Anexa
nr. 3 la H.C.L. nr. 158/25.06.2015
CAIET DE SARCINI
Colectarea, transportul, depozitarea
și valorificarea deșeurilor voluminoase provenite de la populație, instituții
publice și agenți economici, neasimilabile celor menajere (deșeuri de echipamente
electrice și electronice)
1. Prezentul
caiet de sarcini stabilește conținutul și modul de întocmire a caietelor de
sarcini de către Consiliul Local al Municipiului Târgoviște și asociațiile de
dezvoltare comunitară, după caz, care înființează, organizează, conduc,
coordonează și controlează funcționarea serviciului de salubrizare și care au
totodată atribuția de monitorizare și exercitare a controlului cu privire la
prestarea serviciului de salubrizare, indiferent de forma de gestiune adoptată.
2.1. Caietele de
sarcini se vor întocmi în concordanță cu necesitățile obiective ale Consiliului
Local al Municipiului Târgoviște și asociațiilor de dezvoltare comunitară, după
caz, cu respectarea în totalitate a regulilor de bază precizate în caietul de
sarcini și a Regulamentului al serviciului de salubrizare.
2.2. Caietele de
sarcini vor fi supuse aprobării Consiliului Local al Municipiului Târgoviște și
asociațiilor de dezvoltare comunitară, după caz.
2.3. Pentru
fiecare activitate a serviciului se va întocmi câte un caiet de sarcini, chiar
dacă activitățile se prestează de același operator.
3. La
întocmirea caietelor de sarcini autoritatea publică locală întocmitoare are
obligația de a utiliza documentația prevăzută în prezentul caiet de sarcini,
după cum urmează:
a) în
conținutul documentației caietului de sarcini se vor prelua din prezentul caiet
de sarcini activitățile și condițiile tehnice specifice activității
desfășurate;
b) conținutul
caietului de sarcini va fi elaborat prin transcrierea identică a textelor
scrise cu caractere normale, cu excepția numerelor de articole care vor căpăta
o nouă numerotare prin completarea datelor necesare în conformitate cu
indicațiile precizate prin textele scrise cu caractere înclinate din conținutul
documentației caietului de sarcini;
c) conținutul
caietului de sarcini va cuprinde setul de formulare precizate ca fiind
obligatorii în caietul de sarcini, la care se pot adăuga și alte formulare
considerate necesare pentru realizarea corespunzătoare a serviciului.
4. Consiliul
Local al Municipiului Târgoviște și asociațiile de dezvoltare comunitară, după
caz, au obligația ca la întocmirea caietului de sarcini să definească
specificațiile tehnice prin referire la reglementările tehnice, astfel cum sunt
acestea definite în legislația internă referitoare la standardizarea națională.
CAPITOLUL I
Obiectul caietului de sarcini
Art.
1. Prezentul caiet de sarcini stabilește condițiile de
desfășurare a activităților specifice serviciului de salubrizare, stabilind
nivelurile de calitate și condițiile tehnice necesare funcționării acestui
serviciu în condiții de eficiență și siguranță.
Art. 2. Prezentul
caiet de sarcini a fost elaborat spre a servi drept documentație tehnică și de
referință în vederea stabilirii condițiilor specifice de desfășurare a
serviciului de salubrizare indiferent de modul de gestiune adoptat.
Art. 3. Caietul de
sarcini face parte integrantă din documentația necesară desfășurării
activității de colectare, transport,depozitare și valorificare a deșeurilor
voluminoase provenite de la populație, instituții publice și agenți economici,
neasimilabile celor menajere (deșeuri de echipamente electrice și electronice) și
constituie ansamblul cerințelor tehnice de bază.
Art. 4. (1) Prezentul caiet de sarcini conține specificațiile
tehnice care definesc caracteristicile referitoare la nivelul calitativ, tehnic
și de performanță, siguranța în exploatare, precum și sisteme de asigurare a
calității, terminologia, condițiile pentru certificarea conformității cu
standarde relevante sau altele asemenea.
(2)
Specificațiile tehnice se referă, de asemenea, la algoritmul executării
activităților, la verificarea, inspecția și condițiile de recepție a
lucrărilor, precum și la alte condiții ce derivă din actele normative și
reglementările în legătură cu desfășurarea serviciului de salubrizare.
