Structura organizatorica, numărul de personal si bugetul creselor se aproba prin Hotarari ale Consiliului Local Targoviste.
2. Serviciul Crese are sediul in orasul Targoviste,
strada Calea Domneasca, nr. 216. Clădirile si terenul aferent creselor fac
parte din domeniul public al Consiliului Local
Targoviste. Serviciul crese are in subordine opt crese, cu urmatoarele adrese
si numar de locuri autorizate:
Ø Cresa nr. 2 - Voinicel str. Calea Domneasca, nr.159 - 60 locuri;
Ø Cresa nr. 8 - Prichindel str. Alexandru Vasilescu, nr. 7 40 locuri;
Ø Cresa nr. 16 - Buburuza str. Radu Popescu, nr. 21 40 locuri;
Ø Cresa nr. 13 - Pinochio str. Tineretului, nr.9 40 locuri;
Ø Cresa
nr. 14 - Neghinita
str. Vasile Voiculescu, nr. 4 40 locuri;
Ø Cresa
nr. 15 Degetica str. Lt. Stancu Ion, nr. 35
40 locuri;
Ø Cresa
Spiridus str. Nicolae Filipescu, nr. 73 30 locuri;
Ø Cresa
Iepurila Cartier Sagricom 15 locuri;
- Programul de functionare al creselor, ca unitati de
educatie timpurie, este de luni pana vineri, in intervalul orar 6,00-18,00. Cresele pot fi inchise temporar, cu
acordul Directiei si cu informarea parintilor, cel mult 30 de zile pe an,
pentru curatenie, reparatii sau dezinsectie.
La cererea parintilor si in masura
posibilitatilor, pe perioada inchiderii acestora unitati, conducerea unitatilor
de educatie anteprescolara ia masuri pentru asigurarea protectiei copiilor, prin
functionarea unei crese in perioada respectiva.
3.Personalul creselor este informat despre locatia creselor, imediat după angajare.
4. La nivelul creselor in care se ofera servicii de educatie
anteprescolara exista urmatoarele documente de evidenta:
a) registru de evidenta/prezenta a
copiilor;
b) registru de evidenta a meniurilor pe
grupe de varsta a copiilor, pentru programul prelungit sau saptamanal;
c) registru de evidenta a starii de sanatate a copiilor;
d) dosar personal pentru fiecare copil.
Dosarul personal al copilului cuprinde cel putin urmatoarele
documente:
a)
cerere
de inscriere;
b) copie de pe certificatul de nastere al
copilului;
c) copie de pe actele de identitate ale
parintilor/reprezentantilor legali, certificatele de nastere ale fratilor
minori si, dupa caz, copie a hotararii/sentinei de plasament sau a sentintei de
incredintare in vederea adoptiei;
d) adeverinta de venituri pentru fiecare
dintre parinti/reprezentanti legali
b) rezultatele evaluarii realizate de catre
psihologul cu care unitatea in care se ofera servicii de educatie
anteprescolara colaboreaza;
c) jurnalul copilului;
d) evaluarile periodice realizate de asistent social,
psiholog, educator;
e) planul de servicii, in situatia copilului expus riscului
de separare de familie;
f) decizia de acoradre servicii specializate;
g) contractul privind furnizarea de servicii incheiat intre parintele/reprezentantul legal al copilului si conducerea unitatii.
CAPITOLUL II
Relatia cu parintii si comunitatatea
Valorile si misiunea unitatii in care se ofera servicii de educatie
anteprescolara, conditiile de inscriere, programul de functionare, informatiile
cu privire la categoriile de personal si atributiile acestora, drepturile si
obligatiile parintilor/reprezentantilor legali vor fi aduse la cunostinta
acestora de catre conducerea unitatii, in momentul depunerii dosarului.
Parintilor/Reprezentantilor legali li se
vor pune la dispozitie numele si numerele de telefon ale persoanelor
responsabile din cresa, precum si regulamentul intern al acesteia.
Parintii/Reprezentantul legal al copilului au/are dreptul la:
Parintii/Reprezentantul
legal al copilului au/are dreptul la:
a)
consiliere
si sprijin din partea personalului unitatii in care se ofera servicii de
educatie anteprescolara pentru rezolvarea problemelor cu care se confrunta in
ceea ce priveste educatia timpurie a copilului, dezvoltarea psihologica a
acestuia, precum si pentru probleme de ordin medical si/sau social;
b)
primirea
oricaror informatii necesare dezvoltarii armonioase a copilului, pe care
personalul didactic si nedidactic le poate furniza, in functie de evolutia copilului.
