Anexa 1 la HCL nr. 72/28.02.2017

 

 

REGULAMENT-CADRU
DE ORGANIZARE ȘI FUNCȚIONARE A SERVICIULUI SOCIAL DE ZI
CENTRUL DE ZI  PENTRU COPII CU AUTISM SI SINDROM DOWN “SFANTA MARIA”

 

ARTICOLUL 1. Definiție

 

(1) Regulamentul de organizare și funcționare este un document propriu al Centrului de zi  pentru copii cu autism si sindrom Down “Sfanta Maria”,  aprobat prin hotărâre a consiliului local nr. 46/28.02.2014, în vederea asigurării funcționării acestuia, cu respectarea standardelor minime de calitate aplicabile și a asigurării accesului persoanelor beneficiare la informații privind condițiile de admitere, serviciile oferite etc.

 (2) Prevederile prezentului regulament sunt obligatorii atât pentru persoanele beneficiare, cât și pentru angajații centrului și, după caz, pentru membrii familiei beneficiarilor, reprezentanții legali/convenționali, vizitatori.

 

ARTICOLUL 2. Identificarea serviciului social

 

Centrului de zi  pentru copii cu autism si sindrom Down “Sfanta Maria”, cod serviciu social 8891CZ-C III, înființat și administrat de furnizorul Directia de Asistenta Sociala, acreditat conform Certificatului de acreditare nr. seria  AF, Nr.  000994, data eliberării: 20.05.2014, deține Licența de funcționare provizorie nr.  1459/11.12.2015, cu sediul in Targoviste, str. Lt. Stancu Ion, nr. 35.

 

ARTICOLUL 3. Scopul serviciului social

 

(1) Scopul Centrului de zi pentru copii cu autism si sindrom Down ,,Sfanta Maria” este de a preveni abandonul si institutionalizarea copiilor cu autism si sindrom Down, prin asigurarea, pe timpul zilei, a unor activitati de îngrijire, educatie, abilitare-reabilitare, recreere-socializare, consiliere, dezvoltare a deprinderilor de viata independenta, orientare scolara etc. pentru copii, cât si a unor activitati de sprijin, consiliere, educare etc. pentru parinti sau reprezentantii legali, precum si pentru alte persoane care au în îngrijire copii cu autism si sindrom Down.

(2) Serviciile oferite de centru sunt complementare demersurilor si eforturilor propriei familii, asa cum decurg din obligatiile si responsabilitatile parintesti, precum si serviciilor oferite de unitatile de

învatamânt si de alti furnizori de servicii, corespunzator nevoilor individuale ale copilului în contextul sau socio-familial.

 

ARTICOLUL 4. Cadrul legal de înființare, organizare și funcționare

 

(1) Centrului de zi  pentru copii cu autism si sindrom Down “Sfanta Maria” funcționează cu respectarea prevederilor cadrului general de organizare și funcționare a serviciilor sociale reglementat de Legea nr. 292/2011, cu modificările ulterioare, Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare,  Ordin nr. 31/14.01.2015 privind aprobarea Instrucțiunilor privind completarea fișelor de autoevaluare pentru serviciile destinate prevenirii separării copilului de părinții săi, precum și pentru realizarea protecției speciale a copilului separat, temporar sau definitiv, de părinții săi.

 (2) Standard minim de calitate aplicabil: Ordinul nr. 31/2015 pentru aprobarea Instrucțiunilor privind completarea fișelor de autoevaluare pentru serviciile destinate prevenirii separării copilului de părinții săi, precum și pentru realizarea protecției speciale a copilului separat, temporar sau definitiv, de părinții săi – anexa 12

 (3) Centrului de zi  pentru copii cu autism si sindrom Down “Sfanta Maria” este înființat prin:

a) Hotărârea consiliului local al municipiului Tirgoviste nr. 46/28.02.2014 și funcționează în subordinea Direcției de Asistență Socială Tirgoviste.

 

ARTICOLUL 5. Principiile care stau la baza acordării serviciului social

 

(1) Centrului de zi  pentru copii cu autism si sindrom Down “Sfanta Maria” se organizează și funcționează cu respectarea principiilor generale care guvernează sistemul național de asistență socială, precum și cu principiile specifice care stau la baza acordării serviciilor sociale prevăzute în legislația specifică, în convențiile internaționale ratificate prin lege și în celelalte acte internaționale în materie la care România este parte, precum și în standardele minime de calitate aplicabile.