(3) Caietul de
sarcini precizează reglementările obligatorii referitoare la protecția muncii,
la prevenirea și stingerea incendiilor și la protecția mediului, care trebuie
respectate pe parcursul prestării serviciului/activității de colectare,
transport,depozitare și valorificare a deșeurilor voluminoase provenite de la
populație, instituții publice și agenți economici, neasimilabile celor menajere
(deșeuri de echipamente electrice și electronice) și care sunt în vigoare.
Art. 5. Termenii,
expresiile și abrevierile utilizate sunt cele din regulamentul serviciului de
salubrizare.
CAPITOLUL II
Cerințe organizatorice minimale
Art.
6. Operatorii
serviciului de salubrizare vor asigura:
a) respectarea
legislației, normelor, prescripțiilor și regulamentelor privind igiena muncii,
protecția muncii, gospodărirea apelor, protecția mediului, urmărirea
comportării în timp a construcțiilor, prevenirea și combaterea incendiilor;
b)
exploatarea, întreținerea și reparația instalațiilor și utilajelor cu personal
autorizat, în funcție de complexitatea instalației și specificul locului de
muncă;
c) respectarea
indicatorilor de performanță și calitate stabiliți prin contractul de delegare
a gestiunii sau prin hotărârea de dare în administrare a serviciului și
precizați în regulamentul serviciului de salubrizare;
d) furnizarea
către autoritatea administrației publice locale, respectiv A.N.R.S.C., a
informațiilor solicitate și accesul la documentațiile și la actele individuale
pe baza cărora prestează serviciul de salubrizare, în condițiile legii;
e) respectarea
angajamentelor luate prin contractele de prestare a serviciului de salubrizare;
f) prestarea
serviciului de salubrizare la toți utilizatorii din raza unității
administrativ-teritoriale pentru care are hotărâre de dare în administrare sau
contract de delegare a gestiunii, colectarea întregii cantități de deșeuri
municipale și lăsarea în stare de curățenie a spațiului destinat depozitării
recipientelor de precolectare;
g) aplicarea
de metode performante de management care să conducă la reducerea costurilor de
operare;
h) dotarea
utilizatorilor cu mijloace de realizare a precolectării selective în cantități
suficiente, etanșe și adecvate mijloacelor de transport pe care le au în
dotare;
i) înlocuirea
mijloacelor de precolectare care prezintă defecțiuni sau neetanșeități;
j) elaborarea
planurilor anuale de revizii și reparații executate cu forțe proprii și cu
terți;
k) realizarea
unui sistem de evidență a sesizărilor și reclamațiilor și de rezolvare
operativă a acestora;
l) evidența
orelor de funcționare a utilajelor;
m) ținerea
unei evidențe a gestiunii deșeurilor și raportarea periodică a situației
autorităților competente, conform reglementărilor în vigoare;
n) personalul
necesar pentru prestarea activităților asumate prin contract sau prin hotărârea
de dare în administrare;
o) conducerea
operativă prin dispecerat și asigurarea mijloacelor tehnice și a personalului
de intervenție;
p) o dotare
proprie cu instalații și echipamente specifice necesare pentru prestarea
activităților în condițiile stabilite prin contract sau prin hotărârea de dare în
administrare;
q) alte
condiții specifice stabilite de autoritatea administrației publice locale.
Art. 7. Obligațiile
și răspunderile personalului operativ al operatorului sunt cuprinse în
regulamentul serviciului, anexă la prezentul caiet de sarcini.
Art.
8. În caietele de sarcini se vor preciza condițiile de
realizare a reparațiilor, a investițiilor, precum și a altor cheltuieli pe care
le va face operatorul, specificându-se modul de aprobare și decontare a
acestora în cadrul relațiilor contractuale dintre autoritatea administrației
publice locale și operator.
CAPITOLUL III
Colectarea, transportul, depozitarea și valorificarea
deșeurilor
voluminoase provenite de la populație, instituții publice
și agenți economici, neasimilabile celor menajere
(deșeuri de echipamente electrice și electronice etc.)
