profesioniste pentru situaţii de urgenţă ( judeţene sau naţionale , planificate prin ordinul prefectului, la începutul anului. Fondurile necesare vor fi planificate şi asigurate din bugetul serviciului .

 

Capitolul VII

                                                   DISPOZIŢII FINALE

 

 Art. 35. Personalul voluntar recrutat în Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al Consiliului Local municipal Târgoviște, v-a semna primul contract de voluntariat cu o perioadă de proba de cel puţin 3 luni inclusă în durata totală a acestuia de 5 ani. Încetarea contractului de voluntariat se face conform statutului personalului voluntar şi a legilor în vigoare .

 Art. 36. Membrii Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al Consiliului Local municipal Târgoviște, au dreptul la uniformă, şi carte de identitate specifică personalului specializat. Uniforma, echipamentul de protecţie, tehnica şi clădirile au însemne distincte specifice, care se stabilesc prin hotărâre a guvernului, ţinându-se seama de prevederile reglementărilor internaţionale.

 Art. 37. Personalul Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență al Consililui Local al municipiului Târgoviște, beneficiază de compensaţii băneşti, drepturi sociale şi alte facilităţi stabilite în Statutul personalului din serviciile de urgentă voluntare / actele normative existente sau care vor apărea ulterior înfiinţării serviciului .

 Art. 38. Pentru activitatea desfăşurată şi în mod deosebit pentru fapte de curaj, sacrificiu sau eroism, personalul serviciului voluntar, la propunerea şefului Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență al Consiliului Local al municipiului Târgoviște, poate fi recompensat cu diplome, distincţii sau sume de bani .

 Art. 39. Modificarea programului Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență al municipiului Târgoviște se face de către președintele C.L.S.U. al municipiului Târgoviște / înlocuitor şi şeful serviciului voluntar în cazuri deosebite ( incendii, explozii, dezastre ), executarea de programe de pregătire şi participarea la concursuri profeşionale, cazuri de boala şi lipsa de personal necesar încadrării serviciului .

 Art. 40. Serviciul voluntar constituit în municipiul Târgovişte va funcţiona după acest regulament asigurând o eficienţă sporită activităţii de prevenire şi intervenţie în situaţii de urgenţă de pe teritoriul localităţii.

 Art. 41. Anexa nr.1 face parte din prezentul regulament de organizare şi funcţionare a serviciului voluntar al municipiului Târgovişte.

 Art. 42. La data intrării în vigoare a prezentului Regulament de organizare şi funcţionare orice dispoziţie contrară îşi încetează aplicabilitatea .

 Art. 43. Prezentul regulament va fi completat periodic cu precizări specifice noilor modificări legislative, cât şi cu prevederi care pot aduce o mai bună coordonare şi o mai mare eficienţă în intervenţii a Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență al municipiului Târgoviște.

 Art. 44. Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență al municipiului Târgoviște, poate să încheie contracte de închiriere cu agenţii economici deţinători de utilaje (macarale, excavatoare, buldozere) necesare pentru executarea intervenţiilor.

 Art. 45. Modificările regulamentului vor fi aprobate prin şedinţa Consiliului Local şi aduse la cunoştinţa membrilor serviciului voluntar în cel mai scurt timp .

 

 

            PREŞEDINTE  DE ŞEDINŢĂ                         SECRETARUL MUNICIPIULUI

                     Ing. Pavel BABEU                                      Jr. Chiru Cătălin C R I S T E A