(2) Principiile specifice care stau la baza prestării serviciilor sociale în cadrul Centrului de zi  pentru copii cu autism si sindrom Down “Sfanta Maria” sunt următoarele:

a) respectarea și promovarea cu prioritate a interesului persoanei beneficiare;

b) protejarea și promovarea drepturilor persoanelor beneficiare în ceea ce privește egalitatea de șanse și tratament, participarea egală, autodeterminarea, autonomia și demnitatea personală și întreprinderea de acțiuni nediscriminatorii și pozitive cu privire la persoanele beneficiare;

c) asigurarea protecției împotriva abuzului și exploatării persoanei beneficiare;

d) deschiderea către comunitate;

e) asistarea persoanelor fără capacitate de exercițiu în realizarea și exercitarea drepturilor lor;

f) asigurarea în mod adecvat a unor modele de rol și statut social, prin încadrarea în unitate a unui personal mixt;

g) ascultarea opiniei persoanei beneficiare și luarea în considerare a acesteia, ținându-se cont, după caz, de vârsta și de gradul său de maturitate, de discernământ și capacitatea de exercițiu;

h) promovarea unui model familial de îngrijire a persoanei beneficiare;

i) asigurarea unei îngrijiri individualizate și personalizate a persoanei beneficiare;

j) preocuparea permanentă pentru scurtarea perioadei de prestare a serviciilor, în baza potențialului și abilităților persoanei beneficiare de a trăi independent;

k) încurajarea inițiativelor individuale ale persoanelor beneficiare și a implicării active a acestora în soluționarea situațiilor de dificultate;

l) asigurarea unei intervenții profesioniste, prin echipe pluridisciplinare;

m) asigurarea confidențialității și a eticii profesionale;

n) responsabilizarea membrilor familiei, reprezentaților legale cu privire la exercitarea drepturilor și îndeplinirea obligațiilor de întreținere;

o) primordialitatea responsabilității persoanei, familiei cu privire la dezvoltarea propriilor capacități de integrare socială și implicarea activă în soluționarea situațiilor de dificultate cu care se pot confrunta la un moment dat;

p) colaborarea centrului/unității cu serviciul public de asistență socială.

 

ARTICOLUL 6. Beneficiarii serviciilor sociale

 

(1) Beneficiarii serviciilor sociale acordate în Centrului de zi  pentru copii cu autism si sindrom Down “Sfanta Maria” sunt:

a) copiii diagnosticati cu tulburari din spectru autist din Targoviste;

b) copiii diagnosticati cu sindrom Down din Targoviste;

c) parintii sau reprezentantii legali ai copiilor cu TSA sau sindrom Down.

Acestia pot beneficia de terapie in cadrul centrului sau la domiciliu, in cazul copiilor cu deficiente locomotorii, auditive sau vizuale.

Capacitatea Centrului este de 50 de locuri

 (2) Condițiile de acces/admitere în centru sunt următoarele:

a) Documentele necesare înscrierii copiilor in centrul de zi sunt următoarele:

·         cerere;

·         copie de pe certificatul de naștere al copilului;

·         copie dupa actul medical cu diagnosticul;

·         copie dupa certificatul de incadrare in grad de handicap daca exista;

·         copie de pe actele de identitate ale părinților/reprezentanților legali și, după caz, copie a hotărârii/sentinței de plasament sau a sentinței de încredințare în vederea adopției;

·         examen coprobacteriologic;

·         examen coproparazitar;

·         exudat faringian;

·         triaj epidemiologic cu vaccinarile efectuate, eliberat de medicul de familie cu maxim 48 de ore inainte de intrarea in centru.

b) Admiterea in centru se face conform deciziei directorului D.A.S. Targoviste, in limita locurilor disponibile. Capacitatea centrului este de 50 de locuri.

c) In urma deciziei directorului DAS este incheiat contractul privind furnizarea de servicii incheiat intre parintele/reprezentantul legal al copilului si conducerea unitatii. 

d)  Serviciile centrului sunt gratuite.