Parintii/Reprezentantul legal al copilului
au/are urmatoarele obligatii:
a) sa comunice reprezentantilor cresei orice
informatii cu privire la starea de sanatate a copilului, precum si informatii
necesare dezvoltarii armonioase a copilului;
b) sa respecte regulamentul intern creselor;
c) sa achite contributia lunara pentru copilul/copiii
inscris/inscrisi la cresa potrivit prevederilor prezentei metodologii si
conform HCL aprobat.
Unitatile de educatie anteprescolara sunt
obligate sa dezvolte o retea de suport profesional, putand apela ori de cate
ori au nevoie la servicii specializate, cum ar fi servicii de consiliere
psihologica si sociala, servicii specializate de sanatate etc.
In vederea
formarii unor retele de sprijin comunitar, complementare serviciilor de
educatie timpurie, unitatea de educatie anteprescolara ofera:
a) indrumare si consiliere parintilor;
b)
cursuri
de educatie parentala sau alte cursuri solicitate de parintii/reprezentantii
legali ai copiilor;
c)
materiale
suport (brosuri, carti, studii, postere, pliante etc.) pentru informarea
parintilor/reprezentantilor legai ai copilului si a cerintelor educatio0nale
ale acestuia;
d) consilierea parintilor/reprezentantului legal in vederea identificarii de solutii la problemele identificate in cazul copiilor cu cerinte educationale speciale.
Unitatile de educatie
anteprescolara vor incurarja participarea voluntarilor la activitatile
desfasurate in unitate, tinandu-se cont de corespondenta dintre competentele
personale si activitatile prestate.
Voluntarii care
doresc sa participe la activitatile din unitatile de educatie anteprescolara
vor solicita acest lucru, in scris, directorului/sefului de centru, urmand ca
in contractul de voluntariat incheiat conform prevederilor legale in vigoare sa
se precizeze rolul, programul, limitele de competenta stabilite si agreate de
comun acord.
Voluntarii beneficiaza de o formare de minimum 8
ore inainte de a-si incepe activitatea in cadrul unitatii de educatie
anteprescolara si prezinta un certificat medical din care sa rezulte ca acesta
nu se afla in evidentele medicale cu boli transmisibile si este apt sa
desfasoare activitati cu copii.
CAPITOLUL III Inscrierea, transferul, scoaterea din evidenta a copiilor in/din cresa
Condițiile de acces la serviciile cresei
Se poate beneficia de serviciile cresei in mod direct si indirect:
a) Accesul direct: parintii se pot adresa in scris, direct la sediul Directiei de Asistenta Sociala Targoviste. In momentul in care se constata ca in familie exista riscul de abandon sau risc de marginalizare sociala, dosarul va fi inaintat Serviciului de Asistenta Sociala, din cadrul DAS, pentru întocmirea planului de servicii al familiei respective.
b) Accesul indirect: familiile pot beneficia de serviciile cresei si pe baza recomandarilor planului de servicii întocmit de Serviciul de Asistenta Sociala, pentru prevenirea abandonului si institutionalizarii copilului.
c) Inscrierea copiilor in crese se face de regula la inceputul anului scolar sau, in situatii deosebite, in timpul anului scolar in limita locurilor disponibile si a planului de scolarizare aprobat.
Prin exceptie de la prevederile
mentionate mai sus, in cazul in care se solicita inscrierea fratilor sau a
copiilor aflati in ingrijirea aceluiasi parinte/reprezentant legal si nu este
liber decat un loc la grupa de varsta a copiilor, se va suplimenta numarul de
locuri din grupa de varsta corespunzatoare cu numarul de copii aflati in
aceasta situatie.
La inscrierea copiilor in cresa nu se percep taxe de inscriere.
Este interzis refuzul inscrierii copiilor in cresa pe criterii discriminatorii bazate pe: rasa, nationalitate, etnie, limba, religie, categorie sociala, convingeri, gen, varsta, dizabilitate, boala cronica necontagioasa, infectarea HIV ori apartenenta la o categorie defavorizata.
Admiterea in crese se face conform deciziei directorului DAS Targoviste, in functie de cererile din anul respectiv.
In vederea adaptarii copilului,
dupa inscriere, parintele/reprezentantul legal poate insoti copilul la
programul din cresa pe o perioada de maximum 15 zile, conform Ordinului nr.
1668/2011 privind Metodologia de examinare a prescolarilor si elevilor (anexa
nr. 1) dar si a HG. Nr. 355/2007 privind supravegherea sanatatii lucratorilor,
cu modificarile si completarile ulterioare Fisa 136 ca parinte insotitor au
obligatia de a prezenta setul de analize urmator: - examen clinic general
(examenul tegumentelor);
Ag. HBS sau dupa caz, Ac antiHBs;
Ac anti HCV;
Ac anti HIV 1.2;
Examen coproparazitologic;
Examen psihologic;
Pentru accesul in cresa este necesar
echipament de protectie adecvat.
