Anexa 3 la H.C.L. nr.
5/26.01.2016
REGULAMENT - CADRU
DE ORGANIZARE ȘI FUNCȚIONARE A SERVICIULUI SOCIAL DE ZI:
CENTRUL DE ZI PENTRU COPII CU AUTISM SI
SINDROM DOWN SFANTA MARIA
ARTICOLUL 1. Definiție
(1) Regulamentul de
organizare și funcționare este un document propriu al Centrului de zi pentru copii cu autism si sindrom Down Sfânta
Maria, înființat prin hotărârea
consiliului local nr. 46/28.02.2014, în vederea asigurării funcționării
acestuia, cu respectarea standardelor minime de calitate aplicabile și a asigurării
accesului persoanelor beneficiare la informații privind condițiile de admitere,
serviciile oferite etc.
(2) Prevederile
prezentului regulament sunt obligatorii atât pentru persoanele beneficiare, cât
și pentru angajații centrului și, după caz, pentru membrii familiei
beneficiarilor, reprezentanții legali/convenționali, vizitatori.
ARTICOLUL 2. Identificarea serviciului social
Centrului de
zi pentru copii cu autism și sindrom
Down Sfanta Maria, cod serviciu social 8891CZ-C III, înființat și administrat
de furnizorul Directia de Asistenta Sociala, acreditat conform Certificatului
de acreditare nr. seria AF, Nr. 000994, data eliberării: 20.05.2014, deține
Licența de funcționare definitivă/provizorie nr. __________________, cu sediul in Targoviste,
str. Lt. Stancu Ion, nr. 35.
ARTICOLUL 3. Scopul serviciului social
(1) Centrul de zi isi propune
sa asigure
îmbunătățirea calității vieții copiilor cu autism și sindrom Down, precum și a familiilor
acestora.
(2) Centrul se adresează copiilor diagnosticați cu autism și sindrom Down din Targoviste și din alte localități ale judetului Dâmbovița. Beneficiarii secundari sunt părinții sau reprezentanții
legali ai copiilor.
ARTICOLUL 4. Cadrul legal de înființare, organizare
și funcționare
(1) Centrului de
zi pentru copii cu autism și sindrom
Down Sfânta Maria funcționează cu respectarea prevederilor cadrului general
de organizare și funcționare a serviciilor sociale reglementat de Legea nr. 292/2011, cu modificările ulterioare, Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările și
completările ulterioare, Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările și
completările ulterioare, Ordin nr.
31/14.01.2015 privind aprobarea Instrucțiunilor
privind completarea fișelor de autoevaluare pentru serviciile destinate
prevenirii separării copilului de părinții săi, precum și pentru realizarea
protecției speciale a copilului separat, temporar sau definitiv, de părinții
săi.
(2) Standard minim
de calitate aplicabil: Ordinul nr. 31/2015 pentru aprobarea Instrucțiunilor privind
completarea fișelor de autoevaluare pentru serviciile destinate prevenirii
separării copilului de părinții săi, precum și pentru realizarea protecției
speciale a copilului separat, temporar sau definitiv, de părinții săi anexa
12
(3) Centrului de
zi pentru copii cu autism și sindrom
Down Sfânta Maria este înființat prin:
a) Hotărârea
consiliului local al municipiului Târgoviște nr. 46/28.02.2014 și funcționează
în subordinea Direcției de Asistență Socială Târgoviște.
ARTICOLUL 5. Principiile
care stau la baza acordării serviciului social
(1) Centrului de
zi pentru copii cu autism și sindrom
Down Sfânta Maria se organizează și funcționează cu respectarea principiilor
generale care guvernează sistemul național de asistență socială, precum și cu
principiile specifice care stau la baza acordării serviciilor sociale prevăzute
în legislația specifică, în convențiile internaționale ratificate prin lege și
în celelalte acte internaționale în materie la care România este parte, precum
și în standardele minime de calitate aplicabile.