 (3) Condiții de încetare a serviciilor

·         in cazul unor afectiuni cronice, la recomandarea medicului;

·         in cazul in care copilul absenteaza 4 saptamani consecutiv, fara motivare; 

·         la cererea parintelui sau a reprezentantului legal al copilului. 

(4) Persoanele beneficiare de servicii sociale furnizate în Centrului de zi  pentru copii cu autism si sindrom Down “Sfanta Maria” au următoarele drepturi:

a) să li se respecte drepturile și libertățile fundamentale, fără discriminare pe bază de rasă, sex, religie, opinie sau orice altă circumstanță personală ori socială;

b) să participe la procesul de luare a deciziilor în furnizarea serviciilor sociale, respectiv la luarea deciziilor privind intervenția socială care li se aplică;

c) să li se asigure păstrarea confidențialității asupra informațiilor furnizate și primite;

d) să li se asigure continuitatea serviciilor sociale furnizate, atât timp cât se mențin condițiile care au generat situația de dificultate;

e) să fie protejați de lege atât ei, cât și bunurile lor, atunci când nu au capacitate de exercițiu;

f) să li se garanteze demnitatea, intimitatea și respectarea vieții intime;

g) să participe la evaluarea serviciilor sociale primite;

h) să li se respecte toate drepturile speciale în situația în care sunt minori sau persoane cu dizabilități.

(5) Persoanele beneficiare de servicii sociale furnizate în Centrului de zi  pentru copii cu autism si sindrom Down “Sfanta Maria” au următoarele obligații:

a) să furnizeze informații corecte cu privire la identitate, situație familială, socială, medicală și economică;

b) să participe, în raport cu vârsta, situația de dependență etc. la procesul de furnizare a serviciilor sociale;

c) să contribuie, în conformitate cu legislația în vigoare, la plata serviciilor sociale furnizate, în funcție de tipul serviciului și de situația lor materială;

d) să comunice orice modificare intervenită în legătură cu situația lor personală;

e) să respecte prevederile prezentului regulament.

 

ARTICOLUL 7. Activități și funcții

 

Principalele funcții ale serviciului social Centrul de zi  pentru copii cu autism si sindrom Down “Sfanta Maria” sunt următoarele:

a) de furnizare a serviciilor sociale de interes public general/local, prin asigurarea următoarelor activități:

1. reprezintă furnizorul de servicii sociale în contractul încheiat cu persoana beneficiară;

2. reprezinta furnizorul in incheierea unor contracte, protocoale, conventii de colaborare, declaratii de parteneriat cu autoritatile publice si private;

b) de informare a beneficiarilor, potențialilor beneficiari, autorităților publice și publicului larg despre domeniul său de activitate, prin asigurarea următoarelor activități;

1.  campanii de informare Cu ocazia zilelor internationale a copiilor cu autism si sindrom Down

2.  colaborari/ parteneriate stabilite in baza unor contracte, protocoale, conventii de colaborare, declaratii de parteneriat cu autoritatile publice si private;

3. distribuire de materiale de tip clasic : fluturași, pliante cu obiective, grup tinta, serviciile centrului, date de contact. ;

4. elaborarea de rapoarte de activitate;

c) de promovare a drepturilor beneficiarilor și a unei imagini pozitive a acestora, de promovare a drepturilor omului în general, precum și de prevenire a situațiilor de dificultate în care pot intra categoriile vulnerabile care fac parte din categoria de persoane beneficiare, potrivit scopului acestuia, prin asigurarea următoarelor activități:

1. campanii de informare Cu ocazia zilelor internationale a copiilor cu autism si sindrom down

2.  incheierea unor contracte, protocoale, conventii de colaborare, declaratii de parteneriat cu autoritatile publice si private;

3. distribuire de materiale de tip clasic : fluturași, pliante cu obiective, grup tinta, serviciile centrului, date de contact. ;

4. consiliere psihologica, sociala a familiilor beneficiarilor

d) de asigurare a calității serviciilor sociale prin realizarea următoarelor activități:

1. elaborarea instrumentelor standardizate utilizate în procesul de acordare a serviciilor;

2. realizarea de evaluări periodice a serviciilor prestate;

3. formarea continua a personalului;

e) de administrare a resurselor financiare, materiale și umane ale centrului prin realizarea următoarelor activități:

