Anexa 1 la H.C.L. nr. 73/28.02.2017                           

                                                                      

 

 

RAPORT DE EVALUARE A

ACTIVITĂȚI  COMITETULUI  LOCAL PENTRU SITUAȚII  DE URGENȚĂ ÎN ANUL 2016

 

CAPITOLUL I

 

În anul 2016 activitățile COMITETULUI LOCAL PENTRU SITUAȚII DE URGENȚĂ  al municipiului Târgoviște, s-au desfășurat în baza prevederilor :

š    Legii nr. 481/2004 privind protecția civilă în România, republicată, cu modificările și completările ulterioare ;

š    Legii 307/12.07 2006 privind apărarea împotriva incendiilor, cu modificările și completările ulterioare;

š    Legii nr. 59/2016 privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanțe periculoase;

š    Ordinul prefectului județului Dâmbovița nr. 19 din 26.01.2016 privind pregătirea pe linia situațiilor de urgență pentru anul 2016;

š    H.G. Nr. 1491/2004 pentru aprobarea Regulamentului cadru privind structura organizatorică, atribuțiile funcționale și dotarea comitetelor și centrelor operative pentru situații de urgență ;

š    O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență, cu modificările și completările ulterioare ;

š    Ordinul 1422/2012 pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea situațiilor de urgență generate de inundații, fenomene meteorologice periculoase, accidente la construcții hidrotehnice, poluări accidentale pe cursurile de apă și poluări marine în zona costieră

š    Ordinul M.A.I. nr. 1352 din 23 iunie 2006 pentru aprobarea metodologiei de organizare, asigurare a activităților de evacuare a persoanelor, bunurilor, documentelor și materialelor care conțin informații clasificate, în situații de conflict armat ;

š    H.G. nr. 1222/2005 privind stabilirea principiilor evacuării în situații de conflict arma;

š    Ordinul nr. 712/2005 pentru aprobarea Dispozițiilor generale privind instruirea salariaților în domeniul situațiilor de urgență;

š    Ordinul nr. 786/2005 privind modificarea și completarea Ordinului ministrului administrației și internelor nr. 712/2005 pentru aprobarea Dispozițiilor generale privind instruirea salariaților în domeniul situațiilor de urgență.

 

     Și în acest an ne-am axat în principal pe următoarele direcții :

§  Indeplinirea obiectivelor prevăzute în planurile de pregătire;

§  Dotare și înzestrare;

 

 

§  Prevenirea  populatiei asupra dezastrelor si interventiile pentru limitarea si înlăturarea acestora ;

§  Consolidarea structurilor organizatorice în strânsă concordanta cu legislatia și schimbările socio-economice ale municipiului ;

§  Mentinerea capacitatii operative si de interventie ;

§  Mentinerea permanenta în activitate a structurilor de interventie, atât la nivel de municipiu  cât și la agenții economici;

§  Acordarea de ajutoare umanitare si altele.

      Pe teritoriul municipiului Târgoviște sunt identificate o serie de factori de risc, cum  sunt :

§  Inundatii parțiale în cartierele Romlux, cartierul Priseaca și str. Aleea Mănăstiri Dealu din cauza precipitatiilor abundente ;

§  Căderi abundente de zăpadă și depunere de polei pe întreg teritoriul municipiului ;

§  Cutremure de pământ cu magnitudinea de până la 7,5 grade pe scara Richter;

§  Incendii de masa si explozii, in special la S.C. COS TGV. S.A., S.C. OȚELINOX S.A., S.C. Erdemir S.A., S.C. Swarco Vicas S.A., S.C. CROMSTEEL S.A,  retelele de transport si distributie gaze, nodurile de comunicatii, rutiere  si feroviare, precum  si la alte  constructii,  generatoare  de accidente tehnologice ;

§  Căderi de obiecte cosmice si accidente aviatice pe intreg teritoriul municipiului ;

§  Epidemii si epizootii;

§  Accidente chimice pe timpul transportului substantelor toxice industriale si a altor materiale periculoase ;

§  Alte accidente la statii de clorinare a apei sau la unii agenti economici si institutii publice ;

§  Hotărârea Prefectului județului Dâmbovița nr. 3 / 23.11 2011 ( referitoare la instituirea serviciului de permanență ).