Transferul copilului de la o unitate care
ofera servicii de educatie anteprescolara la alta se face la cererea parintilor
sau a reprezentantului legal, cu avizul unitatii primitoare, in limita
locurilor aprobate prin autorizatia sanitara.
Scoaterea copilului din evidenta unitatii care ofera
servicii de educatie anteprescolara se face in urmatoarele situatii:
in cazul unor afectiuni cronice, la
recomandarea medicului;
b) in cazul in care copilul absenteaza 4
saptamani consecutiv, fara motivare;
c) la cererea parintelui sau a reprezentantului
legal al copilului.
Criterii de selecție
1. domiciliul (municipiul Targoviste, fata de locatia cresei, fata de locatia locului de munca) intre 0 si 5 puncte
2. veniturile familiei (venitul brut/familie
mai mare de 1000 lei 0 puncte; intre 800 si 1000 lei - 1 puncte; intre 600 si 799 lei 2 puncte;
intre 400 si 599 lei 3 puncte; intre 200 si 399 lei 4 puncte si sub 200 lei
5 puncte) intre 0 si 5 puncte.
3. starea sociala-ancheta sociala (familie
monoparentala, familie cu persoana cu dizabilitati, familie marginalizata din punct
de vedere social sau aflata in risc
sociala) intre 0 si 5 puncte
4. vechimea cererii ( sept.-dec. an anterior
repartitiei - 4 puncte; ian. feb. an curent repartitiei 3 puncte; martie
aprilie an curent repartitiei 2 puncte; mai-iunie an curent repartitiei 1
punct; iulie 0 puncte) intre 0 si 4 puncte
5. frati/surori in aceeasi unitate de
invatamant sau aflata in apropiere 1 punct
Documentele necesare înscrierii copiilor in cresa sunt următoarele:
· Cerere;
· copie de pe certificatul de naștere al copilului;
· copie de pe actele de identitate ale părinților/reprezentanților legali și, după caz, copie a hotărârii/sentinței de plasament sau a sentinței de încredințare în vederea adopției;
· adeverință de venituri pentru fiecare dintre părinți/reprezentanții legali cu venitul brut, pe ultimele 6 luni;
Analize medicale pentru copil:
· fișa de imunizări, întocmită conform prevederilor elaborate de Ministerul Sănătății cu privire la intrarea copilului în colectivitate;
· Ex. Coprobacteriologic;
· Ex. Coproparazitar;
· Exudat faringian;
· Triaj epidemiologic cu vaccinarile efectuate, eliberat de medicul de familie cu maxim 48 de ore inainte de intrarea in cresa.
CAP. IV Continutul
educativ al activitatii de educatie timpurie
Tipurile
de servicii pe care le ofera unitatile de educatie anteprescolara sunt:
a) servicii de educatie timpurie realizate in
baza unui curriculum national, centrat pe dezvoltare fizica, cognitiva,
emotionala si sociala a copiilor, respectiv pe remedierea timpurie a
eventualelor dificultati/deficiente de dezvoltare;
a) servicii de ingrijire, protectie si
nutritie a copiilor;
b) servicii de supraveghere a starii de
sanatate a copilului;
c) servicii complementare pentru copil,
familie, respectiv servicii de consiliere, de educatie parentala, de informare.
In unitatile care ofera servicii de
educatie timpurie, se recomanda urmatoarea modalitate de organizare:
a) grupa mica copii pana la 1 an;
b) grupa mijlocie copii de 1-2 ani;
c) grupa mare copii de 2-3 ani.
Se recomanda constituirea grupelor
eterogene si repartizarea fratilor si prietenilor de varste diferite in aceeasi
grupa.
Numarul copiilor la grupa de
anteprescolari este in medie de 7 copii, dar nu mai putin de 5 copii si nu mai
mult de 9 copii.
Raportul adult/copil creste atunci cand in aceeasi grupa exista copii cu cerinte educative speciale, conform prevederilor legale in vigoare.
Programul de intervenție
personalizat
Fiecărui copil admis in cresa i se intocmeste un plan de interventie personalizat. Programul personalizat de intervenție este elaborat de personalul de specialitate (compus dintr-un asistent social, un medic, un psiholog, un asistent medical, un educator), in funcție de nevoile si particularitatiile fiecărui copil.
Acest plan este realizat in baza unei evaluări inițiale făcuta la admiterea in cresa, întocmita de asistenții sociali si de catre seful serviciului.
Realizarea planului personalizat de intervenție se face cu consultarea parintilor sau a reprezentatului legal.
Planul personalizat de intervenție este actualizat anual sau funcție de gradul in care au fost realizate. Planul de interventie conține informații despre toate activitatile si serviciile oferite copilului si familiei acestuia.