1. campanii de strangere de fonduri pentru cazurile sociale;

2. realizarea de schimb de experienta cu institutiile/ ong-urile colaboratoare ;

 

 

ARTICOLUL 8 


Structura organizatorică, numărul de posturi și categoriile de personal

(1) Centrului de zi  pentru copii cu autism si sindrom Down “Sfanta Maria” funcționează cu un număr de 14 angajati, din care:

a) personal de conducere: șef de centru – 1 persoana

b) personal de specialitate 10 persoane

c) personal cu funcții gospodărire, ingrijire copii: 3

d) voluntari: 4 persoane

 

ARTICOLUL 9. Personalul de conducere

 

(1) Personalul de conducere este:

a)  șef de centru;

 (2) Atribuțiile sefului de centru sunt:

a) asigură coordonarea, îndrumarea și controlul activităților desfășurate de personalul serviciului și propune organului competent sancțiuni disciplinare pentru salariații care nu își îndeplinesc în mod corespunzător atribuțiile, cu respectarea prevederilor legale din domeniul furnizării serviciilor sociale, codului muncii etc.;

b) elaborează rapoartele generale privind activitatea serviciului social, stadiul implementării obiectivelor și întocmește informări pe care le prezintă furnizorului de servicii sociale;

c) propune participarea personalului de specialitate la programele de instruire și perfecționare;

d) colaborează cu alte centre/alți furnizori de servicii sociale și/sau alte structuri ale societății civile în vederea schimbului de bune practici, a îmbunătățirii permanente a instrumentelor proprii de asigurare a calității serviciilor, precum și pentru identificarea celor mai bune servicii care să răspundă nevoilor persoanelor beneficiare;

e) întocmește raportul anual de activitate;

f) asigură buna desfășurare a raporturilor de muncă dintre angajații serviciului/centrului;

g) propune furnizorului de servicii sociale aprobarea structurii organizatorice și a numărului de personal;

h) desfășoară activități pentru promovarea imaginii centrului în comunitate;

i) ia în considerare și analizează orice sesizare care îi este adresată, referitoare la încălcări ale drepturilor beneficiarilor în cadrul serviciului pe care îl conduce;

j) răspunde de calitatea activităților desfășurate de personalul din cadrul serviciului și dispune, în limita competenței, măsuri de organizare care să conducă la îmbunătățirea acestor activități sau, după caz, formulează propuneri în acest sens;

k) organizează activitatea personalului și asigură respectarea timpului de lucru și a regulamentului de organizare și funcționare;

l) reprezintă serviciul în relațiile cu furnizorul de servicii sociale și, după caz, cu autoritățile și instituțiile publice, cu persoanele fizice și juridice din țară și din străinătate, precum și în justiție;

m) asigură comunicarea și colaborarea permanentă cu serviciul public de asistență socială de la nivelul primăriei și de la nivel județean, cu alte instituții publice locale și organizații ale societății civile active în comunitate, în folosul beneficiarilor;

p) asigură îndeplinirea măsurilor de aducere la cunoștință atât personalului, cât și beneficiarilor a prevederilor din regulamentul propriu de organizare și funcționare;

q) asigură încheierea cu beneficiarii a contractelor de furnizare a serviciilor sociale;

r) alte atribuții prevăzute în standardul minim de calitate aplicabil.

 

ARTICOLUL 10 . Personalul de specialitate de îngrijire și asistență.

Personal de specialitate și auxiliar

 

(2) Atribuții ale personalului de specialitate:

a) asigură derularea etapelor procesului de acordare a serviciilor sociale cu respectarea prevederilor legii, a standardelor minime de calitate aplicabile și a prezentului regulament;

b) colaborează cu specialiști din alte centre în vederea soluționării cazurilor, identificării de resurse;

c) sesizează conducerii centrului situații care pun în pericol siguranța beneficiarului, situații de nerespectare a prevederilor prezentului regulament;

d) întocmește rapoarte periodice cu privire la activitatea derulată;

e) face propuneri de îmbunătățire a activității în vederea creșterii calității serviciului și respectării legislației;

f) alte atribuții prevăzute în standardul minim de calitate aplicabil.