(2) Principiile specifice
care stau la baza prestării serviciilor sociale în cadrul Centrului de zi pentru copii cu autism și sindrom Down Sfânta
Maria sunt următoarele:
a) respectarea și
promovarea cu prioritate a interesului persoanei beneficiare;
b) protejarea și
promovarea drepturilor persoanelor beneficiare în ceea ce privește egalitatea
de șanse și tratament, participarea egală, autodeterminarea, autonomia și
demnitatea personală și întreprinderea de acțiuni nediscriminatorii și pozitive
cu privire la persoanele beneficiare;
c) asigurarea
protecției împotriva abuzului și exploatării persoanei beneficiare;
d) deschiderea
către comunitate;
e) asistarea
persoanelor fără capacitate de exercițiu în realizarea și exercitarea
drepturilor lor;
f) asigurarea în
mod adecvat a unor modele de rol și statut social, prin încadrarea în unitate a
unui personal mixt;
g) ascultarea
opiniei persoanei beneficiare și luarea în considerare a acesteia, ținându-se
cont, după caz, de vârsta și de gradul său de maturitate, de discernământ și capacitatea
de exercițiu;
h) promovarea unui
model familial de îngrijire a persoanei beneficiare;
i) asigurarea unei
îngrijiri individualizate și personalizate a persoanei beneficiare;
j) preocuparea
permanentă pentru scurtarea perioadei de prestare a serviciilor, în baza
potențialului și abilităților persoanei beneficiare de a trăi independent;
k) încurajarea
inițiativelor individuale ale persoanelor beneficiare și a implicării active a
acestora în soluționarea situațiilor de dificultate;
l) asigurarea unei
intervenții profesioniste, prin echipe pluridisciplinare;
m) asigurarea
confidențialității și a eticii profesionale;
n) responsabilizarea
membrilor familiei, reprezentaților legale cu privire la exercitarea
drepturilor și îndeplinirea obligațiilor de întreținere;
o) primordialitatea
responsabilității persoanei, familiei cu privire la dezvoltarea propriilor
capacități de integrare socială și implicarea activă în soluționarea
situațiilor de dificultate cu care se pot confrunta la un moment dat;
p) colaborarea
centrului/unității cu serviciul public de asistență socială.
ARTICOLUL 6. Beneficiarii
serviciilor sociale
(1) Beneficiarii
serviciilor sociale acordate în Centrului de zi
pentru copii cu autism și sindrom Down Sfânta Maria sunt:
a) copiii diagnosticați cu tulburări din spectru autist din Târgoviste și din alte localități
ale judetului Dâmbovița;
b) copiii diagnosticați cu sindrom Down din Târgoviste și din alte localități ale judetului Dâmbovița;
c) părinții sau reprezentanții
legali ai copiilor cu TSA sau sindrom Down.
(2) Condițiile de
acces/admitere în centru sunt următoarele:
a) Documentele
necesare înscrierii
copiilor în centrul de zi sunt următoarele:
·
cerere;
·
copie
de pe certificatul de naștere al copilului;
·
copie
după actul medical cu diagnosticul;
·
copie
după certificatul de încadrare în grad de handicap;
·
copie
de pe actele de identitate ale părinților/reprezentanților legali și, după caz,
copie a hotărârii/sentinței de plasament sau a sentinței de încredințare în
vederea adopției;
·
ancheta
socială;
·
examen
coprobacteriologic;
·
exudat
faringian;
·
triaj
epidemiologic cu vaccinarile efectuate, eliberat de medicul de familie cu maxim
48 de ore inainte de intrarea in centru.
b) Admiterea în
centru se face conform deciziei directorului D.A.S. Târgoviste, în limita
locurilor disponibile.
Scoaterea copilului
din evidența centrului de zi se face în următoarele situații:
·
în cazul unor afecțiuni cronice, la recomandarea
medicului;
· în cazul în care copilul absentează 4 săptămâni consecutiv, fără
motivare;
· la cererea părintelui sau a reprezentantului legal al copilului.
c) În urma deciziei directorului DAS este încheiat contractul privind furnizarea de servicii încheiat între părintele/reprezentantul
legal al copilului și conducerea unității.
d) Serviciile centrului
sunt gratuite.
(3) Condiții de
încetare a serviciilor
·
în cazul unor afectiuni cronice, la recomandarea
medicului;
· în cazul în care copilul absentează 4 săptămâni consecutiv,
fără motivare;
·
la cererea părintelui sau a reprezentantului
legal al copilului.