Obiectivele de lucru cu copilul conținute in Planul de interventie personalizat sunt realiste. Parintii sunt informați in ceea ce privește conținutul Planul de interventie si rolul acestora ce le revine in realizarea obiectivelor acestuia.
PROGRAMUL ZILNIC
Programul zilnic al copiilor in cresa se desfasoara tinand cont de:
o vârsta acestora;
o nivelul de dezvoltare;
o potențialul, nevoile si disponibilitatile pe care le au;
o nevoile lor individuale in ceea ce privește hrana;
Activitatile cu copiii sunt diversificate, adaptate vârstei lor si răspund nivelului si potențialului lor de dezvoltare.
Programul zilnic al copiilor este întocmit de către asistentul coordonator si este afișat intr-un loc vizibil si accesibil personalului si parintilor.
Copiii beneficiază zilnic de mic dejun, o masa principala si doua gustari. Meniurile asigura o alimentație echilibrata, in conformitate cu preferințele si nevoile biologice specifice fiecărei vârste.
Cresele organizează mesele festive pentru sărbătorirea
zilelor de naștere ale copiilor, in cazul in care parintii vor sa sarbatoreasca
in cresa acest eveniment. Parintii vor inmana, in acest sens, o cerere catre
DAS, depusa la asistentul coordonator si vor vor stabili impreuna ce documente
sunt necesare (ex. avize pentru produse externe, etc.)
PLANUL ANUAL DE ACTIVITATE
Cresele functioneaza conform planului anual de activitate întocmit pe baza prevederilor standardelor minime obligatorii si a nevoilor identificate la nivelul comunitatii.
Seful serviciului, in colaborare cu personalul de specialitate, elaborează planul anual de activitate.
Planul anual de activitate este avizat de directorul DAS, care este obligat sa monitorizeze punerea in practica a acestuia.
Planul anual de activitate este revizuit periodic sau ori de cate ori condițiile o impun.
La sfarsitul fiecărui an, seful serviciului elaborează raportul de activitate al serviciului pe anul respectiv, care este supervizat de directorul DAS. Raportul anual de activitate este inclus in raportul de activitate al Directiei de Asistenta Sociala si este prezentat in sedinta de consiliu a Municipiului Targoviste, sedinte care sunt publice.
Raportul anual de activitate
al este accesibil celor interesați.
Planul anual de activitate urmareste următoarele obiective:
1. Ocrotirea, educarea si îngrijirea copiilor cu varsta anteprescolara;
2. Eliminarea pericolului de abandon, neglijare si abuz pentru copii, proveniți din familii cu probleme deosebit de grave;
3. Dezvoltarea capacitatii parintilor aflati in dificultate de a depasi situatia prin modificarea comportamentului si dobandirea autonomiei personale;
4. Consiliere, orientare si suport pentru familii vulnerabile prin serviciile oferite de DAS ;
5. Realizarea unei dinamici sociale la nivelul orașului Targoviste prin promovarea unui parteneriat eficient intre instituții si organizații, antrenarea comunitatii si stimularea solidaritatii cu familiile beneficiare;
6. Acțiuni de informare la nivelul comunitatii in ceea ce privește serviciile oferite si beneficiile acestora pentru copii si familiile acestora;
7. Creșterea nivelului de implicare a autoritatilor publice locale in rezolvarea problematicii sociale;
8. Dezvoltarea deprinderilor de viata independenta pentru copii;
9. Depistarea precoce a situațiilor de risc care pot determina separarea copilului de parintii săi.
ACTIVITATI EDUCAȚIONALE
Educatia anteprescolara se realizeaza pe baza unui curriculum
national, centrat pe dezvolarea fizica, cognitiva, emotionala si sociala a
copiilor, respectiv pe evaluarea, diagnosticarea si remedierea timpurie a
eventualelor deficiente de dezvoltare.
Domeniile de dezvoltare ale copilului vizate in curriculumul
specific varstei anteprescolare, precum dezvoltarea fizica, igiena personala,
dezvoltarea socio-emotionala, dezvoltarea cognitiva, dezvoltarea limbajului si
a comunicarii, dezvoltarea capacitatilor si aptitudinilor de invatare sunt
esentiale pentru realizarea unei educatii particularizate, prin identificarea
de catre cadrul didactic atat a potentialului copilului, cat si a
dificultatilor/deficientelor fiecarui copil in parte.
Educatia anteprescolara in perioada copilariei timpurii
vizeaza dezvoltarea generala a copilului, care urmeaza sa ii asigure acestuia
un start bun in viata.
Continutul
educatiei anteprescolare se realizeaza conform prevederilor curriculumului
specific aprobat potrivit art. 27 alin. (2) din Legea educatiei nationale nr.