Sursele de risc sunt cunoscute de către membrii C.L.S.U. și ai Celulelor de Urgență și  s-a constatat o mai mare responsabilitate din partea acestora pentru prevenirea și întocmirea planurilor operative pentru înlăturarea dezastrelor.

 

CAPITOLUL  II

CAPACITATEA DE INTERVENȚIE ÎN SITUAȚII DE URGENȚĂ

 

Documentele operative au fost actualizate și sunt întocmite conform legilor, ordinelor si dispozițiilor primite și cuprind în conținutul lor măsuri realiste pentru protecția populației și bunurilor materiale în situații speciale fiind adaptate la specificul și posibilitățile Consiliului Local Municipal Târgoviște, direcțiilor din subordine și  instituțiilor  administrate de  Consiliului Local .

     Organizarea  și realizarea fluxului informațional în cazul apariției unei situații de urgență se realizeaza astfel:

- Fluxul informațional în cazul apariției unor situații de urgență care pot determina producerea  dezastrelor, se realizează în cadrul  Centrelor Operative cu Activitate Temporară - Șef C.O.A.T jr. Chiru Cătălin CRISTEA, Centrul Operațional al Inspectoratului pentru Situații de Urgență ,,Basarab I” al județului Dâmbovița și invers.

- Informațiile referitoare la avertizările meteorologice periculoase, precum și a evoluției inundațiilor ( viiturilor), se transmit de către  Sistemele de Gospodărire a Apelor, aparținând Direcției Apelor  Buzău, Inspectoratului pentru Situații de Urgență Județean Dâmbovița și celorlalte instituții publice cu atribuții în domeniul managementului și gestionării situațiilor de urgență, precum și Comitetelor Locale pentru Situații de Urgență din zonele probabile de acțiune ale factorilor  meteorologici.

 

 

- Avertizările pe linia poluării factorilor de mediu se transmit de către Agenția pentru Protecția Mediului Dâmbovița, în aceleași condiții ca la  aliniatul precedent.

- Situațiile de urgență care pot determina producerea dezastrelor pe teritoriul municipiului Târgoviște sau operatorilor economici, se raportează la Inspectoratul pentru Situații de Urgență ,,Basarab I” al județului Dâmbovița, în cel mai scurt timp, iar în condiții deosebite, când sistemele de telecomunicații nu funcționează, informațiile se transmit prin curieri, în mod operativ.

- Monitorizarea și gestionarea situațiilor de urgență care pot determina producerea  dezastrelor, precum și a dezastrelor produse, se realizează de către serviciile publice descentralizate ale ministerelor abilitate, iar managementul acțiunilor de intervenție se asigură de către Comitetului Local pentru Situații de Urgență al municipiului Targoviste.

- Acțiunile de interventie pentru limitarea și înlăturarea urmărilor situațiilor de urgență se desfășoară pe baza deciziei de intervenție elaborate de președintele Comitetului Local pentru Situații de Urgență .

La nivelul municipiului Târgoviste, există postul de înstiintare, alarmare la dezastre din structura  C.L.S.U., care are rolul de a culege si centraliza datele din teritoriu pentru a le comunica Inspectoratului Judetean pentru Situatii de Urgență ,,Basarab I’’ la telefon: 112, 0245.611212, 0245.611218, fax 0245.634020, precum și președintelui C.L.S.U. al municipiului Targoviste, în vederea luării deciziilor și organizării cooperării tuturor  forțelor participante la intervenție.

