Anexa 10 la H.C.L. nr. 5/26.01.2016
DEFINITIE
Regulamentul de organizare si functionare este un document propriu al Biroului de ingriire la domiciuliu pentru persoane varstnice, a fost aprobat Ordinul 705/26.09.2006 pentru proiectul "Batran dar nu singur" desfasurat cu Directia Muncii si Solidaritatii Sociale Dambovita prin contarctul nr. 12147/10.10.2006, in vederea dezvoltarii si consolidarii programului de furnizare de servicii care sa asigure accesul la ingrijire a persoanelor dependente, prin acordarea de servicii integrate socio- medicale la domiciliu, la nivelul municipiului Targoviste.
Biroul de ingrijire la domiciuliu pentru persoane varstnice, cod serviciul social 8810ID-II, este infiintat si administrat de Directia de Asistenta Sociala Targoviste acreditata conform certificatului de acreditare nr. Seria AF, Nr. 000994, data eliberării: 20.05.2014, detine licenta de functionare definitiva/provizorie nr. ___________/_____________, sediul str. Calea Domneasca, nr. 216.
Scopul serviciului social
Servicii acordate:
§ Servicii de baza: ajutor pentru igiena corporala, imbracare si dezbracare, igiena eliminarilor, hranire si hidratare, transfer si mobilizare, deplasare in interior, comunicare;
§ Asistență socială: deplasarea pentru plătirea facturilor, ridicarea unor rețete, aprovizionare, deplasarea la unități medicale;
§ Servicii de suport: ajutor la prepararea hranei sau livrarea acesteia, efectuarea cumparaturilor;
§ Urmărirea tratamentului la indicațiile medicului specialist, sau ale medicului de familie;
§ Activitati de menaj;
§ Insotirea in mijloacele de transport, facilitarea deplasarii in exterior, companie;
§ Activitati de administrare si gestionare, activitati de petrecere a timpului liber;
§ Servicii de reabilitare si adaptare a ambientului: mici amenajari, reparatii si alte asemenea.
Cadru legal de infiintare, organizare si
functionare
Biroul de ingriire la domiciuliu pentru persoane varstnice functioneaza cu respectarea prevederilor cadrului general de organizare si functionare a serviciilor sociale, reglementat de Legea nr.292/2011 cu modificarile ulterioare, Legea 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, precum si a altor acte normative secundare aplicabile domeniului.
Biroul de ingriire la domiciuliu pentru persoane varstnice a fost aprobat Ordinul 705/26.09.2006 pentru proiectul "Batran dar nu singur" desfasurat cu Directia Muncii si Solidaritatii Sociale Dambovita prin contarctul nr. 12147/10.10.2006.
Standardul minim de calitate aplicabil in baza caruia a fost eliberata licenta de functionare a serviciului: Ordinul nr.2126/05.11.2014 privind aprobarea Standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost, tinerilor care au părăsit sistemul de protecție a copilului și altor categorii de persoane adulte aflate în dificultate, precum și pentru serviciile acordate în comunitate, serviciilor acordate în sistem integrat și cantinelor sociale, anexa nr. 8.
Principiile care stau la baza acordarii
serviciului social
Biroul de ingriire la domiciuliu pentru persoane varstnice se organizeaza si functioneaza cu respectarea principiilor generale care guverneaza sistemul national de asistenta sociala, precum si a principiilor care stau la baza acordarii serviciilor sociale prevazute in legislatia specifica, in conventiile internationale ratificate prin lege si in celelalte acte internationale in materie la care Romania este parte, precum si in standardele minime de calitate aplicabile.
