CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI TÂRGOVIŞTE
JUDEŢUL
DÂMBOVIŢA
REGULAMENTUL
DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE A SERVICIULUI
VOLUNTAR PENTRU
SITUAŢII DE URGENŢĂ AL MUNICIPIULUI TÂRGOVIŞTE
CUPRINS
1.
Capitolul I – Dispozitii generale :
pag. 3 - 7
2. Capitolul II - Organizarea, misiunile şi
atribuţiile serviciului de voluntariat pentru situaţii de urgenţă al
municipiului Târgovişte :
pag. 8 - 13
3. Capitolul III - Atribuţiile specifice ale
personalului din structura serviciului
voluntar pentru situaţii de urgenţă al
municipiului Târgovişte :
pag. 14 - 22
4. Capitolul IV - Coordonarea, controlul şi îndrumarea serviciului
voluntar :
pag. 23
5. Capitolul V - Gestionarea patrimoniului serviciului voluntar :
pag. 24 - 25
6. Capitolul VI - Pregătirea personalului serviciului
voluntar :
pag. 26
7. Capitolul VII - Dispoziţii finale
pag. 27
Capitolul I
DISPOZIŢII
GENERALE
Art. 1. Serviciul Voluntar pentru Situaţii de
Urgenţă al municipiului Târgovişte ( S.V.S.U. Tgv.), este o structura
specializată cu o dotare specifica care se constituie în subordinea
Consiliului Local, destinat să execute activităţi de prevenire,
monitorizare şi gestionare a situaţiilor de urgenţă în
sectorul de competenţă, asigură coordonarea de specialitate a
activităţilor de prevenire împotriva inundaţiilor şi de
protecţie civilă, îndeplineşte atribuţiile de prevenire a
riscurilor producerii unor situaţii de urgenţă, prin activităţi
de indrumare şi control, intervine în timp oportun pentru limitarea sau
înlăturarea consecinţelor situaţiilor de urgenţă
şi să efectueze acţiuni de ajutor şi salvare a oamenilor
şi bunurilor materiale în caz de dezastre, în cooperare cu celelalte
structuri abilitate pentru asemenea situaţii.
Art.2.
(1)
Prin prezentul ,, Regulament ”
se stabileşte organizarea, modul de funcţionare, componenţa,
atribuţiile şi dotarea serviciului voluntar pentru situaţii de
urgenţă conform :
-
Legii nr. 481 din 2004
privind protecţia civilă;
- Legii nr. 212 din 24 mai 2006, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 481 / 2004 privind protecţia civilă;
- Legii nr. 307 din 12.07 2006, privind apărarea împotriva incendiilor din 12.07
2006;
-
Hotărârii Guvernului nr. 642
din 13.07.2005 pentru aprobarea Criteriilor de clasificare a unităţilor
administrativ-teritoriale, institutiilor publice şi operatorilor economici din punct de vedere al protecţiei civile, în
functie de tipurile de riscuri specifice;
-
Ordinului Ministrului Administratiei
şi Internelor nr. 718 din 30.06.2005, pentru aprobarea Criteriilor de performanță,
privind structura organizatorică şi dotarea serviciilor voluntare
pentru situaţii
de urgenţă, modificat
şi completat cu OMIRA 195 din 2007,
referitor
- Ordinului nr. 1474 din 12.10 2006, ,,
Regulamentul de planificare, pregătire şi desfăşurare a
activităţii de prevenire în situaţii de urgenţă ” ;
- Ordinului nr. 1475 din 13.10 2006, ,,
Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă ca urmare
a incendiilor de pădure ”;
- Ordinului nr. 163 din 28.02 2007,
Normă generală de apărare împotriva incendiilor ( Normă din 28/02/2007, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr.
216 din 29/03/2007);
-
Ordinului nr. 160 din 23.02 2007 Publicat in Monitorul Oficial,
Partea I nr. 161 din 07/03/2007, Regulament de planificare, organizare,
desfăşurare şi finalizare a activităţii de prevenire a
situaţiilor de urgenţă prestate de serviciile voluntare şi
private pentru situaţii de urgenţă ;
-
Ordinul nr. 14 din 16.03 2009, pentru aprobarea
Dispoziţiilor generale de apărare împotriva incendiilor la
amenajări temporare în spaţii închise sau în aer liber .
(2) Serviciul de Voluntari pentru
Situaţii de Urgenţă al municipiului Târgovişte se constituie potrivit legii, în
municipiul Târgovişte, în subordinea Consiliului Local şi făcând
parte din structura organizatorică a acestuia.
Activitatea serviciului este coordonată de către primarul
municipiului Târgovişte .
Serviciul Voluntar
pentru Situaţii de Urgenţă al Municipiului Târgovişte se
clasifică din punct de vedere al componentei preventive şi de dotare,
ca serviciu de categoria a III-a - având în
formația de intervenție grupe de interventie, dintre care una încadrează
o autospecială pentru stingerea incendiilor și echipe specializate,
pe tipuri de riscuri ( OMAI 718
/ 2005, modificat şi completat cu
OMIRA 195 / 2007, art. 11, pct 1. lit. c. şi pct. 2 .) .
Sediul serviciului este dispus în municipiul Târgovişte, str. Poet
Grigore Alexandrescu nr. 6, iar remiza cu autospeciala de intervenție,
autofurgoneta de transport materiale și baza materială a S.V.S.U. al
municipiului Târgoviște, în str. Justiției nr. 13 .
(3) Serviciul voluntar asigură
intervenţia în sectorul de baza - teritoriul administrativ al municipiului
Târgovişte, ca urmare a situaţiilor de urgenţă create sau desfăşoară acţiuni pentru
aplicarea hotărârilor C.L.S.U. privind limitarea urmărilor
dezastrelor, asigurarea logistică
a populaţiei din zonele afectate, sprijinirea forţelor de
intervenţie profesioniste ( pompieri militari, ambulanţă,
etc. ) pe timpul intervenţiei acestora .
(4) Serviciul poate executa intervenţii şi
la nivelul altor localităţi, precum şi pentru operatorii economici, în
baza unui contract încheiat cu aceștia .
(5) Înfiinţarea, extinderea sau
restrângerea activităţii precum şi desfiinţarea Serviciului
Voluntar pentru Situaţii de urgenţă se face numai cu avizul
Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ,,BASARAB I” al judeţului Dâmboviţa .
Art. 3. S.V.S.U. Tgv are următoarele
atribuţii principale :
- desfăşoară activităţi de
informare şi instruire privind cunoaşterea şi respectarea regulilor şi
măsurilor de prevenire, comportare şi apărare împotriva
incendiilor sau dezastrelor
;
- pune în aplicare măsurile
dispuse de preşedintele C.L.S.U.
pentru asigurarea condiţiilor minime de supravieţuire a
populaţiei;
- execută acţiuni de evacuare sau alte măsuri
de protecţie a persoanelor
şi a bunurilor, dispuse de către primarul
municipiului Târgovişte, în
calitate de preşedinte al Comitetului Local Pentru Situaţii de
Urgenţă ;
-
cunoaşterea încălcărilor frecvente a normelor de prevenire
şi stingere a incendiilor şi a cauzelor de incendiu, sau alte
situaţii de urgenţă şi aducerea la cunoştinţa
factorilor de decizie pentru stoparea acestor situaţii ;
-
sprijină conducătorii
instituţiilor aparţinând primăriei pentru instruirea persoanelor
care execută lucrări care pot reprezenta un pericol de
incendiu ;
-
popularizează prin instructaje, cât şi pe timpul executării
controalelor de prevenire, actele normative care reglementează activitatea de management a
situaţiilor de urgenţă, cauzele şi împrejurările care duc la
izbucnirea incendiilor sau alte situaţii de urgenţă şi consecinţele acestora ;
- participă la
aplicaţii şi exerciţii practice de intervenţie ;
- participă la aplicaţii de cooperare cu
serviciile profesioniste pentru situaţii de urgenţă
şi alte forţe stabilite prin planurile de cooperare ;
-
asigură cunoaşterea tuturor tipurilor de riscuri, surselor şi
sistemelor de alimentare cu apă de pe raza
localităţii ;
-
verifică
modul de aplicare a normelor, dispoziţiilor, instrucţiunilor şi
măsurilor de prevenire,
care constă în:
- efectuarea de controale asupra modului în
care se aplică normele de prevenire a incendiilor sau a altor situaţii de urgenţă
;
- face propuneri pentru înlăturarea apariţiei situaţiilor
care reprezintă un potenţial factor de risc constatat şi
urmăreşte rezolvarea operativă a acestora ;
- stabileşte restricţii
ori interzice utilizarea focului deschis şi efectuarea unor lucrări cu pericol de
incendiu în locuri cu substanţe inflamabile, pentru a preveni producerea de incendii, explozii etc. ;
- asigură supravegherea cu
personal şi mijloace tehnice de specialitate adecvate pericolului de incendiu a
locurilor în care se execută diverse lucrări cu grad ridicat de periculozitate ;
- sprijină
conducătorii instituţiilor subordonate primăriei pentru
realizarea activităţii de prevenire ;
- sprijină
conducătorii locurilor de muncă la organizarea intervenţiei în
situaţii de urgenţă ;
- acţionează prin
mijloace legale pentru înlăturarea imediată a oricărui pericol constatat pe timpul controlului de prevenire sau
adus la cunoştinţă de alte persoane ;
- informeaza conducerea primăriei, personalul inspecţiei de
prevenire din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă
Judeţean Dâmboviţa asupra încălcărilor deosebite de la
normele de prevenire şi starea de
pericol, făcând propuneri menite să înlăture pericolul;
-
execută acţiuni de intervenţie pentru sprijinirea
formaţiunilor militare ale I.S.U.J. Dâmboviţa cu echipele
specializate de înştiinţare –
alarmare, stingere a
incendiilor, căutare, deblocare-salvare,
acordarea primului ajutor, limitarea
efectelor unor situaţii de urgenţă, protecţia persoanelor şi a bunurilor materiale,
evacuare, adăpostire și logistică ;
-
întocmeşte documentele operative de intervenţie;
-
planifică, organizează şi execută instruirea voluntarilor
asupra modului de intervenţie în
diferite situaţii;
- asigură menţinerea în stare de
funcţionare a mijloacelor de intervenţie, avertizare, anunţare şi semnalizare a incendiilor, a
instalaţiilor de stingere, a surselor de alimentare cu apă
şi a căilor de acces şi de intervenţie din cadrul
localităţii ;
- acordă ajutor persoanelor
sinistrate sau a căror viaţă este pusă în pericol în caz de
explozii, inundaţii,
alunecări de teren, accidente şi în caz de dezastre pe teritoriul localităţii ;
-
participă la acţiuni de alimentare cu apă în caz de deteriorare
a reţelei şi a surselor de alimentare cu apă a localităţii ;
-
participă la evacuarea apei din subsoluri, canale tehnologice şi alte
locuri inundate ;
- menţine în stare de funcţionare
mijloacele tehnice din dotare ;
-
organizează şi pune în funcţiune, prin forţele proprii sau
împreună cu alte structuri, locaţii speciale cu dotările
necesare asigurării condiţiilor minime de supravieţuire a populaţiei;
- participă la efectuarea de deblocări şi
înlăturarea dărâmaturilor provocate de dezastre ;
-
participă la salvarea persoanelor de sub dărâmături şi la
deblocarea căilor de acces, în vederea asigurării deplasării mijloacelor
tehnice, pentru intervenţii în situaţii de dezastre.