Art. 9. Operatorul
are permisiunea de a desfășura activitățile de colectare, transport, depozitare
și valorificare a deșeurilor voluminoase (mobilier, deșeuri de echipamente
electrice și electronice etc.) provenite de la populație, instituții publice și
agenți economici, în condițiile legii, în aria administrativ-teritorială a
Municipiului Tâgoviște.
Art. 10. Punctele special amenajate pentru
colectarea deșeurile voluminoase provenite de la populație, instituții publice
și agenți economici sunt specificate în Anexa nr. 1 la caietul de sarcini.
Art. 11. Alte date
necesare definirii serviciului din punct de vedere al parametrilor
instalațiilor și al cantităților.
Art. 12. Se vor detalia prevederile art. 4
alin. (2) și (3) din caietul de sarcini.
Art.13. Prestarea activităților de
colectare, transport, depozitare și valorificare a deșeurilor voluminoase
provenite de la populație, instituții publice și agenți economici,
neasimilabile celor menajere (mobilier, deșeuri de echipamente electrice și
electronice etc.) se va executa astfel încât să se realizeze:
a)
continuitatea activității, indiferent de anotimp și condițiile meteo, cu
respectarea prevederilor contractuale;
b) ridicarea
deșeurilor voluminoase, neasimilate celor menajere, din punctele special
amenajate la data și intervalul orar stabilit;
c) corectarea
și adaptarea regimului de prestare a activității la cerințele beneficiarului;
d) controlul
calității serviciului prestat;
e) ținerea la
zi a documentelor cu privire la prestarea serviciului;
f) respectarea
regulamentului serviciului de salubrizare aprobat de autoritatea administrației
publice locale, în condițiile legii;
g) prestarea
activității pe baza principiilor de eficiență economică, având ca obiectiv
reducerea costurilor de prestare a serviciului;
h) asigurarea
cu mijloace auto necesare pentru transportul întregii cantități de deșeuri din
aria administrativ-teritorială încredințată;
i)
îndeplinirea indicatorilor de calitate a prestării activității, specificați în
regulamentul serviciului de salubrizare;
j) asigurarea, pe toată durata de executare a serviciului, de personal calificat
și în număr suficient.
Art.
14. Se va respecta legislația specifică
activității de colectare, transport, depozitare și valorificare a deșeurilor
voluminoase:
Ø
Hotărârea
de Guvern nr. 448/19.05.2005 privind deșeurile de echipamente electrice și
electronice;
Ø
Ordinul
comun 706/1667 din 2007 al Ministrului Mediului și dezvoltării Durabile și
Ministrului Economiei și Finanțelor- privind
procedura de înregistrare a producătorilor, modul de evidență și
raportare a datelor privind echipamentele de electrice și electronice și
deșeurile de echipamente electrice și electronice;
Ø
Ordinul comun
nr. 910/1704 din 2007 al Ministrului Mediului și dezvoltării Durabile și
Ministrului Economiei și Finanțelor- privind aprobarea procedurii și criterilor
de evaluare și autorizare a organizațiilor colective în vederea preluării
responsabilității privind realizarea obiectivelor anuale de colectare,
reutilizare, reciclare și valorificare a deșeurilor de echipamente electrice și
electronice;
Ø
Ordinul
comun nr. 556/435/191 din 2006 al Ministrului Mediului și Gospodăririi Apelor
și Ministrului Economiei și Comerțului și Autorității Naționale pentru
Protecția Consumatorilor privind marcajul specific aplicat echipamentelor
electrice și electronice introduse pe piață, dupa data de 31 decembrie 2006;
Ø
Hotărârea
de Guvern nr. 1037/2010- privind deșeurile de echipamente electrice și
electronice;
Ø
Hotărârea
de Guvern nr. 1061/2008- privind transportul deșeurilor periculoase și
nepericuloase pe teritoriul României;
Ø
Legea
nr. 426/2001- privind regimul deșeurilor;
Ø
Hotărârea
de Guvern nr. 856/2002- privind evidența gestiunii deșeurilor și pentru
aprobarea listei cuprinzând deșeurile, inclusiv deșeurile periculoase;
Ø
Legea
nr. 211/2011- privind regimul deșeurilor.