 

Atributiile psiholog sunt urmatoarele:

·         realizeaza evaluarea initiala a beneficiarilor;

·         stabileste obiectivele din programul personalizat de interventie impreuna cu ceilalti membri ai echipei;

·         realizeaza evaluarile psiho-comportamentale periodice;

·         intervine terapeutic-recuperatoriu in concordanta cu diagnosticul copiilor;

·         consiliaza psihologic familiile beneficiarilor;

·         sensibilizeaza familia copilului cu privire la rolul ei de copterapeut in derularea demersului de terapie comportamentala

Atributiile educator puericultor sunt urmatoarele:

·         desfasoara activitati educative adaptate nevoilor si potentialului de dezvoltare al fiecarui beneficiar;

·         elaboreaza programele educative, de recreere si de socializare impreuna cu echipa de specialisti;

·         informeaza parintii cu privire la evolutia copiilor;

·         incurajeaza autonomia copiilor in timpul activitatilor in functie de varsta si nivelul de dezvoltare oferindu-le ocazii frecvente de stimulare si implicare a acestora;

·         consiliaza parintii privind aplicarea corecta a metodelor educative pentru a le aplica si in activitatile ocupationale din mediul familial;

Atributiile asistententului medical sunt urmatoarele:

·         verifica respectarea conditiilor igienico-sanitare din cadrul centrului si participa activ la efectuarea acestora;

·         efectueaza triajul zilnic al copiilor;

·         participa impreuna cu echipa de specialisti la elaborarea programului personalizat de interventie stabilind obiectivele medicale pentru beneficiari;

·         controleaza formarea si fixarea deprinderilor de igiena la copii prin programe de invatare;

·         acorda primul ajutor si in cazuri deosebite solicita serviciul de ambulanta;

·         consiliaza medical parintii

Atributiile asistentilor sociali sunt urmatoarele:

·         identifica, evalueaza si monitorizeaza cazurile care fac obiectul activitatii centrului

·         realizeaza anchetele sociale initiale si de reevaluare ale beneficiarilor

·         acorda consiliere sociala, sprijin si asistenta parintilor pentru depasirea dificultatilor psihosociale

·         elaboreaza documentele specifice in concordanta cu rezultatele analizei de nevoi si specificul activitatii ( registru de activitati, orar, planificare pentru activitati si alte documente).

·         stabileste obiectivele sociale din programul personalizat de interventie pentru fiecare caz in parte si face propuneri pentru solutionarea acestora, participand la sedintele de lucru cu echipa multidisciplinara si mentinand o permanenta relatie de comunicare cu aceasta.

 

ARTICOLUL 11. Personalul curatenie si ingrijire copii

 

a) muncitor necalificat/ingrijitor;

Atributiile muncitor necalificat - ingrijitor copii/ curatenie sunt urmatoarele:

·         insoteste si supravegheaza copiii la toaleta;

·         participa la activitatile de ingrijire de baza ale beneficiarilor;

·         igienizeaza si dezinfecteaza jucariile si materialele de lucru;

·         semnaleaza orice modificare fiziologica a copiilor;

·         nu permite folosirea jucariilor si materialelor educative care ar constitui un risc pentru sanatatea copiilor;

·         mentine conditii de igiena a spatiului de joaca;

·         asigura ingrijirea si curatenia interioare si exterioara a cladirii;

·         aeriseste spatiile in perioadele in care nu sunt copiii in aceste incaperi;

 

ARTICOLUL 12. Finanțarea centrului

 

(1) În estimarea bugetului de venituri și cheltuieli, centrul are în vedere asigurarea resurselor necesare acordării serviciilor sociale cel puțin la nivelul standardelor minime de calitate aplicabile.

(2) Finanțarea cheltuielilor centrului se asigură, în condițiile legii, din:

·         bugetul local al Consiliului Local Targoviste

·         donații, sponsorizări sau alte contribuții din partea persoanelor fizice ori juridice din țară și din străinătate;

·         fonduri externe rambursabile și nerambursabile;

·         alte surse de finanțare, în conformitate cu legislația în vigoare.

 

 

              PREȘEDINTE DE ȘEDINȚĂ,               SECRETARUL MUNICIPIULUI,

                   jr. Cătălin Rădulescu                                   jr. Chiru Cătălin Cristea