(4) Persoanele
beneficiare de servicii sociale furnizate în Centrului de zi pentru copii cu autism și sindrom Down Sfânta
Maria au următoarele drepturi:
a) să li se
respecte drepturile și libertățile fundamentale, fără discriminare pe bază de
rasă, sex, religie, opinie sau orice altă circumstanță personală ori socială;
b) să participe la
procesul de luare a deciziilor în furnizarea serviciilor sociale, respectiv la
luarea deciziilor privind intervenția socială care li se aplică;
c) să li se asigure
păstrarea confidențialității asupra informațiilor furnizate și primite;
d) să li se asigure
continuitatea serviciilor sociale furnizate, atât timp cât se mențin condițiile
care au generat situația de dificultate;
e) să fie protejați
de lege atât ei, cât și bunurile lor, atunci când nu au capacitate de
exercițiu;
f) să li se
garanteze demnitatea, intimitatea și respectarea vieții intime;
g) să participe la
evaluarea serviciilor sociale primite;
h) să li se
respecte toate drepturile speciale în situația în care sunt minori sau persoane
cu dizabilități.
(5) Persoanele
beneficiare de servicii sociale furnizate în Centrului de zi pentru copii cu autism și sindrom Down Sfânta
Maria au următoarele obligații:
a) să furnizeze
informații corecte cu privire la identitate, situație familială, socială,
medicală și economică;
b) să participe, în
raport cu vârsta, situația de dependență etc. la procesul de furnizare a
serviciilor sociale;
c) să contribuie,
în conformitate cu legislația în vigoare, la plata serviciilor sociale furnizate,
în funcție de tipul serviciului și de situația lor materială;
d) să comunice
orice modificare intervenită în legătură cu situația lor personală;
e) să respecte
prevederile prezentului regulament.
ARTICOLUL 7. Activități
și funcții
Principalele
funcții ale serviciului social Centrul de zi
pentru copii cu autism și sindrom Down Sfanta Maria sunt următoarele:
a) de furnizare a
serviciilor sociale de interes public general/local, prin asigurarea
următoarelor activități:
1. reprezintă
furnizorul de servicii sociale în contractul încheiat cu persoana beneficiară;
2. reprezinta
furnizorul in incheierea
unor contracte, protocoale, conventii de colaborare, declaratii de parteneriat
cu autoritatile publice si private;
b) de informare a
beneficiarilor, potențialilor beneficiari, autorităților publice și publicului
larg despre domeniul său de activitate, prin asigurarea următoarelor
activități;
1.
campanii de informare cu ocazia zilelor internaționale
ale copiilor cu autism și sindrom Down
2.
colaborări/parteneriate
stabilite în baza unor contracte, protocoale, convenții de colaborare, declarații
de parteneriat cu autoritățile publice și private;
3. distribuire de materiale de tip clasic: fluturași,
pliante cu obiective, grup țintă, serviciile centrului, date de contact;
4. elaborarea de
rapoarte de activitate;
c) de promovare a
drepturilor beneficiarilor și a unei imagini pozitive a acestora, de promovare
a drepturilor omului în general, precum și de prevenire a situațiilor de dificultate
în care pot intra categoriile vulnerabile care fac parte din categoria de
persoane beneficiare, potrivit scopului acestuia, prin asigurarea următoarelor
activități:
1. campanii
de informare cu ocazia zilelor internaționale ale copiilor cu
autism și sindrom down;
2. încheierea unor contracte, protocoale, convenții
de colaborare, declarații de parteneriat cu autoritățile publice și private;
3. distribuire de materiale de tip clasic: fluturași,
pliante cu obiective, grup țintă, serviciile centrului, date de contact;
4. consiliere
psihologică, socială a familiilor beneficiarilor.
d) de asigurare a
calității serviciilor sociale prin realizarea următoarelor activități:
1. elaborarea
instrumentelor standardizate utilizate în procesul de acordare a serviciilor;
2. realizarea de
evaluări periodice a serviciilor prestate;
3. formarea
continua a personalului;
e) de administrare
a resurselor financiare, materiale și umane ale centrului prin realizarea
următoarelor activități:
1. campanii de strângere
de fonduri pentru cazurile sociale;
2. realizarea de
schimb de experiență cu instituțiile/ong-urile colaboratoare.