1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
In crese, strategiile personalizate aplicate in demersul
didactic valorizeaza copilul, il diferentiaza si il individualizeaza potrivit
ritmului si nevoilor proprii, in vederea sprijinirii dezvoltarii sale.
In activitatea desfasurata
in cresa se respecta dreptul copilului la joc ca forma de activitate, metoda,
procedeu si mijloc de realizare a demersurilor educationale la varste timpurii,
precum si ca metoda de stimulare a capacitatii si creativitatii copilului, ca
un drept al acestuia si ca o deschidere spre libertatea de a alege, potrivit
nevoilor proprii. Tipurile de
activitati desfasurate cu copiii in unitatile in care se ofera servicii de
educatie anteprescolara sunt:
a)
jocul
cu jucaria, jocul simbolic, jocul senzorial, jocul cu nisip si apa, jocul de
constructie, jocul didactic;
b)
activitati
artistice si d eindemanare: desen, pictura, modelaj, activitati practice si
gospodaresti;
c)
activitati
de muzica si de miscare: auditii, jocuri muzicale, jocuri cu text si cant,
cantece, euritmie;
d)
activitati
de creatie si de comunicare: povestiri, memorizari, lucrul cu cartea, citire de
imagini;
e)
activitati
de cunoastere: observari, lecturi dupa imagini, activitati matematice,
convorbiri, jocuri didactice, experimente;
f)
activitati
in aer liber: plimbari, jocuri la nisipar, jocuri si intreceri sportive,
utilizarea aparatelor de joaca.
Numarul activitatilor
de invatare si tipurile de activitati recomandate pe varste sunt prezentate mai
jos.
Nr. crt. Categorii de activitati de invatare Sugari Copii de 1-2 ani Copii de 2-3 ani
1. Jocuri 2 4 6
2. Activitati artistice si de indemanare 1 2 2
3. Activitati de muzica si de miscare 1 2 3
4. Activitati de creatie si de comunicare 1 3 4
5. Activitati de cunoastere 1 2 3
6. Activitati in aer liber 3 4 6
Total activitati/saptamana 9 17 24
ACTIVITATI RECREATIVE SI DE
SOCIALIZARE
Copiii desfasoara zilnic activitati recreative si de socializare pentru a păstra un echilibru intre activitatile de invatare si cele de relaxare si joc, in acest sens personalul elaborează anual programul activitatilor recreative si de socializare;
Acest serviciu asigura condițiile si materialele necesare, conform vârstei copiilor, pentru derularea activitatilor recreative si de socializare in cadrul cresei si in comunitate;
Activitatile recreative si de socializare sunt planificate împreuna cu tot personalul evitând suprasolicitarea copiilor;
Copiii, potrivit vârstei, precum si parintii sunt informați asupra oportunitatilor recreative si de socializare promovate in cresa si in afara acestuia (in comunitate), precum si asupra modului in care pot fi sprijiniți pentru a participa la acestea. La dispoziția beneficiarilor, pentru sugestii si opinii se afla un registru de opinii si sugestii, ce se afla la intrarea in cresa.
Personalul contribuie la dezvoltarea afectiva a copilului prin comunicare verbala si non-verbala, prin consiliere, prin activitati de socializare.
Cresele dispun de locații accesibile comunitatii,
resurse financiare suficiente si o baza materiala corespunzătoare derulării
tuturor activitatilor, functionand in clădiri adecvate, sigure, adaptate
serviciilor pe care le oferă. Fiecare
cresa dispune de următoarele:
-
Incapere pentru
primire (filtru-vestiar), iluminate si ventilate natural;
-
Spalatorie comuna cu
gradinita;
-
Sala de activitati si
dormitor;
-
Sala de mese;
-
Cabinet medical;
-
Bucatarie comuna cu
gradinita;
-
Spatiu
igienico-sanitar, grupuri sanitare amenajate cu materiale ce permit o
igienizare rapida(gresie, faianta) si dotate cu instalatiile necesare, olite,
chiuvete, toate spatiile igienico-sanitare au asigurata apa calda si rece in
permanenta;
-
post telefonic
funcțional;
-
loc de joaca, in
curtea cresei.
Cresele sunt amplasate pe microraioane, copii ai caror parinti au domiciliul in aceste microraioane au prioritate in obtinerea unui loc la cresa. Cresele se afla intr-un loc accesibil tuturor membrilor comunitatii din punct de vedere al existentei mijloacelor de transport.
Clădirea dispune de un număr suficient de spatii pentru derularea tuturor tipurilor de activitati in beneficiul copiilor si familiilor, inclusiv activitati administrative, spatii igienico-sanitare, bucătărie.
Cresele se afla intr-o zona in care siguranța generala a copiilor nu este afectata si dispune de toate autorizațiile legale de funcționare.