Comitetul Local  pentru Situații de Urgență a luat următoarele măsuri :

§  Transmiterea in teritoriu a avertizărilor, buletinelor meteo și situațiilor hidrometeorologice   primite de la Inspectoratul Judetean pentru Situatii de Urgență ,,BASARAB I’’, statia meteorologică precum și de la  Regia Apelor Române,  prin fax ;

În anul 2016 au fost primite 72 de atenționări / avertizari : ploi – 33, canicul㠖 11, temperaturi joase – 4, vânt puternic – 5, ninsori – 5, depășirea cotelor de atenție a râului Ialomița - 14, acestea  fiind transmise la direcțiile subordonate primăriei, instituțiilor administrate de către Consiliul Local și agenților economici

§  Asigurarea permanentei la sediul Primăriei în cazul primirii atentionarilor și avertizărilor pe linie de situații de urgență .

     Centrul Operativ cu Activitate Temporară a instituit serviciul de permanență, conform  O.M.A.I  nr. 763/ 2005 ; Ordinul 1422 al Min. Mediului și Gospodăririi  Apelor și  M.A.I./ 16.05 2012 și  Hotărârea Prefectului județului Dâmbovița nr. 3/23.11 2011, pentru toate atenționările de cod galben.

§  Realizarea cooperării cu toate organismele specializate pentru limitarea și înlăturarea urmărilor situații de urgență ;

§   Atentionarea cetățenilor pentru curățirea șanturilor, podețelor și decolmatarea văilor și pârâurilor;

§   Efectuarea diferențiată a exercitiilor de pregătire a populatiei  pentru situații de urgență din municipiului Targoviste cu teme specifice tipurilor de dezastre întâlnite sau probabile din zonă.

Pe teritoriul municipiului Targoviste este realizat și funcționează un sistem unitar de supraveghere, avertizare, cercetare și înlăturare a urmărilor situațiilor de urgență, prin S.V.S.U. al Consiliului Local Municipal Târgoviște .

Avertizarea populației despre iminența unui pericol se realizează cu ajutorul celor  13 sirene electrice de 5,5 Kw, 3 sirene electronice tip PAVIAN 600 W cu modul de comandă, 10 ale operatorilor economici și un fluier cu aburi al stației CFR  Târgoviște Sud.

 

 

 

 

 

CAPITOLUL  III

PREGĂTIREA POPULAȚIEI, STRUCTURILOR PENTRU SITUAȚII DE URGENȚĂ ȘI ELEVILOR DIN ȘCOLI

 

Pregătirea privind managementul situațiilor de urgență este organizată și s-a desfășurat într-o concepție unitară, respectându-se regulamentele, ordinele și instructiunile Inspectoratului Judetean pentru Situații de Urgență ,,BASARAB I’’ și planului unic cu principalele activități aprobat de președintele C.L.S.U. al municipiului Târgoviște.

S-au executat:

Ø Convocări semestriale de pregătire cu șefii Celulelor de Urgenta de la agenții economici ;

Ø Convocări lunare cu inspectorii de Protecția Civilă/ cadru tehnic P.S.I.,  pe linia de situațiilor de urgență la direcțiile subordonate primăriei, instituții administrate de către Consiliul Local și agenti economici, astfel:

·      12 cu direcțiile primăriei ;

·      23  instituții administrate de către Consiliul Local si agenti economici.

Ø Antrenamente de specialitate la nivelul municipiului si agențiilor economici: 15 ;

Ø Instructaje  (lunare, trimestriale sau semestriale) cu salariații Primăriei;

Ø Controale, împreună cu inspectorii de zonă ai Inspectoratului Judetean pentru Situatii de Urgenta  ,, BASARAB I ’’,  pe linie de situații de urgență la direcțiile subordonate primăriei, la instituțiile administrate de către Consiliul Local si de agenții economici, astfel:

·      la gospodăriile populației: 10;

·      la operatori economici și instituțiile din subordinea Consiliului Local municipal Târgoviște: 23.

 

Ø Controale pe linie P.S.I. : 

·  30 ( grădinițe, școli generale și licee);

·  13 la direcțiile primăriei ;

·  10 operatori cu factor de risc ;

·  6 controale împreună  cu inspectorii de zonă ai Inspectoratului Judetean pentru Situații de

Urgență ,,BASARAB I’’, în urma sesizărilor populației .