Art. 15. Preselectarea se va face în
recipienți standardizați și marcați corespunzător.
Art. 16. Trimestrial se vor face campanii de
colectare la nivel local a deșeurile de tip EEE, de la gospodăriile populaței și de la asociațiile de proprietari.
Deșeurile de tip EEE vor fi transportate
la punctul de selectare specializat în
vederea selectării și depozitării.
Art. 17. Tipul și numărul de containere trebuie alese în funcție de condițiile
și tipurile de deșeuri.
Art. 18. D.E.E.E.-urile vor fi depozitate de către operator, în vederea
preluării de către firma contractată, S.C. CCR LOGISTICS SYSTEMS RO S.R.L., în
locurile stabilite de autoritatea locală și amenajate în acest scop și unde
există căi de acces pentru mijloacele de transport.
Art. 19. Colectarea deșeurilor voluminoase se poate face și direct de la deținătorul
acestora, în urma solicitării adresate către operatorul de salubrizare, cu
specificarea caracteristicilor și cantităților acestora.
CAPITOLUL IV
Condiții de calitate
Art. 20. Prestația va fi efectuată cu respectarea următoarelor condiții de
calitate:
a.
deșeurile
să fie depozitate numai în depozitul autorizat;
b.
respectarea
normelor legale privind protecția solului, protecția apelor și protecția
aerului;
c.
certificarea
calității sistemului.
CAPITOLUL V
Obiective de ordin economic
Art. 21. (1) Serviciul public de salubrizare va urmări să
se realizeze un raport calitate/cost cât mai bun pe perioada delegării și un
echilibru între riscurile și beneficiile asumate prin contract.
(2) Structura și nivelul tarifelor practicate va reflecta costul efectiv
al prestației și va fi în conformitate cu prevederile legale.
CAPITOLUL VI
Obiective de mediu
Art. 22. (1) Pe perioada delegării se vor respecta
condițiile impuse de avizele de mediu;
(2) Operatorul va implementa condiționările ce se stabilesc prin acte
normative emise de autoritățile de mediu competente conform unor programe de
conformare la cerințele de mediu.
CAPITOLUL VII
Obiective de funcționare
Art. 23. Operatorul are obligația de a obține toate autorizațiile, avizele și
acordurile legale, necesare unei bune funcționări.
Art. 24. Prestarea activității de colectare a deșeurilor de echipamente
electrice și electronice se va executa astfel încât să se realizeze:
a.
continuitatea
activității, indiferent de anotimp și condițiile meteorologice, cu respectarea
prevederilor contractuale;
b.
controlul
calității serviciului prestat;
c.
respectarea
instrucțiunilor/procedurilor interne de prestare a activității;
d.
ținerea
la zi a documentelor cu privire la cantitățile de deșeuri de echipamente
electrice și electronice colectate;
e.
respectarea
Regulamentului serviciului public de salubrizare aprobat de Consiliul Local al
Municipiului Târgoviște;
f.
prestarea
activității pe baza principiilor de eficiență economică, având ca obiectiv
reducerea costurilor de prestare a serviciului;
g.
asigurarea
mijloacelor auto adecvate pentru încărcarea și transportul deșeurilor din
construcții și demolări;
h.
asigurarea,
pe toată perioada de executare a serviciului, de personal suficient și
calificat.
CAPITOLUL VIII
Condiții financiare
Art. 25. (1) Investițiile se supun obligațiilor clauzelor
impuse de finanțatori pentru fiecare modalitate de finanțare.
(2) Prin aceste clauze, se
stabilesc standardele de calitate ale bunurilor aduse ca investiții,
modalitățile de preluare a bunurilor care au făcut obiectul investițiilor,
clauze referitoare la păstrarea patrimoniului încredințat pe perioada delegării
și la predarea bunurilor de retur la sfârșitul delegării, astfel încât, la
încheierea contractului, capacitatea de realizare a serviciului, să fie cel
puțin egală cu cea existentă la data intrării în vigoare a hotărârii de
delegare a serviciului.
(3) Operatorul este obligat să încheie asigurare de tip CASCO pentru
mijloacele auto preluate.