Art. 4 Criterii operaţionale ale Serviciului
Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă
A. Operaţionalizarea, asigurarea alărmării şi intervenţiei graduale în cazul situaţiilor de urgenţă, astfel:
1. La amplasarea în teritoriu a formaţiilor de intervenţie se ţine seama de timpul mediu de alertare : în funcţie de anotimp şi de ora la care s-a produs situaţia de urgenţă : 5 – 10 minute .
2. Timpul de răspuns are următoarele limite maxime :
- la operatorii economici, din subordinea Consiliului Local, care prezintă risc ridicat : 15 min ;
- în cel mai îndepărtat punct din sectorul de competenţă stabilit : 20 minute ;
3. În celelalte localităţi sau la ceilalţi operatori economici cu care s-au încheiat contracte sau convenţii de intervenţie : 30 minute .
B. Criteriile operationale prevăzute la aliniatul 1 şi 2, respectiv timpul mediu de alertare şi timpul de răspuns, se corelează, după caz, cu criteriul complementarităţii dat de existenţa în sectorul de competenţă a ,, serviciilor private pentru situaţii de urgenţă “.
C. Răspunderea pentru asigurarea capacităţii de intervenţie revine Comitetului Local al municipiului Târgovişte şi şefului Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă, aceasta putând fi verificată periodic prin alarmarea formaţiei de intervenţie cu aducerea personalului şi scoaterea tehnicii pe locul de adunare .
Pentru asigurarea stării de operativitate şi a capacităţii optime de răspuns a Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă, a autorităţilor administraţiei publice locale şi funcţionarea corespunzătoare a Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă, alarmarea personalului cu atribuţii în domeniul Situaţiilor de Urgenţă şi dezastrelor este asigurată de personalul din serviciul de permanenţă organizat la sediul Consiliului Local. La primirea atenţionărilor privind iminenţa producerii unor situaţii de urgenţă se instituie serviciul de permanenţă cu 1/3 din personalul Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al municipiului Târgovişte.
D. Numărul de telefon sau modalităţile de anunţare a S.V.S.U. Tgv şi a Ofiţerului de Serviciu pe primăria municipiului Târgovişte, vor fi afişate la sediile tuturor instituţiilor publice şi operatorilor economici, precum şi în toate locurile / spaţiile publice de pe raza localităţii .
E. Posturile telefonice stabilite de primar pentru primirea anunţurilor privind producerea unor situaţii de urgenţă vor fi funcţionale pe întreaga durata a celor 24 de ore, iar personalul de serviciu instruit pentru completarea notei de anunţare, precum şi pentru alarmarea personalului Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă, Centrul Operativ şi Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al municipiului Târgovişte.
La fiecare serviciu de permanenţă pentru anunţarea / primirea anunţurilor/ avertizărilor se va asigură un aparat FAX pentru primirea avertizărilor meteorologice şi a altor comunicate de la eşaloanele superioare, precum şi tabele cu numere de telefon utile în cazul producerii unor situaţii de urgenţă : serviciul voluntar pentru situaţii de urgenţă, serviciul profesionist pentru situaţii de urgenţă, Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă, număr unic de apeluri de urgenţă – 112, ambulanţa, prefectura, Consiliul Judeţean, servicii de gospodărire a apei, electricitate, gaze, etc .
F. Alarmarea Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă în scopul desfăşurării acţiunilor de intervenţie sau prin exerciţii de antrenament se face de Preşedintele Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă (C.L.S.U.) şi / sau de şeful Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă din dispoziţia preşedintelui Comitetului Local pentru situaţii de urgenţă sau înlocuitorului legal al acestuia, prin punerea în aplicare a Planului de Înştiinţare al Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă .
G. Verificarea stării de operativitate a Serviciului pentru Situaţii de Urgenţă se execută semestrial de către preşedintele Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă şi anual de personal cu atribuţii din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ,, Basarab I “ al judeţului Dâmboviţa prin exerciţii de alarmare şi intervenţie ( în timpul sau în afara programului ) .
Prin exerciţii de alarmare se verifică şi capacitatea de răspuns a Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă (C.L.S.U.) şi a Centrului Operativ (C.O.) pe baza ,, Planului de înştiinţare şi alarmare al Comitetului Local pentru situaţii de Urgenţă “ . Această activitate se desfăşoara anual de regulă pe timpul executării controalelor de personalul cu atribuţii din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ,, Basarab I “ al judeţului Dâmboviţa .
H. .Evidenţa prezentării personalului şi a participării acestuia la intervenţie se face de către personalul care asigură permanenţa la sediul Consiliului Local sau la sediul Serviciului Voluntari pentru Situaţii de Urgenţă ( sau de o persoană desemnată de acesta în acest scop ) .
Art. 5 Ducerea acţiunilor de
intervenţie
Derularea intervenţiei se face gradual, dupa caz, astfel :
a) alarmarea serviciului voluntar, concomitent cu anunţarea / alertarea structurilor profesioniste de intervenţie ale Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ,, Basarab I “ al judeţului Dâmboviţa ( precum şi a serviciului privat voluntar cu care s-a încheiat un contract convenţie de intervenţie ) ;
b) intervenţia propriu-zisă efectuată de serviciile voluntare ;
c) sprijinul acordat intervenţiei ( în tehnică şi personal specializat ) de către serviciul privat voluntar cu care s-a încheiat un contract convenţie de intervenţie ;
d) sprijinul acordat intervenţiei ( în tehnică şi personal specializat ) de către structurile profesioniste.
Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă solicită în sprijin, intervenţia serviciilor private pentru situaţii de urgenţă şi a celor voluntare cu care a încheiat contracte / convenţii de intervenţie sau după caz, a serviciilor profesioniste pentru situaţii de urgenţă ori de câte ori amploarea situaţiei de urgenţă depăşeşte capacitatea de răspuns a acestuia .
Pregătirea şi desfăşurarea acţiunilor de intervenţie are la bază următoarele principii :
- prioritatea salvării vieţilor omeneşti faţă de orice alte acţiuni ;
- asigurarea logistică a intervenţiei ;
- cooperarea continuă cu alte forţe şi formaţiuni participănte la intervenţie ;
Constituirea formaţiei pentru intervenţie :
- în cazul alarmării pentru intervenţie, se consideră că s-a realizat capacitatea de intervenţie, atunci când s-au prezentat pe locul de adunare 2 / 3 din personalul Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă cu dotarea de bază completă ;
- dotările speciale se încarcă pentru a fi transportate la locul intervenţiei doar dacă se impune folosirea lor în scopul prevenirii agravării situaţiilor de urgenţă, limitării sau înlăturării consecinţelor acesteia .
La primirea anunţului despre producerea unei situaţii de urgenţă şeful serviciului trebuie să reţină :
- date cunoscute despre situaţia de urgenţă produsă, cauzele acesteia, particularităţi ale zonei în care urmează să intervină;
- itinerariul de deplasare ;
- asigurarea legăturilor, modul de transmitere a datelor şi informaţiilor ;
- ce forţe şi mijloace mai sunt implicate în intervenţie ;
- cine conduce acţiunile de intervenţie, locul de adunare după terminarea intervenţiei, asigurarea logistică a intervenţiei .
NOTA : Teritoriul Municipiului
Târgovişte constituie sectorul de competenţă exclusivă a
preşedintelui Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă
care este direct răspunzător de organizarea şi conducerea
intervenţiilor în cazul situaţiilor de urgenţă cu
forţe, tehnică şi
materiale proprii.
Capitolul II
ORGANIZAREA, MISIUNILE ŞI
ATRIBUŢIILE SERVICIULUI DE VOLUNTARIAT PENTRU SITUAŢII DE
URGENŢĂ AL MUNICIPIULUI TÂRGOVIŞTE
Art. 6. Constituirea, dimensionarea şi
dotarea structurilor serviciului voluntar s-a făcut pe baza următoarelor criterii, pentru sectorul de
competenţă:
a) suprafaţa sectorului este
zona administrativ-teritorială – 47 Km2 din care 11 Km2
construiţi;
b) numărul de locuitori / număr gospodării/ suprafaţă
locuibilă : aprox. 90.000 loc. / 30.800 gosp. / 1.2231.000 m2 locuibili ( 82.000 camere ) ;
c) clasificarea
localităţii din punct de vedere al riscurilor, conform catalogului
local emis de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „ BASARAB
I ”al Judetului Dâmboviţa;
d) tipurile de riscuri
identificate în profil teritorial al localităţii sunt
următoarele:
·
tipul de risc clasa de risc ;
·
cutremur - principal ;
·
alunecări /
prăbuşiri de teren - principal ;
·
inundaţii - secundar;
·
secetă - secundar ;
·
incendiu de pădure - secundar ;
·
accident chimic - principal ;
·
incendii în masă - secundar ;
·
accidente grave de transport
- principal ;
·
eşec utilităţi
publice - principal ;
·
epidemii - secundar ;
·
epizootii - secundar .
e)
măsurile
stabilite în planul de analiză şi acoperire a riscurilor ( la data întocmirii );
f) căile de comunicaţii
rutiere şi gradul de practicabilitate al acestora ;
g) sursele de alimentare cu apă
pentru stingerea incendiilor:
-
reţeaua de alimentare cu apa a oraşului;
-
alimentarea autospecialelor de intervenţie din râul Ialomiţa .
Art.7. Misiuni principale
1. În domeniul apărării împotriva incendiilor
Serviciul voluntar pentru situaţii de urgenţă execută mişiuni specifice de prevenire a incendiilor, pentru limitarea efectelor dezastrelor, precum şi activităţi de descarcerare şi de urgenţă medicală prespitalicească.
Organizarea şi funcţionarea serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă se bazează pe principiile legalităţii, autonomiei, responsabilităţii, corelării cerinţelor şi resurselor, cooperării şi solidarităţii, în vederea :
a) pregătirii preventive şi protecţiei prioritare a populaţiei ;
b) realizării condiţiilor necesare supravieţurii în situaţii de urgenţă ;
c) participării la protecţia valorilor culturale, arhivistice, de patrimoniu şi a bunurilor materiale precum şi a mediului ;
d) desfăşurării pregătirii profesionale a personalului ;
e) organizării şi executării intervenţiei operative pentru limitarea şi înlăturarea efectelor situaţiilor de urgenţă .