ARTICOLUL 8. Structura
organizatorică, numărul de posturi și categoriile de personal
(1) Centrul de zi pentru copii cu autism și sindrom Down Sfânta
Maria funcționează cu un număr de 16 angajati, conform prevederilor Hotărârii
consiliului local nr. 46/28.02.2014, privind infiintarea Centrului din care:
a) personal de
conducere: șef de centru 1 persoană
b) personal de
specialitate de îngrijire și asistență; personal de specialitate și auxiliar: 12
persoane
c) personal cu
funcții administrative, gospodărire, întreținere-reparații, deservire: 3
persoane
d) voluntari: 18
persoane.
ARTICOLUL 9. Personalul
de conducere
(1) Personalul de
conducere este:
a) șef de centru;
(2) Atribuțiile sefului
de centru sunt:
a) asigură
coordonarea, îndrumarea și controlul activităților desfășurate de personalul
serviciului și propune organului competent sancțiuni disciplinare pentru
salariații care nu își îndeplinesc în mod corespunzător atribuțiile, cu
respectarea prevederilor legale din domeniul furnizării serviciilor sociale,
codului muncii etc.;
b) elaborează
rapoartele generale privind activitatea serviciului social, stadiul
implementării obiectivelor și întocmește informări pe care le prezintă
furnizorului de servicii sociale;
c) propune
participarea personalului de specialitate la programele de instruire și
perfecționare;
d) colaborează cu
alte centre/alți furnizori de servicii sociale și/sau alte structuri ale
societății civile în vederea schimbului de bune practici, a îmbunătățirii
permanente a instrumentelor proprii de asigurare a calității serviciilor,
precum și pentru identificarea celor mai bune servicii care să răspundă
nevoilor persoanelor beneficiare;
e) întocmește
raportul anual de activitate;
f) asigură buna
desfășurare a raporturilor de muncă dintre angajații serviciului/centrului;
g) propune
furnizorului de servicii sociale aprobarea structurii organizatorice și a
numărului de personal;
h) desfășoară
activități pentru promovarea imaginii centrului în comunitate;
i) ia în
considerare și analizează orice sesizare care îi este adresată, referitoare la
încălcări ale drepturilor beneficiarilor în cadrul serviciului pe care îl
conduce;
j) răspunde de
calitatea activităților desfășurate de personalul din cadrul serviciului și
dispune, în limita competenței, măsuri de organizare care să conducă la
îmbunătățirea acestor activități sau, după caz, formulează propuneri în acest
sens;
k) organizează
activitatea personalului și asigură respectarea timpului de lucru și a
regulamentului de organizare și funcționare;
l) reprezintă
serviciul în relațiile cu furnizorul de servicii sociale și, după caz, cu
autoritățile și instituțiile publice, cu persoanele fizice și juridice din țară
și din străinătate, precum și în justiție;
m) asigură
comunicarea și colaborarea permanentă cu serviciul public de asistență socială
de la nivelul primăriei și de la nivel județean, cu alte instituții publice
locale și organizații ale societății civile active în comunitate, în folosul
beneficiarilor;
n) numește și
eliberează din funcție personalul din cadrul serviciului, în condițiile legii;
o) întocmește
proiectul bugetului propriu al serviciului și contul de încheiere a
exercițiului bugetar;
p) asigură
îndeplinirea măsurilor de aducere la cunoștință atât personalului, cât și
beneficiarilor a prevederilor din regulamentul propriu de organizare și
funcționare;
q) asigură
încheierea cu beneficiarii a contractelor de furnizare a serviciilor sociale;
r) alte atribuții
prevăzute în standardul minim de calitate aplicabil.
ARTICOLUL 10. Personalul de specialitate de
îngrijire și asistență. Personal de specialitate și auxiliar
(1) Atribuții ale
personalului de specialitate:
a) asigură
derularea etapelor procesului de acordare a serviciilor sociale cu respectarea
prevederilor legii, a standardelor minime de calitate aplicabile și a
prezentului regulament;
b) colaborează cu
specialiști din alte centre în vederea soluționării cazurilor, identificării de
resurse;
c) monitorizează
respectarea standardelor minime de calitate;
d) sesizează
conducerii centrului situații care pun în pericol siguranța beneficiarului,
situații de nerespectare a prevederilor prezentului regulament;
e) întocmește
rapoarte periodice cu privire la activitatea derulată;
f) face propuneri
de îmbunătățire a activității în vederea creșterii calității serviciului și
respectării legislației;
g) alte atribuții
prevăzute în standardul minim de calitate aplicabil.