Principiile specifice care stau la baza prestarii serviciilor sociale in cadrul Biroului de ingriire la domiciuliu pentru persoane varstnice sunt urmatoarele:
a)
respectarea, cu prioritate, a dreptului
de a trăi în propria familiei sau, dacă
acest lucru nu este posibil, într-o
familie substitutivă sau, după caz,
într-un mediu familial (domiciliul persoanei beneficiare/persoanei care acordă îngrijirea copilului/persoanei vârstnice/persoanei cu dizabilități);
b)
respectarea și promovarea cu prioritate a interesului persoanei beneficiare;
c)
protejarea
și promovarea drepturilor persoanelor beneficiare în ceea ce privește egalitatea
de șanse și tratament, participarea egală, autodeterminarea, autonomia și demnitatea
personală și întreprinderea de acțiuni nediscriminatorii și pozitive cu privire la persoanele beneficiare;
d)
asigurarea
protecției împotriva abuzului și exploatării
persoanei beneficiare;
e)
asistarea
persoanelor fără capacitate
de exercițiu în realizarea și exercitarea drepturilor lor;
f)
ascultarea
opiniei persoanei beneficiare și luarea în considerare a acesteia, ținându-se cont, după caz, de vârsta
și de gradul său de maturitate, de discernământ și capacitate de exercițiu5;
g)
facilitarea menținerii relațiilor
personale ale beneficiarului
și a contactelor directe, după caz,
cu frații, părinții, alte rude, prieteni, precum și cu alte
persoane față de care acesta a dezvoltat legături de atașament;
h)
promovarea
unui model familial de îngrijire
a persoanei beneficiare;
i)
asigurarea
unei îngrijiri individualizate și personalizate a persoanei beneficiare;
j)
preocuparea permanentă pentru identificarea soluțiilor de integrare în familie sau, după caz,
în comunitate, pentru scurtarea perioadei de prestare a serviciilor, în baza potențialului și abilităților persoanei beneficiare de a trăi independent;
k)
încurajarea inițiativelor individuale
ale persoanelor beneficiare
și a implicării active a acestora în soluționarea situațiilor de dificultate;
l)
asigurarea
unei intervenții profesioniste, prin echipe pluridisciplinare;
m) asigurarea confidențialității și a eticii profesionale;
n)
primordialitatea responsabilității persoanei, familiei cu privire la dezvoltarea propriilor capacități de integrare socială și implicarea activă
în soluționarea situațiilor
de dificultate cu care se pot confrunta
la un moment dat;
o)
colaborarea centrului/unității cu serviciul public de asistență socială.
Beneficiarii serviciilor sociale
Beneficiarii serviciilor sociale acordate de Biroul de ingriire la domiciuliu pentru persoane varstnice:
v
persoane
varstnice, care au indeplinit varsta legala de pensionare, care se gasesc in
una dintre urmatoarele situatii:
a) nu are familie sau nu se afla in
intretinerea unei sau unor persoane obligate la aceasta, potrivit dispozitiilor
legale in vigoare;
b) nu are locuinta si nici posibilitatea de
a-si asigura conditiile de locuit pe baza resurselor proprii;
c) nu realizeaza venituri proprii sau acestea nu sunt
suficiente pentru asigurarea ingrijirii necesare;
d) nu se poate gospodari singura sau necesita ingrijire
specializata;
e) se afla in imposibilitatea de a-si
asigura nevoile sociomedicale, datorita bolii ori starii fizice sau psihice.
Conditiile de acces a serviciului sunt urmatoarele:
Acte necesare:
·
cerere de acordare
de servicii;
·
copii după
buletinul/ cartea de identitate, certificatul de naștere, certificat de
căsătorie, după caz, ale solicitantului;
·
acte medicale
privind starea de sanatate;
·
copie cupon de
pensie;
·
ancheta socială
privind evaluarea starii de necesitate a
persoanei varstnice.
Criterii de eligibilitate:
·
persoanele care au implinit varsta de pensionare
stabilita de lege;
·
persoanele care sunt in evidenta medicilor de
familie/medici specialisti cu diverse afectiuni specifice varstei.
Decizia de admitere/respingere este luata de directorul DAS, in urma propunerilor facute de asistentul social din cadrul biroului.
In urma aprobarii/respingerii se emite o dispozitie care precizeaza inceperea/suspendarea serviciilor. Dispozitia de admitere/respingere a cererii se comunica solicitantului.
Aceasta decizie poate fi contestata printr-o cerere depusa la secretariat DAS, in termenul stabilit de legislatia in vigoare.