Aplicarea acestor principii vizează urmatoarele obiective :
a) timpul de răspuns şi operativitatea permanentă ;
b) supleţea organizatorică
c) capacitatea de răspuns credibilă ;
d) parteneriatul operaţional intenşificat ;
e) intervenţia graduală ;
f) interoperabilitatea la nivel local .
2. În cazul avarierii sau distrugerii
clădirilor
ü depăşirea obstacolelor ;
ü înlăturarea dărâmăturilor sau părţilor din dărâmături ;
ü localizarea persoanelor surprinse sub dărâmături ;
ü acordarea primului ajutor de urgenţă ;
ü transportul persoanelor în afara zonelor periculoase ;
ü asigurarea clădirilor care ameninţă cu prăbuşirea ;
ü dărâmarea clădirilor sau părţilor de clădiri care ameninţă cu prăbuşirea ;
ü marcarea şi asigurarea zonelor periculoase ;
ü salvarea persoanelor şi bunurilor materiale .
3. În
cazul inundaţiilor şi înzăpezirilor
ü
salvarea persoanelor, animalelor
şi bunurilor materiale surprinse de apă sau sub apă şi /
sau înzăpezite ;
ü
sprijinirea forţelor care
intervin pentru consolidarea digurilor ;
ü
participărea la închiderea
rupturilor de diguri ;
ü
participărea la
acţiunile de înlăturare a obiectelor dure aflate în apă în
dreptul unor zone sau puncte vulnerabile ;
ü
înlăturarea zăpezilor
sau a unor dopuri de gheaţă ;
ü
curăţirea ( degajarea )
canalelor de evacuare a apelor sau a zonelor afectate de inundaţii şi
/ sau gheţuri
4. În cazul producerii unor accidente chimice, radiologice, biologice, accidentelor tehnologice şi pe căi de comunicaţii :
ü izolarea şi marcarea zonelor periculoase ;
ü sprijinirea acţiunilor de evacuare a populaţiei, animalelor
şi bunurilor materiale ;
ü desfăşurarea acţiunilor de intervenţie la mijloacele
de transport sau instalaţiile accidentate, avariate sau distruse ;
ü decontaminarea personalului, tehnicii şi terenului .
Art.8. Serviciul voluntar este condus de un
şef şi are în structură :
a) un compartiment cu specialişti pentru
prevenire;
b) echipe de intervenţie
specializate .
Structura serviciului voluntar este prevăzută în anexa
nr. 1 .
Art. 9. (1) Serviciul se încadrează cu
personal angajat şi cu personal voluntar. Accesul în serviciu este
nediscriminatoriu dar personalul încadrat trebuie să corespundă
cerinţelor de pregătire fizică şi psihică şi să aibă aptitudinile,
abilităţile necesare în vederea îndeplinirii atribuţiilor. La
încadrarea personalului în serviciu se
va ţine cont de necesarul de pregătire şi atestare a acestuia
pentru specializările
prevăzute în organigrama serviciului.
(2)
Personalul
angajat trebuie să aibă calificarea şi atestarea necesara, conform
reglementărilor în vigoare.
(3) Personalul voluntar, pe cât este posibil, va fi
recrutat din rândul celor care au satisfăcut serviciul militar în specialităţi conexe sau au o
calificare (atestat) în domeniul de intervenţie al structurii unde va
fi încadrat . Pentru compartimentul de prevenire vor fi recrutaţi
voluntari cu pregătire în domeniile necesare prevenirii situaţiilor
de criză produse de tipurile de risc identificate pe teritoriul
adminstrativ ( instalaţii, construcţii, medical, veterinar, chimic etc.) .
(4)
Pentru posturile ocupate de către
voluntari se vor recruta un număr de persoane mai mare decât cel
prevăzut în organigrama . Cei neîncadraţi vor constitui rezerva de
personal . Accesul voluntarilor în serviciu
se face în baza unei opţiuni proprii, scrise, aprobată de primar
şi dupa semnarea contractului
de voluntariat .
(5) La încadrare, anual şi de câte ori este nevoie,
personalul serviciului voluntar este supus controlului medical şi
psihologic în condiţiile legii .
Art. 10. Atribuţiuniunile
principale ale şefului Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă :
a) desfăşurarea activităţii de
prevenire, informare şi instruire privind cunoaşterea şi
respectarea regulilor şi măsurilor de apărare împotriva
incendiilor şi a situaţiilor de urgenţă ;
b)
execută acţiuni de evacuare sau alte măsuri de protecţie a persoanelor şi a bunurilor,
dispuse de către primarul municipiului, în calitate de preşedinte al Comitetului
Local pentru Situaţii de Urgenţă ;
c) desfăşoara alte acţiuni de limitare şi
înlăturare a urmărilor situaţiilor de urgenţă, la
toate tipurile de riscuri, în
colaborare cu alte servicii de urgenţă sau cu servicii
profeşioniste ;
d) pune în aplicare
măsurile dispuse de preşedintele C.L.S.U. pentru asigurarea
condiţiilor minime de supravieţuire a populaţiei;
e). colaboreaza cu
toate structurile locale, zonale sau naţionale din domeniul
situaţiilor de urgenţă
pentru asigurarea unui nivel de operativitate crescut şi
desfăşurarea unor intervenţii operative şi eficiente .
Art.11. Atribuţiunile principale
ale compartimentului prevenire .
Compartimentul
specialiştii pentru prevenire are ca principală atribuţie
prevenirea riscurilor
producerii unor situaţii de urgenţă, prin activităţi
de îndrumare şi control .
Numărul
specialiştilor ( personalului compartimentului ) pentru activitatea de
prevenire se stabileşte în
funcţie de numărul de locuitori şi de tipurile de risc din
sectorul de competenţă , astfel :
NOTĂ :
- pentru institutiile publice şi operatorii economici
din subordinea Consiliului Local: un
specialist pentru fiecare agent economic;
- la nivelul municipiului
pentru 500-1000 de locuinte individuale sau gospodării, un specialist .
1. Atribuţiile principale ale specialiştilor de prevenire :
Formele prin care se execută
activităţile de prevenire sunt: propuneri prin reglementarea unor
activităţi prin hotărâri ale Consiliului Local, controlul şi informarea
preventivă a populaţiei, precum şi pregătirea acesteia pentru situaţii de urgenţă,
constatarea şi sancţionarea încălcărilor procedurilor
legale ;
- verificarea respectării actelor normative şi
reglementărilor privind apărarea împotriva incendiilor şi a
legislaţiei de protecţie civilă la proiectarea, executarea,
exploatarea şi postutilizarea construcţiilor,
instalaţiilor şi amenajărilor ;
-
verificarea şi organizarea
activităţii privind depistarea pericolelor potenţial generatoare
de riscuri pe timpul exploatării construcţiilor,
instalaţiilor şi amenajărilor ;
- coordonarea şi controlul
realizării pregătirii şi instruirii specifice a populatiei
şi a salariaţilor, a modului de
însuşire de către aceştia a regulilor şi măsurilor
specifice, precum şi a comportamentului pe timpul manifestării unei
situaţii de urgenţă ;
- înştiinţarea factorilor responsabili în
managementul riscului despre existenţa, dimensiunea şi consecinţele riscului
identificăt în domeniul respectiv ;
- informarea şi educarea preventivă a populaţiei ;
-
soluţionarea petiţiilor şi sesizărilor în domeniul
specific, împreună cu specialişti ai I.S.U. jud. Dâmboviţa;
-
informarea populaţiei privind pericolele potenţiale de risc, inclusiv
în locuinţe şi gospodării şi modul de comportare în situaţii de
urgenţă .
Activităţile
desfăşurate de personalul
de prevenire se finalizeaza prin întocmirea
unor note de activitate în care fiecare participant
menţionează de regulă: locurile în care s-a desfăşurat activitatea, aspectele constatate,
măsurile luate iar notele de activităţi se aduc la
cunoştinţa primarului, I.S.U.
jud.. Dâmboviţa, dupa care se
centralizează, se analizează şi se păstreaza la
sediul serviciului într-un dosar special constituit . Pentru situaţiile
deosebite constatate, primarul va dispune măsurile care se impun pentru
înlăturarea acestora .
Art. 12. (1) Grupele
/ echipele de intervenţie specializate se organizează pe
specialităţi, precum şi în
raport cu categoriile şi tipurile de autospeciale şi utilaje folosite
pentru îndeplinirea atribuţiilor. Grupele / echipele de intervenţie
specializate se încadrează cu personal stabilit conform prevederilor Instrucţiunilor şi
cărţilor tehnice de utilizare a utilajelor şi autospecialelor de
intervenţie.
(2) Grupele / echipele specializate sunt constituite în funcţie de
tipurile de riscuri identificate în sectorul de competenţă, pe
următoarele domenii: transmişiuni-alarmare, cercetare-căutare, P.S.I., deblocare-salvare,
sanitar-veterinar, evacuare, protectie NBC, suport logistic.
Art.13. Atributiunile principale
echipelor specializate :
a) execută acţiuni de
intervenţie pentru limitarea şi înlăturarea situaţiilor de
urgenţă cu utilaje mobile sau mijloace de intervenţie din dotare ;
b) cercetează, identifică
şi evaluează efectele dezastrului care s-a produs în sectorul de
competenţă ;
c) transmit date şi
informaţii Centrului Operativ al Comitetului Local pentru Situaţii de
Urgenţă (C.L.P.S.U.);
d) organizează căutarea
şi salvarea oamenilor surprinşi sub dărâmături - salvarea
victimelor rezultate în urma accidentelor rutiere de mari proporţii,
aviatice, feroviare, exploziilor sau avariilor tehnologice;
e) participarea la asigurarea cu
apă potabila a populaţiei din zona dezastrului sau a accidentului
major ;
f) participarea la distribuirea hranei
de primă necesitate pentru persoanele sinistrate;
g) participarea instalarea taberelor
pentru sinistraţi şi la acţiunile ce se
desfăşoară pentru asigurarea condiţiilor de trai ale
acestora ;
h) asigură iluminatul pe timp de
noapte pentru necesităţi proprii de intervenţie sau la cererea
altor servicii de urgenţă .
Grupa / Echipa
de intervenţie incendii acţionează în cadrul
formaţiei de intervenţie şi este destinată asigurării
intervenţiei pentru pentru limitarea incendiilor, salvarea, acordarea
primului ajutor şi protecţia persoanelor, animalelor şi a
bunurilor periclitate de incendii sau în alte situaţii de
urgenţă :
-
îndeplineşte
sarcinile şefului S.V.S.U al Municipiului Târgovişte iar în lipsa
acestuia şefului Compartimentului Prevenire ;
-
participă la toate
activităţile de instruire de
specialitate a serviciului voluntar ;
-
execută antrenament pentru mânuirea corectă a tehnicii din dotare,
accesoriilor şi echipamentului de protecţie;
-
respectă programul serviciului voluntar şi activităţile
planificate, regulile de ordine interioară şi disciplina muncii ;
-
execută controale asupra respectării normelor de P.S.I.