Atributiile psihologilor sunt următoarele:
· realizeaza
analiza de nevoi a beneficiarilor;
· stabileste
obiectivele din planul personalizat de interventie impreuna cu ceilalti membri
ai echipei;
· realizeaza evaluările
psiho-comportamentale periodice;
· intervine
terapeutic-recuperatoriu în concordanță cu diagnosticul copiilor;
· consiliază
psihologic și educational familiile beneficiarilor;
· sensibilizeaza
familia copilului cu privire la rolul ei de copterapeut în derularea demersului
de terapie comportamentală.
Atributiile pedagog
social/ educator puericultor sunt următoarele:
· desfașoară
activități educative adaptate nevoilor și potențialului de dezvoltare al fiecărui
beneficiar;
· elaborează
programele educative, de recreere și de socializare împreuna cu echipa de
specialiști;
· informează părinții
cu privire la evolutia copiilor;
· încurajează
autonomia copiilor în timpul activităților în funcție de vârsta și nivelul de
dezvoltare oferindu-le ocazii frecvente de stimulare și implicare a acestora;
· consiliază părinții
privind aplicarea corectă a metodelor educative pentru a le aplica și în
activitățile ocupaționale din mediul familial.
Atributiile asistenților
medicali sunt următoarele:
· ia masuri privind
respectarea condițiilor igienico-sanitare din cadrul centrului și participă
activ la efectuarea acestora;
· efectuează
triajul zilnic al copiilor;
· participă împreună
cu echipa de specialiști la elaborarea programului personalizat de intervenție stabilind
obiectivele medicale pentru beneficiari;
· controlează
formarea și fixarea deprinderilor de igiena la copii prin programe de învățare;
· acordă primul
ajutor și în cazuri deosebite solicită serviciul de ambulanță;
· consiliază
medical părinții.
Atributiile asistenților
sociali sunt următoarele:
· identifică,
evaluează și monitorizează cazurile care fac obiectul activității centrului
· realizează
anchetele sociale inițiale și de reevaluare ale beneficiarilor
· acordă
consiliere socială, sprijin și asistență părinților pentru depășirea dificultăților
psihosociale
· elaborează
documentele specifice în concordanță cu rezultatele analizei de nevoi și
specificul activitțății (registru de activități, orar, planificare pentru
activități și alte documente).
· propune și
elaborează documente specifice activității sociale
· stabileste
obiectivele din programul personalizat de intervenție pentru fiecare caz în
parte și face propuneri pentru soluționarea acestora, participând la ședințele
de lucru cu echipa multidisciplinară și menținând o permanentă relație de
comunicare cu aceasta.
ARTICOLUL 11. Personalul
administrativ, gospodărire, întreținere-reparații, deservire
Personalul
administrativ asigură activitățile auxiliare serviciului social: aprovizionare,
mentenanță, achiziții etc. și sunt:
a) muncitor necalificat/îngrijitor;
Atribuțiile muncitor
necalificat - îngrijitor copii sunt următoarele:
· supraveghează
permanent copiii;
· participă la
activitățile de îngrijire de baza ale beneficiarilor
· semnaleaza orice
modificare de comportament a copiilor, modificări fiziologice;
· nu permite
folosirea jucăriilor și materialelor educative care ar constitui un risc pentru
sănătatea copiilor;
· menține condiții
de igienă a spațiului de joacă;
· asigură îngrijirea
și curățenia interioară și exterioară a clădirii;
· aerisește
spațiile în perioadele în care nu sunt copiii în aceste încăperi.
ARTICOLUL 12. Finanțarea
centrului
(1) În estimarea
bugetului de venituri și cheltuieli, centrul are în vedere asigurarea
resurselor necesare acordării serviciilor sociale cel puțin la nivelul
standardelor minime de calitate aplicabile.
(2) Finanțarea
cheltuielilor centrului se asigură, în condițiile legii, din:
·
bugetul
local al Consiliului Local Târgoviște
·
donații,
sponsorizări sau alte contribuții din partea persoanelor fizice ori juridice
din țară și din străinătate;
·
fonduri
externe rambursabile și nerambursabile;
·
alte
surse de finanțare, în conformitate cu legislația în vigoare.
VIZAT DE LEGALITATE,
PREȘEDINTE
DE ȘEDINȚĂ,
SECRETARUL MUNICIPIULUI,
Cosmin - Petruț Bozieru jr. Chiru Cătălin Cristea