·  la gospodăriile populației : 10;

Ø Număr de activități de informare preventivă a populației : 453

 

Ø Controale pe linia Protecției Civile:

·  30  la grădinițe, școli generale și licee  ;

·  13 la direcțiile primăriei ;

·  10 la operatori economici împreună  cu inspectorii de zonă ai Inspectoratului Judetean pentru Situații de Urgență  ,, BASARAB I ’’

Ø Număr de activități de informare preventivă a populației : 453

Ø Capacitatea reală de interventie pentru limitarea și înlăturarea urmărilor ploilor și zăpezilor abundente și furtunilor;

Ø Activități de prevenire pe linia situațiilor de urgență cu distribuirea de materiale informative (ordine ale M.A.I., instituției prefectului, dispoziții ale primarului municipiului Târgoviște ), direcțiilor subordonate C.L., instituții administrate de către Consiliul Local și în cartierele Bulgari, Priseaca, Romlux, zona podului Teis, astfel:

Ø 20 controale de prevenire cu distribuire de tematică și materiale informative ;

Ø Pregătirea grupelor / echipelor din cadrul S.V.S.U. pentru participarea la concursul profesional al serviciilor voluntare pentru situații de urgenț㠖 etapa județeană

Ø Pregătirea elevilor din licee - finalizată cu concursuri privind cunoașterea măsurilor de protectie civilă și cu activitățile practice având ca tematica ,,Cu viata mea apar viata” și pe linie P.S.I. ,,Prietenii pompierilor“.

 

CAPITOLUL  IV

MODUL DE ÎNDEPLINIRE A MISIUNILOR REALE  ( INTERVENȚIILOR ) EXECUTATE PENTRU LIMITAREA ȘI  ÎNLĂTURAREA URMĂRILOR SITUAȚII LOR  DE URGENȚĂ CE AU AFECTAT TERITORIUL MUNICIPIULUI TÂRGOVIȘTE

In cursul anului 2016 în municipiul Târgoviște au fost înregistrate evenimente cu impact asupra populaței și mediului precum:

·      inundații : 7  intervenții și monitorizarea râului  Ialomița în zona stavilar Teiș ( și fenomene meteo periculoase );

·      căderii de copaci  (și fenomene meteo periculoase): 4 intervenții ;

·      incendii de vegetație: 13 intervenții ;

·      alte situații: 34 intervenții ;

·      Caniculă: 7 atenționări de caniculă - s-au înființat 4 puncte de distribuire a apei și s–a distribuit apa cetățenilor din  municipiu Târgoviște conform planului de măsuri;

·      Deszăpezire: 4 intervenții ;

·      Salvarea animalelor: 2 intervenții ;

·      Căderi elemente de tencuială (clădiri ): 5 intervenții .   

      Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență al mun. Târgoviște a asigurat monitorizarea tuturor activităților sportive - 37, culturale, religioase și sprijin pentru alte activității – 57, desfășurate în sectorul de responsabilitate, municipiul Târgoviște  .

 

CAPITOLUL  V

ORGANIZAREA  PE  LINIA   SITUAȚII LOR  DE URGENȚĂ

 

  Pe teritoriul municipiului Târgoviște sunt organizate comitete, celule de urgență și servicii pentru situații de urgență  structurate specific la nevoile municipiului, agentilor economici și institutiilor publice astfel:

1.  S.V.S.U. – Consiliul Local Municipal Târgoviște ;

2 . Celule de Urgență la : direcțiile subordonate și la agentii economici .

Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență al Consiliul Local Municipal Târgoviște,  este o structură profesională, alta decât a unităților profesioniste pentru situații de urgență, încadrat cu personal voluntar, ce are atribuții privind apărarea vieții, avutului public și privat împotriva dezastrelor, în sectorul de competență stabilit cu acordul Inspectoratului Județean pentru Situații de Urgență, precum și pentru acordarea ajutorului persoanelor aflate în pericol în caz de accidente sau dezastre. Drepturile specifice exercitării atribuțiilor ce  revin potrivit legii personalului voluntar din formatiunile voluntare sunt prevăzute în :  Legea nr. 481 din 2004, completată și modificată, privind Protecția Civilă, Legea 307 din 2006 privind Apărarea împortiva Incendiilor, a Hotărârii Guvernului nr. 642/13.07.2005 pentru aprobarea Criteriilor de clasificare a unităților administrativ-teritoriale, institutiilor publice și operatorilor economici din punct de vedere al protecției civile, în functie de tipurile de riscuri specifice, a Ordinului Ministrului Administratiei și Internelor nr. 718 din 30.06.2005 pentru aprobarea Criteriilor de performanta privind structura organizatorică și dotarea serviciilor voluntare pentru situații de urgență, a Ordinul nr. 96 din 2016, referitor la Criteriile de performanță, privind constituirea și încadrarea și dotarea serviciilor voluntare și a serviciilor private pentru situații de urgență, a Ordinului nr. 1474 din 12.10 2006, ,, Regulamentul de planificare, pregătire și desfășurare a activității de prevenire în situații de urgenț㠔, a Ordinului nr. 1475 din 13.10 2006, ,, Regulamentul privind gestionarea situațiilor de urgență ca urmare a incendiilor de pădure ”, a Ordinului nr. 163 din 28.02 2007, Normă generală de apărare împotriva incendiilor (Normă din 28/02/2007, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 216 din 29/03/2007); a Ordinului nr. 160 din 23.02 2007 Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 161 din 07/03/2007, Ordinul 1422 al Min. Mediului și Gospodăririi  Apelor și  M.A.I.  /16.05 2012, Regulamentul  de planificare, organizare, desfășurare și finalizare a activității de prevenire a situațiilor de urgență prestate de serviciile voluntare și private pentru situații de urgență și Ordinul Nr. 14 din 16 martie 2009, pentru aprobarea Dispozițiilor generale de apărare împotriva incendiilor la amenajări temporare în spații închise sau în aer liber .

Președintele C.L.S.U., primarul municipiului Targoviste, vicepreședinții C.L.S.U, viceprimari municipiului Târgoviște și a șeful C.O.A.T., secretarul municipiului, jr. Chiru Cătălin CRISTEA, în anul 2016, s-au preocupat pentru asigurarea dotării S.V.S.U., astfel :

Ø asigurarea echipamentului necesar intervenției (a fost completat echipamentul uzat, buteliile de oxigen au fost reîncărcate) ;

Ø achiziționarea a 7 stații TETRA, marca motorola .

Ø au fost achiziționate accesoriile necesare intervenției pentru autospecială ( furtune, etc. ) ;

Ø repararea,  igenizarea remizei și  realizarea spațiilor de depozitare a materialelor ;

Ø implicarea pentru asigurarea menținerii în stare operativă a mijloacelor de intervenție ;

Ø achiziționarea de unelte genistice  ( pentru înlocuirea celor care s-au distrus în urma intervențiilor )  .

 

CAPITOLUL  VI

NIVELUL  CAPACITĂȚII  DE  PROTECȚIE  CIVILĂ, TRANSMISIUNI ,  INFORMATICĂ ȘI ALARMARE

 

Municipiul Târgoviste dispune de 3 sirene electronice cu modul de comandă si 13 sirene electrice de 5,5 Kw, centralizate la Punctul de Comanda Județean .

Pentru întreținerea și repararea acestora s-a încheiat contract întreținere de către Consiliul Județan Dâmbovița cu firma S.C. COMTELEPREST SATELIT S.A. Târgoviște .