şi supravegherea lucrărilor cu pericol de incendiu şi a
locurilor de muncă cu pericol de incendiu ;
-
acţionează operativ la toate tipurile de intervenţie ;
-
să cunoască modul de funcţionare şi exploatare a
tehnicii de luptă a instalaţiilor de semnalizare - alarmare, de
alertare şi intervenţie ;
-
foloseşte mijloacele de intervenţieie judicios respectând
instrucţiunile de utilizare ;
-
îndeplineşte la timp sarcinile stabilite de şeful serviciului sau
de şeful nemijlocit ;
-
menţine permanent legătura cu sediul serviciului voluntar pe
timpul executării unor activităţi şi a controlului de
prevenire;
-
asigură menţinerea în stare de funcţionare a mijloacelor şi
instalaţiilor de semnalizare, alarmare, alertare şi intervenţie .
Echipa de înştiinţare
- alarmare este destinată să realizeze,
exploateze şi să menţină în stare de funcţionare sistemele de
transmisiuni şi alarmare, în scopul înştiinţării şi
alarmării populaţiei
.
Acţionează
în cadrul formaţiei de intervenţii, îndeplinind următoarele misiuni :
-
asigură legăturile cu eşalonul superior, forţele de
intervenţie cu care se colaborează, aplicând măsurile de
protecţie a forţelor, mijloacelor şi
legăturilor ;
-
asigură primirea şi transmiterea cu prioritate a semnalelor de înştiinţare şi alarmare a populatiei şi a
salariaţilor, privind iminenţa producerii unor situaţii de
urgenţă pe teritoriul localităţii, folosind sistemul de alarmare a
localităţii sau alte mijloace avute la dispoziţie ;
- reface şi
asigură funcţionarea normala a sistemelor de transmisiuni şi
alarmare în cazul dezorganizării acestora ca urmare a atacurilor aeriene,
calamităţilor şi catastrofelor ;
- executa întreţinerea şi repararea
tehnicii de transmisiuni-alarmare, precum
şi exploatarea corectă a acestora .
Grupa / echipa
de cercetare - căutare este destinată cercetării şi descoperirii
în timp util a urmărilor
create de situaţiile de urgenţă aparute şi raportarea lor.
Funcţie de tipul situaţiei de urgenţă se
acţioneză în cazul producerii unor dezastre naturale sau tehnologice determină
şi comunică următoarele:
- locul şi numărul construcţiilor
avariate, gradul de avariere şi numărul aproximativ al morţilor, răniţilor şi
sinistraţilor;
- localizarea persoanelor surprinse sub
dărâmături sau la înălţime;
-
gradul de blocare şi avariere a căilor de acces şi variantele de
ocolire;
- locul şi mărimea principalelor avarii la
reţelele de utilitate publică;
- locul, mărimea şi tendinţa de propagare
a incendiilor;
- existenţa pericolului de apariţie a unui dezastru complementar post-cutremur ;
- suprafaţa, direcţia şi viteza de propagare a
alunecărilor de teren;
- locul, numărul şi gradul de avariere al
construcţiilor, drumurilor sau
reţelelor de utilitate
publică ;
-
numărul probabil al morţilor şi rănitilor şi
poziţionarea acestora ;
-
posibilitatea de apariţie a unor dezastre complementare;
- limitele porţiunilor de teren afectate cât şi
gradul de avariere al obiectivelor economico-sociale din zona;
-
posibilităţile de acces în zona afectată ;
- posibilităţile de asigurare a unor surse de apă
potabilă ;
-
posibilităţile de evacuare şi adăpostire a persoanelor
sinistrate, a bunurilor şi a animalelor acestora .
Grupa / echipa de deblocare - salvare acţionează în cadrul
formaţiei de intervenţie şi are următoarele
atribuţiuni
principale :
- salvarea răniţilor şi celor
surprinşi şi blocaţi în adăposturi, în clădiri
avariate, distruse şi sub
dărâmături;
- executarea
lucrărilor de sprijinire sau dărâmare a elementelor de
construcţii ce prezintă pericol
;
- localizarea şi limitarea
avariilor la reţelele de utilitate publică care prezintă pericol
pentru personalul de intervenţie
sau cel afectat ;
- crearea
căilor de acces spre obiectivele de intervenţie şi pentru
evacuarea răniţilor şi a sinistraţilor ;
- evacuarea
apelor ce prezintă pericol pentru personalul de intervenţie şi
pentru cei surprinşi în
sectorul de intervenţ ie.
Echipa medicală acţioneaza în cadrul
formaţiei de intervenţie şi are următoarele atribuţii principale:
- acordarea
primului ajutor medical şi transportul răniţilor la punctele de
adunare şi evacuare
;
-
participărea la aplicarea unor măsuri de antibioprofilaxie şi
antiepidemice ;
- participarea la
distribuirea ajutoarelor, asigurarea nevoilor de apă, hrana şi medicamente ;
- participărea la înlăturarea
urmărilor dezastrelor şi reabilitarea zonei din punct de vedere
sanitar veterinar ;
- realizeaza
măsurile tehnico-medicale privind asanarea zonei în care se găsesc un
număr mare
de cadavre .
Echipa de
evacuare acţionează
în cadrul formaţiei de intervenţie şi are următoarele
atribuţiuni principale:
- organizează, conduce
şi îndrumă desfăşurarea evacuării instituţiilor
publice, agenţilor economici, populaţiei, colectivităţilor
de animale, bunurilor materiale şi culturale din locaţiile afectate ;
-
urmăreşte realizarea măsurilor de pregătire şi de
desfăşurare a acţiunilor de evacuare, de primire, de repartiţie şi de cazare a
populaţiei şi de
depozitare a bunurilor materiale ;
- organizează, încadrează şi
asigură funcţionarea punctelor de adunare, îmbarcare, debarcare
şi de repartiţie a locaţiilor de primire a evacuaţilor ;
-
realizează măsurile de asigurare privind transportul populaţiei,
a bunurilor materiale, a
colectivităţilor de animale şi de luare în evidenta a acestora pe timpul executării
evacuării în raioanele din / şi în care se execută aceasta ;
Echipa de suport logistic are următoarele
atribuţii principale :
- asigurarea echipamentului de schimb, pe timp
de vară sau iarnă a formaţiunilor de intervenţie ;
- asigurarea mijloacelor de transport pentru
echipele de intervenţie ;
- execută lucrării de
reabilitare a străzilor şi drumuri naţionale avariate ;
- descongestionează drumuri, străzi, platforme, parcaje;
- asigură suportul tehnic şi de specialitate în situaţii
de urgenţă .
- asigurarea completării dotării cu
alimente şi hrană a formaţiunilor de intervenţie .
Toate echipele vor executa pe lângă
activităţile specificate mai sus, în funcţie de situaţia concretă din localitate, alte
activităţi în funcţie de natura evenimentelor constatate şi
de dinamica în timp a acestora.
Capitolul III
ATRIBUŢIILE SPECIFICE ALE
PERSONALULUI DIN STRUCTURA SERVICIULUI VOLUNTAR PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ AL
MUNICIPIULUI TÂRGOVIŞTE
Art, 14. Atribuţiile şefului
serviciului voluntar
Şeful
serviciului voluntar este direct subordonat primarului, care este
preşedintele Comitetului
Local pentru Situaţii de Urgenţă, iar pe linia
specialităţii - Inspectoratului pentru Situaţii de
Urgenţă
„Basarab I” al Judeţului
Dâmboviţa . Este şef al întregului personal din serviciului voluntar
. Face parte din Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă.
Răspunde de organizarea şi
desfăşurarea tuturor activităţilor de prevenire şi
intervenţie în situaţii de urgenţă, potrivit prevederilor legii,
regulamentelor, instrucţiunilor şi ordinelor în vigoare. El conduce
activităţile cu privire la : asigurarea capacităţii
operative şi de intervenţie, pregătire, planificare şi desfăşurare a
activităţilor conform planului de pregătire şi
intervenţie anual al serviciului voluntar.
Şeful
serviciului are următoarele atribuţii :
Ř organizează şi conduce
acţiunile echipelor de voluntari în caz de avarii tehnologice, calamităţi naturale ;
Ř asigură
măsurile organizatorice, materialele şi documentele necesare privind
înştiinţarea şi aducerea personalului serviciului voluntar la
sediul acestuia, în mod oportun, în cazul producerii unor urgenţe civile sau la ordin ;
Ř conduce procesul de pregătire al voluntarilor pentru ridicarea capacităţii de intervenţie, potrivit documentelor întocmite în acest scop ;
Ř organizează şi asigură starea de operativitate şi capacitea de intervenţie optimă cu organisme specializate cu atribuţii în domeniu ;
Ř
asigură studierea şi cunoaşterea de către personalul
serviciului voluntar a particularităţilor localităţii şi clasificării din punct
de vedere al protectiei civile şi P.S.I., precum şi principalele caracteristici ale factorilor de risc care ar
influenţa urmările situaţiilor de urgenţă din zona de competenţă ;
Ř asigură prin inspectorii de P.S.I . şi protecţie civilă organizarea evacuării în caz de urgenţă civilă;
Ř organizarea cooperării şi a colaborării privind protecţia civilă;
Ř organizarea cooperării şi a colaborării privind activitatea P.S.I.;
Ř organizarea activităţii de prevenire se asigură de către şeful serviciului şi se realizează prin personalul compartimentului de prevenire ;
Ř urmăreşte asigurarea bazei materiale
a serviciului voluntar, pe baza normelor şi instructiunilor de dotare ;
Ř asigură încadrarea serviciului de intervenţie
cu personal de specialitate ;
Ř
răspunde de funcţionarea mijloacelor, aparaturaturi de alarmare
( utilajele şi instalaţiile ) din localitate care pot fi folosite în situaţii de urgenţă pe
care o actualizeaza permanent ;
Ř
răspunde de menţinerea în stare de funcţionare a
utilajelor şi instalaţiilor de intervenţie pe care le deserveşte;
Ř informează
primarul, despre stările de pericol constatate pe teritoriul
localităţii;
Ř verifică modul cum personalul serviciului voluntar
respectă programul de activitate şi regulamentul de organizare şi funcţionare a
serviciului voluntar ;
Ř întocmeşte
şi actualizează permanent documentele operative ale serviciului,
informându-1 pe primar
despre acestea, ţine evidenţa
participării la pregătire profesională şi calificativele
obţinute de către membrii serviciului voluntar ;
Ř ţine evidenţa aplicaţiilor,
exerciţiilor şi intervenţiilor la care a participat serviciul
voluntar ;
Ř urmăreşte executarea dispoziţiilor date
către voluntari şi nu permite amestecul altor persoane neautorizate în conducerea intervenţiilor sau
a serviciului ;
Ř participă la instructaje, schimburi de
experienţă, cursuri de pregătire profesională, organizate
de serviciile profesioniste pentru
situaţii de urgenţă;
Ř participă la verificarea cunoştinţelor
membrilor serviciului voluntar la încadrare, trimestrial şi la sfârşitul anului
pentru atestarea pe post conform indicatorilor de calificare ;
Ř împreună
cu compartimentul de prevenire, din subordine, verifică modul de
respectare a măsurilor de prevenire în
gospodăriile populaţiei şi pe teritoriul localităţii ;
Ř face propuneri privind îmbunătăţirea
activităţii de prevenire şi eliminarea stărilor de pericol
;
Ř pregăteşte
şi asigură desfăşurarea bilanţului anual al
activităţii serviciului voluntar ;
Ř întocmeşte
şi actualizează în permanenţă fişele postului pentru
personalul din compartimentul prevenire şi pentru personalul voluntar ;
Ř ţine evidenţa participării personalului la
intervenţie şi face propuneri pentru promovarea acestuia sau pentru acordarea de distincţii sau premii
;
Ř întocmeşte anual proiectul de
buget pentru serviciu şi îl susţine în comisiile de specialitate
;
Ř asigură recrutarea permanentă de
voluntari ;
Ř execută atribuţiile prevăzute în regulamentele şi
instrucţiunile pe linia prevenirii
şi stingerii incendiilor .