(4) De asemenea, operatorul este obligat să încheie și să onoreze
contractele de asigurări pentru mijloacele din patrimoniul public, conform
legislației în vigoare privind asigurările.
Art. 26. (1) Finanțarea lucrărilor se asigură, după caz, din următoarele surse:
a)
fonduri proprii ale operatorului și alocații
de la bugetul local;
b)
credite bancare, fără garantare din partea autorităților
administrației publice locale sau
de către stat;
c) contribuția de capital privat a
operatorului;
d) sprijin nerambursabil;
e) din economii ale operatorului rezultate din dotarea cu
echipamente de performanță.
(2) Investițiile efectuate de operator pentru
reabilitarea, modernizarea și dezvoltarea serviciilor publice de salubrizare se
vor amortiza pe perioada de derulare a hotărârii de dare în administrare și
delegare.
CAPITOLUL IX
Regimul bunurilor
Art. 27. (1) Bunurile din
patromoniul public se preiau în baza Hotărârii Consiliului Local al
Municipiului Târgoviște.
(2) Operatorul este obligat să efectueze întreținerea, reparațiile curente
și accidentale, precum și cele capitale ce se impun la bunurile din patrimoniul
public.
(3) Operatorul va transmite anual situația patrimoniului public, la 31
decembrie și modificările privind acest patrimoniu pentru a fi înscrise în
contabilitatea autorității locale.
(4) La încetarea delegării, bunurile de retur se restituie concedentului,
în mod gratuit și libere de orice sarcină.
CAPITOLUL X
Durata concesiunii
Art. 28. (1) Durata pentru care se concesionează serviciul
de precolectare, colectare și transport a deșeurilor din construcții și
demolări, din Municipiul Târgoviște, este de 8 ani și se poate prelungi cu
acordul părților cu cel mult jumătate din perioada care face obiectul
contractului.
(2) Pe durata stabilită la alin.1, se interzice subconcesionarea
serviciului public.
CAPITOLUL XI
Clauze referitoare la încetarea delegării
contractului
Art. 29. Încetarea delegării prin concesiune se face în următoarele situații:
a.
În
cazul în care operatorului i se retrage autorizația de funcționare sau aceasta
nu este prelungită după expirarea termenului;
b.
La
expirarea duratei stabilite prin contract, dacă părțile nu convin, în scris,
prelungirea acestuia, în condițiile legii;
c.
În
cazul în care interesul național sau local impun, prin denunțarea unilaterală
de către concedent, cu plata unei despăgubiri juste și prealabile în sarcina
concedentului;
d.
În
cazul nerespectării obligațiilor contractuale de către concesionar, prin
reziliere, cu plata unei despăgubiri în sarcina concesionarului;
e.
La
dispariția, dintr-o cauză de forță majoră, a bunului concesionat sau în cazul
imposibilității obiective a concesionarului de a-l exploata, prin renunțare,
fără plata unei despăgubiri;
f.
În
cazul în care interesul național o impune, prin răscumpărarea unei concesiuni;
în acest caz, se va ăntocmi o documentație tehnico-economică în care se va
stabili prețul răscumpărării. În această situație de încetare a concesiunii, nu
se percep daune.
g.
În
cazul în care concesionarului îi sunt retrase licențele de operare.
CAPITOLUL XII
Dispoziții finale
Art. 30.
Condițiile prevăzute în
caietul de sarcini sunt minimale.
Art. 31. Caietul de sarcini se folosește împreună cu Regulamentul serviciului de
salubrizare al Municipiului Târgoviște și Hotărârea Consiliului Local de
delegare a gestiunii serviciilor publice de salubrizare.
Art. 32. Prezentul caiet de sarcini, a fost aprobat astăzi,
____________________, prin
Hotărârea nr. __________, a Consiliului Local al Municipiului
Târgoviște.
ANEXA
NR.1
La caietul de sarcini
Nr. crt. |
Adresa |
Suprafata |
Capacitate de depozitare |
1. |
Depozit central: Str. Radu de la Afumati, nr.7 |
510 m2 |
2238.72 m3 |
Puncte
special amenajate pentru depozitarea D.E.E.E.-urilor