Acordarea serviciilor sociale se realizează în baza unui contract, încheiat între biroul reprezentat de directorul Diretciei de Asistenta Sociala și beneficiar, în care se stipulează serviciile acordate, drepturile și obligațiile părților, precum și condițiile de finanțare.
Dupa incheierea contractului un exemplar se inmaneaza beneficiarului si un exemplar ramane la dosarul acestuia. Modelul contractului este cel aprobat prin ordin al ministrului muncii, familiei și protecției sociale.
Costul mediu lunar de intretinere in Biroului de ingriire la domiciuliu pentru persoane varstnice este aprobat anual prin hotarea Consiliului Local.
Persoanele beneficiare de servicii sociale furnizate de Biroului de ingriire la domiciuliu pentru persoane varstnice au următoarele drepturi:
a) să li se respecte drepturile și libertățile fundamentale, fără discriminare pe bază de rasă, sex, religie, opinie sau orice altă circumstanță personală ori socială;
b) să participe la procesul de luare a deciziilor în furnizarea serviciilor sociale, respectiv la luarea deciziilor privind intervenția socială care li se aplică;
c) să li se asigure păstrarea confidențialității asupra informațiilor furnizate și primite;
d) să li se asigure continuitatea serviciilor sociale furnizate atât timp cât se mențin condițiile care au generat situația de dificultate;
e) să fie protejați de lege atât ei, cât și bunurile lor, atunci când nu au capacitate de exercițiu;
f) să li se garanteze demnitatea, intimitatea și respectarea vieții intime;
g) să participe la evaluarea serviciilor sociale primite;
h) să li se respecte toate drepturile speciale în situația în care sunt minori sau persoane cu dizabilități.
Persoanele beneficiare de servicii sociale furnizate de Biroul de ingriire la domiciuliu pentru persoane varstnice au următoarele obligații:
a) să furnizeze informații corecte cu privire la identitate, situație familială, socială, medicală și economică;
b) să participe, în raport cu vârsta, situația de dependență etc., la procesul de furnizare a serviciilor sociale;
c) să contribuie, în conformitate cu legislația în vigoare, la plata serviciilor sociale furnizate, în funcție de tipul serviciului și de situația lor materială;
d) să comunice orice modificare intervenită în legătură cu situația lor personală;
e) să respecte prevederile prezentului regulament.
Activitati si functii
Principalele funcțiile ale Biroului de ingriire la domiciuliu pentru persoane varstnice sunt următoarele:
a) de furnizare a serviciilor sociale de interes public general/local, prin asigurarea următoarele activități:
1. reprezentarea furnizorului de servicii sociale în contractul încheiat cu persoana beneficiară;
2. servicii sociale, care constau
in:
- ajutor pentru menaj;
- consiliere juridica si administrativa;
- modalitati de prevenire a marginalizarii sociale si de
reintegrare sociala in raport cu capacitatea psihoafectiva;
b) de informare a beneficiarilor, potențialilor beneficiari, autorităților publice și publicului larg despre domeniul său de activitate, prin asigurarea următoarelor activități:
1. distribuirea sau postarea pe site-ul DAS a materialelor
informative privind serviciile oferite;
2. informarea beneficiarilor
privind ROF-ul;
3. elaborarea de rapoarte de activitate.
c) de promovare a drepturilor beneficiarilor și a unei imagini pozitive a acestora, de promovare a drepturilor omului în general, precum și de prevenire a situațiilor de dificultate în care pot intra categoriile vulnerabile care fac parte din categoria de persoane beneficiare, potrivit scopului acestuia, prin asigurarea următoarelor activități:
1.
elaborarea Cartei Drepturilor si a Codului Etic ;
2.
aplicarea si respectarea prevederilor Cartei Drepturilor si a Codului Etic ;
3.
incheierea contractului de acordare de servicii
sociale cu respectarea normelor in vigoare ;
d) de asigurare a calității serviciilor sociale prin realizarea următoarelor activități:
1. elaborarea instrumentelor standardizate utilizate în procesul de acordare a serviciilor;
2. realizarea de evaluări periodice a serviciilor prestate prin aplicarea chestionarelor privind gradul de satisfactie al beneficiarilor;
3. aplicarea masurilor de prevenire si control ale infectiilor,
in conformitate cu legislatia in vigoare;
e) de administrare a resurselor financiare, materiale și umane ale centrului prin realizarea următoarelor activități:
Auditare interna cel putin o data la trei ani, in baza indicatorilor
proprii de masurare a eficientei administrarii resurselor umane, financiare precum si a eficacitatii si performantei activitatii sale.