Art. 15. Atribuţiile
compartimentului / specialiştii de
prevenire :
Compartimentul de prevenire este subordonat
şefului de serviciu .
Membri
compartimentului de prevenire au următoarele atribuţii:
Inspector
cu P.S.I. :
- actioneaza cu fermitate pentru înlăturarea
imediată a stărilor de pericol pe care le constată şi urmăreşte
rezolvarea lor operativă ;
- stabileşte
restricţii şi interdicţii la utilizarea sau efectuarea unor lucrări cu pericol dacă
se respectă prevederile normelor
de prevenire şi regulile de executare a lucrărilor cu risc ;
-
verifică
dotarea şi starea tehnica a mijloacelor P.S.I. de primă
intervenţie în caz de incendiu, sursele
de alimentare cu apa ( rezervoarele de apă de incendiu şi
hidranţi exteriori de incendiu ) de la agenţii economici din subordinea
consiliului local ;
- verifică organizarea măsurile de prevenire la
locurile de muncă ( la ag. ec.şi instituţile din
subordinea consiliului local ) ;
-
controlează modul de respectare a normelor de prevenire şi
stingere a incendiilor şi a măsurilor de protecţie civilă, precum
şi de dotare pe teritoriul localităţii şi acţionează operativ pentru înlăturarea oricăror
încălcări ;
- controlează locurile de muncă unde se
execută lucrări cu risc de incendiu ;
-
sprijină
conducerile ag. economici ( ag. ec.şi instituţiile din subordinea consiliului local ) în realizarea protecţiei
şi instruirea personalului muncitor ;
-
informează conducerile agenţilor economici, şeful
serviciului voluntar, conducerea consiliului local imediat după ce a constatat nereguli grave, sau
stări de pericol de incendiu, explozii sau accidente tehnologice ;
- acţionează prin miijloace legale
pentru înlăturarea imediată a stărilor de pericol de incendiu ;
- urmăreşte modul cum se
respectă regulile privind interzicerea fumatului şi focului deschis
în locurile
stabilite ;
- verifică menţinerea
liberă şi în stare de utilizare a căilor de acces pentru intervenţie şi de evacuare în caz de incendiu în cadrul
localităţii şi la agenţii economici ;
- urmăreşte punerea în intervenţie
şi în stare de funcţionare a instalaţiilor şi mijloacelor
P.S.I. defecte ;
- consemnează
în registrul de însemnări toate constatările făcute şi le
aduce la cunoştinţa
şefului serviciului voluntar ;
- cunoaşte
normele specifice şi măsurile generale ce trebuiesc respectate pe
timpul executării controlului .
Inspector cu Protecţia Civilă :
-
organizează, pregăteşte şi asigură personalul
necesar comisiilor şi fomaţiunilor de protecţie civilă ;
-
întocmeşte şi actualizează planurile de protecţie
civilă şi de apărare împotriva dezastrelor ;
- organizarea evacuării în caz de urgenţă civilă;
- întocmeşte planurile anuale şi de perspectivă pentru asigurarea resurselor umane, materiale şi financiare destinate prevenirii şi gestionării situaţiilor de urgenţă ;
- organizarea cooperării şi a colaborării privind protecţia civilă;
- identificarea şi gestionarea tipurilor de riscuri generatoare de dezastre naturale şi tehnologice de pe teritoriul municipiului Târgovişte ;
- informarea şi pregătirea preventivă a personalului cu privire la : pericolele, măsurile de autoprotecţie ce trebuie îndeplinite, mijloacele de protecţie puse la dispoziţie, obligaţii şi modul de acţiune pe timpul situaţiei de urgenţă ;
-
informează I.S.U. jud. Dâmboviţa despre depăşirea valorilor
permise ale calităţii factorilor de mediu şi producerea unor
situaţii de urgenţă ;
-
stabileşte metode şi procedee specifice de protecţie a
populaţiei ;
-
realizează, pe baza planurilor întocmite în timp de pace,
mijloacele necesare şi măsurile pentru înştiinţarea,
alarmarea, protecţie şi pregătirea a populaţiei;
-
organizează, asigură şi controlează
funcţionarea neîntreruptă a sistemului de transmisiuni şi
alarmare de protecţie civilă de pe teritoriul mun. Târgovişte
şi îl completează cu alte instalaţii ;
-
organizează, aşigură şi controlează
măsurile de protecţie civilă privind adăpostirea
populaţiei şi salariaţilor .
Inspector
pentru Infrastructură şi Dezvoltare
- asigură stabilirea şi integrarea măsurilor de protecţie civilă în planurile şi programele de dezvoltare economico-socială ce se elaborează local şi urmăreşte realizarea acestora ;
- răspunde pentru asigurarea condiţiilor de supravieţuire a populaţiei afectate de urmările situaţiilor de urgenţă, asigurarea condiţiilor prevăzute se realizează prin serviciile de urgenţă ;
- gestionează, depozitează şi asigură conservarea aparaturii şi a materialelor de protecţie civilă;
- identifică şi propune utilizare pentru adăpostire a unor galerii de mină, tuneluri, peşteri, grote etc. existente în apropierea zonelor dens populate sau în zone prevăzute pentru amenajare de tabere de sinistraţi, evacuaţi sau refugiaţi ;
- verifică periodic adăposturile, asigură menţinerea lor şi a instalaţiilor utilitare ale acestora în stare de funcţionare ;
-
organizează, pregăteşte şi asigură
măsurile de protecţie civilă privind adăpostirea
populaţiei şi a salariaţilor;
-
întocmeşte şi actualizează planurile de protecţie
civilă şi de apărare împotriva dezastrelor ;
- organizarea evacuării în caz de urgenţă civilă;
- culegerea, prelucrarea, stocarea, studierea şi analizarea datelor şi informatiilor referitoare la protectia civilă ;
- informarea şi pregătirea preventivă a personalului cu privire la : pericolele, măsurile de autoprotecţie ce trebuie îndeplinite, mijloacele de protecţie puse la dispoziţie, obligaţii şi modul de acţiune pe timpul situaţiei de urgenţă ;
-
informează I.S.U. jud. Dâmboviţa despre depăşirea valorilor
permise ale calităţii factorilor de mediu şi producerea unor
situaţii de urgenţă ;
-
realizează, pe baza planurilor întocmite în timp de pace ,
mijloacele necesare şi măsurile pentru înştiinţarea,
alarmarea, protecţie şi pregătirea a populaţiei;
-
organizează, asigură şi controlează
funcţionarea neîntreruptă a sistemului de transmisiuni şi
alarmare de protecţie civilă de pe teritoriul mun. Târgovişte
şi îl completează cu alte instalaţii ;
-
asigură instruirea echipei de transmisiuni – alarmare ;
-
organizează, asigură şi controlează măsurile de
protecţie civilă privind adăpostirea populaţiei şi
salariaţilor .
Art. 16. Atribuţiile electromecanicului sistemelor de
înştiinţare alarmare şi mecanic al lucrărilor speciale :
Se
subordonează şefului serviciului voluntar şi are următoarele
atribuţii :
- răspunde
de menţinerea în stare de funcţionare a utilajelor şi
instalaţiilor de intervenţie pe care le deserveşte;
- execută
toate lucrările de asistenţă tehnică şi reparaţii
planificate;
- verifică starea de
funcţionare a mijloacelor tehnice de alarmare din municipiul
Târgovişte, conform instrucţiunilor de exploatare - aparatura electronică –
săptămânal iar aparatura acţionată electric – lunar ;
- stabileşte legătura prin
radio şi telefon prin Punctul de Conducere al intervenţiei, respectând
caracteristicile şi regulile de lucru stabilite de acesta ;
- gestionează, depozitează, întreţin şi asigură conservarea aparaturii şi a materialelor de protecţie civilă;
- acţionează operativ în caz de
intervenţie şi alte
evenimente deosebite;
- participă la salvarea persoanelor şi
evacuarea bunurilor materiale;
- execută programul individual de
pregătire profesională;
- alarmează în caz de incendiu serviciul voluntar, pompierii profesionişti, alte forţe cu care se cooperează;
- desfăşoară activităţi
simple de întreţinere ;
- propune măsuri logistice pe linie de comunicaţie ;
- raportează
la ordin măsurile de intervenţie luate pe linia
specialităţii sale ;
- remediază pe loc toate defecţiunile posibile la utilajele
şi instalaţiile de intervenţie iar când nu le poate remedia
vor fi aduse la cunoştinţa primarului prin şeful serviciului voluntar ;
- ţine şi întocmeşte evidenţa zilnică a
rodajului la utilajele din dotarea serviciului;
- respectă programul şi regulamentul de funcţionare şi
organizare a serviciului voluntar, reguli de disciplină muncii;
- îşi
însuseşte modul de funcţionare, întreţinere şi
reparaţii la tehnica din dotare , instalaţii, utilaje şi mijloace de intervenţie;
- execută
sarcinile stabilite de şeful serviciului voluntar ;
-
participă la testele pentru
verificarea cunoştinţelor şi atestarea pe post.