Datorită scoaterii din uz a centralei care acționa concomitent sirenele de alarmare de pe teritoriul municipiului Târgoviște și problemelor tehnice apărute, la această oră sistemul nu poate fi comutat simultan cu toate că gradul de asigurare cu mijloace de înștiințare - mijloace de alarmare este de 80 %, putând asigura în condiții bune înștiințarea și alarmarea municipiului în caz de pericol .

În acest context  este necesară achiziționarea unei sirene electronice pentru a asigura alarmarea a zonei de Sud – Est a municipiului Târgoviște iar în următori ani să înlocuim treptat sirenele  clasice sau să modernizăm sistemul actual pe suportul  modulului de comandă .

                Este necesar ca Inspectoratului Judetean pentru Situații de Urgență  ,, BASARAB I ’’, să previzioneze o soluție de dezvoltare a sistemului unitar centralizat de alarmare al județului implicit al municipiului Târgoviște .

 

CAPITOLUL  VII

PROTECȚIA  PRIN  ADĂPOSTIRE

 

Fondul actual de adăpostire asigură protectia populatiei si salariatilor din oras în proportie de  60%.

Fondul de adapostire este constituit din 64 adăposturi speciale de protecție civilă, subsoluri, ce se amenajează și adăposturi de tip familial.

In baza de calcul s-a luat în considerație un număr de 44.400 de autoevacuati, mobilizati și dispersați în localitățile limitrofe .

În anul 2016 au fost întreprinse următoarele măsuri :

Ø Igienizarea lunară a punctului de comandă al municipiului Târgoviște ;

Ø Modernizarea parțială a instalației electice ;

Ø Extinderea și menținerea în stare de funcționare a instalației sanitare ;

Ø Repunerea în funcțiune a instalației de filtro ventilație ;

Ø Întocmirea și înaintarea propunerilor pentru bugetul de cheltuieli pe anul 2017

Avându-se în vedere cele prezentate, S.V.S.U. al Consiliului Local Municipal Târgoviște, a propus declasificarea unor adăposturi și trecerea unora dintre ele din categoria adăposturi speciale în categoria adăposturi simple, conform celor constatate pe teren, rezultând, astfel, un număr de 35 de adăposturi speciale și 29 de adăposturi simple.

 

CAPITOLUL  VIII

PROTECȚIA  N.B.C,  MEDICALĂ  ȘI  VETERINARĂ

 

Protecția antichimică a populației si salariaților este deficitară deoarece nu s-au achizitionat și distribuit nici un fel de mijloce de protectie individuală și truse de decontaminare – alocarea fondurilor pentru mijloacele de protecție individuală  împovărează bugetul Consiliului Local, având  în vedere că acestea au o perioadă de utilizare limitată în timp (locații de depozitare ) .

 

CAPITOLUL  IX

ASIGURAREA  LOGISTICĂ

 

Baza materială pentru instruire și intervențe  a S.V.S.U.,  a cunoscut îmbunătățiri, conform  bugetului aprobat pentru anul 2016 .

Considerăm ca pe această linie se poate face mai mult prin alocarea de fonduri care să

fie prevăzute în bugetul Consiliului Local, cât și al agenților economici.

            Managerii,  direcțiilor subordonate primăriei municipiului Târgoviște ca ordonatori de credite și șefii  structurilor de urgență, prin legile ce reglementează această activitate, au obligația ca prin dispozițiile pe care le dau, să  asigure dotarea cu materiale necesare pentru intervenție în caz de necesitate și pregătirea personalului în domeniul Protecției Civivile și P.S.I., iar în cazul voluntarilor să li se permită lunar să participe la pregătirea de specialitate, conform H.G. nr. 1579, art 6 din 08.12 2005, L. 481 / 2004 completată cu L. 212 / 2006, art. 6, art 21, art. 28, art. 31, art. 37, art. 13 alin. 5, 7, art. 15, 75, art. 76 , L. 212, art. 3 .

 

 

       PREȘEDINTE DE ȘEDINȚĂ                                                       SECRETARUL MUNICIPIULUI

          jr. Cătălin Rădulescu                                                      jr. Chiru Cătălin Cristea