Biroul de ingriire la domiciuliu pentru persoane varstnice functioneaza cu un numar de 29 total personal.
a) personal de conducere: sef birou - 1;
b) personal de specialitate, de ingrijire si asistenta: personal de specialitate si auxiliar -28;
c) personal cu functii administrative, gospodarire, intretinere-reparatii, deservire 0;
d) voluntari 2
PERSONALUL DE CONDUCERE
Personalul de conducere este de sef birou.
Atribuțiile personalului de conducere sef birou sunt:
a. asigură coordonarea, îndrumarea și controlul activităților desfășurate de personalul serviciului și propune organului competent sancțiuni disciplinare pentru salariații care nu își îndeplinesc în mod corespunzător atribuțiile, cu respectarea prevederilor legale din domeniul furnizării serviciilor sociale, codului muncii etc.;
b. elaborează rapoartele generale privind activitatea serviciului social, stadiul implementării obiectivelor și întocmește informări pe care le prezintă furnizorului de servicii sociale;
c. propune participarea personalului de specialitate la programele de instruire și perfecționare;
d. colaborează cu alte centre/alți furnizori de servicii sociale și/sau alte structuri ale societății civile în vederea schimbului de bune practici, a îmbunătățirii permanente a instrumentelor proprii de asigurare a calității serviciilor, precum și pentru identificarea celor mai bune servicii care să răspundă nevoilor persoanelor beneficiare;
e. întocmește raportul anual de activitate;
f. asigură buna desfășurare a raporturilor de muncă dintre angajații serviciului/centrului;
g. propune furnizorului de servicii sociale aprobarea structurii organizatorice și a numărului de personal;
h. desfășoară activități pentru promovarea imaginii centrului în comunitate;
i. ia în considerare și analizează orice sesizare care îi este adresată, referitoare la încălcări ale drepturilor beneficiarilor în cadrul serviciului pe care îl conduce;
j. răspunde de calitatea activităților desfășurate de personalul din cadrul serviciului și dispune, în limita competenței, măsuri de organizare care să conducă la îmbunătățirea acestor activități sau, după caz, formulează propuneri în acest sens;
k. organizează activitatea personalului și asigură respectarea timpului de lucru și a regulamentului de organizare și funcționare;
l. asigură comunicarea și colaborarea permanentă cu serviciul public de asistență socială de la nivelul primăriei, cu alte instituții publice locale și organizații ale societății civile active în comunitate, în folosul beneficiarilor;
m. asigură îndeplinirea măsurilor de aducere la cunoștință atât personalului, cât și beneficiarilor a prevederilor din regulamentul propriu de organizare și funcționare;
n. numește și eliberează din funcție personalul din cadrul serviciului, în condițiile legii;
o. întocmește proiectul bugetului propriu al serviciului și contul de încheiere a exercițiului bugetar;
p. asigură îndeplinirea măsurilor de aducere la cunoștință atât personalului, cât și beneficiarilor a prevederilor din regulamentul propriu de organizare și funcționare;
q. asigură încheierea cu beneficiarii a contractelor de furnizare a serviciilor sociale;
r. alte atribuții prevăzute în standardul minim de calitate aplicabil.