Art. 17, Atribuţiile
şefului formaţiei pentru
intervenţie :
- se subordonează şefului serviciului voluntar
pentru situaţii de urgenţă şi răspunde de îndeplinirea atribuţiilor legale ce
revin grupei, de instruirea acesteia
şi ridicarea continuă a
capacităţii ei de acţiune, de menţinerea unei discipline
ferme în rândul voluntarilor ;
- organizează şi conduce nemijlocit instruirea
de specialitate a formaţiei, întocmind în acest scop programul lunar şi
urmăreşte executarea lui întocmai, de întreg personalului formaţiei şi echipelor, execută instruirea
metodică a şefilor de echipe ;
- participă la convocările de
instruire, consfătuiri şi schimburi de experienţă
organizate de ISUJ ;
- organizează activitatea pentru
prevenirea dezastrelor pe care o desfaşoară formaţia de
intervenţie ;
- în cazul apariţiei unor stări de pericol
raportează imediat conducerii şi stabileşte împreună cu conducătorii locurilor de muncă,
măsurile necesare ce se impun ;
-organizează intervenţia
formaţiilor pentru stingerea incendiilor şi înlăturarea
efectelor negative ale dezastrelor;
- întocmeste, cu sprijinul specialiştilor din
compartimentul de prevenire, documente operative privind intervenţia pentru
prevenirea şi înlăturarea dezastrelor ;
- pregăteşte personalul formaţiei pentru intervenţie prin executarea de exerciţii şi
aplicaţii pe timp de zi şi
noapte, atât cu forţe şi mijloace proprii cât şi în cooperare cu
alte forţe cu care cooperează ;
- controlează şi ia măsuri
pentru ca toate utilajele, accesoriile, echipamentul de protecţie şi substanţele chimice din
dotarea formaţiei, precum şi instalaţiile
de alarmare şi stingere din unitate să fie în permanenţă stare de
funcţionare ;
-
conduce formaţiunile în acţiunile de intervenţie pentru
înlăturarea efectelor negative
ale situaţiilor de urgenţă;
- întocmeşte şi actualizează
documentele operative ale formaţiilor, asigură păstrarea şi
întreţinerea corespunzătoare a
bunurilor din înzestrarea acesteia, asigură ordinea şi
disciplina, face propuneri de recompensare şi sancţionare a
personalului formaţiunilor .
Art. 18. Atribuţiile şefului
grupei specializate :
Se
subordonează direct şefului formației de intervenţie
şi pe linie ierarhică, şefului serviciului voluntari, este şeful nemijlocit al echipelor pe care le
comandă şi are următoarele atribuţii :
- să conducă personal în misiunile de intervenţie
încredinţate în orice situaţie, la stingerea / limitarea incendiilor, exploziilor,
avariilor, calamităţilor naturale şi dezastrelor, pentru înlăturarea efectelor provocate, salvarea
persoanelor şi evacuarea bunurilor;
- să
menţină în permanenţă legătura cu şeful formației
şi şeful S.V.S.U., raportează începerea şi
terminarea intervenţiei ;
- să conducă, şedinţele de
pregătire cu personalul din subordine ;
- să cunoască personal folosirea
şi întreţinerea mijloacelor din dotare ;
- să cunoască semnalele de alarmare,
locul de adăpostire, locul de unde se ridică materialele repartizate pentru
intervenţie ;
- să execute conform planificării
instruirea personalului din subordine şi să ţină la zi
prezenţa la pregătire;
- respectă şi impune respectarea
programelor şi regulamentelor de organizare şi funcţionare a serviciului ;
- ia
măsuri de protecţia muncii pe timpul şedinţelor de
pregătire, exerciţiilor, aplicaţiilor şi intervenţiilor şi să
comunice şefului serviciului voluntar ori de cate ori absentează pe o
durată mai mare de 2 luni .
Art. 19. Atribuţiile şefului
echipei specializate :
Se
subordonează direct şefului grupei de intervenţie şi pe
linie ierarhică şefului serviciului voluntar, este şeful nemijlocit al echipelor / echipei
pe care o comanda şi are următoarele atribuţii :
- să conducă personal echipele în
misiunile de intervenţie încredinţate în orice situaţie, la stingerea incendiilor,
exploziilor, avariilor, calamităţilor naturale şi dezastrelor,
pentru înlăturarea efectelor
provocate, salvarea persoanelor şi evacuarea bunurilor;
- să
menţină în permanenţă legătura cu şeful S.V.S.U.
/ şeful formaţiei serviciului, raportează începerea
şi terminarea intervenţiei ;
- să conducă, şedinţele de
pregătire cu personalul din subordine ;
- să cunoască personal folosirea
şi întreţinerea mijloacelor din dotare ;
- să cunoască semnalele de alarmare,
locul de adăpostire, locul de unde se ridică materialele repartizate pentru
intervenţie ;
- să execute conform planificării
instruirea personalului din subordine şi să ţină la zi
prezenţa la pregătire;
- respectă şi impune respectarea
programelor şi regulamentelor de organizare şi funcţionare a serviciului ;
- ia
măsuri de protecţia muncii pe timpul şedinţelor de
pregătire, exerciţiilor, aplicaţiilor şi intervenţiilor şi să
comunice şefului serviciului voluntar ori de cate ori absentează pe o
durată mai mare de 2 luni .
Art. 20. Atribuţiile generale
ale membrilor echipelor specializate :
Se subordonează şefului serviciului voluntar,
formaţiei de intervenţie, grupelor de intervenție şi
şefului echipelor de intervenţie sau specializate și au urmatoarele
atributii;
- participă la toate activităţile de
instruire de specialitate a serviciului voluntar ;
- execută antrenament pentru mânuirea
corectă a tehnicii de intervenţie, a accesoriilor şi
echipamentului de protecţie;
- respectă programul serviciului
voluntar şi activităţile planificate, regulile de ordine
interioară şi disciplina muncii;
- cunoaşte semnalele de alarmare, locul de
adăpostire, locul de unde se ridică materialele repartizate pentru intervenţie;
- execută
conform planificării instruirea conform specificului de intervenţie
al echipei;
- respectă
şi impune respectarea programelor şi regulamentelor de organizare
şi funcţionare a serviciului;
- asigură menţinerea tehnicii de
intervenţie în stare de funcţionare, după regulamentul stabilit ;
- ia măsuri de protecţia
muncii pe timpul şedintelor de pregătire, exerciţiilor, aplicaţiilor şi intervenţiilor ;
- în cadrul echipajului / echipei specializate / grupei de intervenţie se pot stabili funcţii speciale pe care membrii acestora le îndeplinesc în paralel cu atribuţiile de bază pe care le au ;
-
comunică şefului serviciului voluntar ori de câte ori absentează
pe o durată mai mare de 24 ore din
localitate.
Se subordonează şefului echipei de intervenţie :
-
se preocupă de
perfecţionarea cunoştinţelor individuale în domeniul
specialităţii pe care este încadrat ;
-
participă la toate
activităţile de instruire de
specialitate a serviciului voluntar ;
-
execută antrenament pentru mânuirea corectă a tehnicii de
luptă, accesoriilor şi echipamentului de protecţie;
-
respectă programul serviciului voluntar şi activităţile
planificate, regulile de ordine interioară şi disciplina muncii ;
-
verifică starea de
operativitate a materialelor din dotare ;
-
respectă programul serviciului voluntar şi activităţile
planificate, regulile de ordine interioară şi disciplina muncii ;
-
participă la acţiuni de :
deblocare – salvare, limitare a incediilor etc, în situaţii de urgenţă ;
-
creează căi de acces
spre locurile de intervenţie pentru formaţiuni de intervenţie
şi tehnica din dotare ;
-
salvează de la
înălţime victimele surprinse în clădirile avariate ;
-
execută darâmarea sau
sprijinirea zidurilor care prezintă pericol de prăbuşire ;
-
participă la deblocarea
comunicaţiilor ( străzilor ) de dărâmături, tehnica
deteriorată sau alte obstacole în scopul asigurării deplasării
sau aprovizionării populaţiei ;
-
participă la refacerea
construcţiilor avariate .participă la toate activităţile de
instruire de specialitate a serviciului voluntar;
-
execută controale asupra respectării normelor de P.S.I. /
protecţie civilă şi supravegherea lucrărilor cu
pericol de incendiu şi a locurilor de muncă cu pericol de incendiu ;
-
acţionează operativ la toate tipurile de intervenţie ;
-
să cunoască modul de funcţionare şi exploatare a
tehnicii de luptă a instalaţiilor de semnalizare - alarmare, de
alertare şi intervenţie ;
-
asigură menţinerea în stare de funcţionare a mijloacelor
şi instalaţiilor de semnalizare, alarmare, alertare şi
intervenţie ;
-
foloseşte mijloacele de intervenţieie judicios respectând
instrucţiunile de utilizare ;
-
îndeplineşte la timp sarcinile stabilite de şeful serviciului sau
de şeful nemijlocit ;
-
menţine permanent legătura cu sediul serviciului voluntar pe
timpul executării unor activităţi şi a controlului de
prevenire;
-
să îndeplinească sarcinile şefului de grupă ( echipă
în lipsa acestuia ) ;
-
să comunice şefului serviciului voluntar şi şefului său
ori de câte ori absentează pe o durată mai mare de 24 ore.
Se subordonează şefului echipei specializate / grupei de intervenţie . Pe timpul pregătirii şi desfăşurării intervenţiei are următoarele atribuţiuni :
-
se preocupă de
perfecţionarea cunoştinţelor individuale în domeniul
specialităţii pe care este încadrat ;
-
verifică gradul de
operativitate a materialelor şi aparaturii din dotare ;
-
cercetează şi
raportează din zona de responsabilitate, efectele produse în urma unei
situaţii de urgenţă ;
-
verifică în zona de
responsabilitate în urma producerii unei contaminări zona de
răspândire, marchează zona contaminată şi raportează
imediat şefului ierarhic ;
-
raportează descoperirea
victimelor în zona de responsabilitate ;
-
după terminarea
cercetării, participă la salvarea şi transportul victimelor în
punctele amenajate de adunare a răniţilor ;
-
la sfârşitul misiunii,
asigură decontaminarea aparatelor din dotare ;
-
desfăşoară
activităţile simple de întreţinere ;
-
propune măsuri logistice pe
linie de comunicaţie ;
-
raportează la ordin
măsurile de intervenţie luate pe linia specialităţii sale .
c. Specialist la
inundaţii
Se subordonează echipei specializate / grupei de intervenţie. Pe timpul pregătirii şi desfăşurării intervenţiei are următoarele atribuţiuni :
- răspunde pentru starea tehnică şi de întreţinere a aparaturii, utilajelor, agregatelor şi altor materiale de intervenţie pe care le are în dotare ;
-
se preocupă de
perfecţionarea cunoştintelor individuale în domeniul
specialităţii pe care este încadrat ;
- verifică gradul de operativitate a aparatelor de respirat şi controlează rezerva de aer din tuburile de oxigen ;
- ia măsuri de refacere a gradului de umplere a buteliilor de oxigen, consemnând despre aceasta în documentele de evidenţă ale acestora ;
- propune trimiterea spre verificare sau reparare a aparatelor care au fost avariate pe timpul intervenţiei ;
-
desfăşoară
activităţile simple de întreţinere ;
- execută instruirea personalului care întrebuinţează aparate de respirat, participă la conservarea şi păstrarea în bune condiţii a acestora ;
- cercetează, identifică şi evaluează situaţia din zona de intervenţie ;
- participă la căutarea şi salvarea persoanelor, animalelor şi bunurilor materiale, surprinse de viituri ;
- participă la căutarea persoanelor înecate în subsoluri, lacuri de agrement ;
- participă la asigurarea cu apă potabilă a populaţiei ;
- participă la distribuirea hranei şi a bunurilor de primă necesitate pentru persoanele sinistrate ;
- participă temporar la acţiuni de refacere a digurilor şi a unor lucrări de mică dimensiune ;
- participă la pregătirea în domeniul situaţilor de urgenţă a salariaţilor şi a populaţiei din zona de responsabilitate .