Fondurile alocate Serviciului crese pentru serviciile desfasurate sunt asigurate prin Directia de Asistenta Sociala de catre Consiliul Local Targoviste si sunt suficiente pentru îndeplinirea misiunii sale.
Directorul DAS, ca ordonator principal de credite supervizează utilizarea fondurilor derulate.
2.
MANAGEMENT
SI ADMINISTRARE
Din anul 2001 Directia de Asistenta Sociala a preluat salarizarea personalului, iar din luna mai 2007, prin H.C.L. nr. 138/2007, cele 5 crese din Municipiul Targoviste functioneaza cu intreaga activitatea in cadrul DAS.
Rolul in comunitate si activitatea serviciului cresa este formulata in scris, afișata, cunoscuta si promovata atât in cadrul serviciului, cat si in comunitate.
Seful serviciului este prezent in fiecare cresa o data pe saptamana si organizează periodic cel puțin o data pe luna, sau de cate ori este nevoie sedinte administrative cu întregul personal.
Prin activitatile de formare, prin modul de întocmire si revizuire a fiselor de post pentru fiecare angajat, precum si prin toate activitatile de comunicare interna ale creselor, se promovează principiul muncii in echipa.
Structura orientativa a personalului din
crese, ca unitati in care se ofera servicii de ecucatie anteprescolara, este
formata din:
a) personal de conducere: director/sef de
centru;
b)
personal
didactic: educator-puericultor;
c)
personal
de specialitate: asistent medical;
d) personal nedidactic: administrator,
bucatar, contabil, ajutor de bucatar, ingrijitoare.
Atributii si sarcini permanente:
·
Seful de serviciu asigura coordonarea activitatii din
cadrul creselor si raspunde de organizarea si coordonarea activitatii
personalului, de relatia cu parintii/preprezentantul legal, de activitatea
metodica si de perfectionare, de pastrarea si gestionarea patrimoniului
unitatii respective.
-
Seful
de serviciu indeplineste orice alte
atributii stabilite prin actele normative in vigoare sau prin hotarare a
autoritati locale.
-
Seful de
serviciu reprezinta unitatea in relatia cu inspectoratul scolar, cu autoritatea
administratiei publice locale, cu parintii/reprezentantii legali ai copiilor si
cu alti factori interesati in educatia copiilor anteprescolari.
-
exercita
atributiile ce revin cresei in calitate de persoana juridica;
-
exercita
functia de ordonator de credite;
-
intocmeste
proiectul bugetului propriu al cresei si contul de incheiere a exercitiului
bugetar;
-
propune autoritatilor sau persoanelor
juridica care au infiintat sau, dupa caz, finanteaza crese aprobarea structurii
organizatorice si a numarului de personal;
-
numeste si elibereaza din functie personalul
didactic si nedidactic din cadrul cresei, in conditiile legii;
-
elaboreaza
proiectele rapoartelor generale privind activitatea cresei;
-
desfasoara
activitati pentru promovarea imaginii cresei in comunitate;
-
raspunde de
calitatea serviciilor de educatie anteprescolara, precum si de asigurarea
formarii continue a pesonalului didactic si nedidactic;
-
asigura
coordonarea, indrumarea si controlul activitatilor desfasurate de personalul
cresei si aplica sanctiuni disciplinare pentru salariatii care nu isi
indeplinesc in mod corespunzator atributiile.
·
Asistentul medical din crese si alte unitati de educatie
timpurie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) efectueaza triajul zilnic al copiilor;
b) verifica avizele epidemiologice si cauzele
absentei copiilor, colaborand cu parintii/reprezentantii legali ai copiilor;
c) asigura asistenta medicala de urgenta si
solicita serviciul de ambulanta, cand este cazul;
d) anunta imediat parintii privind
situatia de urgenta in care se gaseste copilul;
e)colaboreaza cu medicul scolar si cu medicul de
familie al copiilor;
f) administreaza copiilor, cu acordul
parintilor, tratamentul prescris de medicul curant si tratamentul in regim de
urgenta prescris de medicul de ambulanta;
g) intocmeste si tine evidenta fiselor medicale
ale copiilor;
h) intocmeste meniurile, respectand normativele
nutritionale pentru fiecare categorie de copii in parte;
i)
monitorizeaza
modul in care se pregateste, se distribuie si se administreaza alimentatia
copiilor, in functie de varsta acestora;
j) controleaza zilnic conditiile de
functionare ale blocului alimentar si verifica respectarea meniurilor;
k) controleaza rezultatele evaluarilor
periodice ale personalului;
l) controleaza starea igienico-sanitara a
tuturor incaperilor;
m) tine evidenta medicamentelor aflate in
cresa, prin inscrierea acestora in centralizatorul de consum;
n) izoleaza copiii bolnavi sau suspecti de
a fi bolnavi/purtatori de boli infecto-contagioase si informeaza conducerea
unitatii asupra acestor cazuri;
o) efectueaza educatia pentru sanatate a
parintilor si copiilor;
p) efectueaza termometrizarea copiilor,
cantareste si masoara copiii, consemnand datele in fisa medicala.