Personalul
de specialitate de îngrijire și asistență Personal de specialitate și auxiliar
Personalul de specialitate poate fi:
· asistent social pentru ingrijirea persoanelor varstnice (263509)
· ingrijitor batrani la domiciliu (532201);
Asistentii sociali pentru ingrijirea persoanelor varstnice din cadrul Biroului de ingriire la domiciuliu pentru persoane varstnice, au urmatoarele atributii:
· evalueaza social fiecare caz de care este responsabil respectand principiile de acordare a serviciilor de asistenta sociala persoanelor varstnice;
· elaboreaza, impreuna cu membrii echipei multidisciplinare si cu beneficiarul, Planul individualizat de interventie pentru cazurile de care este responsabil;
· asigura implementarea corecta a Planului individualizat de interventie pentru cazurile de care este responsabil;
· evalueaza si reevalueaza periodic gradul de indeplinire a obiectivelor propuse in Planul individualizat de interventie, astfel asigurand eficienta si eficacitate in furnizarea serviciilor;
· efectueaza periodic / sau ori de cate ori este necesar sedinte de consiliere cu beneficiarul in vederea armonizarii situatiei specifice cazului;
· aduce la cunostinta membrilor echipei multidisciplinare evolutia fiecarui caz in parte din punct de vedere social;
· coordoneaza activitatea interventiei pe caz din punct de vedere social a membrilor echipei multidisciplinare;
· acorda sprijin din punct de vedere social beneficiarului, in vederea integrarii / reintegrarii in familie;
· colaboreaza cu toti factorii importanti (autoritati, institutii, persoane) care pot sa contribuie la interventia pe caz ;
· intocmeste si pastreaza dosarele fiecarui caz de care este responsabil;
· raspunde de corectitudinea datelor consemnate in instrumentele de lucru utilizate in cadrul Serviciului de ingriire la domiciuliu pentru persoane varstnice .
· promoveaza si militeaza pentru respectarea drepturilor omului;
· cunoaste si respecta prevederile legale in vigoare din domeniul asistentei sociale;
· respecta si aplica prevederile legale privind asistenta sociala, recomandarile conducerii D.A.S. si ale sefului de biru, privind furnizarea serviciilor sociale specifice Biroului de ingriire la domiciuliu pentru persoane varstnice;
· desfasura activitatea astfel incat sa respecte R.O.F.-ului, R.O.I-ului Biroului de ingriire la domiciuliu pentru persoane varstnice.
Ingrijitorii batrani la
domiciliu:
·
acordă
un set de servicii destinate asistării persoanei vârstnice la îndeplinirea actelor curente de viață, prevenirii
sau limitării degradării autonomiei funcționale,| prezervării stării de
sănătate, asigurării unei vieți decente și demne:
Ø ajutor pentru activitățile de bază ale vieții zilnice: igienă corporală, îmbrăcare și dezbrăcare, igiena eliminărilor, hrănire și hidratare, transfer și mobilizare, deplasarea în interior, comunicare;
Ø ajutor pentru activități instrumentale ale vieții zilnice: prepararea hranei sau livrarea acesteia, efectuarea de cumpărături, activități de menaj, însoțirea în mijloacele de transport, facilitarea deplasării în exterior, companie, activități de administrare și gestionare a bunurilor, activități de petrecere a timpului liber;
Ø protejaza persoana bolnava impotriva accidentarilor de
orice fel.
· sesizeaza si comunica la timp conducerii DAS orice
modificare a starii persoanei aflate in ingrijire ;
· personalul de îngrijire respecta pe cât posibil dorințele persoanei aflate in ingrijire și adopta un comportament adecvat pentru a dezvolta relații de încredere și înțelegere cu aceasta;
· personalul de ingrijire va pastra confidentialitatea datelor privind persoana aflata in ingrijire;
· personalul de îngrijire poate fi schimbat la solicitarea beneficiarului ;
NOTA: personalul de îngrijire derulează activitatea în baza unui program
detaliat care cuprinde atribuții clare si personalizate pentru fiecare
îngrijitor: activități zilnice/beneficiar, număr de beneficiari/zi, nr. de
ore/zi/beneficiar program care va fi anexa la prezenta fisa a postului.
Finantarea centrului
Finanțarea cheltuielilor centrului se asigură, în condițiile legii, din bugetul local al Consiliului Local al Municipiului Targoviste.
VIZAT DE LEGALITATE,
PREȘEDINTE DE ȘEDINȚĂ, SECRETARUL
MUNICIPIULUI,
Cosmin - Petruț Bozieru jr.
Chiru Cătălin Cristea