d. Sudor, instalator apa – gaze, canal,
termice
Se subordonează echipei specializate / grupei de intervenţie. Pe timpul pregătirii şi desfăşurării intervenţiei are următoarele atribuţiuni :
- răspunde pentru starea tehnica şi de întreţinere a aparaturii, utilajelor, agregatelor şi altor materiale de intervenţie pe care le are în dotare şi participă la conservarea şi păstrarea în bune condiţii a acestora ;
- pe timpul acţiunilor de intervenţie execută sarcinile primite de la şeful echipajului / grupei de intervenţie / echipei specializate ;
- cercetează, identifică şi evaluează situaţia din zona de intervenţie ;
- participă la căutarea şi salvarea persoanelor, animalelor şi bunurilor materiale ;
- participă la asigurarea cu apă potabilă a populaţiei ;
- participă la distribuirea hranei şi a bunurilor de primă necesitate pentru persoanele sinistrate ;
- participă temporar la actiuni de refacere a constructiilor şi a unor lucrari de mica dimensiune ;
- asigură iluminatul pe timp de noapte pentru necesităţi proprii de intervenţie sau la cererea altor servicii de urgenţă ;
- participă la pregătirea în domeniul situaţilor de urgenţă a salariaţilor şi a populaţiei din zona de responsabilitate .
e. Electricianul
Se subordonează echipei
specializate / grupei de intervenţie. Pe timpul
pregătirii şi desfăşurării intervenţiei are
următoarele atribuţiuni :
-
se
preocupă de perfecţionarea cunoştintelor individuale în domeniul
specialităţii pe care este încadrat ;
-
se
interesează şi verifică dacă la locul de intervenţie
există conductori, instalaţii sau aparate electrice sub tensiune,
care ar pune în pericol viaţa celor care intervin, ia măsuri de
marcare, izolare sau întrerupere a acestora şi aigură condiţii
de intervenţie pe aceasta linie ;
-
stabileşte
şi realizează legăturile electrice de funcţionare a
tehnicii şi echipamentelor de intervenţie acţionate
electric ;
-
asigură
iluminatul la locul intervenţiei
-
verifică
după fiecare intervenţie cablurile electrice, tehnica şi
aparatura acţionate electric care au fost foloşite la intervenţie ;
-
informează
conducătorul intervenţiei despre măsurile ce trebuie
luate .
f. Mecanic motopompă
Se subordonează şefului echipei specializate / grupei de intervenţie . Răspunde de asigurarea deplasării motopompei şi a substanţelor de stingere la locul intervenţiei de asigurarea refulării apei sau celorlalte substanţe de stingere pe dispozitiv şi de buna funcţionare a tuturor accesoriilor şi are următoarele obligaţii :
- conduce motopompa şi utilajele tractate la locul intervenţiei ;
- împreună cu ceilalţi servanţi mânuieşte tuburile de respiraţie, sorbul şi coşul pentru sorb ;
- racordează liniile de furtun la ieşirile din pompă ;
- măreşte sau micşorează presiunea de refulare a agenţilor stingători ;
- mânuieşte proiectorul P.S.I., trepiedul şi bobina cu cablu ajutat de ceilalţi servanţi ;
- decataramează şi ajută servanţii la luarea accesoriilor de pe motopompa ;
- ajută pe ceilalti servanţi la asamblarea pieselor aparatului izolant şi echiparea cu acesta ;
- participă la remorcarea – dezremorcarea şi punerea în funcţiune a utilajelor remorcabile de intervenţie ;
- ajutat de întreaga echipă, executa întreţinerea motopompei şi accesoriilor din dotarea acesteia ;
- mânuieşte ejectorul pentru ape mici şi distribuitorul ;
- întinde, prelungeşte, strânge liniile de furtun şi aplică feşi ;
- împreună cu ceilalţi servanţi, mânuieşte scara de împerechere ;
- mânuieşte aparatura radio din dotare ;
- recepţionează şi transmite dispoziţii, semne şi semnale .
g. Medic ( sanitar ),
brancardier
Se subordonează echipei specializate / grupei de intervenţie. Pe timpul pregătirii şi desfăşurării intervenţiei are următoarele atribuţiuni :
- răspunde pentru starea tehnică şi de întreţinere a aparaturii şi a materialelor pe care le are în dotare ;
- identifică şi acordă primul ajutor medical victimelor situaţilor de urgenţă şi / sau dezastrelor ;
- asigură triajul, transportul şi evacuarea victimelor la punctele de prim ajutor medical sau unităţile spitaliceşti ;
- participă împreună cu personalul medical specializat şi formaţunile de Cruce Roşie la instituirea măsurilor de carantină ;
- participă la asigurarea măsurilor de profilaxie şi igienă a sinistraţilor în zonele afectate de dezastre şi / sau în taberele de sinistraţi .
h. Asistentul
medical (traumatolog, soră de cruce roşie, sanitar)
Se subordonează echipei specializate / grupei de intervenţie. Pe timpul pregătirii şi desfăşurării intervenţiei are următoarele atribuţiuni :
-
se preocupă de
perfecţionarea cunoştinţelor individuale în domeniul
specialităţii pe care este încadrat ;
- acordă ajutorul medical de urgenţă şi coordonează măsurile de prim ajutor ale celorlalte formaţiuni la locul intervenţiei ;
- amenajează dupa caz adăposturi, locuri de adunare pentru răniţi ;
- menţine permanent echipate genţile / trusele de prim ajutor, se ocupă de completarea mijloacelor şi materialelor pe linie sanitară a serviciului ;
- desfăşoară activităţile simple de întreţinere ;
- informeaza conducătorul intervenţiei despre măsurile ce trebuie luate pentru acordarea primului ajutor .
Se subordonează echipei specializate / grupei de intervenţie. Pe timpul pregătirii şi desfăşurării intervenţiei are următoarele atribuţiuni :
- răspunde de capacitatea de intervenţie şi starea de întreţinere şi functionare a autovehiculului de intervenţie ;
- completează foaia de parcurs şi carnetul de bord ale autovehiculului de intervenţie ;
- desfăşoară activităţi simple de întreţinere ;
- propune efectuarea reparaţiilor şi întreţinerilor ce necesită un service specializat ;
- informeaza şeful echipajului şi grupei de intervenţie cu orice problema care apare la autovehicul ;
- ţine evidenţa tehnicii, materialelor, aparatelor care au fost distribuite din autovehicul pentru acţiuni de intervenţie ;
- dispune autovehiculul în locuri în care să permită o acţiune uşoară şi rapidă din proprie iniţiativă sau la dispoziţia şefului echipajului / grupei de intervenţie sau punctului de lucru ;
- informează superiorii despre capacitatea de intervenţie a autovehiculului .
j. Medic sau tehnician
veterinar
Se subordonează echipei specializate / grupei de intervenţie. Pe timpul pregătirii şi desfăşurării intervenţiei are următoarele atribuţiuni :
-
se preocupă de
perfecţionarea cunoştinţelor individuale în domeniul
specialităţii pe care este încadrat ;
- acordă ajutor medical animalelor bolnave ( infectate ) sau victime ale situaţilor de urgenţă şi / sau dezastrelor ;
- identifică şi amenajează după caz adăposturi, izolatoare, locuri de adunare pentru animalele bolnave ( infectate ) ;
- răspunde pentru starea tehnică şi de întreţinere a aparaturii şi a materialelor pe care le are în dotare ;
- asigură triajul, transportul şi evacuarea animalelor ;
- participă împreună cu populaţia şi alte formaţiuni la asigurarea hranei şi apei animalelor evacuate ;
- participă împreună cu personalul sanitar veterinar specializat la instituirea măsurilor de carantină ;
- participă la asigurarea măsurilor de profilaxie şi igienă a animalelor în zonele afectate de dezastre şi / sau în taberele sau adăposturile de evacuare ;
- menţine permanent, echipate, trusele de prim ajutor sanitar veterinar, se ocupă de completarea mijloacelor şi materialelor pe linie sanitar veterinară ;
- desfăşoară activităţi simple de întreţinere ;
- raportează la imediat măsurile luate în domeniul specialităţii sale .
Prezentele
atribuţii vor fi incluse în ,, Fişa postului ".
Capitolul IV
COORDONAREA, CONTROLUL ŞI ÎNDRUMAREA
SERVICIULUI VOLUNTAR
Art. 21. Conducerea şi coordonarea serviciului
local se realizează de către Comitetul Local pentru Situaţii de
Urgenţă constituit conform prevederilor H.G. nr. 1492 din 09.09.2004
pentru aprobarea Regulamentului
- cadru privind structura organizatorică, atribuţiile,
funcţionarea şi dotarea comitetelor şi centrelor operative pentru
situaţii de urgenţă şi a actelor normative în vigoare care
reglementează activitatea
în acest domeniu .
Primarul Municipiului
Târgoviște, în calitatea de preşedinte al Comitetului Local pentru
Situaţii de Urgenţă, răspunde de organizarea şi
desfăşurarea întregii activităţi, va conduce, îndruma
şi controla toate instituţiile şi agenţii economici subordonaţi Consiliului
Local municipal Târgoviște, asupra modului în care se realizează
şi se respectă măsurile stabilite pentru Protecţia Civilă / P.S.I. a
populaţiei şi salariaţilor şi de apărare în cazul
situaţiilor de urgenţă.
Art 22. Inspectoratului pentru Situaţii
de Urgenţă „ Basarab I” al Judeţului
Dâmboviţa, va
urmări în permanenţă
menţinerea capacităţii de intervenţie a Serviciului Voluntar pentru Situaţii
de Urgenţă al Consiliului Local municipal Târgoviște, va efectua
antrenamente de înştiinţare şi alarmare a lmunicipiului
Târgoviște şi agenţilor economici, antrenamente şi exerciţii
de verificare a capacităţii de intervenţie a serviciului
voluntar precum şi antrenamente de protecţie civilă cu
instituţiile de control a radioactivităţii mediului, meteo şi
medicale, exercţii de alarmare publică, exerciţii cu
deţinătorii de surse potenţiale de risc (chimic, baraje, etc), etc., va urmări
completarea sistemelor de înştiinţare şi alarmare cu
aparatură modernă, la toate nivelele de organizare.