· Educatorul-puericultor din cresa are, in principal, urmatoarele
atributii:
a) realizeaza activitati de ingrijire si de stimulare
psihomotorie a copiilor in vederea cresterii gradului de independenta;
b) realizeaza activitati care vizeaza
dezvoltarea comportamentului socio-afectiv;
c) asigura formarea si perfectionarea
comportamentului verbal;
d) realizeaza programe care cuprind
activitati ce urmaresc cresterea receptivitatii generale la stimuli in vederea
dezvoltarii capacitatilor si atitudinilor de invatare;
e) inregistreaza progresele realizate de copil
in jurnalul acestuia;
f) colaboreaza activ cu parintii/reprezentantii
legali ai copiilor care frecventeaza unitatea.
Educatorul-puericultor are obligatia de a comunica in scris
parintilor/reprezentantilor legali ai copiilor, prin jurnalul de legatura al
copilului, trimestrial sau ori de cate ori este necesar, cel putin urmatoarele
informatii, cu avizul directorului/sefului de centru:
a)
progresele
realizate de copii pe cele 5 domenii de dezvoltare;
b) starea emotionala si afectiva a copiilor;
c)
dificultati/deficiente
identificate;
d) orice alte elemente care necesita
luarea unor amsuri sau a caror cunoastere de catre parinti/reprezentanti legali
este necesara pentru dezvoltarea armonioasa a copiilor.
Educatorul-puericultor poate comunica prin orice
mijloace de comunicare parintilor/reprezentantilor legali ai copiilor
informatii cu privire la activitatile desfasurate cu copiii si rezultatele
acestora.
CAPITOLUL
VI RESURSE UMANE
RECRUTAREA, ANGAJAREA SI
NUMARUL PERSONALULUI
Personalul cresei este selectat cu atenție si responsabilitate prin intermediul unui proces de recrutare si angajare care se desfasoara in acord cu legislația in vigoare si răspunde nevoilor creselor.
In instituție functioneaza compartimente cu atribuții specifice, fiind coordonate in desfasurarea activitatilor de seful serviciului:
I. Compartimentul administrativ:
- economic: este asigurat la nivelul Directiei de Asistenta Sociala.
- Administrator in cadrul Serviciul Crese
- Magaziner in cadrul Serviciului de Crese
- Muncitori calificati (bucatarie)
II. Compartimentul psiho-socio-educational:
- psiholog;
- educator puericultor;
- asistent social;
III. Compartiment medical:
-
asistent medical;
-
medic;
-
ingrijitor copii
Numărul si structura de personal sunt suficiente si corespunzătoare pentru acoperirea tuturor serviciilor. Tot personalul din cresa este pregatit din punct de vedere profesional corespunzătoare pentru a lucra cu copiii si in echipa.
Fiecare angajat are calificarea necesara pentru îndeplinirea sarcinilor postului respectiv.
Estimarea numarului si a
structurii pe functii a personalului necesar intr-o unitate cu 50 de copii
Functia Nr. norme
Director/Sef centru 1 pe unitate
Administrator 1/2 pe unitate
Educator-puericultor 1 pe tura, la nivel de grupa
Medic 1/4 pe unitate
Asistent medical 1 pe tura, la nivel de unitate*
Bucatar 1 pe unitate
Ajutor bucatar 1 pe unitate
Ingrijitor 1 pe tura, la nivel de grupa
FORMAREA INITIALA SI CONTINUA
A PERSONALULUI
Personalul de specialitate beneficiază de o educație permanenta, precum si formarea profesionala continua, in limita bugetului alocat si disponibil.
In vederea imbunatatirii cunostintelor, abilitaților si deprinderilor privind satisfacerea nevoilor copiilor si familiilor acestora, ingrijitoarele creselor au beneficiat de cursuri de perfectionare de asistent maternal cu specializare pe copii, organizate de catre Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectie a Copilului Dambovita. Aceste cursuri au fost asigurate din bugetul Directiei de Asistenta Sociala.
Personalul creselor este incurajat sa participe la diverse cursuri de informare care ii pot ajuta in optimizarea muncii lor.
Educația permanenta si formarea profesionala continua a angajaților se realizează conform legislației in vigoare, prin intermediul cursurilor organizate in cadrul sistemului educațional, sanitar si al formarii profesionale.
Medicul seful serviciului organizeaza intalniri periodice cu personalul pe teme legislative, de organizare, etc.
1. SUPERVIZAREA
Cresele dispun de un sistem eficient de supervizare al resurselor umane, care permite funcționarea sa la randament optim.