Capitolul V
GESTIONAREA PATRIMONIULUI SERVICIULUI VOLUNTAR
Art. 23. Asigurarea cu
materiale, aparatură, tehnică şi carburanţi se face prin
Consiliul Local al municipiului Târgovişte pe baza prevederilor Ordinului Ministrului
Administratiei şi Internelor nr. 718 din
30.06.2005 pentru aprobarea Criteriilor de performanta privind structura organizatorica şi dotarea serviciilor
voluntare pentru situaţii de urgenţă, modificat şi completat cu OMIRA 195
din 2007, referitor
Dotarea echipelor specializate cu mijloace iniţiale:
aparatură, echipament şi complete de protecţie, mijloace de
transmisiuni, accesorii,
substanţe şi alte materiale specifice se face conform normelor de
înzestrare şi dotare elaborate de
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă.
Art. 24. Tehnica şi mijloacele pentru
intervenţie se asigură de către Consiliul Local municipal
Târgoviște, anual prin planul de
buget, precum şi prin donaţii, sponsorizări interne sau
internaţionale .
Art. 25. Consiliul Local al municipiului Târgovişte răspunde de asigurarea
tehnico-materiala a serviciului voluntar, verifică evidenţa
contabilă a acestuia, răspunde de modul de depozitare şi
folosire, controlează periodic starea de operativitate şi
stabileşte înlocuirea sau completarea sa prin intermediul personalului propriu de specialitate .
Art. 26. (1)Asigurarea logistică a Serviciului Voluntar pentru Situaţii
de Urgenţă al Consiliului Local municipal Târgoviște, cuprinde logistica
intervenţiei şi logistica serviciului, constituindu-se din ansamblul
măsurilor şi a activităţilor de asigurare cu tot ce este
necesar pentru desfăşurarea tuturor activităţilor .
(2) Logistica serviciului
cuprinde aprovizionarea cu tehnică, bunuri materiale de intervenţie, asigurarea stării
tehnice şi de întreţinere, asigurarea financiară .
(3) Logistica acţiunilor de intervenţie
cuprinde ansamblul măsurilor şi activităţilor pentru asigurarea
desfăşurării continue a acţiunilor de intervenţie
şi cuprinde: asigurarea cu tehnică şi echipamente de intervenţie,
asigurarea cu carburanţi - lubrifianţi, asigurarea cazării
şi hrănirii personalului, asigurarea cu echipament în funcţie de anotimp
şi starea vremii, precum şi cu echipament de protecţie adecvat intervenţiei, asigurarea
transportului pentru aprovizionare, asigurarea medicală şi pentru accidente a personalului formaţiei .
(4) Logistica acţiunilor
de intervenţie se planifică de şeful serviciului voluntar pe
baza stocurilor
de materiale existente în depozit şi a normelor de consum prevăzute
de normative şi se aprobă de primar .
(5) Evidenţa mânuirii materialelor se va ţine de către şeful de depozit ( gestionar ) al Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al Municipiului Târgovişte, conform legislaţiei in vigoare
(6) Cazarea, hrănirea şi odihna pentru
perioadele mai mari de intervenţie se planifică de către şeful serviciului, şi se asigură din
bugetul local, fie prin eforturi proprii ale beneficiarului intervenţiei, fie prin intermediul altor forţe care
intervin, cu decontarea ulterioara a cheltuielilor.
(7)
Asigurarea medicală a personalului formaţiei se asigură de
către Conşiliul Local .
Art. 27.
(1) Utilităţile necesare Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al Consiliului Local
municipal Târgoviște, precum şi spaţiile adecvate pentru
pregătirea de specialitate a personalului, gararea, adăpostirea
şi întreţinerea mijloacelor tehnice, depozitarea materialelor sunt dispuse la sediul serviciului
conform art. 2 .
Spaţiile
prevăzute la alin.1 se
dotează cu telefon şi mijloace de alarmare şi alertare, instalaţii utilitare,
mijloace de pregătire, cu materiale de birotică şi de acordare a
primului ajutor medical
.
(2)
Întreaga gestiune cu
patrimoniul serviciului va fi dată în primire unui salariat din cadrul
serviciului. De asemenea inventarul patrimoniului serviciului face parte din
documentele de organizare,
desfăşurare şi conducere a activităţii serviciului .
(3) Personalul
serviciului se antrenează, în poligonul de antrenament propriu sau în
poligoanele de antrenament ale
Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Judeţean
Dâmboviţa sau ale altor servicii, în
baza unor protocoale .
(4)
Întreţinerea şi repararea autospecialelor şi utilajelor
serviciului voluntar se fac, după caz, de către alte persoane fizice
ori juridice atestate, conform legii, pentru activităţile respective.
Capitolul VI
PREGĂTIREA PERSONALULUI SERVICIULUI VOLUNTAR
Art. 28. Pregătirea personalului
serviciului voluntar se va organiza şi desfăşura în conformitate
cu prevederile conform Legii nr. 481 din 2004 /
Legii nr. 212 / 2006, privind
protecţia civilă, a Hotărârii
Guvernului nr. 642/13.07.2005
pentru aprobarea
Criteriilor de clasificare a unităţilor administrativ-teritoriale,
institutiilor publice şi operatorilor economici din
punct de vedere al protecţiei civile, în functie de tipurile de riscuri specifice, a Legii nr. 307 din 12.07 2006, Ordinului
Ministrului Administratiei şi Internelor nr. 718 / 2005,
modificat şi completat cu OMIRA
195 din 2007, referitor
Art.
29. Pregătirea personalului serviciului voluntar se face pe
categorii de personal, în baza unui plan de pregătire anual, întocmit de către şeful
serviciului, şi aprobat de către prteședintele C.L.S.U. / primarul
municipiului Târgoviște, conform machetei transmise de către Inspectoratului pentru Situaţii
de Urgenţă „
Basarab I” al Judeţului
Dâmboviţa. Planul de pregătire
lunară se structurează pe toate specialitățile şi
categoriile de pregătire. Pregătirea se va face lunar, printr-un instructaj metodic de 2 ore, urmat de un
antrenament practic, cu durata cuprinsă între 30 minute şi 2 ore. Şedintele, exerciţiile şi aplicaţiile practice. Tematica de
pregătire se transmite la începutul fiecărui an de către Inspectoratului pentru Situaţii de
Urgenţă „ Basarab I” al Judeţului Dâmboviţa, prin
ordinul prefectului .
Art. 30. În activităţile de
pregătire vor fi implicaţi şi membrii comitetului local,
consultanţii comitetului şi
/ sau personalul din structurile profesioniste pentru situaţii de urgenţă .
Art. 31. Rezerva de personal va urma
acelaşi program de pregătire cu personalul încadrat . Personalul debutant în serviciu va
desfăşura un program de pregătire separat, pe durata a 6 luni
dupa care va susţine un examen ( teoretic, practic şi de rezistenta
fizică ) pentru admiterea în cadrul rezervei de personal .
Art. 32. Testarea cunoştintelor
personalului se va face la sfârşitul fiecărui an, cu 5-10 zile înaintea desfăşurării analizei -
bilanţ privind activitatea serviciului în anul respectiv.
Art. 33. Personalul serviciului
voluntar participă, cu aprobarea primarului, la cursurile de calificare şi atestare,
aplicaţiile şi exerciţiile organizate de către structurile
profeşioniste pentru situaţii de urgenţă ( judeţene sau naţionale ).
Art. 34. Personalul
formaţiunilor de intervenţie va participă la toate concursurile
profesionale organizate
de către structurile profesioniste pentru situaţii de
urgenţă ( judeţene sau naţionale , planificate prin ordinul
prefectului, la începutul anului. Fondurile necesare vor fi planificate şi
asigurate din bugetul serviciului .
Capitolul VII
DISPOZIŢII FINALE
Art. 35. Personalul voluntar recrutat în Serviciului
Voluntar pentru
Situaţii de Urgenţă al Consiliului Local municipal
Târgoviște,
v-a semna primul contract de voluntariat cu o perioadă de proba de cel
puţin 3 luni inclusă în durata totală a acestuia de 5 ani.
Încetarea contractului de voluntariat se face conform statutului personalului
voluntar şi a legilor în vigoare .
Art. 36. Membrii Serviciului Voluntar pentru Situaţii de
Urgenţă al Consiliului Local municipal Târgoviște, au dreptul la
uniformă, şi carte de identitate specifică personalului
specializat. Uniforma, echipamentul de protecţie, tehnica şi
clădirile au însemne distincte specifice, care se stabilesc prin
hotărâre a guvernului, ţinându-se seama de prevederile
reglementărilor internaţionale.
Art. 37. Personalul Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență
al Consililui Local al municipiului Târgoviște, beneficiază de
compensaţii băneşti, drepturi sociale şi alte
facilităţi stabilite în Statutul
personalului din serviciile de urgentă voluntare / actele normative
existente sau care vor apărea ulterior înfiinţării serviciului .
Art. 38. Pentru activitatea
desfăşurată şi în mod deosebit pentru fapte de curaj,
sacrificiu sau eroism, personalul serviciului voluntar, la propunerea
şefului Serviciului
Voluntar pentru Situații de Urgență al Consiliului Local al municipiului
Târgoviște,
poate fi recompensat cu diplome,
distincţii sau sume de bani .
Art. 39. Modificarea programului Serviciului Voluntar pentru
Situații de Urgență al municipiului Târgoviște se face de către președintele
C.L.S.U. al municipiului Târgoviște / înlocuitor şi şeful serviciului voluntar
în cazuri deosebite ( incendii, explozii, dezastre ), executarea de programe de pregătire
şi participarea la concursuri profeşionale, cazuri de boala şi
lipsa de personal necesar încadrării serviciului .
Art. 40. Serviciul voluntar constituit
în municipiul Târgovişte va funcţiona după acest regulament asigurând o eficienţă sporită
activităţii de prevenire şi intervenţie în situaţii de
urgenţă de pe teritoriul
localităţii.
Art. 41. Anexa nr.1 face parte din prezentul
regulament de organizare şi funcţionare a serviciului voluntar al municipiului Târgovişte.
Art. 42. La data intrării în vigoare a
prezentului Regulament de organizare şi funcţionare orice
dispoziţie contrară îşi încetează aplicabilitatea .
Art. 43. Prezentul regulament va fi completat
periodic cu precizări specifice noilor modificări legislative, cât şi cu
prevederi care pot aduce o mai bună coordonare şi o mai mare
eficienţă în intervenţii a Serviciului Voluntar pentru
Situații de Urgență al municipiului Târgoviște.
Art. 44. Serviciului Voluntar pentru
Situații de Urgență al municipiului Târgoviște, poate să
încheie contracte de închiriere cu agenţii economici deţinători
de utilaje (macarale, excavatoare, buldozere) necesare pentru executarea intervenţiilor.
Art. 45. Modificările regulamentului vor
fi aprobate prin şedinţa Consiliului Local şi aduse la cunoştinţa
membrilor serviciului voluntar în cel mai scurt timp .
PREŞEDINTE DE ŞEDINŢĂ SECRETARUL MUNICIPIULUI
Ing. Pavel BABEU Jr. Chiru
Cătălin C R I S T E A