Seful serviciului are obligația de a asigura supervizarea interna si externa a personalului.
Supervizarea resurselor umane se realizeaza de catre biroul de resurse umane din cadrul DAS, de seful serviciului, de directorul adjunct si de directorul executiv.
CAPITOLUL VII COLABORARE
INTERINSTITUTIONALA
1. PROTECȚIA COPILULUI ÎMPOTRIVA ABUZURILOR
Serviciul crese promovează masuri de protejare a copiilor împotriva oricărei forme de intimidare, discriminare, abuz, neglijare, exploatare, tratament inuman sau degradant.
Orice suspiciune sau acuzație privind comiterea unui abuz este soluționata prompt si corect de către întregul personal, conform legislației in vigoare.
Copii sunt incurajati si sprijiniți sa sesizeze orice forma de abuz, copiilor li se asigura un mediu afectiv securizant.
In cadrul serviciului se tine evidenta cazurilor de intimidare, discriminare, abuz, neglijare, exploatare, orice reclamație fiind consemnata in registrul de sesizări si reclamații expus intr-un loc accesibil tuturor.
Fiecare sesizare este soluționata in maxim 30 de zile, excluzându-se posibilitatea ca persoana reclamata sa se implice in rezolvarea cazului.
Pentru rezolvarea cazului de sesizare / reclamația, directorul DAS organizează întrunirea unei comisii de disciplina alcătuita din specialiști ai directiei si un reprezentant al parintilor, care analizează situația si fac propuneri in vederea rezolvării cazului.
Asistenta coordonatoare, din fiecarei cresa, este persoana desemnata sa tina o evidenta clara a sesizărilor si reclamațiilor.
Personalul care are suspiciunea sau identifica situații de abuz, neglijare si exploatare a copilului instiinteaza asistentul coordonator, conform legislației in vigoare, acestea fiind înregistrate.
Se efectuează o evaluarea inițiala a situației de abuz, neglijare si exploatare a copilului de catre asistentul social al cresei si se transmite cazul Servicului de Asistenta Sociala din cadrul DAS, iar in functie de evaluarea acestui serviciu se intocmeste un plan de servicii si se monitorizeaza cazul. In cazul in care situatia de abuz, neglijare si exploatare nu se remediaza se transmite cazul pentru o masura de protectie speciala, catre Directia Generala de Protectie a Copilului Dambovita.
Fisa de evaluare initiala este transmisa la Serviciul de Asistenta Social in termen de maxim 48 de ore de la data evaluării inițiale.
Se asigura sprijin psihologic si consiliere copiilor care au fost intimidați sau discriminați, abuzați, neglijați sau exploatați, SAS stabilește planul de servicii si asigura implementarea acestuia, conform prevederilor ghidului metodologic privind intervenția si prevenirea in echipa multidisciplinara si in rețea in situațiile de abuz, neglijare si exploatare a copilului.
2. ACTIVITATI DE COLABORARE CU PROFESIONIȘTI SI INSTITUȚII RELEVANTE
Directia de Asistenta Sociala colaborează cu gradinitele, cu primăria si cu toate institutiile ce au ca obiect de activitate promovarea drepturilor copiilor.
Personalul creselor evaluează nevoile copiilor si familiilor lor referitor la alte servicii de care ar trebui sa beneficieze si pe care serviciul nu le poate furniza. Daca copilul locuieste in alta localiate, serviciul crese comunica autoritatii locale din care provine copilul care sunt nevoile si serviciile necesare in vederea întocmirii planului de servicii.
Serviciul crese colaborează cu toți specialiștii implicați in implementarea planului de servicii pentru prevenirea abandonului si institutionalizarii copilului.
Parteneriatul este evaluat la sfarsitul anului scolar cand, copii care au implinit patru ani merg la gradinita si se evidentiaza activitatea din cresa a acestora si dezvoltarea lor pe tot parcursul frecventarii cresei.
Se menține permanent legătura cu comunitatea in scopul ajustării activitatilor si programelor curente si pentru inițierea de noi activitati si programe in domeniul prevenirii abandonului si institutionalizarii copiilor.
Accesul parintilor in crese se
face pe baza actului de identitate, persoanele straine nu au voie sa intre in
cresa.
Se interzice personalului utilizarea informațiilor
obținute in timpul serviciului in interes personal. Datele privitoare la copii
care beneficiază de serviciile oferite de crese sunt confidențiale.
Se interzice personalului
dobândirea de foloase necuvenite din activitatea in instituție sau utilizarea
bunurilor unitatii in scopuri personale.
CAPITOLUL IX DISPOZITII
FINALE
Metodologia de organizare si functionare a serviciului crese se va completa in orice moment intervin modificari ale legislatiei.